Posibniki.com.ua Менеджмент STАRT-UP: створення та функціонцування 10 речей, які не слід писати в бізнес-плані start-up


< Попередня  Змiст  Наступна >

10 речей, які не слід писати в бізнес-плані start-up


10 речей, які не слід писати в бізнес-плані start-up [10]:

1. Опис наявних продуктів та послуг. Домашню роботу потрібно робити, але не перестарайтеся! Більшість бізнес-планів мають необґрунтовано великий обсяги. Якщо потенційний інвестор не «ввійде» в тему за перші кілька сторінок, наступні п’ятдесят уже не допоможуть.

2. Відомості про «членів управлінської команди», які насправді не є членами команди. Люди або працюють разом, як команда, або ні. Будьте обережні з «консультантами»: інвестори часто висловлюють бажання поспілкуватися з ними, тому переконайтеся, що вони в курсі вашого бізнесу. І ще одне: всупереч поширеній думці, потенційні інвестори, як правило, спершу читають біографії, а не аналітичну записку, адже вони вкладають гроші в людей, а не в бізнес-плани. Так що намагайтеся надати членам команди об’єктивні характеристики.

3. Фрази типу «відсутність конкуренції», «продукт (послуга), який не має аналогів», «величезний ринок», «простота реалізації». Конкуренція є завжди, як і шанси на існування аналогічних продуктів або послуг. Величезним ринок може бути лише нетривалий час, а реалізація бізнес-проекту ніколи не буває простою.

4. Маркетингові плани, які передбачають, що вашу ідею готовий купити хто завгодно, коли завгодно й за будь-якої ціною. Спирайтеся на реалістичні припущення!

5. Занадто позитивні або помилкові біографії засновників, членів ради директорів і т. д. Будьте правдиві!

6. Вислови на кшталт «фінансування обіцяно» або «обговорюється». Або ви вже домовилися про фінансування (й отримали кошти), або ні.

7. Фінансові прогнози з розподілом тільки за роками. Зробіть прогноз помісячно для першого року, окремо показавши початкове фінансування й операційні витрати, а потім поквартальний розподіл на три

—п’ять років. Вкажіть, як і коли буде забезпечено повернення вкладених коштів за умови успішності проекту. Інвесторів цікавить, насамперед, окупність вкладених інвестицій, а не доходи start-up. Визначте терміни окупності вкладених інвестицій.

8. Недостатньо точний аналіз ринку. Якщо ви не можете оцінити ринок у кількісних показниках з погляду перспектив, замовників, ринкової частки тощо, то, ви недосконало проаналізували ринкову ситуацію й перспективи розвитку ринку.

9. Приблизні операційні витрати. Якщо ви збираєтеся робити і продавати продукт або послугу самостійно, ви повинні визначити всі витрати — прямі, непрямі, постійні та змінні, а також витрати на аутсорсинг, якщо заплановано залучення інших суб’єктів — підприємств та організацій.

10. Фінансові показники, що представлені кривою у формі хокейної ключки. Тобто J-подібна крива виручки, що спадає на початку проекту і безмежно зростає в майбутньому, виглядає нереалістично і свідчить про недостатню діагностику та розуміння специфіки конкурентного середовища, ситуації на ринку й розміщення конкурентних сил. Якщо пропонована бізнес-ідея настільки приваблива, хтось неодмінно спробує скопіювати її. Враховуйте й це! Замовники будуть приходити і йти, конкуренти — з’являтися і зникати, а ваші доходи не зростатимуть нескінченно. Це прекрасна мрія, але в житті так не буває!

1.8. КЕЙС «Мобільна кав’ярня» [7]

Мобільні кав’ярні заполонили київські вулиці, але в столиці є ще безліч вільних місць, де перехожі готові заплатити 7

—12 грн за філіжанку натуральної ароматної кави. В інших великих містах України ця ніша й зовсім вільна. Інвестиції в такий кавовий екіпаж окуповуються трохи більше року. Параметри мобільного бізнесу такі:

• товар — кава з машини («Сoffee Ride»);

• виручка за рік — 140—185 тис. грн з однієї торгової точки;

• персонал: дві

—три особи на одну торгову точку;

• місце розташування бізнесу: мобільне.

