Posibniki.com.ua Фінанси Фінансовий ринок Законодавче забезпечення здійснення місцевих запозичень


< Попередня  Змiст  Наступна >

Законодавче забезпечення здійснення місцевих запозичень


Практика реальної участі органів місцевого самоврядування у фінансовокредитних відносинах поширюється. Разом із тим можливості органів місцевого самоврядування у сфері мобілізації фінансово-кредитних ресурсів поки що обмежуються чинним законодавством України. Правове поле у сфері місцевих запозичень врегульоване лише фрагментарно. Тому слід звернути увагу на вже чинні нормативно-правові акти й ті, що перебувають на стадії розробки, щоб повною мірою було здійснене законодавче регулювання даного процесу з урахуванням вітчизняних потреб, стану ринку цінних паперів, зокрема, ринку облігацій місцевих позик та перспектив його розвитку.

Ринок місцевих цінних паперів — це сукупність емітентів, інвесторів, саморегулівних організацій, професійних учасників ринку та відносин між ними з приводу емісії, обігу та обліку місцевих цінних паперів. Емітентами на ринку місцевих цінних паперів є Верховна Рада АР Крим та міські ради. Загальні засади формування ринку цінних паперів містяться у Бюджетному та Цивільному кодексах України. Основні принципи функціонування вітчизняного ринку цінних паперів закладені в Концепції функціонування та розвитку фондового ринку України. Зокрема, визначається, що емітентом цінних паперів є органи місцевого самоврядування, які можуть випускати цінні папери для задоволення потреб у фінансуванні видатків відповідних бюджетів та окремих проектів .

Відповідно до Бюджетного кодексу (ст. 74) «…місцеві запозичення здійснюються з метою фінансування бюджету розвитку бюджету Автономної Республіки Крим, міських бюджетів та використовуються для створення, приросту чи оновлення стратегічних об’єктів довготривалого користування або об’єктів, які забезпечують виконання завдань Верховної Ради Автономної Республіки Крим та міських рад, спрямованих на задоволення інтересів населення Автономної Республіки Крим і територіальних громад міст».

1

Постанова ВРУ «Про Концепцію функціонування та розвитку фондового ринку України» // Відомості Верховної Ради України. — 1995. — № 33.

— Ст. 257.Згідно з чинним законодавством держава не несе відповідальності за зобов’язаннями за запозиченнями до місцевих бюджетів, встановлюючи певні обмеження щодо окремих видів запозичень:

— обсяг та умови здійснення місцевих запозичень погоджуються з Міністерством фінансів України;

— Міністерство фінансів України здійснює реєстрацію місцевих запозичень та місцевих гарантій. Усі договори про місцеві запозичення, договори, виконання зобов’язань за якими забезпечено місцевими гарантіями, та договори про відшкодування витрат місцевого бюджету, а також зміни істотних умов таких договорів реєструються в Реєстрі місцевих запозичень та місцевих гарантій;

— залежно від умов погашення боргу за облігаціями у бюджеті на наступний період обов’язково має бути заплановане формування ресурсів на обслуговування боргу;

— зовнішні запозичення можуть здійснювати лише міські ради міст з чисельністю населення понад п’ятсот тисяч мешканців за офіційними даними державної статистики на час ухвалення рішення про здійснення запозичень (ст. 16 Бюджетного кодексу України). При цьому місцеві зовнішні запозичення шляхом отримання кредитів (позик) від міжнародних фінансових організацій можуть здійснювати всі міські ради;

— запозичення до відповідних бюджетів можуть бути здійснені лише до бюджету розвитку, а видатки на обслуговування боргу не можуть щорічно перевищувати 10 % видатків від загального фонду відповідного місцевого бюджету протягом будь-якого бюджетного періоду, коли планується обслуговування боргу (ст. 74 Бюджетного кодексу України);

— якщо в процесі погашення основної суми боргу та платежів з його обслуговування, обумовленого договором між кредитором та позичальником, має місце порушення графіка погашення з вини позичальника, відповідна рада не має права здійснювати нові запозичення впродовж п’яти наступних років.

Також у вітчизняному законодавстві є механізм надання гарантій органами місцевого самоврядування. Так, ст. 17 Бюджетного кодексу України визначає, що гарантії щодо виконання боргових зобов’язань надаються Радою міністрів АР Крим в особі Міністра фінансів АР Крим та міськими радами в особі керівників їх виконавчих органів. Гарантії надаються лише на умовах платності, строковості, майнового забезпечення та зустрічних гарантій, отриманих від інших суб’єктів .

У Постанові Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку запозичень до місцевих бюджетів» від 24.02.2003 № 207 визначено процедуру здійснення запозичень до місцевих бюджетів.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
13.4. Місцеві запозичення у фінансуванні регіонального розвитку Історія муніципальних запозичень в Україні
Зарубіжний досвід випуску муніципальних цінних паперів
СЛОВНИК
13.3. Місцеві органи влади на фінансовому ринку
Зарубіжний досвід управління державними запозиченнями і реструктуризації заборгованості
Сучасна практика здійснення державних запозичень в Україні
13.2. Ринок державних запозичень
Державний внутрішній і зовнішній борг
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)