Posibniki.com.ua Економіка Соціальна економіка 4.4. Соціальна відповідальність підприємництва


< Попередня  Змiст  Наступна >

4.4. Соціальна відповідальність підприємництва


Соціальна відповідальність проявляється у формі особистої соціально відповідальної поведінки людини, котра виникає та розвивається в процесі її соціальної діяльності. Тому об’єкт соціальної діяльності є одночасно і суб’єктом соціальної відповідальності, яка не буває абстрактною, безсуб’єктною [15, с. 19].

Водночас соціальне партнерство в більш широкому контексті слід розглядати як чинник соціальної відповідальності підприємництва (бізнесу).

В соціально-економічній літературі соціальна відповідальність бізнесу трактується як корпоративна соціальна відповідальність. Це система економічних, соціальних, екологічних захо-

До суб’єктів корпоративної соціальної відповідальності належать підприємці і компанії, котрими вони володіють, а також сам бізнес у вигляді певної організаційної структури, що постає як сукупність взаємопов’язаних підприємств в одній або кількох сферах діяльності.

У ролі об’єктів корпоративної соціальної відповідальності виступають певні соціальні спільноти, соціально-економічні, екологічні та політичні явища і процеси, спричинені діяльністю підприємницьких структур.

Слід наголосити, що в умовах глобалізації, загострення конкурентної боротьби за ринки збуту продукції, джерела сировини та енергетичних ресурсів корпоративна соціальна відповідальність із сфери соціально-етичних понять перемістилася в соціально-економічну площину. Її змістовою ознакою є готовність того чи іншого суб’єкта підприємництва виконувати свої зобов’язання на засадах добровільності та за оптимального узгодження інтересів індивіда, колективу і суспільства та взаємодії між різними заінтересованими групами впливу.

Міжнародний досвід залучення в діяльність бізнесу соціальних та екологічних аспектів свідчить про те, що соціальна корпоративна відповідальність позитивно впливає на досягнення цілей сталого розвитку. Останнє передбачає збалансованість економічних, соціальних та екологічних цілей суспільства, їх інтеграцію у взаємовигідні приписи та підходи. Варто зауважити, що корпоративна соціальна відповідальність у постіндустріальних країнах не відокремлюється від бізнес-стратегії компанії і не розглядається як додаток до підприємницької діяльності, а як спосіб покращити соціальну та економічну ефективність фірми у короткостроковому та довгостроковому періодах. Необхідною умовою реалізації ідеології корпоративної соціальної відповідальності бізнесу є взаємодія фірми з внутрішніми та зовнішніми групами впливу (працівниками, клієнтами, громадськими організаціями, окремими особами, державними інститутами).

З викладеного випливає, що корпоративна соціальна відповідальність постає як багатоступенева, різнопланова система і не

дів, а також етичних норм і цінностей компанії, які реалізуються на основі постійної взаємодії з заінтересованими сторонами (стейкхолдерами) і спрямовані на зменшення нефінансових ризиків, довгострокове поліпшення іміджу та ділової репутації компанії, а також на зростання капіталізації, набуття конкурентних переваг і стратегічної стійкості бізнес-структури [15, с. 55].

Для українських реалій особливо актуальним є усвідомлення того, що корпоративна соціальна відповідальність

— це не тільки спонсорство чи благодійність, а нова ідеологія ведення підприємницької діяльності, котра несе в собі потенціал позитиву для бізнесу, суспільства і держави.

Упровадження концепції корпоративної соціальної відповідальності в сферу підприємництва може забезпечити досягнення фірмами таких конкурентних переваг, як ширший доступ до ринків капіталу, товарів і послуг, зростання обсягів реалізації, а відповідно і прибутковості, поліпшення прийняття рішень та управління ризиками, ощадливіших операційних витрат, зростання продуктивності та якості продукції, формування позитивного іміджу фірми. Досягнення ефективних економічних результатів створює передумови для соціалізації господарської діяльності фірм, що передбачає створення умов для формування конкурентного персоналу, посилення його мотивації до праці, оптимізації взаємовідносин між власниками і персоналом.

Дотримання засад корпоративної соціальної відповідальності для українського суспільства забезпечить сприяння продуктивній зайнятості населення, створення нових робочих місць і належних умов праці, встановлення заробітної плати на рівні вартості робочої сили, сплати податків і внесків до фондів соціального страхування, недопущення заборгованості з виплат заробітку тощо. Зрозуміло, що реалізація цих напрямів корпоративної соціальної відповідальності включає дотримання етичних, соціальнопсихологічних засад діяльності корпорацій, презентації ними своєї організації як структури, котра турбується про соціальну захищеність персоналу, стан його добробуту, веде суспільно значущу діяльність або надає послуги.

