Загальні положення. З метою формування системного уявлення про теоретичні й методичні засади стратегічного управління вітчизняними підприємствами, а також набуття практичних навичок проведення аналітичних досліджень щодо стратегічного аналізу та формулювання стратегії підприємства під час вивчення дисципліни студентам пропонується виконання індивідуальногрупового завдання.
Основна ідея цієї роботи полягає у вивченні умов та особливостей функціонування окремих підприємств певної галузі (сфери діяльності) в стратегічному контексті та розробці для них стратегічних альтернатив. Проведення індивідуально-групової роботи передбачає виконання таких завдань:
• закріпити в студентів знання з теоретико-методичних засад формування стратегії підприємства;
• ознайомити з процедурами стратегічного аналізу, розробки та вибору стратегічних альтернатив та реалізації стратегій на підприємстві;
• сформувати практичні навички проведення аналітичних досліджень у сфері стратегічного аналізу галузі;
• розвинути навички стратегічного мислення та практичного застосування методологічного інструментарію стратегічного аналізу;
• розширити кругозір у сфері практики стратегічного управління на підприємствах, що функціонують в Україні.
Дослідження проводиться студентами самостійно та в міні-групах на матеріалах підприємств різних сфер діяльності (галузей) котрі функціонують в Україні. Індивідуальна складова роботи передбачає:
• вивчення теоретико-методичних засад проведення конкурентного аналізу галузі;
• формування інформаційної бази підприємств-об’єктів дослідження;
• проведення аналітичних розрахунків.
Групова складова роботи охоплює:
• обговорення результатів дослідження галузі (сфери діяльності) та виявлення тенденцій її розвитку;
• сегментацію підприємств галузі;
• виявлення ключових факторів успіху;
• розробку стратегічних альтернатив розвитку визначених сегментів;
• підготовку презентації результатів дослідження.
Регламент роботи. Умовно можна виокремити три етапи проведення індивідуально-групової роботи.
На першому етапі створюються міні-групи, визначаються їхні лідери та відбувається ознайомлення учасників міні-груп із цілями й правилами роботи. Кількість учасників міні-групи не повинна перевищувати 8 осіб. Необхідно в кожній міні-групі обрати лідера, в обов’язки якого буде входити координування роботи всіх членів команди та прийняття рішення у випадку відсутності консенсусу між учасниками.
На другому етапі всі міні-групи проводять попереднє дослідження обраної галузі (сфери діяльності) та аналіз підприємства-об’єкту вивчення. Для успішного виконання завдання необхідно забезпечити автономну роботу кожної з міні-груп протягом двох тижнів та забезпечити можливість консультування з викладачем. За результатами цього етапу кожна з міні-груп готує попередні висновки щодо результатів проведеного дослідження, які обговорюються з викладачем у режимі консультації.
На третьому етапі кожній з команд пропонується визначити перспективи подальшого розвитку підприємств у галузі. Результатом роботи вважаються сформульовані перспективи та обґрунтований вибір конкурентної стратегії підприємств окремих стратегічних груп, які міні-групи оприлюднюють на практичному занятті у форматі презентації PowerPoint.
Дослідження проводиться протягом тижня за регламентом, наведеним у табл. 1.1.
Таблиця 1.1
РЕГЛАМЕНТ ПРОВЕДЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНО-ГРУПОВОЇ РОБОТИ
1. Ознайомлення аудиторії з цілями та правилами гри, формування міні-груп, вибір та попереднє узгодження підприємств-об’єктів дослідження до 20 хв. (на контактному занятті)
2. Роз’яснення завдань кожній з міні-груп |
до 15 хв. (у режимі он-лайн консультування) |
3. Уточнення інформаційної бази, обговорення результатів попередніх досліджень |
до 20 хв. (на практичному занятті) |
4. Виконання завдань командами в автономному режимі |
(самостійна робота з організацією спілкування в режимі он-лайн) |
5. Консультація з викладачем щодо результатів дослідження та їх презентації |
до 30 хв. (в режимі он-лайн консультування) |
6. Підготовка презентації (PowerPoint) |
до 2 год. (самостійна робота студентів) |
7. Презентація завдань та їх обговорення |
до 60 хв. (на контактному занятті) |
8. Підбиття підсумків, оцінювання результатів |
до 15 хв. (на контактному занятті) |
Усього |
до 8,5 год |
Зміст індивідуально-групової роботи. Індивідуально-групова робота передбачає виконання студентами таких модулів:
1. Визначення ключових економічних характеристик галузі:
— розмір ринку, темпи його зростання й позиція галузі в життєвому циклі (ранній розвиток, швидке зростання, зрілість, насичення, старіння й стагнація, скорочення ринку й продажів);
— масштаб конкуренції (локальний, регіональний, національний, група країн, глобальний);
— кількість конкурентів та їхні порівняльні розміри;
— кількість покупців і їхні порівняльні розміри;
— наявність у галузі вертикальної інтеграції;
— легкість або складність входу в галузь і виходу з неї;
— темпи технічного прогресу в галузі;
— ступінь диференціації продукції конкурентів (дуже диференційована, слабо диференційована або практично ідентична);
— наявність фактора економії на масштабах;
— чи досягнуто критичного рівня продуктивності для зниження витрат;
— рівень рентабельності в галузі порівняно із середнім в народному господарстві.
