Posibniki.com.ua Менеджмент STАRT-UP: створення та функціонцування ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ СТУДЕНТАМ


< Попередня  Змiст  Наступна >

ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ СТУДЕНТАМ


Перш ніж розпочати розробляти бізнес-план, корисно виконати цю вправу. Сучасні бізнес-консультанти вважають серветку одним із найкорисніших інструментів управління бізнесом. Концепція «Бізнес-план на серветці» передбачає використання чотирьох кроків візуального мислення, що дозволяє уявити зміст та структуру бізнес-плану та зобразити його за допомогою малюн-

ДИСКУСІЙНІ ПИТАННЯ:

Чотири кроки візуального мислення [8]:

подивитися — зібрати і відфільтрувати інформацію. Кроки: сканування загальної інформації, визначення меж бачення, обрання початкового напрямку дій;

побачити — відібрати та структурувати інформацію. Кроки: фільтрування за ступенем корисності та важливості; класифікувати і упорядкувати, виявити закономірності та згрупувати відомості;

уявити — побачити те, чого нема. Кроки: провести аналогії, використати закономірності, знайти об’єднуючу структуру, стимулювати нові ідеї та інтерпретації;

показати іншим

— пояснити. Кроки: чітко сформулювати ідеї, обрати структуру й зобразити ідеї на папері, відповісти на питання: хто / що, скільки, де, коли, як, навіщо / чому?; перевірити, чи збігається зображене з очікуваним.

Завдання. Представити в уяві бізнес-план та відобразити його за допомогою низки рисунків, використовуючи при цьому візуальне мислення.

1.2. ЗАВДАННЯ «Розробити структуру бізнес-плану» [9, с. 15

—16].

За наведеною нижче структурою визначити основні складові бізнес-плану start-up з урахуванням особливостей бізнес-ідеї start-up.

Структура бізнес-плану Зміст структурного елементу
1. РЕЗЮМЕ — Стислий, короткий опис проекту start-up.
2. КОМАНДА — Управлінський профіль. — Чому ми команда переможців?
3. БІЗНЕС-МОДЕЛЬ — Бачення, місія і цінності. — Як працює бізнес-модель? — Ціннісна пропозиція. — Цільові ринки. — Маркетинговий план. — Ключові ресурси й види діяльності.
4. ФІНАНСОВИЙ АНАЛІЗ — Аналіз рентабельності. — Сценарії і прогноз продажу. — Витрати. — Операційні витрати. — Вимоги до фондів.
Структура бізнес-плану Зміст структурного елементу
5. ЗОВНІШНІ УМОВИ — Економіка. — Аналіз ринку й основні тенденції. — Конкурентний аналіз. — Конкурентні переваги бізнес-моделі.
6. СХЕМА ВИКОНАННЯ — Перспективи. — Основні етапи. — Оперативний план.

ків. Таке уявлення сприяє кращій структуризації бізнес-плану та виявленню його складових.

— Обмеження і перешкоди.

7. АНАЛІЗ РИЗИКУ

— Критичні фактори успіху.

— Специфічний ризик і контрзаходи.

8. ВИСНОВКИ
9. ДОДАТКИ

1.3. ЗАВДАННЯ «Пошук шляху» [2, с. 223—224]

ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ СТУДЕНТАМ

У більшості випадків виконання нового та об’єднання завдання командою є проблемним процесом, оскільки члени команди використовують для опису різну термінологію, неоднакові підходи до виконання, маючи різний ступінь залученості до процесу виконання. Розгляд процесу розробки бізнес-плану сприяє знаходженню тих дій, виконуваних кожним членом команди, які в сукупності дадуть загальний результат — структурований бізнесплан.

Мета: визначення рівня розуміння та рівня і специфіки виконання процесу розробки бізнес-плану.

Визначення початкової точки процесу.

Кожен член команди визначає початкову точку процесу (дія початку процесу), виконання якого він бере на себе, і прописує процес від початку до кінця та ідентифікує результат виконання процесу. Так складається перелік послідовних дій, виконання яких має своїм результатом бізнес-план. Подавши всі необхідні процеси і представивши їх наочно на плакаті з написами на стікерах, можна зрозуміти, чи є певні неузгодженості в передбачуваних діях команди, чи таких неузгодженостей немає.

Усунення неузгодженостей. За результатами опису процесу необхідно усунути всі відхилення, узгодивши всі розбіжності та відкоригувавши процес.

1.4. ЗАВДАННЯ «Вибір методу прогнозування показників бізнес-плану»

Відповідно до сфери діяльності start-up необхідно спрогнозувати показники бізнес-плану: обсяги продажу продукту / послуги start-up: перший рік помісячно, другий та третій роки — поквартально, попередньо обравши один з наведених нижче методів прогнозування.

Група методів прогнозування Основні методи Пояснення
Суб’єктивні (якісні) — «Корені трави» — Дослідження ринку — Групова згода — Історична аналогія — Метод Дельфі Це процеси, що використовуються для формування прогнозу, не викладені в явній формі і притаманні особі / особам, яка робить прогноз
Об’єктивні (кількісні) — Аналіз часових рядів — Причинні (каузальні методи) — Моделювання Це процеси, які чітко сформульовані і можуть бути відтворені іншими особами, котрі неминуче сформулюють такий самий прогноз

Для обґрунтування вибору методу прогнозування доцільно відповісти на наведені нижче запитання.

