Мотив
— це внутрішній стимул, що ініціює прагнення людини до досягнення поставленої мети. Мотивація
— це процес
спонукання працівників підприємства до спільних погоджених дій, які забезпечують досягнення загальної мети його діяльності. Існує низка моделей мотивації, розроблених науковцями, що пояснюють поведінку людей.
Завдання. Відповідно до наведених у таблиці моделей мотивації визначити та обґрунтувати модель мотивації персоналу start-up.
Моделі мотивації [4, с. 31]
Директивні моделі — як мотивувати? |
Тейлоризм – модель «батога і пряника» |
Модель Мейо людських відносин |
Теорія «Y» МакГрегора |
Змістові моделі — що викликає бажану поведінку? |
Модель Маcлоу ієрархії потреб |
Двофакторна модель Херцберга |
Модель МакКлеланда «потреби в досягненні» |
Процесуальні моделі — як поведінка породжується і здійснюється? |
Модель очікувань Врума |
Модель справедливості |
Інтеграційна модель Портера-Лоулера |
2.6. ТЕСТ «Оцініть свою мотивацію» [4, с. 48]
Завдання. Вкажіть важливість кожної характеристика для вас особисто (теперішня чи майбутня робота) від 1 (зовсім неважливо) до 7 (дуже важливо).
1. Почуття самоповаги від виконання роботи |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
2. Можливість особистісного зростання і розвитку на цій роботі |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
3. Престижність роботи всередині компанії (тобто повага інших працівників |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
компанії)
Можливість мислити і діяти незалежно |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
5. Почуття безпеки на робочому місці |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
4.
Закінчення таблиці
6. Почуття самореалізації на роботі (тобто відчуття, що ти можеш використовувати свої власні здібності, реалізувати свій потенціал) |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
7. Престижність роботи за межами компанії (тобто, повага з боку інших людей, які не працюють у компанії) |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
8. Почуття, що зусилля на цій роботі того варті |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
9. Можливість допомагати іншим |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
10. Можливість брати участь у постановці цілей |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Можливість брати участь у розробленні методів і процедур роботи
1234567
12. Влада, яку дає робота |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
13. Можливість сформувати дружні стосунки на роботі |
1 |
234 |
|
|
567 |
|
|
ПРИМІТКА. Ключі до тесту наведено в дод. 2.
2.7. КЕЙС «Який стиль керівництва використати?» [7, с. 174—175]
Космічний корабель після тривалої міжзіркової експедиції повертається на Землю, де за цей час минуло 1000 років. На борту корабля командир і команда, які за тривалі роки польоту стали згуртованим висококваліфікованим колективом. При наближенні до Сонячної системи командир одержав конфіденційне повідомлення із Землі, у якому наведено, що за час відсутності екіпажу на Землі відбулися невідворотні екологічні зміни і у звичайній для людей формі цивілізація більше не існує. Розумне життя на планеті збереглося в іншій формі — енергетичній, що створило нову цивілізацію. Нові жителі Землі пропонують команді свою
допомогу щодо переведення життя кожного члена екіпажу в енергетичну форму або створення резервації зі звичайними формами тваринного та рослинного світу. Командиру пропонується персонально проінформувати команду про те, що відбулося, і до повернення на Землю повідомити про прийняте рішення.
Завдання
1. Визначити, яким стилям керівництва відповідають запропоновані нижче варіанти рішення.
2. Яке рішення ви б обрали у ситуації, наведеній у кейсі, якби були капітаном корабля?
3. Яке рішення є більш правильним?
Варіанти рішення: а) прийняти рішення за всю команду і повідомити про це на Землю. Команду поставити перед фактом, який уже відбувся; б) провести переговори з кожним членом команди, довідатися, якому варіанту він надає перевагу, і потім прийняти рішення за всю команду; в) зібрати команду, повідомити про радіограму й послухати колективну думку. Після цього самостійно прийняти рішення; г) викликати першого помічника і лікаря експедиції та разом з ними прийняти рішення за всіх; д) зібрати команду, повідомити про радіограму й допомогти розробити спільне рішення; е) зібрати команду, повідомити про одержану інформацію і, беручи участь у процесі прийняття рішення як рядовий член команди, пропонувати кожному після обговорення прийняти індивідуальне рішення.