Posibniki.com.ua Мікроекономіка Стратегія підприємства 4.4. КОНЦЕПЦІЯ МЕХАНІЗМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ ПІДПРИЄМСТВА: УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ


< Попередня  Змiст  Наступна >

4.4. КОНЦЕПЦІЯ МЕХАНІЗМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ ПІДПРИЄМСТВА: УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ


Високий рівень конкуренції на ринку інвестиційних ресурсів і в бізнес-середовищі компанії вимагає відповідного реагування від її менеджменту — що вище рівень конкуренції, то більш динамічним і гнучким має бути управління процесами роз-витку компанії та забезпеченням цих процесів необхідними ресурсами, зокрема й інвестиційними. Професійний підхід до інвестиційної діяльності компанії в сучасних реаліях функціонування бізнесу передбачає спрямованість однаковою мірою як на використання інвестицій, так і на їх залучення. Ефективне використання інвестицій є одним з інструментів, що забезпечують стратегічний розвиток компанії, і виступає індикатором компетенцій її менеджменту. Професійне залучення інвестицій є визначальною передумовою їх ефективного використання, оскільки закладає всі основи успішної реалізації інвестиційних проектів компанії — від формування відносин з інвестором, обґрунтування параметрів інвестиційної угоди до реалізації стратегічних напрямів розвитку бізнесу.

Розв’язання завдань цілеспрямованого та ефективного залучення й використання інвестиційних коштів, необхідних для розвитку компанії, зумовлює необхідність формування відповідного управлінського механізму — механізму забезпечення інвестиційної привабливості підприємства.

Питання визначення сутності поняття «механізм» у контексті забезпечення процесів управління на підприємстві знайшли відображення у працях багатьох науковців та є достатньо дослідженими [218]. Більшість досліджень механізму управління підприємства здійснювались у таких напрямах: методологія формування та функціонування, змістовне та сутнісне наповнення по

218

Галушко В. Б. Механізм забезпечення стратегічної стійкості підприємства: його складові, ознаки та принципи функціонування / В. Б. Галушко // Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. — Вип. 21. — К.: КНЕУ, 2009. — С. 57–67; Гарафонова О. І. Концептуальні підходи до організаційного механізму реструктуризації інтегрованих корпоративних структур // Друга міжнародна періодична науково-практична конференція «Альянс наук: ученый — ученому»: Зб. наук. праць. — Т. 1.

— Дніпропетровськ: НАУ «Ера», 2005. — 100 с. — С. 24–27; Губарь О. В. Шляхи удосконалення економічного механізму управління інвестиційною діяльністю на підприємствах харчової промисловості // Зб. наук. статей «Управління розвитком». — Харків: ХНЕУ. — 2006. — № 7.

— С. 61– 64; Іванченко Н. О. Механізм управління нематеріальними активами на підприємствах легкої промисловості: Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук.: спец. 08.00.04 «Економіка, організація і управління підприємствами» / Н.О. Іванченко — К., 2007. — 19 с.; Коцюба О. С. Економічна стійкість підприємства в умовах ринку: концептуалізація проблеми / О. С. Коцюба // Стратегія економічного розвитку України: Наук. зб. — Вип. 17 / Голов. ред. А. П. Наливайко. — К.: КНЕУ, 2005. — С. 27–34; Кубарева І. В. Стратегічна поведінка підприємства в інвестиційному процесі: Монографія «Стратегія підприємства: адаптація організацій до впливу світових суспільно-економічних процесів» / Під ред. д.е.н., проф. А. П. Наливайка // Міністерство освіти і науки України, Київський національний економічний університет. — К. : КНЕУ, 2013. — С. 306–316; Тивончук Я. О. Основні напрями організаційно-економічного механізму формування і розвитку ринку молока і молочних продуктів у Франції / Я. О. Тивончук // Наук. вісник ЛНУВМ та БТ ім. С. З. Гжицького, 2011. — № 1 (47). — Т. 13. — Ч. 2.

— Львів. — 2011.

— С. 452–459.няття «механізм управління», місце в системі управління підприємством, особливості побудови та функціонування механізму як окремої системи, організаційне забезпечення функціонування та впровадження, елементний склад механізму в контексті забезпечення досліджуваного напряму діяльності підприємства.