Олександр Шостак, власник мережі мобільних «Сoffee Ride» відчуття прибуткової бізнес-ідеї плекав роками. Практикуватися почав ще при Союзі. Перший свій бізнес відкрив у 1984 р., тоді

— перепродував авто. У 2008 р. уже маючи солідний власний капітал, підтримав ідею друга створити мобільну кав’ярню, орієнтуючись на те, що така послуга дуже популярна в Англії.

На старті Олександр Шостак інвестував у справу близько 30 тис. дол., ще дві тисячі виклав у сировину: кавові зерна, чай і кавові стаканчики з кришечками. Особливий фірмовий рецепт, що суворо тримається в секреті, — кавовий купаж «Сoffee Ride», створений засновниками start-up. Це шість сортів кави: є і гіркість, і кислуватість. Надзвичайно важливо, щоб кава була смачною, адже каву, яка не сподобалася, вдруге не купують. Варто зазначити, що смак кави істотно залежить від майстерності бариста, саме тому на старті сам засновник start-up готував і продавав каву з мобільної кав’ярні.

Бізнес розвивався повільно: перші півроку, поки напрацьовувалася клієнтура, доходу не було. А коли кияни пересвідчилися, що навіть на вулиці можна випити смачної кави, бізнес, заснований на цікавій ідеї, став прибутковим.

Через півтора року каву продавав уже найманий персонал, отримуючи від 2,5 до 5 тис. грн зарплати на місяць. Роботу однієї точки забезпечують два бариста, один з них — ще й водій. За словами підприємця, охочих працювати достатньо, тому відібрати кваліфікованих працівників нескладно. Асортимент мобільної кав’ярні охоплює 8 напоїв — від еспресо до гарячого шоколаду. Одна порція кави коштує від 7 до 11 грн, за день одна мобільна кав’ярня реалізує мінімум 50—100 порцій кави, отримуючи до тисячі гривень. В особливо сприятливі дні продаж сягає 200 порцій. Рентабельність бізнесу — близько 30 %, початкові інвестиції бізнесмена окупилися за півтора року.

Класичне місце локації автомобілів — біля виходів зі станцій метро, підземних переходів або недалеко від зупинок громадського транспорту. Запорукою успіху є стабільність: люди повинні бачити кав’ярню на колесах щодня на тому самому місці й одержувати за свої гроші стабільно високу якість улюбленої кави.

Головна проблема мобільного кавового бізнесу — існування поза законом: мобільний формат не прописаний у законодавстві, в податковому класифікаторі видів економічної діяльності його немає. Як наслідок, виникають проблеми, наприклад питання паркування, адже «місце під сонцем» для кожної мобільної кав’ярні доводиться відвойовувати щоразу. Користуються нагодою оштрафувати мобільну кав’ярню і представники санстанції. Ще одна складність бізнесу — метеоумови, зокрема сильні морози, адже кавомашина при температурі «мінус» 18—20° С не працює.

це називалося «фарцовкою», у 1990 р. став займався автобізнесом

Проте, у мобільного бізнес на поточний момент є і переваги: наприклад, конкуренти особливо не турбують, хоча іноді дошкуляють так звані «клони», намагаючись відібрати клієнтів.

Водночас перспективи розвитку бізнесу мобільних кав’ярень доволі привабливі. Незважаючи на наявність у Києві понад 100 різних брендів мобільних кав’ярень, щодня «народжується» по одній

—дві нових машини, однак ринок ще далекий від насичення.

