< Попередня  Змiст  Наступна >

Ключові положення


1. Цінова дискримінація — практика втановлення продавцем різних цін на різні одиниці того самого або ідентичного, з погляду властивих йому характеристик товару, для якого відмінності в цінах не пов’язані з різницею у витратах.

2. Необхідними умовами здійснення цінової дискримінації є наявність у фірми ринкової влади, можливість фірми відокремити різні стійкі групи покупців, які відрізняються ціновою еластичністю попит, здатність фірми перешкодити здійсненню арбітражних операцій, відсутність ринковох влади на стороні потенційного покупця.

3. Поняття цінової дискримінації було введено в економічну теорію англійським економістом А. Пігу, який запропонував виділити три ступеня цінової дискримінації. Цінову дискримінація першого ступеня має місце, коли кожна одиниця товару продається за ціною попиту; цінова дискримінація другого ступеня має місце, коли ціни блага однакові для всіх покупців, проте різняться залежно від умов продажу товару; в основі цінової дискримінації третього ступеня лежить поділ покупців на групи, для кожної з яких встановлюється своя ціна.

4. Широко розповсюдженими на практиці є такі методи дискримінаційного ціноутворення: взаємозалежні продажі, трансферне ціноутворення, сезонне ціноутворення, ціноутворення, що орієнтоване на витрати, грабіжницьке ціноутворення, міжчасова дискримінація та ін. Взаємопов’язані продажі як інструмент здійснення цінової дискримінації другого ступеня характеризується тим, що фірма пов’язує продаж певного товару с купівлею доповнюючого товару Використовуються в трьох основних випадках: при реалізації монопольної влади фірми при призначенні ціни доповнюючого товару, вище граничних витрат його випуску, як спосіб таємних цінових знижок при продажі пов’язаного товару за більш низькою ціною, як спосіб забезпечення відповідної якості.

5. Продаж товарів наборами (в чистому або змішаному вигляді) обумовлений економією на витратах виробництва та реалізації товарів, можливістю збільшити прибуток завдяки частковому привласненню споживчого надлишку. Змішане комплектування дозволяє фірмі отримати більші прибутки, ніж продаж товарів або лише окремо, або лише в комплекті.

6. Трансфертне ціноутворення є проявом цінової дискримінації, яке використовується для встановлення різних цін на проміжні товари підрозділів фірми. Розглядають дві моделі

трансфертного ціноутворення: при наявності та відсутності одночасного зовнішнього ринку для проміжного продукту підрозділу фірми.

7. Міжчасова цінова дискримінація полягає у встановленні різних цін у різні періоди часу. Вона може проявлятися як у встановленні різних знижок у певний час придбання продукту (наприклад, сезонних, нічних або передсвяткових знижок), так і в поступовому зниженні цін на товари тривалого користування. В останньому випадку виникає парадокс Коуза: потенційні покупці, очікуючи, що продавець піде на скорочення цін на товари в майбутньому, відмовляються від купівель за діючими цінам, у результаті чого продавець втрачає економічний прибуток.

8. Для визначення наслідків здійснення цінової дискримінації на економічний добробут визначають її вплив на розподіл доходів, економічну ефективність та інтенсивність конкуренції. Перерозподіл доходів відбувається на користь того, хто здійснює цінову дискримінацію. Вплив цінової дискримінації на розподіл ресурсів залежить від її виду і може бути як позитивним, так і негативним. При визначені впливу цінової дискримінації на інтенсивність конкуренції враховують регулярність її здійснення

Терміни і поняття

Блочний тариф

Взаємопов’язані продажі

Грабіжницьке ціноутворення

Клубне благо

Міжчасова дискримінація

Нелінійний тариф

Подвійний тариф

Продаж товарів наборами

Простий тариф

Трансфертне ціноутворення

Цінова дискримінація

Цінова дискримінація другого ступеня

Цінова дискримінація за обсягом

Цінова дискримінація за часом продажу

Цінова дискримінація за якістю

Цінова дискримінація першого ступеня

Цінова дискримінація третього ступеня


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
ТЕМА 8 ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ПРОДУКТУ
Напрямки та наслідки диференціації продукту
8.2. Моделі вертикальної та горизонтальної диференціації продукту
Моделі просторової диференціації
Модель С. Салопа
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)