2 години ЦІЛІ:
1. Визначити принципи управління персоналом start-up.
2. Проаналізувати мотивацію персоналу start-up.
3. Розробити інструменти управління персоналом start-up.ПЛАН:
1. Вправа «Розподіл ролей у команді».
2. Завдання «Делегування повноважень».
3. Тест «Здатність до співпраці».
4. Рольова гра «Крокет з Алісою в країні чудес».
5. Вправа «Визначення моделі мотивації персоналу start-up».
6. Тест «Оцініть свою мотивацію».
7. Кейс «Як створити start-up «команду мрії»?».
8. Кейс «Який стиль керівництва використати?» ОСНОВНІ ТЕРМІНИ: командна робота, управління персоналом start-up, рольові функції, лідерство, лідер, керівник, функції керівника, співпраця, взаємодія. ДИСКУСІЙНІ ПИТАННЯ:
1. Як визначити, наскільки вдало сформована команда start-up?
2. Як правильно розподілити рольові функції в start-up команді?
3. Чи можливо стати формальним і неформальним лідером одночасно?
4. Які переваги командної роботи у форматі start-up?
5. Як визначити лідера команди?
6. Чи відрізняється співпраця з командою і робота в команді?
7. Чи можливі конфлікти в команді?
8. Чи є особистості, не здатні працювати в команді? Як на це реагувати лідеру команди?
9. Чи повинен відрізнятися якісний і кількісний склад команди залежно від проекту?
ЗАВДАННЯ
2.1. ВПРАВА «Розподіл рольових функцій у start-up»
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ СТУДЕНТАМ
На першому етапі виконання завдання необхідно визначити, які посади (неформальні / формальні) обійматиме кожен учасник тренінгу, що працює в команді, та функції, які виконуватиме кожен член команди відповідно до обраної посади у процесі реалізації бізнес-ідеї start-up. На другому етапі описуються зони відповідальності кожного члена команди та формулюються правила взаємодії членів команди.
Завдання. Визначені посади та функціональні обов’язки кожного члена команди зафіксувати в таблиці. Також потрібно визначити посадові оклади та розрахувати фонд оплати праці персоналу start-up.
Посада |
П.І.Б. учасника команди |
Функціональні обов’язки |
Директор start-up |
|
Бухгалтер |
|
ІТ-спеціаліст
Маркетолог |
|
|
Менеджер з продажу продукту start-up |
|
2.2. ЗАВДАННЯ «Делегування повноважень»
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ СТУДЕНТАМ
Для відпрацювання навичок у делегуванні повноважень керівнику start-up необхідно заповнити за наведеним зразком реєстр доручень, в який вносяться конкретні завдання працівникам (відповідно до пріоритетності А, Б, В), терміни виконання й результати контролю.
Пріоритет |
Конкретні з а вд ання |
Час виконання |
Кому дору чено |
Поча ток виконання |
Проміжний контроль |
Закінч ення виконання |
Зауваження |
АБ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3. ТЕСТ «Здатність до співпраці» [7, с. 176]
Завдання. Визначте ваше ставлення до кожного із запропонованих висловлювань, використовуючи такі оцінки: «ПЗ» — повністю згоден, «З» — згоден, «Н» — не впевнений, «НЗ» — не згоден, «АНЗ» — абсолютно не згоден.
№ з/п |
Ствердження |
ПЗ |
З |
Н |
НЗ |
АНЗ |
1 |
Мені подобається працювати в команді і сприймати виконану мною роботу як власний внесок у роботу всього колективу |
|
|
|
|
|
2 |
Не варто йти на компроміси, беручи до уваги чиїсь особисті інтереси, якщо йдеться про цілі всього відділу |
|
|
|
|
|
3 |
Мені подобається почуття емоційного піднесення, злету, яке я відчуваю, йдучи на ризик |
|
|
|
|
|
4 |
Якщо співробітник не досягнув поставленої мети, то немає значення, скільки зусиль він витратив на виконання цієї роботи |
|
|
|
|
|
5 |
Мені подобається, коли все навколо стабільне і передбачуване. |
|
|
|
|
|
6 |
Мені подобається працювати з менеджерами, які завжди розумно пояснюють свої дії та рішення |
|
|
|
|
|
7 |
Мені подобається робота, на якій на співробітників не чиниться значного тиску і вони самотужки формують свої стосунки переважно на неформальній основі |
|
|
|
|
|
ПРИМІТКА. Ключі до тесту наведено в дод. 2.
2.4. РОЛЬОВА ГРА «Крокет з Алісою в країні чудес» [1, с. 16]
Мета: продемонструвати, як зміна рольової функції персоналу одночасно призводить до зміни його поведінки.
Персонажі гри. А. Молоток, яким користується Аліса, — це фламінго, що підводить голову й дивиться у протилежному напрямку тільки-но Аліса збирається вдарити по м’ячеві. Б. М’яч, у свою чергу, — це їжак, ще одне створіння із власним розумом. Не чекаючи, поки Аліса по ньому вдарить, їжак розгортається, схоплюється з місця й біжить в інший кінець подвір’я, де знову скручується в клубочок. В. Ворітця утворюють карткові солдати, якими командує Чирвова дама (Королева), що змінює структуру гри за власною примхою, вигукуючи накази солдатам-ворітцям, що раз у раз змінюють своє розташування на подвір’ї.
Сценарії гри. Перший. Як можна застосувати цю аналогію до вашого start-up? Кого в системі start-up можна вважати: Алісою (гравцем) — це директор start-up (капітан команди)? Чирвовою дамою (Королевою)?; їжаком (М’ячем)?; фламінго (Молотком)?; Ворітцями (крізь які має пройти м’яч)?
Другий. Тепер замініть Алісу (гравця). Якщо раніше ви уявляли її в ролі директора, то тепер зробіть її юристом start-up,
— можливо бізнесменом, що має намір надати кошти start-up для формування успішного бізнесу.
Як ця зміна вплине на інші елементи гри?
Хто або що тепер буде: Алісою (гравцем)?;Чирвовою дамою (Королевою); їжаком (М’ячем)?; фламінго (Молотком)?; Ворітцями (крізь які має пройти м’яч)?
Третій. Давайте знову змінимо Алісу. А що, як «Алісою» стане ваш маркетолог start-up?
Як ця зміна вплине на інші елементи гри?
Хто або що тепер буде: Алісою (гравцем)? Чирвовою дамою (Королевою); їжаком (М’ячем); фламінго (Молотком); Ворітцями (крізь які має пройти м’яч)?
Питання для обговорення
1. Чого ми навчилися з цієї вправи?
2. Яка мета цієї гри, кого можна вважати переможцем, залежно від того, хто бере на себе роль Аліси?
3. Як змінюється мета в кожному з різних сценаріїв? Як ви визначаєте виграш у кожній із цих ситуацій?
4. Чи правила (межі) змінюються залежно від того, хто є Алісою? Які відбуваються зміни у правилах?
5. Чи змінюється поле гри залежно від того, хто є Алісою? Поясніть, у чому полягають ці зміни.
6. Як ви можете пристосуватися до всіх цих змін? Чи змогли б ви вигадати таку виграшну ситуацію, в якій кожен був би щасливим?
Висновок. Результати виконання цієї гри дозволяють зробити банальний висновок: ніхто не може зіграти гру наодинці; бути готовими до всякої несподіванки — означає підготуватися до майбутнього.
2.5. ВПРАВА «Визначення моделі мотивації персоналу start-up»