Posibniki.com.ua Менеджмент Організація праці менеджера 3.3. Суб’єкти організації праці менеджера


< Попередня  Змiст  Наступна >

3.3. Суб’єкти організації праці менеджера


Сукупний процес організації праці досить трудомісткий. У його здійсненні беруть участь багато допоміжних і обслуговуючих цехів і дільниць, практично всі функціональні підрозділи, частково працівники на засадах самоорганізації.

До організації праці менеджера також дотичні функціональні підрозділи, частково вище керівництво і кожен керівник відповідає за організацію особистої праці.

У табл. 3.1 на прикладі керівника середнього рівня управління машинобудівного підприємства показано орієнтовне співвідношення участі в організації праці менеджера функціональних підрозділів та вищого керівництва, з одного бок у, і самого менеджера — з другого. Із загальної кількості 14 часткових організаційних процесів лише 5 здійснюються стовідсотково без участі менеджера.

92Таблиця 3.1

ОРІЄНТОВНЕ СПІВВІДНОШЕННЯ УЧАСТІ В ОРГАНІЗАЦІЇ ПРАЦІ МЕНЕ

ДЖЕРА ФУНКЦІОНАЛЬНИХ ПІДРОЗДІЛІВ ПІДПРИЄМСТВА І САМОГО МЕ

НЕДЖЕРА

Складові організації праці Організаційні заходи виконують, %
Функціональні підрозділи і вище керівництво Менеджер самостійно
100 80 60 40 20 20 40 60 80 100
1.Визначення мети і результату праці
2.Проектування і раціоналізація трудових процесів і процедур
3.Нормування праці
4.Планування виробничих завдань
5.Організація робочих місць
6.Поділ і кооперування праці
7. Визначення явочної і спискової чисельності працівників
8.Підбір персоналу на вакантні робочі місця
9.Організація навчання персоналу
10.Регламентування посадових обов’язків
11.Організація матеріального і морального заохочення
12.Створення сприятливих умов праці
13.Організація обслуговування робочих місць
14.Контроль за якістю роботи

93Мету і результат праці визначає вище керівництво за участю економічних і частково технічних служб.

Спискову чисельність керівників теж визначає вище керівництво у процесі проектування схеми управління підприємством і формування штатного розкладу.

Підбір керівників на вакантні посади переважно здійснюють менеджери вищого, частково середнього рівня управління за участю служби персоналу чи від ділу кадрів.

Регламентація посадових обов’язків менеджерів — це прерогатива вищого керівника, хоча проекти положень про структурні підрозділи і посадових інструкцій можуть розробляти як керівники середнього рівня управління, так і фахівці функціональних підрозділів.

Проекти внутрішніх нормативних документів, які регламентують порядок матеріального і морального заохочення менеджерів, підготовляє відділ організації праці та зар обітної плати, а затверджує і вводить у дію перший керівник після погодження з профспілковим комітетом.

Проектування та раціоналізацію трудових процесів і процедур, нормування праці, планування виробничих завдань менеджер переважно виконує самостійно, як правило, без участі керівництва чи функціональних підрозділів.

Організація робочих місць приблизно на 90% забезпечується ремонтно-будівельними і технічними слу жбами. Менеджер може лише змінювати розташування окремих елементів оснащення робочого місця, орієнтуючись на власне розуміння зручності роботи.

Питання поділу і кооперування праці управлінського апарату розв’язуються переважно вищим керівництвом. Але і менеджер має право частково перерозподіляти власні обов’язки і права шляхом делегування повноважень.

Організоване навчання керівників прова дить адміністрація підприємства за участю служби персоналу. Проте сумлінний менеджер повинен підвищувати власний кваліфікаційний рівень через самоосвіту.

Сприятливі умови праці менеджера створюються на етапі облаштування службового приміщення і робочого місця. Менеджер повинен підтримувати чистоту і порядок на робочому місці, провітрювати приміщення, не палити у кабінеті, бу ти взірцем для підлеглого персоналу в питаннях культури праці.

Робочі місця менеджерів обслуговують секретарі, канцелярія, програмісти та інші фахівці з інформаційних технологій, бібліотека, архів підприємства, прибиральниці. Деяку інформацію для

94поточних і перспективних потреб керівник може діставати самотужки.

Контроль якості роботи менеджера здійснює вище керівництво, частково функціональні підрозділи у межах наданих їм прав.

Сумлінний керівник не чекає, доки його хтось почне контролювати, він повинен сам постійно звіряти свої досягнення з запланованими показниками, аналізувати помилки, вдосконалювати організацію своєї діяльн ості.

Практичну організацію сукупної праці на підприємстві можна наблизити до рівня наукової, якщо створити в апараті управління потужну спеціалізовану службу вдосконалення організації управління і праці з безпосереднім підпорядкуванням її першому керівникові. Головними завданнями такої служби мають бути: підвищення кваліфікації працівників підприємства у галузі організації управління і праці; постійний моніторинг стану управління та організації праці на підприємстві і в структурних підрозділах та інформування керівників; вивчення передового досвіду організації управління і праці; розроблення проектів нормативних документів для регламентування процесів організації управління та праці; розроблення комплексних планів і окремих заходів щодо підвищення рівня організації управління і праці.

Подібні служби існували і стверджували ефективність своєї діяльності на великих підприємствах до кінця 80-х років минулого століття. Економічна криза 90-х років майже всі їх знищила. В умовах ринкової економіки, жорсткої конкуренції виробників за споживача відновлення служб організації упра вління і праці на підприємствах слід розглядати як важливу конкурентну перевагу. ?

Питання для самоконтролю

1. Які значення в українській мові має слово «організація»?

2. Наведіть визначення поняття «організація праці».

3. Чому організацію праці слід розглядати як засіб досягнення мети праці?

4. У чому полягає економічне значення організації праці?

956. Сформулюйте основні завдання організації праці на підприємстві.

7. Розкрийте сутність, зміст і значення часткових організаційних процесів на підприємстві:

7.1.Визначення мети і результату праці;

7.2.Проектування і раціоналізація трудових процесів і процедур;

7.3.Нормування праці;

7.4.Планування виробничих завдань;

7.5.Організація робочих місць;

7.6.Поділ і кооперування праці;

7.7.Визначення явочної і спискової чисельності працівників;

7.8.Підбір персоналу на вакантні робочі місця;

7.9.Організ ація навчання персоналу;

7.10.Регламентування посадових обов’язків;

7.11.Організація матеріального і морального заохочення;

7.12.Створення сприятливих умов праці;

7.13.Організація обслуговування робочих місць;

7.14.Контроль якості роботи.

8. Назвіть основних суб’єктів організації праці менеджера за такими складовими організаційного процесу:

8.1.Визначе ння мети і результату праці;

8.2.Проектування і раціоналізація трудових процесів і процедур;

8.3.Нормування праці;

8.4.Планування виробничих завдань;

8.5.Поділ і кооперування праці;

8.6.Визначення явочної і спискової чисельності працівників.

96Вік живи, вік учись.

Р

О

З

Д І

Л

4

Українське прислів’я


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
4.2. Методи навчання менеджерів
НОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ ПРАЦІ
5.2. Трудові нормативи і норми праці
5.3. Методи нормування управлінської праці
ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ОБСЛУГОВУВАННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)