Нині Олександр Шостак активно продає франшизу. Одна брендована і переобладнана машина «Сoffeе Ride» з новим кузовом Fiat Doblo коштуватиме франчайзі 32—35 тис. дол. Франчайзер також допоможе навчити персонал, надасть рекламну підтримку та послуги з техобслуговування машини. Лише за рік існування франшизи під брендом «Сoffeе Ride» побажали працювати понад 20 підприємців. У майбутньому власник «Сoffeе Ride» планує активно освоювати регіональні ринки. Мобільні кав’ярні з’являються в Донецьку, Одесі та Криму. А в планах Олександра Шостака — продаж кави з машин.

Ключові елементи бізнес-плану мобільної кав’ярні:

• Асортимент однієї торгової точки налічує до 10 найменувань кави — від класичного еспресо до лате, капучіно та гарячого шоколаду.

• Цільова група покупців — перехожі — прихильники натуральної кави. За деякими оцінками, навіть у Києві попит задоволений тільки на 40 %.

• Для оперативного приготування кави (без черги) потрібні два продавця на точці: один готує напій, а інший розраховується з покупцем. Але це тільки для точок у дуже жвавих місцях. Зазвичай з потоком покупців справляється самотужки один продавець (він же — водій кав’ярні). Зарплата бариста в середньому становить 60 грн / день і 5 % від денної виручки.

• Робочий день продавцеві бажано починати з 7 ранку, тому що в цей час більшість кафе ще закриті і торгова точка буде поза конкуренцією. Зазвичай працюють молоді люди, переважно студенти. Для стажування новачка досить двох днів.

Для започаткування бізнесу потрібно не менш як 70—80 тис. грн (за умови купівлі тільки обладнання для автомобіля). Якщо потрібна й машина, тоді витрати зростають до 250—280 тис. грн Крім того, регулярно закуповується сировина для виробництва кави, є витрати на оренду торгового місця й зарплату бариста. Це ще 8—15 тис. грн на місяць.

За день одна торгова точка має в середньому від 1,5

—2 тис. грн виручки, продаючи 100—120 порцій напою. Середня ціна

Отримати позиковий капітал на старті можна за допомогою автокредиту, який реально взяти на 3—5 років під 18—20 % річних на купівлю автомобіля. Найшвидше оформити торгову точку (кав’ярню) і почати працювати під відомим брендом можливо, купивши франшизу. При цьому франчайзер допоможе з брендуванням авто і закупівлею всього необхідного.

Додаткова інформація для розробки фінансових показників бізнес-плану:

Показник Сума, грн
Купівля двопостової кавомашини та супутнього електрообладнання 40 000
Купівля стартового запасу сировини: зерен кави, склянок, кришечок, мішалок, молока, води і цукру 5 000
   
   
тки 50 % заробітної плати
Оренда торгового місця 3 000

Пода

Питання для обговорення

1. У чому унікальність, «фішка» бізнесу, описаного в кейсі?

2. Які ризики має мобільний кавовий бізнес порівняно зі звичайними кав’ярнями?

3. Як власник бізнесу може ліквідувати або мінімізувати можливі ризики?

4. Як краще здійснити швидкий запуск бізнесу такого формату?

Завдання

1) На підставі інформації, наведеної в кейсі, розробіть фінансові показники бізнес-плану з урахуванням специфіки мобільного бізнесу.

2) Фінансова частина має складається з плану доходів і видатків, прогнозу руху готівки, розрахунку фінансового важеля.

3) На підставі аналізу кейсу та результатів розрахунку фінансових показників бізнес-плану визначте економічну доцільність започаткування мобільного кавового бізнесу, термін окупності, періоди дефіциту грошових коштів, можливість масштабування бізнесу.

порції 11—13 грн. за середньої собівартості 3—4 грн, без урахування витрат на оренду торгового місця й зарплати бариста. Продавці мобільних кав’ярень запевняють, що такого обсягу продажу можна досягти вже через кілька місяців після старту. Окупності точка досягне за 4—6 місяців — але це, якщо не купувати автомобіль. Інакше в «плюс» точка вийде через рік-півтора роботи.