2. Рушійні сили розвитку галузі:
— загальноекономічні тенденції;
— зміна складу покупців і способів використання традиційної продукції галузі;
— поява нових продуктів з якісно іншими характеристиками;
— зміни в технології, нові можливості виробляти високоякіснішу або дешевшу продукцію;
— маркетингові нововведення, диференціація продукції, поява нових методів розподілу продукту;
— поява в галузі нових великих фірм або вихід великої фірми з галузі;
— поширення технологічних знань і секретів виробництва;
— зростання галузевого ринку;
— державне регулювання галузі;
— зміни у витратах виробництва, наприклад під впливом зміни цін на сировину;
— демографічні зміни;
— зміни соціального характеру або зміни стилю життя;
— скорочення невизначеності та зниження ризиків інвестицій у галузь.
3. Оцінювання сил конкуренції за моделлю М. Портера:
— конкуренція серед наявних фірм у галузі;
— потенційна загроза входу в галузь нових конкурентів;
— підприємства інших галузей, що виробляють товари-замінники;
— влада постачальників;
— влада споживачів;
— вплив на конкуренцію з боку виробників комплементарних товарів (шоста сила в моделі М. Портера).
4. Оцінювання конкурентних позицій підприємств у галузі:
— стратегічна сегментація підприємств галузі;
— складання карти стратегічних груп;
— аналіз найближчих конкурентів (у межах окремих стратегічних груп).
5. Виявлення ключових факторів успіху (КФУ) за напрямами:
— науково-технічні переваги;
— організація виробництва;
— маркетинг;
— знання та досвід;
— організація та управління.
Вимоги до виконання та критерії оцінювання. Якість індивідуально-групової роботи визначається за такими критеріями:
• робота має виконуватися студентами своєчасно й ритмічно, згідно зі встановленим регламентом;
• під час проведення аналітичних досліджень необхідно використовувати адекватний методичний інструментарій стратегічного управління;
• для виконання поставленого завдання необхідно залучити різноманітні джерела інформації, зокрема: а) чинні нормативно-правові акти, що регулюють відповідну сферу діяльності; б) дані офіційної статистичної звітності; в) інформацію офіційних сайтів підприємств у мережі Інтернет; г) публікації в спеціалізованих періодичних виданнях; ґ) аналітичні огляди тощо;
• результати роботи мають бути обґрунтованими, логічно структурованими та чітко сформульованими;
• результати проведеного дослідження мають бути оприлюднені у вигляді презентації (Power-Point) на практичному занятті. Тривалість презентації результатів дослідження кожної міні-групи — 10—15 хв. (не більше 25 слайдів).
У процесі виконання індивідуально-групової роботи відбувається поточний контроль шляхом перевірки рівня засвоєння теоретичних знань, набуття навичок аналізу та обґрунтування стратегічних рішень, вміння оцінювати й викладати певні питання дисципліни.
За виконання індивідуально-групової роботи студент може отримати 10 балів (максимальна оцінка): 5 балів — за змістово-сутнісне наповнення роботи (у повній відповідності всім вищезазначеним критеріям), 5 балів — за презентацію результатів у форматі PowerPoint.
Змістово-сутнісні результати виконання роботи оцінюються в діапазоні від 0 до 5 балів з інтервалом у 1 бал.
На 5 балів оцінюється робота, яка є повною (з викладенням усіх змістовних модулів, що вказані вище) й демонструє глибоке засвоєння програмного матеріалу, його логіки та взаємозв’язку. Викладені результати мають бути обґрунтованими, підкріпленими відповідними аналітичними розрахунками, чітко сформулюваними й визначеними з використанням широкої інформаційної бази.
На 4 бали оцінюється робота, що є достатньо повною (з викладенням не менш ніж 5 змістовних модулів), але сформулювані висновки мають переважно описовий характер, не завжди підкріплені необхідними аналітичними обґрунтуваннями, мають окремі неточності.
На 3 бали оцінюється робота, в якій виконано 50 % завдань змістовного характеру (3 модулі), висновки ґрунтуються переважно на власних припущеннях, відсутнє системне розуміння матеріалу, використання методичного інструментарію є неадекватним та епізодичним.
На 2 бали оцінюється робота, в якій виконано менш ніж 50 % завдань змістовного характеру, висновки ґрунтуються виключно на власних припущеннях, відсутнє системне розуміння матеріалу, не застосовується методичний інструментарій стратегічного менеджменту.
На 1 бал оцінюються робота, яку виконано з грубим порушенням регламенту (виконувалася несистематично, результати подані після встановлених термінів), висновки ґрунтуються виключно на власних припущеннях, не застосовується методичний інструментарій стратегічного менеджменту.
Презентація результатів виконання роботи у форматі PowerPoint оцінюються в діапазоні від 0 до 5 балів з інтервалом у 2 бали.
У 5 балів оцінюється презентація, яку підготовлено в обсязі 8—10 слайдів з дотриманням вимог щодо підготовки й проведення презентацій (за критеріями оформлення слайдів, супроводження їх коментарями), тривалість якої не перевищує 10 хв.
У 3 бали оцінюється презентація, яку підготовлено в обсязі або менше 8 слайдів, або більше 12 слайдів з неістотними порушеннями вимог до підготовки й проведення презентації.
У 1 бал оцінюється презентація, яку підготовлено з грубим порушенням вимог щодо її підготовки й проведення, а також таку, котра підготовлена невчасно з порушенням встановлених термінів.
У разі невиконання завдання з об’єктивних причин, студент має право скласти його індивідуально до останнього практичного заняття (за погодженням термінів з викладачем). Порядок такого контролю визначає викладач.