Posibniki.com.ua Філософія Методика викладання економічних дисциплін 12.4.Використання інтелект-карт в організації самостійної роботи студентів та методика роботи з ними на практичних і семінарських заняттях


< Попередня  Змiст  Наступна >

12.4.Використання інтелект-карт в організації самостійної роботи студентів та методика роботи з ними на практичних і семінарських заняттях


Т. Б’юзен відрізняє поняття «анотування» від поняття «конспектування». Анотування книги або лекції — це вилучення суттєвої інформації з лінійно викладеного матеріалу з метою створення І-карти. А конспектування під час підготовки будь-якого твору (реферату, есе, доповіді, курсової тощо) означає оформлення інформації у формі Ікарти з метою побудови лінійної стру ктури. Так, складаючи в процесі вивчення розділів посібника І-карту з метою використання її під час відповіді на семінарі, ви робите анотування. А плануючи якусь письмову форму творчої роботи у формі І-карти, ви раціоналізуєте свою роботу з побудови тексту роботи.

Анотування і конспектування навчальної інформації

579Узявши за основу недоліки традиційного лінійного конспектування, можна перелічити такі основні переваги методу інтелект-карт у процесі засвоєння навчального матеріалу та формування творчого сприйняття економічної інформації:

1) економія часу від записування: від 50 до 95%;

2) економія часу від читання: більш 90 %;

3) економія часу в ході роботи з конспектами, організованими у вигляді інтелект-карт: більш 90 %;

4) економія часу на пошук ключових слів серед великого обсягу іншого тексту: більш 90 %;

5) висока концентрація уваги на істотних питаннях;

6) ключові слова більш помітні і сприймаються з більшою легкістю;

7) ключові слова зведені в єдине поле зору, сприяючи високій творчій віддачі і високому ступеню засвоєння матеріалу;

8) ключові слова пов’язані між собою ясними і доречними асоціаціями;

9) мозку легше сприймати і запам’ятову вати різнобарвну багатомірну інтелект-карту, ніж монотонний, що притупляє увагу, лінійний конспект;

10) метод інтелект-карт відповідає природному прагненню мозку до закінченого і цілісного сприйняття, в цілому до пізнання нового.

11) в результаті постійного використання всіх кортикальних здібностей свого мозку людина стає інтелектуально активнішою і сприймає інформацію у повному обсязі, а отже, і впевнена у своїх силах;

12) у процесі складання інтелект-карти людина постійно перебу ває на грані відкриття чогось нового. Це сприяє безупинному і потенційно нескінченному процесу мислення.

До таких робот у ВНЗ можна відносити реферати, есе, доповіді, статті і звіти, а також ку рсові і дипломні роботи з економічних дисциплін.

Використання Ікарт у роботах науководослідницького характеру ? на стадії реалізації використовуйте І-карти для анотування різних джерел інформації.

Ці роботи дослідницького характеру можна дуже спростити за допомогою І-карт в такій послідовності: ? з’ясуйте, який обсяг матеріалу ви збираєтесь опрацювати в конкретний проміжок часу;

Готуючись до усної чи письмової презентації, намагайтесь дотримуватись:

? ясної структури; ? чіткої тематичної спрямованості; ? реалізації власного творчого потенціалу; ? оригінальності (думок і оформлення).

Алгоритм створення рефератів, есе, курсових робіт і т. п.

У центрі паперу намалюйте центральний образ теми.

Визначте базові порядкові ідеї для головних гілок І-карти або основних розділів твору. На цій стадії особливу увагу приділяють правильній постановці питань або формулювання теми.

Налаштуйте себе на вільний політ ду мок і включайте в Ікарту всі ідеї, які б ви бажали виразити у своїй роботі. Ніяких обмежень! Активно користуйтесь кодами (кольорові, символьні посилання або їх комбінації для організації перехресних посилань або зв’язків між різними сегментами І-карт).

Редакція і ревізія І-карти (до задоволення).

Починайте написання першої редакції тексту з допомогою І-карти як основи. На цій стадії пишіть якомога швидше, не затриму ючись на «важких проблемних» місцях (навіть не звертаючи увагу на граматику!). !

Якщо виникне «творча криза», долайте її за допомогою складання додаткових І-карт. Можна заповнювати «порожні» гілки. Стимулюйте нові асоціації і образи.

Кінцева ревізія тексту. Заповнення посилань на цитати, додаткова аргументація основних висновків і т. п.