1.9. КЕЙС «Марс: відпустка, яка вражає» [3]

Марс — загадкова планета, яка зацікавила людство ще задовго до винайдення примітивного телескопа. Нині на її орбіті перебувають три супутники, а на поверхні — марсохід «К’юріосіті». Майже завершено картографування поверхні Червоної планети, одержано панорамні знімки її території. NASA оголосило про розгляд кількох перспективних проектів, на які до 2013 р. планувалося надати приблизно 1,5 млрд дол. Оскільки нині бюджет скорочено, нестача державного фінансування компенсується комерційними ініціативами компаній та приватних інвесторів. Їхні амбітні плани — колонізація Марса, освоєння його ресурсів, комерційне використання і туризм.

Приватний проект освоєння Червоної планети Mars One стартував у 2010 р. Його керівник, нідерландський бізнесмен, магістр в галузі машинобудування, Бас Лансдорп сформулював завдання так: політ на Марс із подальшим заснуванням там колонії. Перша четвірка підкорювачів Марса відправиться в мандрівку у 2022 р. і тільки через сім місяців польоту висадиться на планету. У подальшому щодва роки із Землі будуть стартувати чергові квартети. Упорядники проекту передбачають, що підкорювачі Марса спершу житимуть усередині «марсіанської станції», потім вони ж облаштують постійне поселення і, як наслідок, через деякий тривалий час створять нову цивілізацію. Сміливий проект коштуватиме компанії не менш як 6 млрд дол. Витрати будуть частково компенсовані за рахунок продажу прав на реаліті-шоу. Бізнесмен планує транслювати шоу, починаючи з відбору кандидатів, їхньої підготовки й завершуючи марсіанськими буднями. Телеглядачі голосуванням визначатимуть, хто з кандидатів відправиться в перший політ, до того ж заплановано зняти документальний серіал.

Організатори повідомили, що взяти участь у проекті зможе кожен охочий, але за однієї умови — на Землю мандрівники вже ніколи не повернуться: вони фізично не зможуть пристосуватися до земної гравітації. За чотири місяці пропозиція зацікавила 100 тис. людей.

Підприємець і перший турист-космонавт Деніс Тіто, який у 2001 р. провів на російській МКС майже вісім днів, заплативши за політ 20 млн дол., також планує відправити пілотовану експедицію на Марс у січні 2018 р. Цю новину поширили напередодні прес-конференції, влаштованої некомерційним фондом Inspira-tion Mars Foundation. Запланована тривалість подорожі — 501 день, але корабель не сідатиме на планету, а пролетить на відста-

Цікаво, що, незважаючи на декларування ініціаторами проектів освоєння Марса некомерційного характеру своїх ініціатив, змагання за туристичний космос уже почалось. У кінці 2011 р. компанія Virgin Galactic, штат Нью-Мексико, урочисто відкрила перший приватний космодром «Америка», який планують використовувати для відправки туристів у космос. Власник компанії, британський мільярдер Річард Бренсон, уже витратив 209 млн дол. на побудову термінала та злітно-посадкової смуги. На думку експертів NASA, через років десять космічний туризм буде, можливо, масовим і перетвориться в один з напрямків класичного туристичного бізнесу.

Продаж ділянок на Марсі — ще один проблемний бізнес, хоча Місячне посольство існує близько 30 років, продаючи стандартні ділянки на видимому боці Місяця, а також на Марсі, Венері та інших планетах.

У 1980 р. каліфорнієць Деніс Хоуп звернув увагу на те, що космічні об’єкти нікому не належать і, скориставшись законами своєї країни та прогалинами у світовому законодавстві, цілком законно зареєстрував право власності на Місяць, Марс, Венеру та інші астрономічні тіла Сонячної системи, за винятком Землі і Сонця. Згідно із законодавством США та інших країн, для одержання права власності на нічийні об’єкти, необхідно попередити про це всі зацікавлені сторони і у разі їхньої відмови право власності переходить до заявника. Оформивши відповідні документи, Хоуп подав їх до відповідного департаменту. Оскільки причин для відмови не було, він письмово повідомив ООН, СРСР, США, Китай, Канаду та інші країни про свої наміри забрати у свою власність Місяць. Реакції не було і, Хоуп почав використовувати своє право власності на планети й супутники з комерційною метою.