Водночас слід зазначити фрагментарність дослідження цього питання. Зокрема, деякі автори розкривають лише зміст і послідовність етапів управління певним процесом на підприємстві, а також процедуру впровадження на ньому запропонованих етапів управління, не надаючи при цьому «конструкції» самого механізму. Крім того, потребує дослідження питання розвитку на підприємстві процесу управління інвестиційною діяльністю, зокрема формування інвестиційної привабливості підприємства. Саме в цьому контексті для нас важливим є дослідження механізму управління.

Ураховуючи все вищенаведене, метою цього дослідження є розроблення рекомендацій щодо управлінських засад формування механізму забезпечення інвестиційної привабливості підприємства. З огляду на це, важливо дослідити сутність механізму забезпечення інвестиційної привабливості підприємства та особливості його функціонування, визначити основні функції досліджуваного механізму, представити його елементний склад, розкрити зміст кожного елемента та показати інструментарій, що забезпечує функціонування механізму. Вирішення окреслених завдань дасть можливість сформувати концепцію механізму забезпечення інвестиційної привабливості підприємства.

Результати дослідження тлумачень авторами механізму управління певним процесом на підприємстві показують, що фокус уваги дослідників переважно спрямований на функціонуванні механізму як окремої системи та як частини системи управління підприємством, на складових елементах механізму, а також на принципах його функціонування та організаційних засадах упровадження. Назвемо основні аспекти, у яких автори розкривають цей механізм.

Комплексний підхід до формування та функціонування механізму — у праці В. Б. Галушка [219] досліджуваний механізм розглядається як система та представлений комплексно: з визначенням сутності та структури, обґрунтуванням його концепції, засад формування, функціонування та впровадження.

219

Галушко В. Б. Механізм забезпечення стратегічної стійкості підприємства: його складові, ознаки та принципи функціонування / В. Б. Галушко // Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. — Вип. 21. — К. : КНЕУ, 2009. — С. 57–67.

Стратегічне управління як основа формування механізму — О. С. Коцюба [220] розглядає механізм забезпечення та діагностики економічної стійкості підприємства в межах парадигми стратегічного управління — формується на ґрунті елементів стратегічної платформи підприємства (ресурси, ключові компетенції, організаційні здатності), яка є потенціалом цього механізму, та з урахуванням стратегії підприємства як інтегруючої сили.

Фокусування на управлінні напрямом діяльності — Н. О. Іванченко [221] є представником підходу, сфокусованого значною мірою на управлінні певним аспектом діяльності компанії — управлінні нематеріальними активами.

Формування та функціонування механізму як системи — на особливостях функціонування та характеристиках механізму як системи акцентує увагу О. І. Гарафонова [222].

Виокремлення організаційної та економічної складових — Я. О. Тивончук [223] визначаює механізм як сукупність складових активізації організаційно-економічних процесів і представляє його з виокремленням організаційної та економічної складових.

Функціонування на основі інтегрованості із загальною системою управління підприємством — О. В. Губарь [224] у дослідженні акцентує увагу на узгодженні механізму із загальною системою управління та його взаємодії з різними сферами та рівнями управління підприємством.

Наукові здобутки дослідників механізму управління є для нас підґрунтям до побудови механізму забезпечення інвестиційної привабливості підприємства.

Ми вважаємо, що сутність поняття «механізм управління» полягає не лише в наявності певних елементів системи, а передусім

220

Коцюба О. С. Економічна стійкість підприємства в умовах ринку: концептуалізація проблеми / О. С. Коцюба // Стратегія економічного розвитку України: Наук. зб. — Вип. 17 / Голов. ред. А. П. Наливайко. — К.: КНЕУ, 2005. — С. 27–34.

221 Іванченко Н. О. Механізм управління нематеріальними активами на підприємствах легкої промисловості: Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук. : спец. 08.00.04 «Економіка, організація і управління підприємствами» / Н. О. Іванченко — К., 2007. — 19 с.

222

Гарафонова О. І. Концептуальні підходи до організаційного механізму реструктуризації інтегрованих корпоративних структур // Друга міжнародна періодична науково-практична конференція «Альянс наук: ученый — ученому»: Зб. наук. праць. — Т. 1.

