Posibniki.com.ua Менеджмент Організація праці менеджера 6.2. Планування робочих місць і службових приміщень


< Попередня  Змiст  Наступна >

6.2. Планування робочих місць і службових приміщень


Планування робочих місць — це певний порядок їх розташування у службовому приміщенні (зовнішнє планування) та предметів оснащення у межах одного робочого місця (внутрішнє планування).

Зовнішнє планування робочих місць вирішується з урахуванням функціональної спеціалізації підрозділів, змісту і технології виконання завдань, організаційних та інформаційних зв’язкі в між структурними підрозділами і працівниками.

У процесі зовнішнього планування робочих місць для управлінського персоналу слід дотримуватись рекомендацій, вироблених багаторічною практикою:

• інформаційні потоки в організації у міру можливості мають бути прямолінійними і короткими, без зворотних рухів та перехрещувань;

• структурні підрозділи і робочі місця, які повин ні тісно співпрацювати, мають бути розташовані якомога ближче одне від одного;

• відділи кадрів, постачання та збуту, праця яких пов’язана з прийомом відвідувачів, краще розміщувати на першому поверсі, поблизу входів, ліфтів, приймалень;

• площу приміщень необхідно використовувати раціонально, у приміщенні не повинно бути нічого зайвого, непотрібного для роботи;

• площа окре мих робочих місць має відповідати санітарним нормам і особливостям виконуваної роботи;

• відстані між меблями і стінами, вікнами, опалювальними приладами, а також проходи між робочими місцями повинні бути достатніми для зручної роботи персоналу і для прибирання приміщень (табл. 6.1).

Внутрішнє планування робочого місця менеджера має забезпечувати:

— зручність р обочої пози;

— полегшення користування найчастіше уживаними предметами: засобами зв’язку, комп’ютером, письмовим приладдям, документами, довідковою літературою;

— швидкість пошуку інформації, яка зберігається у службовому приміщенні;

— зручність для проведення службових нарад і спілкування з відвідувачами.

Таблиця 6.1

МІНІМАЛЬНІ РОЗМІРИ ПРОХОДІВ У СЛУЖБОВИХ ПРИМІЩЕННЯХ [19, с.

171]

Вид проходу Ширина проходу, см
Для одного працівника 60
Для двох працівників 80
Для трьох працівників 100
Поміж столами 55
Поміж столами, що стоять уряд 70
Поміж столами, що стоять уряд з проходами між ними 90
Поміж опалювальними приладами і робочим столом 55
Поміж стіною і столом 65

У літературі з організації праці часто робиться наголос на тому, щоб на робочому столі керівника не було нічого зайвого, лише документи чи папери, з якими він працює у даний час. У літературі є посилання на практику західних фахівців, які пропонують дотримуватись принципу «чистого стола». Це було б дуже добре, якби «чисти й стіл» керівника гарантував йому успішну, ефективну діяльність. Однак у реальному житті так буває не завжди.

По-перше, порядок на столі кожен розуміє по-своєму. Подруге, керівник великого структурного підрозділу за день вирішує багато великих і малих справ, поточних, перспективних і невідкладних, на ньому замикаються різно манітні інформаційні потоки. Він повинен координувати діяльність значної кількості підлеглого персоналу, готувати інформацію для вищого керівництва. У таких умовах мати на столі один документ — нереально.

Авторові відомі лише поодинокі випадки, коли за принципом «чистого стола» працювали лінійні керівники середнього рівня управління, які всю «паперову» роботу змогли розподілити між керівника ми нижчого рівня управління і фахівцями.

Керівники функціональних підрозділів про таке можуть лише мріяти, адже вони, за статусом, найскладніші завдання творчого характеру виконують особисто, одночасно координують і контролюють діяльність багатьох фахівців, крім того, беруть участь у різних виробничих нарадах, взаємодіють з іншими функціональними та лінійними підрозділами. За таких умов робочий стіл немож ливо очистити від документів, праця над частиною яких за

вершується, а з іншими документами лише починається, з якимись продовжується.

У практиці розміщення робочих місць менеджерів використовують варіанти:

1) робоче місце керівника розташовують окремо від підлеглих у спеціально обладнаному кабінеті. За таким варіантом, як правило, розміщують робочі місця для керівників великих організацій, їхніх заступників, керівників потужних виробничих цехів, рідше — ке рівників відділів;

2) в одному службовому приміщенні розташовують робочі місця керівника середнього рівня управління та його заступників (начальник цеху та його заступник або начальник цеху і старший майстер);

3) в одному приміщенні розташовують робочі місця керівника та його підлеглих.

