Posibniki.com.ua Менеджмент Організація праці менеджера ПІДГОТОВКА МЕНЕДЖЕРІВ 4.1. Вимоги до менеджерів з боку роботодавців


< Попередня  Змiст  Наступна >

ПІДГОТОВКА МЕНЕДЖЕРІВ 4.1. Вимоги до менеджерів з боку роботодавців


Діяльність менеджера дуже складна, багатогранна і відповідальна. Не кожен охочий здатен нести важкий хрест керівника. В господарській практиці нерідко трапляються невдачі на терені управління людьми, коли керівник через низку об’єктивних, а частіше — суб’єктивних чинників не справляється зі своїми обов’язками, тя жко переживає своє фіаско, доводить до банкрутства довірене йому підприємство; і як результат, страждає персонал, бідують сім’ї працівників.

Світовий досвід управління соціальними системами, який нагромаджувався століттями, у процесі багаторазового аналізу успіхів і провалів поступово сформував у практиків і теоретиків менеджменту розуміння того, що: по-перше, управління люд ьми — це специфічна сфера інтелектуальної праці, яка ставить високі вимоги до претендентів на посаду керівника; по-друге, необхідний ретельний відбір людей на такі посади; по-третє, якщо виходити з того, що менеджерами не народжуються, то потрібна їх спеціальна підготовка; по-четверте, у зв’язку з тим, що процеси виробництва і управління безперервно ус кладнюються, а первинної професійної підготовки вистачає на короткий строк, тоді потрібне систематичне і безперервне навчання, самоосвіта і самовдосконалення менеджера.

У спеціальній літературі відсутня єдність поглядів щодо складу і змісту вимог, які ставляться до кандидатів на посаду менеджера. І це зрозуміло. З одного боку, умо ви діяльності менеджерів у різних організаціях, на різних рівнях управління дуже відмінні, звідси випливає і відмінність вимог до менеджера. З другого боку, автори, які беруть на себе сміливість формулювати

97комплекс таких вимог, перебувають під впливом різних теоретичних шкіл і напрямків, мають неоднаковий практичний досвід, сповідують різні політичні ідеології тощо.

Менеджер — це посадова особа, яка здійснює вирішальний вплив на стан справ в організації або у конкретному структурному підрозділі. Наймаючи менеджерів, роботодавець (власник) передає їм в оперативне розпорядження значні ресурси, сподіваючись, що ці ресу рси буде не лише збережено, а й примножено, і вони принесуть власникові певний прибуток. Робота менеджера складна і відповідальна, з елементами ризику, тому і вимагає адекватного матеріального та морального заохочення. Отже, цілком логічно, що менеджери, особливо на вищому рівні управління, мають найбільшу заробітну плату серед інших ф ункціональних категорій персоналу.

Також є логічним твердження, що кожен роботодавець прагне залучити на своє підприємство висококваліфікованих, талановитих керівників, наскільки це дозволяють фінансові можливості та наявність відповідних фахівців на внутрішньому і зовнішньому ринках праці. Успішний пошук кандидатів на вакантні посади керівників неможливий без чіткого уявлення про основні якісні характеристики, яким має відпо відати претендент на конкретну посаду.

Проблема пошуку кваліфікованих керівників має кілька складових: визначення джерел потрібних підприємству фахівців, формулювання вимог до кандидатів на вакантні посади, оцінювання претендентів на посаду з метою вибору найкращих з тих, що виявили бажання брати участь у конкурентному змаганні за робоче місце.

Перша скла дова зводиться до обмеженої кількості варіантів: зовнішній ринок, внутрішній ринок праці або спеціально підготовлений власний кадровий резерв. Процедури оцінювання претендентів науковцями і практиками розроблені, щоправда стовідсоткової гарантії безпомилкового вибору вони роботодавцеві не обіцяють.

Складнішою є ситуація з визначенням вимог до кандидатів на керівні посади. Наука остаточно ще не визна чилась стосовно класифікації якісних характеристик претендентів на вакантні посади керівників. Натомість у фаховій літературі знаходимо величезну кількість різноманітних класифікацій. Якщо з запропонованих різними авторами класифікацій вибрати ті характеристики, що не повторюються, тоді їх кількість сягне понад 200.

Ось приклад однієї з таких класифікацій, яка охоплює 32 якісних характеристики, об’єднани

98І.Морально-етичні:

• особиста відповідальність за доручену справу;

• чесність, сумлінність;

• чуйне та уважне ставлення до людей;

• принциповість;

• уміння прислухатися до критики, бути самокритичним.

2.Дисципліна і ставлення до праці:

• працелюбність;

• дисципліна.

3.Рівень знань:

• освіта;

• компетентність;

• ерудиція.

4.Організаторські здібності:

• діловитість;

• ініціативність;

• вміння працювати з підлеглими;

• вміння стисло і якісно говорити про справи;

• вміння писати ділові листи;

• вміння створювати корпоративний колектив;

• цілеспрямованість.