— Дніпропетровськ: НАУ «Ера», 2005. — 100 с. — С. 24–27.

223

Тивончук Я. О. Основні напрями організаційно-економічного механізму формування і розвитку ринку молока і молочних продуктів у Франції / Я. О. Тивончук // Науковий вісник ЛНУВМ та БТ ім. С.З. Гжицького, 2011. — № 1 (47). — Т. 13.

— Ч. 2.

— Львів.

— 2011. — С. 452–459.

224

Губарь О. В. Шляхи удосконалення економічного механізму управління інвестиційною діяльністю на підприємствах харчової промисловості // Зб. наук. статей «Управління розвитком». — Харків: ХНЕУ.

— 2006. — № 7.

— С. 61–64.

у їх взаємозв’язках і взаємодії для забезпечення впливу на об’єкт з метою зміни його стану. Ключовим, на наш погляд, для механізму управління є досягнення необхідного впливу на стан об’єкта, а засоби та ресурсна база слугують інструментами для здійснення такого впливу. Основними засобами є методологічні засади (правила, положення, процедури тощо) і методичні підходи (методики, інструменти, важелі впливу), які дають можливість механізму управління на підприємстві функціонувати. А ресурсною базою є компетенції менеджменту та організації, а також фінансові, матеріальні, нематеріальні та людські ресурси.

Сутність механізму управління певним процесом на підприємстві або механізму забезпечення функціонування певного економічного явища на ньому виявляється через такі характеристики: – є системою та функціонує через взаємодію елементів з метою зміни стану об’єкта управління; – виконує функції менеджменту: планування, організація, упровадження, контроль і керівництво; – забезпечується необхідними інструментами, важелями, ресурсами та компетенціями; – формується за участю корпоративного середовища (сфер діяльності підприємства); – є підпорядкованою частиною загальної системи управління підприємством.

На основі визначених вище характеристик механізму управління та враховуючи контекст цього дослідження (управлінські аспекти забезпечення інвестиційної привабливості підприємства) можемо дати визначення механізму забезпечення інвестиційної привабливості підприємства.

Отже, механізм забезпечення інвестиційної привабливості підприємства (МЗІПП) — це система взаємопов’язаних елементів (субмеханізмів), які у результаті функціонування та взаємодії між собою, а також за підтримки корпоративного середовища чинять вплив на параметри інвестиційної привабливості підприємства й тим самим формують і забезпечують її необхідний рівень з метою залучення інвестицій у проекти підприємства.

Уважаємо, що формування механізму забезпечення інвестиційної привабливості можливе за умов визначення таких параметрів:

1) необхідність та актуальність формування МЗІПП;

2) мета й завдання функціонування МЗІПП;

3) основні функції МЗІПП: обґрунтування, характеристика, спрямованість;

4) модель функціонування МЗІПП: особливості функціонування досліджуваного механізму як системи, його зв’язки з внутрішнім і зовнішнім середовищем;

5) елементи (субмеханізми) МЗІПП: визначення, функції, завдання та спрямованість дії кожного субмеханізму;

6) взаємозв’язок функцій і процесів МЗІПП (концептуальна модель);

7) взаємозв’язок МЗІПП з процесом управління підприємством і корпоративна підтримка.

1. Актуальність формування МЗІПП зумовлена комплексним і системним характером категорії «інвестиційна привабливість підприємства» (далі — «ІПП»). Адже лише за умови поєднання таких складових, як правильне позиціонування на ринку капіталів, активні та продуктивні комунікації з інвесторами, ефективне використання інструментів обґрунтування та реалізації інвестиційних проектів, а також досягнення необхідного рівня основних показників діяльності підприємства дає змогу менеджменту в разі потреби в зовнішньому фінансуванні успішно залучати і ефективно використовувати інвестиції. У вузькому трактування можемо визначити ІПП як здатність підприємства професійно взаємодіяти з ринком капіталів, успішно залучати та ефективно освоювати інвестиційні ресурси, що зумовлена сукупністю характеристик підприємства, важливих для інвестора.

