Реалізація продукції — це кінцева стадія кругообігу коштівпідприємства, яка є його важливим показником. Рух товарів ікоштів створює основу економічних відносин між виробниками,постачальниками, посередниками і покупцями.
Перш за все, необхідно звернути увагу на визначення поняття«реалізація».
Відповідно до п. 8 Положення (стандарту) бухгалтерськогообліку 15 «Дохід» «Реалізація продукції (робіт, послуг) — це господарча операція суб’єкта підприємницької діяльності, що передбачає передачу права власності на продукцію (роботи, послуги) іншому суб’єкту підприємницької діяльності в обмін наеквівалентну суму коштів або боргових зобов’язань.
Американський інститут бухгалтерів зазначає, що термін «реалізований» означає перетворення у гроші або у грошові вимоги(рис. 1).
Е. С. Хендріксен і М. Ф. Ван Бреда стверджують, що реалізація
— це відображення доходу, коли відбулися обмін або вибуттяпродукту. Тобто, коли товари й послуги повинні бути переданіпокупцеві або клієнту, зумовлюючи або одержання грошей, абоправо на одержання грошей чи інших активів [7, с. 255].
Трохи інше трактування реалізації наводять Р. Ентоні та Дж.Ріс, використовуючи в концепції реалізації поняття доходу. Вонивизначають реалізацію як «суму доходу, яка повинна бутивизнана від продажу» [8, с. 136].
Серед вітчизняних фахівців також існують суперечності увизначенні поняття «реалізація продукції» (рис. 2).
управлінні аграрним підприємством в умовах ринку (рекомендації). —К.: ІАЕ УААН, 2003. — 87 с.
АвторВизначення
Л. Бернстайн
Реалізація — це процес переводу не грошовихресурсів і прав у грошове вираження, що найбільшточно застосовується в обліку й фінансовій звітностіпри визначенні обсягу продажу активів за гроші абовимог на одержання грошей.
Е.С.Хендріксен і
М.Ф.Ван Бреда
Реалізація — це відображення доходу, коливідбулися обмін або вибуття продукту.
Р.Ентоні
Реалізація — сума доходу, яка повинна бути визнана відпродажу.
Рис. 1. Визначення поняття «реалізація»зарубіжними фахівцямив бухгалтерському обліку
П. Лайко та Ю. Ляшенко пропонують наступне визначення.Реалізація продукції — це кінцева стадія кругообігу засобівпідприємства, яка вказує на завершення процесу виробництва йдоведення продукції до споживача. Рух товарів і коштів створюєоснову економічних відносин між постачальниками,посередниками та покупцями [5].
Н. Бабченко стверджує, що реалізація — це невизначений акт,неодноразова операція. Це — процес, який розтягується у часі натривалий термін. Процес реалізації охоплює велику кількістьгосподарських операцій, пов’язаних із збутом і продажемпродукції [6].
Реалізація продукції окремого підприємства, як зазначає О.Бірюкова, — це, передусім, відчуження активів, що належатьпідприємству, завдяки їх продажу з метою відтвореннявикористаних засобів підприємства та отримання прибутку длязадоволення різноманітних потреб підприємства та йоговласників.
Сам же процес реалізації, як відмічає П.Л. Сук, являє собоюсукупність операцій з продажу готової продукції, виконаних робіт і наданих послуг споживачам. Процес реалізації завершуєкругообіг засобів та створює передумови для здійснення новогокругообігу. Тут відбувається передача готової продукції споживачам, одержання оплати від них, виявлення результату діяльності [4, с. 421].