Posibniki.com.ua Мікроекономіка Стратегічне управління підприємством ТЕМА 6 АНАЛІЗ ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ПІДПРИЄМСТВА


< Попередня  Змiст  Наступна >

ТЕМА 6 АНАЛІЗ ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ПІДПРИЄМСТВА


Мета обговорення ключових питань теми — сформувати уявлення про значення стратегічного аналізу зовнішнього середовища, методичні підходи його проведення, а також інтерпретацію отриманих під час аналізу результатів для розробки стратегічних рішень.

Робота з матеріалом цієї теми спрямована на формування аналітичних компетенцій: виявляти склад і структуру зовнішнього оточення підприємства; використовувати інструменти стратегічного аналізу макро- та мікрооточення підприємства; визначати ключові чинники та механізм впливу факторів макросередовища на функціонування підприємства; аналізувати конкурентне середовище підприємства за моделлю М. Портера; визначати стратегічні групи конкурентів та оцінювати їхній вплив на діяльність підприємства; комунікативних компетенцій: співпрацювати в команді фахівців, які проводять стратегічний аналіз зовнішнього середовища; управлінських компетенцій: правильно інтерпретувати й використовувати результати аналізу для прийняття стратегічних рішень; створювати команду аналітиків та організовувати процес стратегічного аналізу зовнішнього середовища на підприємстві.

Питання для обговорення (з використанням слайдів за темою)

1. Стратегічний аналіз як основа прийняття стратегічних рішень.

2. Мета та об’єкт стратегічного аналізу.

3. Етапи та процедури стратегічного аналізу підприємства та його оточення.

4. Принципи здійснення стратегічного аналізу.

5. Поняття та структура зовнішнього середовища підприємства.

6. Конфігурація зовнішнього середовища підприємства.

7. Ступінь передбачуваності змін у зовнішньому оточенні.

8. Індикатори зовнішнього середовища, що підлягають аналізу.

9. Цілі та завдання стратегічного аналізу зовнішнього середовища.

10. Методи та інформаційна база аналізу зовнішнього середовища непрямого впливу (макрооточення).

11. РEST-аналіз: політичні, економічні, соціальні та технічні фактори та їх діагностування.

12. Виявлення та оцінювання мегатрендів як інструмент передбачення майбутнього.

13. Формування інформаційної бази стратегічного аналізу: спостереження, сканування, моніторинг і прогнозування.

14. Аналіз зовнішнього середовища прямого впливу (мікрооточення).

15. Конфігурація зовнішнього середовища безпосереднього впливу.

16. Визначення основних економічних характеристик галузі.

17. Оцінювання конкурентного середовища.

18. Модель п’яти конкурентних сил М. Портера: сутність, умови застосування та обмеження.

19. Сфери конкуренції та партнерства.

20. Виявлення ключових факторів успіху (КФУ).

СХЕМИ Й ТАБЛИЦІ, ЩО РОЗКРИВАЮТЬ ЗМІСТ ТЕМИ (СЛАЙД-КУРС)

52 53
Політичні впливи 11
59

Література для поглибленого вивчення теми

611. Економічна енциклопедія: У трьох томах / Редкол. ... С. В. Мочерний (відпов. ред.) та ін. — К. : Академія — Т. 1.—2000.? 864 с.

2. Зуб А. Т. Стратегический менеджмент: Теория и практика: Учеб. пособ. для вуз. /А. Т. Зуб. — M. : Аспект Пресс, 2002. — с. 43.

3. Портер М. Стратегія конкуренції / М. Портер ; пер. с англ. А. Олійник. — К. : Основи, 1998. — С. 64.

4. Аакер Д. Стратегическое рыночное управление / Д. Аакер. — 7-е изд. : пер. с англ. ; под ред. С. Г. Божук. — СПб. : Питер, 2007. — 496 с: ил. — (Серия «Теория менеджмента»). С. 73.

5. Маркова В. Д., Кузнецова С. А. Стратегический менеджмент: понятие, концепции, инструменты принятия решений. Справочное пособ. / В. Д. Маркова, С. А. Кузнецова. — М. : ИНФРА-М, 2012. — 320 с.