Визначення ІПП показує, що певними вимірниками ІПП для інвестора є характеристики підприємства, забезпечення яких перебуває під впливом різних сфер діяльності компанії. Тому, на наш погляд, є необхідність застосування інтегрованого підходу до формування кожної характеристики зокрема, а також до процесу залучення інвестиційних коштів та їх подальшого освоєння загалом.

2. Метою МЗІПП є залучення інвестицій у розвиток компанії через формування та постійну підтримку належного рівня її інвестиційної привабливості, що вимагає вирішення таких завдань: – обґрунтування напрямів розвитку компанії, формулювання цілей залучення інвестицій та визначення способів і джерел їх отримання; – визначення необхідних параметрів інвестиційної привабливості компанії, які відповідають напрямам розвитку останньої та обраним цілям і способам залучення інвестицій; – формування передумов для забезпечення необхідних параметрів інвестиційної привабливості підприємства та створення його конкурентних переваг у процесах пошуку, залучення та освоєння інвестицій;

– ефективне використання потенціалу компанії в усіх сферах її діяльності для формування та подальшого забезпечення інвестиційної привабливості; – постійна адаптація та оновлення дій компанії із залучення інвестицій відповідно до тенденцій її розвитку, а також з урахуванням чинників зовнішнього середовища та особливостей інвестиційного процесу; – запровадження комплексу організаційних, методичних, інформаційних і технічних заходів у компанії, спрямованих на періодичне збирання та аналіз інформації щодо ефективності обґрунтування та реалізації її інвестиційних рішень; – формування та використання бази знань у рамках проектної та інвестиційної діяльності компанії.

3. Досліджуваний механізм має забезпечувати інвестиційну привабливість підприємства через реалізацію таких функцій: – організація та забезпечення — спрямована на створення передумов (методичних, ресурсних, знаннєвих та організаційних) формування ІПП; – діагностика й планування — спрямована на ідентифікацію та оцінювання поточного рівня ІПП і визначення напрямів забезпечення цільового рівня ІПП; – функціонування та впровадження — спрямована на реалізацію інвестиційного процесу в компанії [225] та актуалізацію ІПП на всіх етапах інвестиційного процесу; – моніторинг і підтримка — спрямована на розробку коригуючих заходів і накопичення досвіду для прийняття поточних і майбутніх рішень у сфері забезпечення ІПП.

4. Наявність сукупності елементів, які мають внутрішні та зовнішні зв’язки, а також спрямованість на досягнення певної мети дає нам змогу охарактеризувати МЗІПП як систему, адже поняття системи пов’язують з такими характеристиками, як сукупність елементів, зв’язки та взаємодія між ними, зв’язки та взаємодія елементів системи та її зовнішнього середовища, а також спрямованість на досягнення певної мети.

Модель МЗІПП, подана на рисунку 1, показує особливості функціонування досліджуваного механізму як системи, в основі якої лежить забезпечення МЗІПП необхідними ресурсами та компетенціями. Сукупність елементів цієї системи сформована,

225

Кубарева І. В. Стратегічна поведінка підприємства в інвестиційному процесі: Монографія «Стратегія підприємства: адаптація організацій до впливу світових суспільно-економічних процесів» / Під ред. д.е.н., проф. А. П. Наливайка // Міністерство освіти і науки України, Київський національний економічний університет. — К. : КНЕУ, 2013. — С. 306–316.виходячи з класичної концепції управління, і таким чином забезпечує виконання її основних функцій (планування, організація, упровадження та контроль). Відповідно, робота цього механізму відбувається через забезпечення реалізації основних функцій управління та встановлення логічних зв’язків між ними. Вплив на рівень ІПП здійснюється через керівництво цими функціями за певним логічним сценарієм (алгоритмом реалізації основних функцій МЗІПП). Логіка полягає в оцінюванні ступеня досягнення результату, на який спрямована дія однієї з чотирьох функцій механізму: організації та забезпечення (результатом є функціонування МЗІПП і створення передумов формування ІПП), діагностики та планування (результатом є встановлення цільового рівня ІПП), функціонування і впровадження (результатом є актуалізація ІПП і реалізація інвестиційного процесу), а також моніторингу та підтримки (результатом є сформована база даних і розробка коригуючих заходів у межах забезпечення ІПП).

