Рис. 8.5. Модель кругового міста С. Салопа
Ставка транспортного тарифу становить t і відбиває прихильність торговій марці. Граничні витрати фірм однакові й постійні становлять с, покупці рівномірно розподілені уздовж окружності, мають однакові переваги. де L — кількість домогосподарств;
Продавець має функцію витрат С= F+cQ, де С=ТС — сукупні витрати, F=FC — постійні витрати, с=МС — граничні витрати, ATC=F/Q+c –чим більша кількість покупців, тим менше середні витрати магазина.
Загальні транспортні витрати дорівнюють добутку чисельності домогосподарств на середню вартість поїздки до магазину і назад: витрати, с=МС — граничні витрати, ATC=F/Q+c –чим більша кількість покупців, тим менше середні витрати магазина.
Загальні транспортні витрати дорівнюють добутку чисельності домогосподарств на середню вартість поїздки до магазину і назад: N t LС t
2 = ,
Продавець має функцію витрат С= F+cQ, де С=ТС — сукупні витрати, F=FC — постійні витрати, с=МС — граничні витрати, ATC=F/Q+c –чим більша кількість покупців, тим менше середні витрати магазина.
Загальні транспортні витрати дорівнюють добутку чисельності домогосподарств на середню вартість поїздки до магазину і назад: N t LС t
2 = ,
С t +C g NFLcС g += , t — ставка транспортного тарифу; N2 — середня відстань покупця до магазину та назад.
Функція транспортних витрат є спадною, це пояснюється тим, що при збільшенні кількості магазинів відстань між ними скорочується (рис. 8.6). NN *
С t +C g
С g
С t
С
Рис. 8.6. Функції транспортних витрат та витрат на закупівлю товару в моделі кругового міста
Загальні витрати магазинів С g , залежать від загальної суми постійних витрат магазинів і змінних витрат, пов’язаних із покупками всіх домогосподарств міста: NFLcС g += , де Lс — загальна сума змінних витрат покупців міста; NF — загальна сума постійних витрат всіх магазинів.
Мінімальна величина суми транспортних витрат і витрат на закупівлю товарів дозволяє визначити оптимальну кількість магазинів (N * ) у короткостроковому періоді.
Аналітично оптимальну кількість магазинів (N * ) при їх фіксованому розташуванні можна знайти прирівнявши перші похідні функцій транспортних витрат і витрат на закупівлю товару по N:
F N tL =
2* )(2 , F N tL =
2* )(2 ,
звідси
На рис. 8.7 показано фрагмент моделі кругового міста у лінійному вигляді. Якщо продавців на ринку мало і вони розташовані досить далеко один від одного, то цінова конкуренція між продавцями стає неможливою. Також, як і в моделі Хотеллінга, в цьому випадку можливим є виникнення мертвих зон, наявність яких означає незайняті ринкові ніші (рис. 8.7, а). Якщо продавці розташовані досить близько один від одного і максимальна готовність покупців сплачувати за товар дозволяє продавцям отримувати економічний прибуток, то в довгостроковому періоді вхід на ринок нових продавців зумовить виникнення зон цінової конкуренції (рис. 8.7, б). б
Рис. 8.7. Розташування продавців у моделі С. Салопа: наявність а — мертвих зон; б — зон цінової конкуренції Попит на н, встано. 8.8 пока двох його конкурентів: зліва магазин В на відстані ) ( N ? і справа магазин С на відстані ) ( N . .
Розглянемо як формується коло клієнтів магазину. послуги магазинів буде залежати від співвідношення цівлених магазинами. Розглянемо це на прикладі. На рисзано розташування магазину, позначеного точкою А, та