Переваги: ? І-карта, виконуючи роль першого варіанта роботи, заощаджує майже 15—20 сторінок тексту допоміжних тез і 2—3 чернових редакції. ? Можна користуватись електронним текстовим редактором або комп’ютерною програмою «Mind Map Plus» (Редактор І-карт). ? Якщо ви працюєте, визначивши на це певний час, ви готуєтесь до іспиту, привчаючи свій мозок до ефективної роботи в умовах обмеженого часу, Інтелект-карти є ідеальним помічником у виконанні, здійсненні контролю над виконанням і захисті курсових і дипломних робіт. Вони забезпечують всебічне охоплення і сфокусоване обдумування матеріалу на ранніх стадіях роботи, допомагають нау ковому керівнику і студенту відстежувати прогрес, є ідеальною основою для успішного захисту роботи в письмовій або усній формі.

581Використовуючи велику власну дошку (чорну або білу), флип-чарт або графопроектор, викладач або студенти можуть у процесі заняття доповнювати інтелект-карту відповідними елементами. Це дозволяє схематично подавати хід розумового процесу, а також структуру заняття.

Графічний метод подання інформації захоплює аудиторію та дозволяє їй краще запам’ятати і засвоїти викладений матеріал. І-карти на заняттях, презентаціях і при виконанні письмових робіт

Основні переваги І-карт у підготовці презентацій і виконанні письмових робіт:

1) дозволяють у никнути стресу і невдоволення собою, в основі яких лежить неорганізованість інформації, а також жах перед невдачею;

2) дають можливість повною мірою використовувати асоціативні гачки, що дозволяє отримувати нові знання і генерувати ідеї, реалізувати ваш творчий потенціал і оригінальність мислення;

3) дозволяє значно скоротити час на підготовку, структуризацію і редагування презентації або письмової роботи;

4) забезпечують вам неперервний контроль над аналітичним і творчим процесом;

5) забезпечують створення тематично відточених, добротних презентацій і письмових робот.

Якщо метою іспиту є скоріше перевірка знань ніж здатності викону вати письмові роботи, інтелект-карта являє собою ідеальний інструмент розв’язання проблеми. Інтелект-карта, складена тим, хто відповідає, негайно продемонструє його здатність оперувати вивченим матеріалом, а також його слабкі і сильні сторони як «фахівця» в даній сфері. Крім того, інтелект-карта дозволяє буквально з першого погляду наочно визначити ті питання, в яких асоціативний ланцюжок у того, хто відповідає, із якихось причин виявляється порушеним. Викладач одержу є ясне і об’єктивне уявлення про знання студента, без урахування маловажливих у таких випадках аспектів, як: грамотність викладу, орфографічні помилки і акуратність аркуша. Крім того, це забезпечує величезну економію часу, а саме того часу, який зазвичай іде на прочитання і оцінку традиційних екзаменаційних відповідей.

Використання Ікарт для підготовки і складання іспитів

Якщо студенти анотують лекції протягом усього семестру і роблять їх аналіз і ревізію через певні проміжки часу, вони зможуть бути підготовленими до складання іспиту чи

582заліку. Для цього потрібно провести переведення добрих знань у відповідь на іспиті.

Що робити студенту на іспиті? ? Уважно читайте завдання іспиту, обираючи питання які відповідають тій оцінці, на яку ви претендуєте, по ходу складайте міні І-карти з питань. ? Вирішіть, в якому порядку відповідатимете на запитання і визначте час їх написання. ? Не піддавайтесь спокусі відповідати на перше запитання. Користуйтесь прийомом: «фонтан» асоціацій з кожного питання, це допоможе мозку активізувати асоціативні зв’язки упродовж усього іспиту. ? Потім поверніться до першого питання і присвятіть йому окрему І-карту (це основа вашої відповіді). ? Доповнюйте відповіді в процесі іспиту своїми думками.

Ваша відповідь повинна продемонструвати: ? володіння інформацією; ? вміння аналізувати, структурувати, інтегрувати інформацію; ? міжпредметний підхід до вирішення економічних проблем; ? оперування перехресними посиланнями; ? вміння пропонувати власні оригінальні думки з предмета.

Т. Б’юзен наводить приклад І-карти учня, який через хворобу відстав від своїх шкільних друзів. Він став майнмапером і використав І-карти для складання іспитів на право переходу до старших класів.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Стилі навчання та шляхи їх удосконалення в процесі викладання економічних дисциплін
13.2.Поради з удосконалення стилю викладання економічних дисциплін
Частина 2. 13.2.Поради з удосконалення стилю викладання економічних дисциплін
Підвищення педагогічної компетентності викладачів як шлях активізації економічного навчання
14.2.Як поширюються методичні ідеї та впроваджуються інноваційні методики викладання
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)