Posibniki.com.ua Мікроекономіка Мікроекономічний аналіз 7.2. Види цінової дискримінації: вибір оптимального рішення


< Попередня  Змiст  Наступна >

7.2. Види цінової дискримінації: вибір оптимального рішення


Цінова дискримінація першого ступеня (first-degree price discrimination) або досконала цінова дискримінація (perfect price discrimination) має місце, коли кожна одиниця товару продається за ціною попиту, таким чином ціни, за якими товар купується, для всіх покупців різні. Перша одиниця товару продається за ціною Р

Цінова дискримінація першого ступеня

1 , друга за ціною Р

2 і так далі (рис. 7.2. а). Як наслідок цього граничний виторг від реа

лізації одиниці продукції дорівнює її ціні (МR=Р), крива попиту збігається з кривою граничного виторгу.

Оптимальний випуск визначається перетином кривих попиту та кривої граничних витрат фірми. Продаж останньої одиниці товару Q m відбувається за ціною Р m . Оскільки кожна одиниця продукції продається за ціною її попиту, валовий виторг продавця відповідає площі фігури ОAЕQ m (рис. 5.2. б). Він включає надлишок споживачів (площа BAЕ), який існував би за досконалої конкуренції; надлишок споживача (площа РАN) та мертвий вантаж (площа NЕF), які існували б за недискримінаційної монополії.

У результаті здійснення досконалої цінової дискримінації, фірма збільшує свій прибуток на величину, що дорівнює площі фігури BAE, і привласнює в такий спосіб весь споживчий надлишок (рис. 7.2. в). Загальна величина прибутку дорівнює площі фігури NАEM, при цьому загальний обсяг продажу дорівнює конкурентному рівню, чисті втрати суспільства — відсутні, кінцевий результат розподілу ресурсів є оптимальним за Парето. лізації одиниці продукції дорівнює її ціні (МR=Р), крива попиту збігається з кривою граничного виторгу.

Оптимальний випуск визначається перетином кривих попиту та кривої граничних витрат фірми. Продаж останньої одиниці товару Q m відбувається за ціною Р m . Оскільки кожна одиниця продукції продається за ціною її попиту, валовий виторг продавця відповідає площі фігури ОAЕQ m (рис. 5.2. б). Він включає надлишок споживачів (площа BAЕ), який існував би за досконалої конкуренції; надлишок споживача (площа РАN) та мертвий вантаж (площа NЕF), які існували б за недискримінаційної монополії.

У результаті здійснення досконалої цінової дискримінації, фірма збільшує свій прибуток на величину, що дорівнює площі фігури BAE, і привласнює в такий спосіб весь споживчий надлишок (рис. 7.2. в). Загальна величина прибутку дорівнює площі фігури NАEM, при цьому загальний обсяг продажу дорівнює конкурентному рівню, чисті втрати суспільства — відсутні, кінцевий результат розподілу ресурсів є оптимальним за Парето. F D=MR D=MR

МR A Q m D N E

МС F Q P, С

0 B P Q c D=MR

0 1 2 3 Qm Q MC MC, Р

Р

1

Р

2

Р

3

Рm Q E D=MR Qm

МС

АТС P, С

0 N

В M

А а) б) в)

Рис. 7.2. Визначення рівноважного обсягу (а), окремих складових сукупного виторгу (б) та прибутку фірми (в) за досконалої цінової дискримінації

У чистому виді досконалу цінову дискримінацію важко здійснити, тому що неможливо мати інформацію про функції попиту кожного із усіх потенційних покупців. І тим не менш приватні лікарі, юристи, модельєри оцінюють цінову еластичність попиту окремих клієнтів на основі інформації про приналежність їх до тієї або іншої групи населення, і саме цим, багато в чому, пояснюються їхні високі гонорари. В цьому відношенні показовою є поведінка торговців на базарах країн Близького Сходу. Досвідчений торговець за багато років безпомилково навчився визначати, скільки за його товар може заплатити покупець, який має ті або інші етнічні, вікові й психологічної особливості. Верхній рівень ціни призначається, як правило, індивідуально з урахуванням того, щоб «і не злякати, і поторгуватися, і продати».

Деякі автори, як приклад досконалої цінової дискримінації, називають ціноутворення клубних благ (club goods). Клубними навивають блага спільного споживання, доступ до споживання яких є обмеженим, наприклад, статутними вимогами й розмірами членських внесків (клуби за інтересами — тенісні й інші спортивні клуби, марини ; добровільні асоціації власників житла, садових ділянок). У цьому випадку ціноутворення блага складається з двох частин — оплати споживачем членського внеску або доступу до клубного блага та ціни безпосереднього споживання товару. Розмір внеску визначається величиною споживчого

1

Мари?на (від ісп. marina

— беріг)— спеціально обладнана стоянка яхт, на якій екіпажам надаються різні послуги: сервісні служби, підйомники, ремонтні майстерні, заправлення яхти паливом, водою, підключення до електромережі, доступ до інтернету. У марині можуть розташовуватися магазини й ресторани.

надлишку в умовах конкурентної ціни (площа заштрихованої фігури рис. 7.3), ціна товару

встановлюється на рівні граничних витрат виробництва (Р * =МС). Таким чином, те, що виграє споживач за низької ціни купівлі товару, він втрачає як плату за доступ до джерела продажу блага. встановлюється на рівні граничних витрат виробництва (Р * =МС). Таким чином, те, що виграє споживач за низької ціни купівлі товару, він втрачає як плату за доступ до джерела продажу блага. P*

АС=MC P*

АС=MC

Плата за доступ до клубного блага

Р Q*Q D

Рис. 7.3. Клубне ціноутворення

Наприклад, в деяких парках розваг кожний споживач повинен оплатити вхід, а потім окремо право користування певними зонами. Плата за вхід є платою за доступ до клубного блага.

Цінова дискримінація другого ступеня (second-degree price discrimination) має місце, коли ціни блага однакові для всіх покупців, однак різняться залежно від умов продажу товару, які встановлює фірма . Отже, зв’язок між загальним виторгом монополіста (витратами покупців) приймає нелінійний характер, саме тому даний вид цінової дискримінації відомий також як нелінійне (nonlinear) ціноутворення або багатоставочний (multipart) тариф.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Цінова дискримінація третього ступеня
7.3. Практика використання цінової дискримінації та її наслідки
Сезонне ціноутворення
Ціноутворення, орієнтоване на витрати
Ключові положення
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)