За третім варіантом здебільшого створюють робочі місця для керівників нижчо го рівня управління: керівників відділів, секторів, лабораторій. Робочі місця для майстрів, як правило, влаштовують безпосередньо на виробничій дільниці у заскленій або відкритій кабіні на спеціальному підвищенні висотою 0,6—0,7 м від підлоги. Хоча відомі випадки, коли робоче місце майстра або кількох майстрів розміщують у суміжному з цехом приміщенні.

У ве ликих установах останнім часом набуває популярності так званий зальний принцип розташування робочих місць керівників разом із підлеглим персоналом. Для цього відводиться, як правило, цілий поверх, розрахований на велику кількість (іноді до 1000) робочих місць. Таке приміщення забезпечують звукоізоляцією, кондиціонуванням, освітленням. Робочі місця у таких залах відмежовуються скляними п ерегородками, які можна легко переставити і у такий спосіб у разі потреби зробити перепланування робочих місць.

Застосування зального принципу сприяє економії коштів не лише на етапі будівництва приміщення, а й у період експлуатації. Суттєва економія праці досягається також завдяки організації послідовності та прямоточності руху предметів праці та численних документів, що с упроводжують сукупний трудовий процес великого колективу.

Площа службового приміщення, призначеного для влаштування робочих місць керівників, обирається з урахуванням рівня управління, організаційно-технічних особливостей виробництва та матеріально-фінансових можливостей підприємства. У табл. 6.2 наведено рекомендовані норми площі робочих місць для керівників.

Таблиця 6.2

РЕКОМЕНДОВАНІ ПЛОЩІ СЛУЖБОВИХ КАБІНЕТІВ ДЛЯ КЕРІВНИКІВ

Форма і розміри приміщення повинні бути зручними для розташування робочих місць. Згідно з будівельними нормами службове приміщення слід проектувати прямокутної форми зі співвідношенням сторін 1:1 або 1:1,5. Мінімальна ширина приміщення може бути в межах 2,5

Форма і розміри приміщення повинні бути зручними для розташування робочих місць. Згідно з будівельними нормами службове приміщення слід проектувати прямокутної форми зі співвідношенням сторін 1:1 або 1:1,5. Мінімальна ширина приміщення може бути в межах 2,5

—3 м, а максимальна — 6—7 м за однобічного природного освітлення та 12

—15 м — за двобічного.

Мінімальна висота приміщення має дорівнювати 3 ,25 м.

Об’єм приміщення у розрахунку на одного працівника повинен бути не менше 15 м , а у разі постійної роботи з відеотерміналом — 20 м .

Площа кабінету керівника має бути достатньою для проведення ділових нарад з невеликою кількістю учасників. Додаткова норма площи для одного учасника наради має дорівнювати 1,2 м

2 . На великих підприємствах чисельність учасників ділових нарад може сягати й кількох десятків. У такому разі робити кабінет надто великим недоцільно, краще влаштувати поблизу спеціальну кімнату для нарад і засідань.

Крім основного кабінету, перший керівник великої організації може мати додаткове суміжне приміщення — кімнату відпочинку. Вхід до кабінету першого керівника за вжди робиться з приміщення приймальні, де розташоване робоче місце секретаря.

Службові кабінети (робочі місця) заступників першого керівника, його помічника, референта мають бути розташовані у безпосередній близькості для зручності комунікації (рис. 6.1).

На виробництвах і в цехах, де наявний високий рівень забрудненості повітря пилом, газами, аерозолями (наприклад, агломераційне вир обництво, цехи збагачення вугілля), доцільно в кімнаті відпочинку керівника влаштувати душову кабіну.

12

856

9

34

7

Рис. 6.1. Розташування кабінетів керівників:

1 — кабінет керівника підприємства; 2 — приймальня, робоче місце секретаря; 3 — кабінет помічника керівника; 4 — кімната відпочинку керівника; 5 — кабінет першого заступника керівника; 6 — кабінет заступника керівника; 7

— приймальня заступників керівника, робоче місце секретаря; 8

— приміщення для ділових нарад (зал засідань); 9

— коридор


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
УМОВИ І КУЛЬТУРА ПРАЦІ МЕНЕДЖЕРА
7.3. Режим праці та відпочинку
АНАЛІЗ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ТРУДОВИХ ПРОЦЕСІВ У СФЕРІ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ
8.2. Аналіз трудових процесів
8.3. Напрями і методи вдосконалення трудових процесів у сфері управління підприємствами
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)