6. Фляйшер К. Стратегический и конкурентный анализ: методы и средства конкурентного анализа в бизнесе / К. Фляйшер ; пер. с англ. — М. : Вильямс, 2005. ? 549 с.

7. Грант Р. Современный стратегический анализ / Роберт Грант. — СПб: Питер, 2008. — 560 с.

8. Дженстер П., Хасси Д. Анализ сильных и слабых сторон компании: определение стратегических возможностей. / П. Дженетер, Д. Хасеи ; пер. с англ. — М. : Вильямс, 2003. — 368 с.

ТЕМА 7 АНАЛІЗ РЕСУРСІВ, КОМПЕТЕНЦІЙ ТА ДИНАМІЧНИХ ЗДАТНОСТЕЙ ПІДПРИЄМСТВА

Мета обговорення ключових питань теми — розкрити сутність ресурсно-компетенційного підходу до аналізу внутрішнього середовища підприємства та ознайомити з методичними прийомами його проведення.

Робота з матеріалом цієї теми спрямована на формування аналітичних компетенцій: виявляти сутність концепції компетенцій компанії; визначати види компетенцій за ієрархічними рівнями управління на підприємстві; визначати основні етапи діагностування компетенцій; діагностувати компетенції підприємства на основі аналізу компетентності її ключових працівників та бізнес-потенціалу підприємства; проводити бенчмаркінг підприємства; проводити аналіз фінансово-економічних результатів діяльності підприємства; комунікативних компетенцій: співпрацювати в команді фахівців, що проводять стратегічний аналіз внутрішнього середовища; управлінських компетенцій: виявляти стратегічні та ключові компетенції підприємства як джерело його відмітності та неповторності у довготерміновій перспективі; надавати аналітичну характеристику підприємства на основі бенчмаркінгу кращої або гіршої практики; створювати команду аналітиків та організовувати процес стратегічного аналізу внутрішнього середовища підприємства.

Питання для обговорення (з використанням слайдів за темою)

1. Цілі та роль внутрішнього аналізу в стратегічному управлінні.

2. Оцінка ресурсного потенціалу підприємства як цільова настанова внутрішнього стратегічного аналізу.

3. Поняття та структура внутрішнього середовища підприємства: функціональний і ресурснокомпетенційний підходи.

4. Ресурси та компетенції підприємства.

5. Матеріальні та нематеріальні ресурси.

6. Аналіз ресурсів за категоріями: людські, фінансові, виробничо-технологічні, інформаційні, комунікативні, матеріальні ресурси.

7. Аналіз ресурсів за ступенем їх специфічності.

8. Поняття «ключові компетенції підприємства»: концепція К. Прахалада й Г. Хемела.

9. Можливості, що відкривають ключові (стержневі) компетенції, та механізм їх використання. 10. Взаємозв’язок між стержневими компетенціями й основними видами діяльності підприємства. 11. Методичні прийоми внутрішнього стратегічного аналізу. 12. Виявлення й аналіз компетенцій підприємства. 13. Аналіз внутрішньої діяльності за моделлю ціннісного ланцюжка. 14. Порівняльний аналіз (бенчмаркінг). 15. Вивчення продуктів (продукції та послуг) підприємства та їх позиції на ринку. 16. Аналіз людських ресурсів і організаційної культури. 17. Аналіз фінансових ресурсів і результатів фінансової діяльності.

64

СХЕМИ Й ТАБЛИЦІ, ЩО РОЗКРИВАЮТЬ ЗМІСТ ТЕМИ (СЛАЙД-КУРС)

65

Література для поглибленого вивчення теми

761. Аакер Д. Стратегическое рыночное управление / Д. Аакер ; пер. с англ. под ред. Ю. Н. Каптуресвкого. — СПб. : Питер, 2002. — 544 с.