Для держави розвиток корпоративної соціальної відповідальності сприятиме вдосконаленню соціального партнерства в межах реалізації загальнодержавних та регіональних стратегій соціально-економічного розвитку.

У сучасних умовах стан корпоративної соціальної відповідальності характеризується тим, що українські компанії виконують інституційно-правові норми, визначені законодавством у сферах їх діяльності, реалізують проекти, котрі спричиняють зростання прибутковості. Зазвичай такі проекти пов’язані з ощадливим витрачанням енергоресурсів, зростанням продуктивності праці, зменшенням використання земельних ресурсів, поліпшенням кор-

обмежується соціально-трудовими відносинами, а виходить за її межі.

Група компаній КНАУФ СНД ТОВ «Кнауф сервіс» у місті Артемівську Донецької області повністю проінвестувала створення медичного діагностичного центру із сучасним обладнанням. Крім цього, в процесі співпраці даної компанії з органами місцевого самоврядування створюється інноваційний навчальний центр на базі професійно-технічного училища, в котрому оволодіватимуть новими будівельними технологіями молоді люди цього міста.

Нікопольський завод феросплавів утримує Палац культури, спортивний комплекс, де займаються спортом дві тисячі осіб. Найкращим спортсменам виплачується спеціальна стипендія у додаток до державної. На підприємстві впроваджена й успішно діє система страхової медицини. Вона за кожного страхового випадку забезпечує оплату за ліки залежно в основному від медичного закладу, де лікується працівник. Протягом чотирнадцяти років будь-яка працівниця заводу, що завагітніла, йде у відпустку, під час якої їй сплачується середня заробітна плата. Ця новація дозволила збільшити народжуваність на підприємстві вдвічі порівняно з середньоміськими показниками по Нікополю.

У контексті поліпшення ефективності підприємництва на теренах України показовою є соціально відповідальна діяльність компанії «Нібулон». Поставивши за мету досягнення економічної вигоди за допомогою інвестування в будівництво нових терміналів та річкового флоту, менеджмент фірми приділяв велику увагу вирішенню таких болючих соціальних проблем, як безробіття, бездоріжжя тощо. Соціально відповідальне ставлення до ведення бізнесу обернулося для компанії «Нібулон» серйозними репутаційними позитивами. Вона стала партнером таких міжнародних інституцій, як Світовий банк, Міжнародна фінансова корпорація, Європейський банк реконструкції та розвитку. Ця приватна компанія зініціювала здійснення заходів з очищення Дніпра, до реалізації яких планує долучитися уряд країни.

Нині в Україні сформувалася критична маса компаній, задіяних у стратегічній доброчинності та підтримці довгострокових соціальних ініціатив. Свідченням останнього є те, що «Мотор Січ» реалізує системні заходи з підготовки кар’єрного зростання інженерної молоді. Корпорація «Украгрохімхолдинг» втілює в

поративного управління. У межах здійснення доброчинної діяльності українські фірми на добровільних засадах надають спонсорські внески на реалізацію соціальних проектів у сферах культури, охорони здоров’я, освіти, спрямованих на вирішення соціальних або екологічних проблем.

Отже, становлення та розвиток корпоративної соціальної відповідальності українського бізнесу відбувається відповідно до стандартів постіндустріальних країн.

Подальшому поширенню власної стратегії соціально відповідальної діяльності бізнесу в нашому суспільстві сприятимуть:

— розширення арсеналу фінансових механізмів його заохочення;

— подолання недовіри в процесі співпраці між групами впливу шляхом переорієнтації від волевиявлення власників до критеріїв соціально- економічної доцільності;

— адаптація міжнародних стандартів корпоративної соціальної відповідальності до українських умов;

— формування критичної маси управлінців, компетентних у своїх функціях з розумінням стратегії ведення соціально відповідального бізнесу та здатних утілювати його на їхніх робочих місцях.

Розширення масштабів корпоративної соціальної відповідальності, якісне вдосконалення його форм, механізмів і методів сприятиме українським компаніям у створенні нових ринків у власній державі та за її межами, допоможе вирішувати соціальні та екологічні проблеми, покращити доступ компаній з українським капіталом до міжнародних ринків, підвищити капіталізацію українських компаній і забезпечити соціалізацію економіки.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
4.6. Сучасні трансформації соціально-трудової сфери
СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА
5.2. Моделі соціальної політики держав
5.3. Соціальні стандарти та гарантії: зміст та оцінка загального стану в Україні
Частина 2. 5.3. Соціальні стандарти та гарантії: зміст та оцінка загального стану в Україні
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)