Posibniki.com.ua Менеджмент STАRT-UP: створення та функціонцування ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ВИКЛАДАЧЕВІ


< Попередня  Змiст  Наступна >

ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ВИКЛАДАЧЕВІ


Для пошуку інвестиційного забезпечення start-up доцільно скористатись такими Інтернет-ресурсами:

— www.unova.ru — російські венчурні фонди;

— Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку;

— Українська асоціація інвестиційного бізнесу (УАІБ);

— УАІБ: Довідник ІСІ (повний перелік українських інвестиційних фондів);

— Онлайн-бібліотека з інвестиційних фондів;

— Слободян Олександр «Ризики спільного інвестування»;

— www.napartner.ru — інформація про російських бізнесангелів;

— www.angel.co —перелік міжнародних бізнес-ангелів.

1.6. КЕЙС «Хмарна піца» [Адаптовано автором: 9]

Виконуючи функції СЕО (англ. Chief Executive Officer — директор, шеф), засновник і директор start-up «Хмарна піца» Федір Овчинніков, зіткнувся з проблемою його фінансування. На його думку, «Новому Facebook» знайти нині венчурні гроші в країнах СНД було б дуже складно. Під «Новим Facebook» мається на увазі абсолютно нова для ринку бізнес- парадигма.

Улітку 2013 р. Федір із друзями визначив загальну стратегію розвитку start-up до 2020 р. та розробив середньостроковий план на 2014

—2016 рр. Міркування були такі: «Наша ідея працює. Ми знайшли «золоту жилу», перевершуємо існуючі формати, необхідно відшукати сильних партнерів, котрі забезпечать доступ до ресурсів, що дозволить зробити «великий ривок» і обійти конкурентів.

Засновники start-up вважали, що мають достатньо досвіду і досягнень, щоб переконати інвесторів у перспективності своєї діяльності. Була розрахована необхідна сума — приблизно три мільйони доларів, але гроші потрібні були компанії впродовж тривалої інвестиційної програми. Засновники вважали, що краще залучити одного, досить потужного інвестора — розумного та досвідченого, який побачить у start-up не тільки мережу піцерій, ІТ-start-up або ERP-систему у вигляді Web-додатків, а й компанію із сильною внутрішньою культурою. Було прагнення довести, що «Хмарна піца» — це і нова, більш ефективна бізнесмодель, і креативний маркетинг, і сильна мотивована команда, і вже апробований ІТ-продукт, і зростаюча франшиза. Але як усе це викласти інвестору, який ніколи до цього не чув про наш start-up — «Хмарну піцу»?

Друзі зробили своєрідне road show — розповідали в блозі про кожний аспект бізнесу — головну ідею, бізнес-модель, систему Disk або Date operating information system (Dc IS), продукти, бренд і маркетинг, команду, фінанси і плани. Інформації було дуже багато, а записи в блозі мали стати частиною великої інвестиційної пропозиції, на яку можна було посилатися в листах і переговорах з інвесторами.

Команда start-up ретельно підготувалася до співпраці з великим гравцем. Компанія працює легально, крім того, розроблено прийнятний для потужного інвестора легальний формат володіння, зареєстровані торгові марки, проведений незалежний аудит інформаційної системи Do IS. Отже, плани, цифри, схема угоди

— все було готове. Залишилося тільки визначити нашу «ціну». Інвесторам було запропоновано 10 % компанії в обмін на 3 млн дол. інвестицій. Оцінка була заснована на розумінні перспектив, можливостей і активів компанії, комплексу реальних переваг. Інвестиційна пропозиція викликала різну реакцію: були й дуже жорсткі коментарі.

