Перш ніж розпочати розробляти бізнес-план, корисно виконати цю вправу. Сучасні бізнес-консультанти вважають серветку одним із найкорисніших інструментів управління бізнесом. Концепція «Бізнес-план на серветці» передбачає використання чотирьох кроків візуального мислення, що дозволяє уявити зміст та структуру бізнес-плану та зобразити його за допомогою малюн-
ДИСКУСІЙНІ ПИТАННЯ:
Чотири кроки візуального мислення [8]:
• подивитися — зібрати і відфільтрувати інформацію. Кроки: сканування загальної інформації, визначення меж бачення, обрання початкового напрямку дій;
• побачити — відібрати та структурувати інформацію. Кроки: фільтрування за ступенем корисності та важливості; класифікувати і упорядкувати, виявити закономірності та згрупувати відомості;
• уявити — побачити те, чого нема. Кроки: провести аналогії, використати закономірності, знайти об’єднуючу структуру, стимулювати нові ідеї та інтерпретації;
• показати іншим
— пояснити. Кроки: чітко сформулювати ідеї, обрати структуру й зобразити ідеї на папері, відповісти на питання: хто / що, скільки, де, коли, як, навіщо / чому?; перевірити, чи збігається зображене з очікуваним.
Завдання. Представити в уяві бізнес-план та відобразити його за допомогою низки рисунків, використовуючи при цьому візуальне мислення.
1.2. ЗАВДАННЯ «Розробити структуру бізнес-плану» [9, с. 15
—16].
За наведеною нижче структурою визначити основні складові бізнес-плану start-up з урахуванням особливостей бізнес-ідеї start-up.
Структура бізнес-плану |
Зміст структурного елементу |
1. РЕЗЮМЕ |
— Стислий, короткий опис проекту start-up. |
2. КОМАНДА |
— Управлінський профіль. — Чому ми команда переможців? |
3. БІЗНЕС-МОДЕЛЬ |
— Бачення, місія і цінності. — Як працює бізнес-модель? — Ціннісна пропозиція. — Цільові ринки. — Маркетинговий план. — Ключові ресурси й види діяльності. |
4. ФІНАНСОВИЙ АНАЛІЗ |
— Аналіз рентабельності. — Сценарії і прогноз продажу. — Витрати. — Операційні витрати. — Вимоги до фондів. |
Структура бізнес-плану |
Зміст структурного елементу |
5. ЗОВНІШНІ УМОВИ |
— Економіка. — Аналіз ринку й основні тенденції. — Конкурентний аналіз. — Конкурентні переваги бізнес-моделі. |
6. СХЕМА ВИКОНАННЯ |
— Перспективи. — Основні етапи. — Оперативний план. |
|
|
ків. Таке уявлення сприяє кращій структуризації бізнес-плану та виявленню його складових.
— Обмеження і перешкоди.
7. АНАЛІЗ РИЗИКУ
— Критичні фактори успіху.
— Специфічний ризик і контрзаходи.
1.3. ЗАВДАННЯ «Пошук шляху» [2, с. 223—224]
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ СТУДЕНТАМ
У більшості випадків виконання нового та об’єднання завдання командою є проблемним процесом, оскільки члени команди використовують для опису різну термінологію, неоднакові підходи до виконання, маючи різний ступінь залученості до процесу виконання. Розгляд процесу розробки бізнес-плану сприяє знаходженню тих дій, виконуваних кожним членом команди, які в сукупності дадуть загальний результат — структурований бізнесплан.
Мета: визначення рівня розуміння та рівня і специфіки виконання процесу розробки бізнес-плану.
Визначення початкової точки процесу.
Кожен член команди визначає початкову точку процесу (дія початку процесу), виконання якого він бере на себе, і прописує процес від початку до кінця та ідентифікує результат виконання процесу. Так складається перелік послідовних дій, виконання яких має своїм результатом бізнес-план. Подавши всі необхідні процеси і представивши їх наочно на плакаті з написами на стікерах, можна зрозуміти, чи є певні неузгодженості в передбачуваних діях команди, чи таких неузгодженостей немає.
Усунення неузгодженостей. За результатами опису процесу необхідно усунути всі відхилення, узгодивши всі розбіжності та відкоригувавши процес.
1.4. ЗАВДАННЯ «Вибір методу прогнозування показників бізнес-плану»
Відповідно до сфери діяльності start-up необхідно спрогнозувати показники бізнес-плану: обсяги продажу продукту / послуги start-up: перший рік помісячно, другий та третій роки — поквартально, попередньо обравши один з наведених нижче методів прогнозування.
Група методів прогнозування |
Основні методи |
Пояснення |
Суб’єктивні (якісні) |
— «Корені трави» — Дослідження ринку — Групова згода — Історична аналогія — Метод Дельфі |
Це процеси, що використовуються для формування прогнозу, не викладені в явній формі і притаманні особі / особам, яка робить прогноз |
Об’єктивні (кількісні) |
— Аналіз часових рядів — Причинні (каузальні методи) — Моделювання |
Це процеси, які чітко сформульовані і можуть бути відтворені іншими особами, котрі неминуче сформулюють такий самий прогноз |
Для обґрунтування вибору методу прогнозування доцільно відповісти на наведені нижче запитання.