2. Андреева Т. Е., Чайка В. А. Динамические способности фирмы: что необходимо, чтобы они были динамическими? Научные доклады / Т. Е. Андреева, В. А. Чайка. — № 2R—2006. — СПб. : НИИ менеджмента СПбГУ, 2006. — 32 с.

3. Бурман К. Нематериальные организационные способности как компонент стоимости предприятия // К. Бурман // Проблемы теории и практики управления. — 2003. — № 3.

4. Вавжиняк Б. Управління знаннями — виклик майбутнього [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.management.com.ua/hrm/hrm016.html

5. Верба В. А. Розвиток компанії на принципах процесного управління / В. А. Вербо // Стратегія розвитку України: економіка, соціологія, право. — 2008. — № 1—2. — С. 517

—526.

6. Верба В. А., Гребешкова О. М. Проблема ідентифікації компетенцій підприємства / В. А. Верба, О. М. Гребешкова // Проблеми науки. — 2004. — № 7. — С. 23—28.

7. Востряков О. В. Ієрархія результатів стратегічного процесу на підприємстві / О. В. Востряков // Стратегія підприємства: адаптація організацій до впливу світових суспільно-економічних процесів. Зб. матер. Міжнар. наук.-практ. конф. — К. : КНЕУ, 2011. — С. 89

—91.

8. Гольдштейн Г. Я. Глобальный стратегический инновационный менеджмент: Рабочие материалы. — Таганрог: ТРТУ, 2001.

9. Гуияр Ф. Ж., Келли Дж. Н. Преобразование организации / Ф. Ж. Гуияр, Дж. Н. Келли ; пер. с англ. — М. : Дело, 2000. — 376 с.

10. Друкер Питер Ф. Задачи менеджмента в ХХІ веке : учеб. пособ. / Ф. Питер Друкер ; пер. с англ. — М. : Вильямс, 2000. — 272 с.

11. Ефремов В. С. Стратегическое планирование в бизнес-системах / В. С. Ефремов. — М. : Финпресс, 2001. — 240 с.

12. Ефремов В. С., Ханыков И. А. Ключевая компетенция организации как объект стратегического анализа / В. С. Ефремов, И. А. Ханыков // Менеджмент в России и за рубежом. — 2002. — № 2. — С. 8—33.

13. Зотт К. Динамические способности и внутриотраслевые различия результатов деятельности фирм : исследование с использованием имитационного моделирования / К. Зотт // Российский журнал менеджмента. — 2008. — Т. 6, № 1.

14. Матушанський Г. У. Ключевые компетенции, их формирование и развитие в процессе непрерывной подготовки специалиста [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.regionforum.ru/ section/policy/capital/reports/8

15. Прахалад К. К., Хэмел Г. Стержневые компетенции корпорации // В книге: Минцберг Г., Куинн Дж. Б., Гошал С. Стратегический процесс ; / пер. с англ. ; под ред. Ю. Н. Каптуревского. — СПб. : Питер, 2001.

— С. 112—123.

Тема 8


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
РЕАЛІЗАЦІЯ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА НА ЗАСАДАХ ЗБАЛАНСОВАНОЇ СИСТЕМИ ПОКАЗНИКІВ (BSC)
РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНІ СФЕРИ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ СТРАТЕГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
СТРАТЕГІЧНИЙ КОНСАЛТИНГ ЯК ПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ СУЧАСНОГО МЕНЕДЖЕРА МЕТА ВИВЧЕННЯ ТЕМИ
ТРЕНІНГ-КУРС «СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМРОЗДІЛ 1 ІНДИВІДУАЛЬНО-ГРУПОВЕ ЗАВДАННЯ «КОНКУРЕНТНИЙ АНАЛІЗ ГАЛУЗІ» ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ЙОГО ВИКОНАННЯ
РОЗДІЛ 2 КОМПЛЕКСНЕ АНАЛІТИЧНЕ ЗАВДАННЯ «ДІАГНОСТИКА СТРАТЕГІЧНОЇ ПОЗИЦІЇ ПІДПРИЄМСТВА» 2.1. Методичні поради до виконання завдання Загальні положення
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)