Оцінка start-up базувалась не на вартості поточного бізнесу, а на оцінюванні можливостей: визначенні ймовірностей трансформації start-up у великий бізнес. Аргументи на користь цього твердження такі: є прогресивна бізнес-ідея з доведеною життєздатністю, «Хмарна піца» — це проект на межі ІТ і масового громадського харчування завдяки глибокій інтеграції фастфуду та сучасних ІТ-технологій (SaaS-інтернет — мобільні пристрої на кухні), створенню ефективної виробничої моделі. Крім того, бізнес здатний масштабуватися завдяки масовому ринку, на якому піца — це інтернаціональний продукт, тож бізнес працюватиме в

Було розроблено стратегію виходу на конкурентний ринок і плани входження на роздрібний ринок через підприємців з використанням франшизи для підприємців. Стратегія подібна до стратегії виходу виробників Fast Moving Consumer Goods (FMSG) на роздрібний ринок. «Хмарна піца» — це «ідеальний» start-up, прибуткова роздрібна мережа з ефективною схемою монетизації, перспективами розвитку, яка генерує значні обсяги готівки. Пропозиція start-up була запрошенням до діалогу. Ще в процесі road show до оголошення оцінки на e-mail надходили пропозиції від приватних осіб, зацікавлених в інвестуванні в «Хмарну піцу». Приватні інвестори пропонували різні суми — від 5 до 30 млн грн, але start-up, орієнтований на пошук потужного інвестора, не вів переговорів.

Директор start-up старанно підготувався до переговорів. Він створив: презентацію для інвестора, записав відео elevator pitch, підготував коротку пропозицію з нотатками, презентацію на аркуші А4 з основною інформацією українською та англійською мовами для друку, підготував оригінальний текст для розсилання.

Потім, використовуючи всі свої старі контакти, а також відкриті джерела, відправив пропозицію майже у всі російські венчурні фонди, а також у фонди прямих інвестицій. Особисті контакти, рекомендації, активність і креативний підхід спрацювали. Почалося спілкуватися з інвесторами.

За півтора місяця директор start-up провів зустрічі з представниками багатьох венчурних фондів. Уже через два тижні активних переговорів і листування стало зрозуміло, що швидкого результату не буде.

Після перших зустрічей із представниками венчурних фондів директор start-up замислився: а чи потрібні start-up венчурні інвестори? Чи варто витрачати енергію і час на презентації та відповіді на запити? Чи варто взагалі йти традиційним шляхом, якщо спочатку команда start-up робила все інакше? Якщо вже є прибутковий бізнес і велика кількість людей, готових інвестувати в «Хмарну піцу», чи варто витрачати сили на те, що не приносить очевидного результату? Може, це просто амбіції — мати в інвесторах «крутий» венчурний фонд, «розумні» гроші?

Директор start-up вирішив змінити інвестиційну стратегію : треба працювати з усіма, хто вірить у компанію, незалежно від того, фонд це чи приватна особа, незалежно від того, якими фінансовими ресурсами він володіє. Отже, не отримавши чітких

будь-якій країні світу. Піцу їдять усі: росіяни, українці, японці, бразильці, індійці.

У подальших планах «Хмарної піци» — не сповільнюючи розробку Do IS, забезпечити прибутковість усієї групи компаній, розвинувши власну роздрібну та франчайзингові мережі так, щоб їхнього прибутку вистачало для фінансування розробки Do IS.

Заплановано створення окремого сайта — російського та англомовного з повною інформацією про бізнес, де щомісяця буде публікуватися вся фінансова звітність групи, результати роботи роздрібної франчайзингової компанії і розробки Do IS.

Водночас усе заплановане не означає припинення спілкування з венчурними фондами: start-up готовий працювати з усіма потенційними інвесторами, хто не байдужий до майбутнього бізнесу в Україні.

Питання для обговорення

1. Які кроки виконав СЕО «Хмарної піци» до початку інвестиційних раундів?

2. Як змінювалась стратегія інвестування і чому?

3. Які джерела інвестування start-up були обрані СЕО «Хмарної піци»?

4. Які труднощі можуть виникнути в подальшому за такої структури портфельного фінансування start-up?

5. Наскільки вдалим є план розвитку компанії на наступний період?

6. Які перспективи очікують на СЕО «Хмарної піци» щодо переговорів з венчурними фондами?

7. Якщо ви були б приватним інвестором, чи інвестували в «Хмарну піцу»? Аргументуйте свою позицію.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Переговори
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ СТУДЕНТАМ
ТЕМА 10. ПОБУДОВА ПАРТНЕРСТВА
Партнер start-up
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ СТУДЕНТАМ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)