Posibniki.com.ua Банківська справа Безпека банківської діяльності 8.1. Інформаційний ресурс банку і його характеристики


< Попередня  Змiст  Наступна >

8.1. Інформаційний ресурс банку і його характеристики


Даючи характеристику інформаційному ресурсу банку, варто зазначити, що він являє собою сукупність інформації, яка перебуває у власності чи в розпорядженні банку і використовується ним для забезпечення його діяльності.

Структуру інформаційного ресурсу з точки зору його змісту становить правова інформація (нормативно-правові документи банку, інші правові документи та матеріали); комерційна інформація (характеристика ринку та його су б’єктів, умови комерційної діяльності); ділова інформація (ділові зв’язки, партнери, взаємовідносини з ними та інша інформація, яка може бути використана в ділових переговорах); інформація про персонал (відомості, що містяться в особових справах працівників); інформація про ринки (аналітичні характеристики

ринків, сфер економіки, на яких працює та планує працювати банк); інформація про сферу діяльності (технології банківського виробництва, методи забезпечення діяльності банку, плани розвитку); інші види інформації (статистична, про клієнтів, наукова, про забезпечення безпеки банку тощо).

Таким чином інформаційні ресурси як сукупність інформації мають певні особливості. На відміну від інших видів ресурсів, які існу ють у певній матеріальній формі, інформаційні ресурси представлені трьома категоріями: документами на паперових і електронних носіях, зразками продукції та інтелектом (знаннями) працівників банку.

Важливою особливістю інформаційних ресурсів є їх багатофункціональність, вони можуть нести освітню, аналітичну, комерційну, інформувальну, маскувальну функції та функцію впливу. Така багатофункціональність інформаційних ресурсів обумовлює різнонаправлене їх використання. Зо крема, інформаційні ресурси банку можуть використовуватись для: формування знань працівників банку, необхідних їм для забезпечення своєї професійної діяльності; створення нормативно-правових документів банку, що регулюють окремі види його діяльності та поведінку на ринку; формування управлінських та виробничих рішень; розробляння нових банківських продуктів та послуг; формування іміджу банку на ринку банківських послуг, забезпечення інформаційного впливу в його інформаційному середовищі; проведення наукових та інших досліджень, необхідних для забезпечення банківської діяльності; забезпечення безпеки діяльності банку, ефективного проведення банківських, господарських та інших операцій; проведення інформаційно-аналітичних досліджень клієнтів, партнерів, контрагентів; формування перспектив розвитку банку.

З огляду на важливість інформаційного ресурсу та особливу роль, яку він виконує в банку, постає питання про умови та зміст роботи з його формування. Як зазначалося вище, інформаційний ресурс є результатом роботи підприємства, банку з інформаційного забезпечення їхньої діяльності. Тобто формування інформаційного ресурсу банку має здійснюватися через прове дення роботи з його інформаційного забезпечення. У свою чергу, структуру інформаційного забезпечення складають такі види інформаційної діяльності, як маркетингові

дослідження, інформаційно-аналітична робота і комерційна розвідка.

Організовуючи інформаційне забезпечення діяльності банку та формування його інформаційного ресурсу, не можна не враховувати властивості інформації, які роблять її особливим видом банківського ресурсу. Інформація є формою існування знань, за допомогою неї подаються кількісні та якісні характеристики об’єктів, подій, процесів, вона є змістом різного роду док ументів, ідей, інтелектуальних продуктів. Інформація є відповідним видом впливу (реклама, пропаганда, управлінські та виробничі рішення, імідж). Крім того, інформація може бути формою комерції як товар, а також одним із видів інтелектуальної зброї. Таким чином, різноманітність властивостей інформації вимагає від банку вести інформаційну роботу в різних сферах інформаційного середовища, з різними категоріями суб’єктів. Разом з ти м інформація в інформаційному середовищі перебуває в диверсифікованому вигляді. Окремі інформаційні характеристики знаходяться у різних носіїв, надавались у середовище через різні канали, протягом тривалого часу, перебувають у різноманітному вигляді (відкриті повідомлення, чутки, дезінформація, витік відомостей обмеженого доступу і тощо). Досліджуючи характер існування інформації в інформаційному сере довищі, науковці та фахівціаналітики доходять висновку про наявність тенденції до збільшення відкритої інформації в характеристиках певних об’єктів, подій, процесів. Якщо раніше з відкритих джерел можна було отримати до 80% необхідної інформації, то на даний час обсяг цінної інформації, яка отримується із відкритих джерел, зріс до 95% [162]. Причинами зазначеної тенденції є стрімко зростаюча кіл ькість користувачів мережі Інтернету і можливості оперативно подати в ній будь-яку інформацію; розвиток комп’ютерних засобів обробки та аналізу інформації; необхідність підвищення відкритості бізнес-діяльності для досягнення успіху в конкурентному змаганні.

Крім того, сьогодні досить помітна ще одна тенденція — швидке оновлення інформації в інформаційному середовищі, що унеможливлює організацію інформаційної ро боти суб’єкта лише в одній якійсь формі: маркетингових досліджень, інформаційноаналітичної роботи чи комерційної розвідки.

За таких умов організація інформаційного забезпечення діяльності мусить мати комплексний характер і здійснюватись у

різних сферах інформаційного середовища. Крім того, інформаційне забезпечення має відповідати таким вимогам: законності ? здійснюватися в межах чинного законодавства; безперервності ? інформаційні ресурси банку для забезпечення їх високої якості мають постійно оновлюватися; активності ? сили, задіяні в інформаційному забезпеченні, повинні постійно прагнути до отримання інформації; високої технічної ос нащеності ? інформаційна робота банку повинна спиратися на сучасні комп’ютерні засоби та технології збору і обробки інформації; компетентності ? особи, які виконують завдання інформаційного забезпечення банку, мають бути професіоналами у своїй галузі, здатними на високому професійному рівні виконувати свої обов’язки.

Важливе місце в досягненні ефективного інформаційного забезпечення банку займає його о рганізація. Водночас організація інформаційного забезпечення, незважаючи на єдину мету здійснюється окремо по кожному з видів забезпечення: маркетингових досліджень, інформаційно-аналітичної роботи і комерційної роботи. Оскільки організація маркетингових досліджень не є предметом безпеки банків, основну увагу тут буде приділено інформаційно-аналітичній роботі та комерційній розвідці. Інформаційно-аналітичну роботу (ІАР) розуміють як діяльність, пов’язану зі збором і обробкою відкритої інформації, формуванням відповідних інформаційних документів та наданням їх керівництву суб’єкта господарювання, у даному разі банку. Тобто ІАР ? це насамперед діяльність у середовищі відкритої інформації, причому діяльність, пов’язана зі збором інформації, її обробкою та формуванням відповідних інформаці йних документів. Кінцевим етапом ІАР є інформування керівництва банку. Структуру ІАР подано на рис. 8.1.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
8.3. Інформаційне супроводження діяльності банку
8.4. Спеціальні інформаційні операції та комерційна розвідка в діяльності банків
Розділ 9 ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА БАНКУ
9.2. Захист матеріальних ресурсів банку
9.3. Фінансова безпека банку
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)