Отже, створене Місячне посольство пропонувало купівлю ділянок на планетах для подарунків своїм рідним і близьким. Понад 4 млн осіб стали клієнтами компанії, і щодня їхня чисельність збільшується. Серед власників є знаменитості: Том Круз,

ні 100 тис. км від неї. У травні 2019 р. астронавти повернуться на Землю. Маршрут туристів прокладено по так званій «орбіті вільного повернення», коли, стартувавши із Землі, космічний корабель повертається в точку старту тільки завдяки гравітації. Політ за такою траєкторією можливий лише за певного розташування планет, що і впливає на дату запуску. Після 2018 р. такий шанс можливий лише у 2031 р. Для польоту використають модифіковану капсулу Dragon виробництва SpaceX, а в космос її виведе ракета Falcon Heavy — розробка цієї ж компанії.

Проте, існують труднощі здійснення плану освоєння Марса, головною з яких є відстань між Землею і Марсом — 57 млн км Отже, транспортні витрати перевищують теоретично розраховані вигоди від промислового освоєння Марса, що робить проект освоєння нерентабельним.

Водночас, можливо скоротити витрати на освоєння Марса завдяки:

• зменшенню обсягів проектно-конструкторських робіт зі створення необхідної техніки, лабораторних і натурних випробувань, використавши досвід освоєння Місяця;

• створенню раціональних маловитратних транспортних систем, заснованих на застосуванні політно-зворотних траєкторій руху не тільки для «вантажівок», але й для пілотованих міжпланетних кораблів;

• суттєвому обмеженню поставок продуктів харчування і палива;

• створенню й розвитку виробництва техніки, необхідної для освоєння космосу на самому Марсі.

Крім того, не тільки висока витратність перешкоджає реалізації проекту. Існують численні перешкоди, подолати які вкрай проблематично, а саме:

• високий рівень космічної радіації;

• сильні сезонні і добові коливання температури;

• низький атмосферний тиск;

• сонячна енергія менш потужна, ніж на Землі;

• підвищена метеоритна небезпека;

• сила тяжіння менша від Земної.

Проте, результати останніх досліджень обнадійливі: на Марсі є значні і досить доступні запаси водяного льоду, ґрунт, придатний для вирощування рослин, а в атмосфері наявний діоксид вуглецю. Усе це за наявності необхідної кількості енергії дозволяє розраховувати на можливість виробництва рослинної їжі, а також добування води і кисню з місцевих ресурсів, що значно знижує потребу в технологіях замкненого циклу життєзабезпечення порівняно з Місяцем, астероїдами або віддаленою від Землі космічною станцією.

Отже, Марс здатний відігравати важливу роль у житті людства за умови його планомірного і цілеспрямованого освоєння. На сьогодні це — найамбітніший проект і захоплива подія в історії Землі.

Ніколь Кідман, Клінт Іствуд, Арнольд Шварценегер та ін., і навіть два американські президенти — Рональд Рейган і Джиммі Картер.

Питання для обговорення

1. Чи потрібно витрачати такі значні кошти на Марс?

2. Чи могли б ви взяти участь у польоті на Марс?

3. Які економічні вигоди обіцяє реалізація амбіційних планів освоєння Марса?

4. Чи можливо обрахувати подібний бізнес-план?

Завдання. Спробуйте принаймні орієнтовно визначити основні параметри бізнес-плану освоєння Марса.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ВИКЛАДАЧЕВІ
Поради від Стіва Джобса — майстра презентації
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ СТУДЕНТАМ
1.9. ЗАВДАННЯ «Розробити сценарій презентації start-up і бізнес-плану start-up»
КОРИСНА ІНФОРМАЦІЯ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)