Posibniki.com.ua Мікроекономіка Мікроекономічний аналіз Вертикальна диференціація продукту: модель Дж. Саттона


< Попередня  Змiст  Наступна >

Вертикальна диференціація продукту: модель Дж. Саттона


Нагадаємо, що на ринку вертикально диференційованого продукту основною характеристикою продукції є якість, уявлення про яку дає сукупність функціональних і споживчих характеристик продукту, а сегментування споживачів відбувається на основі їх бажання сплачувати за покращення якості. Розглянемо як у моделі Саттона споживач здійснює вибір. Нехай на ринку продаються товари А і С. Гранична корисність товарів знаходиться в прямій залежності від їх якості, ціна відбиває середні витрати виробництва.

Споживачі мають однакові смаки та віддають перевагу товарам більш високої якості, проте відрізняються за рівнем доходів. Споживач з більш високими доходами схильний у виборі до товару більш високої якості. Покупець купує одиницю товару, яка за рівнем якості задовольняє дану потребу та максимізує корисність, функція якої представлена як де u k — гранична корисність одиниці товару якості k (чим вище значення коефіцієнта k, тем вище якість);

158

І — дохід; I — Рu k — витрати на всі інші товари. BDA шу на ринку. На ринку буде діяти принцип сегментації — кожний товар займає свою область споживчого вибору.

)()(

11kkkk PuIuPuIu?=? ++ .

Звідси

11kkkk ++

Звідси

1 + kk

Аналогічно знаходиться дохід I k-1 , за якого споживачі переключаються з товару якості k на товар якості k-1. Таким чином, ринковий попит на продукт певної якості визначається кількістю споживачів з доходами в інтервалі від I k-1 до I.

Для товарів найвищої якості верхня межа ринку визначається найбільшим доходом. Для товарів найнижчої якості нижньою межею ринку є такий рівень доходів, за якого споживачі залишають ринок. Конкуренцію між фірмами буде визначати «ефект найближчого сусіда», тобто зміна ціни продукту з якістю k буде впливати безпосередньо лише на зміну обсягу попиту продуктів з якістю k-1 та k+1.

У той же час за умови, що продукти приблизно однакової якості, цінова конкуренція може виявитися надзвичайно гострою. Навпаки, чим більшою є розбіжність у рівні якості (максимальна продуктова диференціація), тим більшими є прибутки фірм і нижчим ступінь цінової конкуренції між ними.

Рівновага на ринку залежить також від форми функції витрат на покращення якості. Розглядають два типа ринків з вертикально диференційованим продуктом: на першому технологія виробництва характеризується більшими темпами зростання залежності середніх витрат від рівня якості ніж на другому.

Входження нового продавця на перший ринок з продукцією D, яка за рівнем якості по відношенню до вже існуючих продуктів А і В буде займати проміжне положення

11 ++ = kkkk uu uPuuPu I .(8.16)

11 ++ ? ? = kk kkkk uu uPuuPu I .(8.16)

Аналогічно знаходиться дохід I k-1 , за якого споживачі переключаються з товару якості k на товар якості k-1. Таким чином, ринковий попит на продукт певної якості визначається кількістю споживачів з доходами в інтервалі від I k-1 до I.

Для товарів найвищої якості верхня межа ринку визначається найбільшим доходом. Для товарів найнижчої якості нижньою межею ринку є такий рівень доходів, за якого споживачі залишають ринок. Конкуренцію між фірмами буде визначати «ефект найближчого сусіда», тобто зміна ціни продукту з якістю k буде впливати безпосередньо лише на зміну обсягу попиту продуктів з якістю k-1 та k+1.

У той же час за умови, що продукти приблизно однакової якості, цінова конкуренція може виявитися надзвичайно гострою. Навпаки, чим більшою є розбіжність у рівні якості (максимальна продуктова диференціація), тим більшими є прибутки фірм і нижчим ступінь цінової конкуренції між ними.