5.Забезпечення ефективної системи управління:

• вміння своєчасно ухвалювати рішення;

• здатність забезпечити контроль за виконанням рішень;

• вміння швидко орієнтуватися у складній ситуації;

• вміння працювати з керівниками різних посадових рівнів.

6.Риси характеру:

• урівноваженість;

• наполегливість;

• товариськість;

• порядність;

• привабливість;

• скромність.

7.Інші якості:

• здоров’я;

• стаж керівної роботи;

• вік;

• сімейний стан;

• зовнішній вигляд (охайність, чепуристість).

Формуючи комплекс вимог до менеджера, у кожному конкретному випадку слід враховувати рівень управління, до якого належить вакантна посада, функції, які мусить виконувати керів

99ник, його місце у функціональному поділі праці, організаційнотехнічні умови діяльності тощо.

У щоденній діяльності керівник змушений виконувати функції адміністратора, організатора, фахівця-професіонала, продуцента інформації, вихователя і лідера колективу.

На всіх рівнях управління керівники виконують не лише суто управлінські, але й виконавчі обов’язки. Спостереження показали, що зі зростанням рівня упра вління затрати часу на виконавчі функції скорочуються. На вищому рівні на них витрачають близько 10% робочого часу менеджерів, на середньому — 50%, на нижчому — близько 70% (рис. 4.1).

Рис. 4.1. Структура затрат робочого часу менеджерів за рівнями управління [21, с. 41]

Рис. 4.1. Структура затрат робочого часу менеджерів за рівнями управління [21, с. 41]

На думку автора, для роботодавця, який хоче мати здібних менеджерів з творчим потенціалом, відповідальних і вимогливих, мають значення демографічні та кваліфікаційні характеристики претендентів на посади, їх морально-етичні та професійні якості, а також професійно важливі психічні властивості особистості.

Демографічні хара ктеристики

1. Стать.

2. Вік.

3. Фізичне і психічне здоров’я.

4. Сімейний стан.

Кваліфікаційні характеристики

1. Освіта (набутий освітньо-кваліфікаційний рівень, спеціальність, імідж ВНЗ, післядипломне навчання).

2. Практична діяльність (загальний трудовий стаж, стаж роботи за фахом, стаж роботи на керівних посадах).

3. Мовна підготовка (володіння державною та іноземними мовами).

4. Знання сучасних інформаційних технологій.

5. Знання законодавства у фаховій сфері.

Морально-етичні як ості

1. Порядність.

2. Чесність.

3. Справедливість.

4. Об’єктивність.

5. Доброзичливість.

Професійні (ділові) якості

1. Ко мпетентність і професіоналізм (уміння: аналізувати ситуацію, знаходити потрібну інформацію, прогнозувати, ухвалювати рішення інноваційного змісту, організовувати колективну діяльність, ефективно делегувати повноваження).

2. Підприємливість, готовність до ризику.

3. Відданість справі, ініціативність.

4. Дисциплінованість, організованість.

5. Пунктуальність.

6. Вимогливість до себе і підлеглих.

7. Принциповість, рішучість.

8. Прагнення до самовдосконалення.

Професійно важл иві психічні властивості особистості

1. Темперамент.

2. Інтелект.

3. Характер.

4. Пізнавальні здібності.

5. Психомоторні здібності.

6. Емоційні та вольові якості.

7. Мотиви.

8. Ціннісні орієнтації.

Заслуговують на увагу роботодавців і фахівців з профвідбору конкретизовані у професіограмі менеджера вимоги до індивідуально-психологічних особливостей претендентів на керівні посади. Наприклад:

1.Нейродинаміка Перевагу мають особи з сильною, лабільною, рухливою нервовою системою, хорошим тонусом.

2.Психомоторика Швидкість реакції, сенсомоторна координація рухів.

3.Сенсорноперцептивна сфера

Швидкість сприйняття й оцінювання ситуацій.

4.Пам’ять Оперативна, короткочасна і тривала.

5.Увага Обсяг, розподілення, стійкість і переключення уваги.

6.Мислення і мова Словесно-логічне мислення, вміння спі лкуватися, хороша дикція, грамотність мовлення.

7.Інтелект Високий рівень загального інтелекту, перевагу мають особи з високим рівнем вербальних здібностей.

8.Емоційно-вольова сфера

Емоційна стійкість, організаторські здібності, схильність до ризику.

9.Риси характеру Активність, самоконтроль, відповідальність, наполегливість, самовладання, контактність, рішучість, чесність, потреба у досягненнях, терпіння, коректність.

Майбутнім менеджерам корисно знати, що на будь-якій керівній посаді, крім професіоналізму, знань і умінь, велике значення мають такі речі, як авторитет у колективі, повага з боку підлеглих, імідж. Недарма деякі підприємства дуже ретельно розробляють кодекси честі для персоналу, насамперед, для керівників та провідних спеціалістів. (У дод. 2 для прикла ду наведено один з таких кодексів честі.)


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
НОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ ПРАЦІ
5.2. Трудові нормативи і норми праці
5.3. Методи нормування управлінської праці
ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ОБСЛУГОВУВАННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ
6.2. Планування робочих місць і службових приміщень
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)