Запитання Відповідь

1. Який з методів прогнозування забезпечить найбільш високу точність прогнозування?

2. Яку інформацію необхідно залучити для розроблення найбільш точного прогнозу?
3. За яких умов потрібно переглянути доцільність використання того чи іншого методу прогнозування?

1.5. РОЛЬОВА ГРА «RACI-матриця» [2, с. 225

—227]

ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ВИКЛАДАЧЕВІ Іноді студентам складно чітко розподілити обов’язки, особливо коли потрібно в стислі строки виконувати складні розрахункові завдання. Щоб упорядкувати виконувані «посадові» обов’язки в команді доцільно використати RACI-матрицю. Назва — це абревіатура, утворена від чотирьох слів: Responsible — виконавець, Accountable — той, хто звітує, Consulted

— той, кого консультують, Informed — той, кого інформують. Відповідно, в кожній команді завдання розподіляються між членами команди за визначеними матрицею RACI функціями.

Мета: оптимально розподілити сукупність завдань з розроблення та обґрунтування бізнес-плану start-up серед членів команди start-up.

Хід гри

Розподіл обов’язків — існують завдання, за виконання яких команда несе спільну відповідальність, але при цьому необхідно чітко визначити, хто саме виконує те чи інше завдання.

Список ролей — команді на початку заняття доцільно зафіксувати, хто що виконує, і відобразити це в рольових функціях При цьому слід урахувати, що той самий член команди може виконувати кілька обов’язків.

Створення матриці

— по горизонталі розписуються рольові функції, по вертикалі — завдання, які необхідно виконати. Матриця вважається виконаною, коли заповнена.

Розподіл рівнів відповідальності:

виконавець: ця особа виконує роботу. Незважаючи на можливість передавати свої повноваження і просити підтримки, за виконання роботи відповідає тільки одна людина;

той, хто звітує, — ця людина звітує за роботу, яку робить виконавець, і ставить свій підпис на документах. Бажано, щоб за кожне завдання звітувала тільки одна людина;

той, кого консультують — ці учасники команди надають вихідні відомості думки і поради в ході двостороннього спілкування;

той, кого інформують, — хоча ці учасники не працю

ють над завданнями, їм в односторонньому порядку доповідають про хід виконання.

1.6. ЗАВДАННЯ «Розробити та обґрунтувати розділи бізнес-плану» (виконується в середовищі Microsoft Excel [1, с. 127—157]

243

Розрахунок точки беззбитковості

Показник Одиниця виміру Розмір показника
Постійні витрати тис. грн 5 000,0
Змінні витрати тис. грн 25 621,0
Виручка ввід продажу тис. грн 32 793,0
Обсяг реалізації од. 45 879,0
Середні змінні витрати на одиницю продукції тис. грн / од.0 ,56
Ціна за одиницю тис. грн / од.0 ,71
Точка беззбитковості:
— в грошовому виразі тис. грн 22 861,82
— натуральному виразі од. 31 984,8

Розрахунок фінансового важеля. За результатами розрахунку показника зробіть висновок про можливість масштабування бізнесу start-up.

1.7. ВПРАВА «Оптимізація бізнес-плану» [5, с. 88—91]

Завдання. Роздрукуйте бізнес-план. Перечитайте перші дві сторінки бізнес-плану. Чи викликають вони бажання читати решту тексту?

Особливу увагу зверніть на резюме бізнес-плану. Резюме

— це чіткий і стислий огляд проекту start-up щодо реалізації бізнесідеї, який має викликати інтерес і довіру до бізнес-ідеї з боку майбутніх партнерів та інвесторів. Обсяг резюме — приблизно чотири абзаци (80 % зусиль слід вкладати в резюме).

Рекомендації:

Стислість, простота, чіткість — викресліть все зайве, зробіть резюме коротким, простим і чітким.

Пишіть менше. Чим коротший план, тим більша ймовірність, що його прочитають. Ідеальний варіант — вкластися у дві сторінки.

Писати повинен хтось один. Бізнес-план — це мудрість усієї команди, виражена одним голосом. План не повинен здаватися клаптиковою ковдрою, яку зшивали із клаптиків різнорідного тексту.

Скоротіть фінансові плани до обсягу не більш як дві сторінки. Найбільш важливий з прогнозів — ваш аналіз руху готівки на перші два роки.

Перевірте наявність ключових показників. Кількість покупців, обсяги продажу, кількість точок продажу, чисельність торгових посередників.

Наведіть розрахунки, на яких ґрунтується прогноз. Розрахунки прогнозних показників набагато інформативніші та важливіші за сам прогноз.

Наведіть значущі цифри. Як правило, інвестор хоче бачити прогноз на п’ять років, щоб краще зрозуміти масштаб бізнесу, а також визначити, скільки грошей буде потрібно, оцінити перспективи вашої бізнес-моделі.

Після виконання наведених рекомендацій знову перечитайте бізнес-план. Чи викличуть наведені розрахунки зацікавленість інвесторів та їхню довіру? Якщо ні, проведіть інспекцію бізнесплану ще раз та відкоригуйте його складові.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
ТЕМА 15. ПРЕЗЕНТАЦІЯ START-UP ТА БІЗНЕС-ПЛАНУ START-UP
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ВИКЛАДАЧЕВІ
Поради від Стіва Джобса — майстра презентації
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ СТУДЕНТАМ
1.9. ЗАВДАННЯ «Розробити сценарій презентації start-up і бізнес-плану start-up»
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)