Рівновага на ринку залежить також від форми функції витрат на покращення якості. Розглядають два типа ринків з вертикально диференційованим продуктом: на першому технологія виробництва характеризується більшими темпами зростання залежності середніх витрат від рівня якості ніж на другому.

Входження нового продавця на перший ринок з продукцією D, яка за рівнем якості по відношенню до вже існуючих продуктів А і В буде займати проміжне положення питу продуктів з якістю k-1 та k+1.

У той же час за умови, що продукти приблизно однакової якості, цінова конкуренція може виявитися надзвичайно гострою. Навпаки, чим більшою є розбіжність у рівні якості (максимальна продуктова диференціація), тим більшими є прибутки фірм і нижчим ступінь цінової конкуренції між ними.

Рівновага на ринку залежить також від форми функції витрат на покращення якості. Розглядають два типа ринків з вертикально диференційованим продуктом: на першому технологія виробництва характеризується більшими темпами зростання залежності середніх витрат від рівня якості ніж на другому.

Входження нового продавця на перший ринок з продукцією D, яка за рівнем якості по відношенню до вже існуючих продуктів А і В буде займати проміжне положення

Визначимо дохід, за якого споживачу байдуже вибирати товар якості k або k+1:

Визначимо дохід, за якого споживачу байдуже вибирати товар якості k або k+1: )()(

11kkkk PuIuPuIu?=? ++ .

Звідси

1

11 + ++ ? ? = kk kkkk uu uPuuPu I .(8.16)

Аналогічно знаходиться дохід I k-1 , за якого споживачі переключаються з товару якості k на товар якості k-1. Таким чином, ринковий попит на продукт певної якості визначається кількістю споживачів з доходами в інтервалі від I k-1 до I.

Для товарів найвищої якості верхня межа ринку визначається найбільшим доходом. Для товарів найнижчої якості нижньою межею ринку є такий рівень доходів, за якого споживачі залишають ринок. Конкуренцію між фірмами буде визначати «ефект найближчого сусіда», тобто зміна ціни продукту з якістю k буде впливати безпосередньо лише на зміну обсягу попиту продуктів з якістю k-1 та k+1.

У той же час за умови, що продукти приблизно однакової якості, цінова конкуренція може виявитися надзвичайно гострою. Навпаки, чим більшою є розбіжність у рівні якості (максимальна продуктова диференціація), тим більшими є прибутки фірм і нижчим ступінь цінової конкуренції між ними.

Рівновага на ринку залежить також від форми функції витрат на покращення якості. Розглядають два типа ринків з вертикально диференційованим продуктом: на першому технологія виробництва характеризується більшими темпами зростання залежності середніх витрат від рівня якості ніж на другому.

Входження нового продавця на перший ринок з продукцією D, яка за рівнем якості по відношенню до вже існуючих продуктів А і В буде займати проміжне положення BDA UUU?? , з ціною, встановленою відповідно до рівня своїх витрат, яка так само буде займати проміжне положення

РРР?? , дозволить знайти своїх покупців і зайняти ні

У випадку пологішої функції витрат — ціни на продукти різної якості можуть виявитися приблизно однаковими, а отже при здійсненні вибору споживач буде віддавати перевагу продукту вищої якості. Високоякісні товари витіснятимуть низькоякісні. Відповідно виробники низькоякісних товарів для збереження свого обсягу збуту будуть вимушені вживати запобіжних заходів, наприклад, створення додаткових бар’єрів входу для потенційних конкурентів, які здатні запропонувати товар більш високої якості. Такими заходами можуть бути масштабні витрати на рекламу та НДДКР.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Реклама в умовах монополії: модель Дорфмана — Штайнера
Реклама в умовах олігополії
Завдання для самоперевірки
ТЕМА 9 ІННОВАЦІЙНА АКТИВНІСТЬ ФІРМ
Структура ринку та інноваційна активність фірм
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)