Мета заняття — сформувати та закріпити компетенції розробки бізнес-моделі start-up та визначити доцільність її реалізації.
Після виконання тренінгових завдань студент повинен
А. ЗНАТИ:
• послідовність розробки бізнес-моделі start-up;
• описові характеристики структурних елементів бізнесмоделі;
• особливості формування стратегії «блакитного океану» для бізнес-моделі start-up;
Б. ВМІТИ:
• розробляти бізнес-модель компанії;
• виявити основні елементи бізнес-моделі;
• визначати взаємозв’язок бізнес-моделі і стратегії компанії;
• знаходити ринкові ніші формування бізнес-моделі start-up;
• оцінювати доцільність реалізації розробленої бізнес-моделі start-up.
ФАЙЛОВА СТРУКТУРА ТРЕНІНГУ Файл 1. Формування та аналіз бізнес-моделі ЧАС:
1 година ЦІЛІ:
1. Створити бізнес-модель start-up.
2. Визначити «блакитний океан» для бізнесу start-up.
3. Розробити бізнес-модель start-up та обґрунтувати доцільність її реалізації. ПЛАН:
1. Завдання «Розробка бізнес моделі за шаблоном».
2. Вправа «Коригування бізнес-моделі start-up».
3. Завдання «SWOT-аналіз сильних і слабких сторін кожного елементу бізнес-моделі start-up».
4. Кейс «Cirque du Soleil — шоу чи успішна бізнес-модель?».
5. Завдання «Раціоналізація бізнес-моделі start-up (концепція чотирьох дій).
6. Кейс «Шоколад до кави чи кава до шоколаду?»
7. Вправа «Персональна бізнес-модель». ОСНОВНІ ТЕРМІНИ: бізнес, бізнес-модель, структурні елементи бізнес-моделі, ресурси бізнес-моделі, пріоритети споживачів, ланцюжок поставок, інноваційна бізнес-модель, стратегія «блакитного океану». ДИСКУСІЙНІ ПИТАННЯ:
1. Що означає термін «ключові компетенції»?
2. Як пов’язані ключові компетенції start-up та пріоритети споживачів?
3. Які є підходи до формування бізнес-моделі start-up?
4. Чи існують розбіжності між інструментами формування бізнес-моделі традиційного підприємства та бізнес-моделі start-up?
5. Що означає термін «інноваційна бізнес-модель»? Які її ознаки?
6. Чому необхідно діагностувати зовнішнє середовище для формування бізнес-моделі?
7. Чи коригується бізнес-модель у процесі проходження етапів життєвого циклу start-up?
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ СТУДЕНТАМ
Фахівці вважають, що нині саме життєздатна бізнес-модель є одним із ключових факторів успіху. Бізнес-модель — це сукупність структурних елементів компанії / організації, які використовуються для продукування цінності за рахунок ключових компетенцій суб’єкта господарювання, відмінних від конкурентів. Існує багато різновидів бізнес-моделей, але найприйнятнішою для інноваційних підприємств вважають оригінальну бізнесмодель, розроблену Олександром Остервальдом [3].
За О. Остервальдом, опис будь-якої моделі охоплює дев’ять блоків, які відображають логіку дій компанії, спрямованих на одержання прибутку, а саме: споживчі сегменти, ціннісні пропозиції, канали збуту, взаємовідносини із клієнтами, потоки надходження доходу, ключові ресурси, ключові види діяльності, ключові партнери, структура витрат [3, с. 23].
Отже, головне завдання тренінгового заняття — розробити бізнес-модель із використанням шаблону, запропонованого О. Остервальдом.
1.1. ЗАВДАННЯ «Розробка бізнес моделі за шаблоном»