1. Який з методів прогнозування забезпечить найбільш високу точність прогнозування?
2. Яку інформацію необхідно залучити для розроблення найбільш точного прогнозу? |
|
3. За яких умов потрібно переглянути доцільність використання того чи іншого методу прогнозування? |
|
1.5. РОЛЬОВА ГРА «RACI-матриця» [2, с. 225
—227]
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ВИКЛАДАЧЕВІ Іноді студентам складно чітко розподілити обов’язки, особливо коли потрібно в стислі строки виконувати складні розрахункові завдання. Щоб упорядкувати виконувані «посадові» обов’язки в команді доцільно використати RACI-матрицю. Назва — це абревіатура, утворена від чотирьох слів: Responsible — виконавець, Accountable — той, хто звітує, Consulted
— той, кого консультують, Informed — той, кого інформують. Відповідно, в кожній команді завдання розподіляються між членами команди за визначеними матрицею RACI функціями.
Мета: оптимально розподілити сукупність завдань з розроблення та обґрунтування бізнес-плану start-up серед членів команди start-up.
Хід гри
• Розподіл обов’язків — існують завдання, за виконання яких команда несе спільну відповідальність, але при цьому необхідно чітко визначити, хто саме виконує те чи інше завдання.
• Список ролей — команді на початку заняття доцільно зафіксувати, хто що виконує, і відобразити це в рольових функціях При цьому слід урахувати, що той самий член команди може виконувати кілька обов’язків.
• Створення матриці
— по горизонталі розписуються рольові функції, по вертикалі — завдання, які необхідно виконати. Матриця вважається виконаною, коли заповнена.
• Розподіл рівнів відповідальності:
— виконавець: ця особа виконує роботу. Незважаючи на можливість передавати свої повноваження і просити підтримки, за виконання роботи відповідає тільки одна людина;
— той, хто звітує, — ця людина звітує за роботу, яку робить виконавець, і ставить свій підпис на документах. Бажано, щоб за кожне завдання звітувала тільки одна людина;
— той, кого консультують — ці учасники команди надають вихідні відомості думки і поради в ході двостороннього спілкування;
— той, кого інформують, — хоча ці учасники не працю
ють над завданнями, їм в односторонньому порядку доповідають про хід виконання.
1.6. ЗАВДАННЯ «Розробити та обґрунтувати розділи бізнес-плану» (виконується в середовищі Microsoft Excel [1, с. 127—157]
Розрахунок точки беззбитковості
Показник |
Одиниця виміру |
Розмір показника |
Постійні витрати |
тис. грн |
5 000,0 |
Змінні витрати |
тис. грн |
25 621,0 |
Виручка ввід продажу |
тис. грн |
32 793,0 |
Обсяг реалізації |
од. |
45 879,0 |
Середні змінні витрати на одиницю продукції |
тис. грн / од.0 |
,56 |
Ціна за одиницю |
тис. грн / од.0 |
,71 |
Точка беззбитковості: |
|
|
— в грошовому виразі |
тис. грн |
22 861,82 |
— натуральному виразі |
од. |
31 984,8 |
Розрахунок фінансового важеля. За результатами розрахунку показника зробіть висновок про можливість масштабування бізнесу start-up.
1.7. ВПРАВА «Оптимізація бізнес-плану» [5, с. 88—91]
Завдання. Роздрукуйте бізнес-план. Перечитайте перші дві сторінки бізнес-плану. Чи викликають вони бажання читати решту тексту?
Особливу увагу зверніть на резюме бізнес-плану. Резюме
— це чіткий і стислий огляд проекту start-up щодо реалізації бізнесідеї, який має викликати інтерес і довіру до бізнес-ідеї з боку майбутніх партнерів та інвесторів. Обсяг резюме — приблизно чотири абзаци (80 % зусиль слід вкладати в резюме).
Рекомендації:
• Стислість, простота, чіткість — викресліть все зайве, зробіть резюме коротким, простим і чітким.
• Пишіть менше. Чим коротший план, тим більша ймовірність, що його прочитають. Ідеальний варіант — вкластися у дві сторінки.
• Писати повинен хтось один. Бізнес-план — це мудрість усієї команди, виражена одним голосом. План не повинен здаватися клаптиковою ковдрою, яку зшивали із клаптиків різнорідного тексту.
• Скоротіть фінансові плани до обсягу не більш як дві сторінки. Найбільш важливий з прогнозів — ваш аналіз руху готівки на перші два роки.
• Перевірте наявність ключових показників. Кількість покупців, обсяги продажу, кількість точок продажу, чисельність торгових посередників.
• Наведіть розрахунки, на яких ґрунтується прогноз. Розрахунки прогнозних показників набагато інформативніші та важливіші за сам прогноз.
• Наведіть значущі цифри. Як правило, інвестор хоче бачити прогноз на п’ять років, щоб краще зрозуміти масштаб бізнесу, а також визначити, скільки грошей буде потрібно, оцінити перспективи вашої бізнес-моделі.
Після виконання наведених рекомендацій знову перечитайте бізнес-план. Чи викличуть наведені розрахунки зацікавленість інвесторів та їхню довіру? Якщо ні, проведіть інспекцію бізнесплану ще раз та відкоригуйте його складові.