5. Визначення МЗІПП як системи та обґрунтування його основних функцій зумовлює виокремлення його складових елементів — субмеханізмів (табл. 1). Ми вважаємо, що такими субмеханізмами є: – організації функціонування МЗІПП — сукупність інструментів, які інтегрують функціонування всіх субмеханізмів МЗІПП і становлять методичне, ресурсне, знаннєве та організаційне забезпечення функціонування МЗІПП і є базовою платформою формування ІПП; – діагностики та планування цільового рівня ІПП — сукупність взаємопов’язаних інструментів проведення діагностики й оцінювання рівня ІПП, а також способів залучення та розміщення інвестицій, які становлять аналітичну модель діагностики, оцінювання та планування ІПП; – залучення та освоєння інвестицій — сукупність організаційних заходів, методичних підходів та інструментів, які забезпечують реалізацію інвестиційного процесу на підприємстві та актуалізацію ІПП на всіх етапах інвестиційного процесу й становлять функціональні інструменти формування ІПП і реалізації інвестиційного процесу; – аудиту інвестиційного процесу та розвитку ІПП — сукупність організаційних, інформаційних, технічних заходів і методичних підходів, спрямованих на періодичне збирання та аналіз інформації для формування ІПП та в сукупності формують модель аудиту інвестиційного процесу.

208

6. Взаємодія зазначених субмеханізмів, їх функцій і процесів уможливлюють забезпечення ІПП і функціонування МЗІПП (рис. 2).

208

Результа т функціонува н ня – форму в ання кон цепції МЗІ П П – розро бка заходів щодо форму в ання ІПП– ф у нкціон ування МЗІ П П – обґру н ту вання ці льового р івня ІПП та нап р ямів його заб е зп е ч ен н я – фіксація цільово го рівня ІПП – залу чен н я та осво єння ін в е ст иц ій – форму в ання ІПП – створення інфор маційного поля для оновлення концеп ції МЗІ П П

209210

Ба з о в а пла т ф о р м а ф у нк ц і о н у в а н ня

МЗІ

П

П

В и зн а ч е ння ст рат е г і чн и х ці л е й ро звит к у та іде н т и фі к а ці я фа з и жи ттє в ог о ци кл у підприє м с т в а

В и зна ч ення ці л е й та сп о со бів за лу ч е ння ін в е сти ці й Іден т и ф і ка ц і я чин н ик і в впл и ву на ІПП

Ан а л іт и ч н а мо д е л ь ді аг н о сти к и , оц ін юван н я та пла н у ван н я ІП

П

Ви з н ач е н н я на прям ів підв и щ е н ня рі в н я ІП

П

О р ган і за ція і у пра в л і ння

1.

Фо р м у в а ння та ад а п тація ор г а н і за ці йн ої ст р у кт у р и

2.

Роз робле нн я ме т о до логі ї фу н к ці о н у в а н н я

МЗ І

П

П і вз ає мо д і ї су б ме х а ні зм і в

3.

За безпеч е н ня вз а є мо ді ї із си с т е м о ю уп р а в лі ння пі дпр и єм с тв а

Ф орм ува н н я і ви кор и с т а нн я зн ан ь

1.

Фо рм у в а н ня пр ое к т н о ї іст о рі ї підп риє м ств а

2.

Ст в о р е н н я ба зи зн а н ь щодо пр оек т ног о уп р а в ління та і н ве с т ицій н о ї ді я льнос т і

3.

Вик о р и стан н я зна н ь з а на пря м а м и та р е ци пі є н та ми

З а б ез пе че ння р е сур са ми та р оз ви т о к к о м п ет ен ці й

1.

В и з н а ч е ння ре су р с н о ї баз и та ск л а д у к о м п ет ен ц і й

2.

Ро звит о к ко м п ет ен ці й та за бе зпе ч е ння не о б хідними ре су рсам и

3.

Оцін юва н ня рі вн я заб е з пе ч е но с т і ре с у рс ам и та ко мп е те н ц іям и

МЗІ

П

П

ет о д ич н е з аб ез пе чен н я

1. Іден т и ф і к а ці я ме то дич н их пі дході в та ін ст ру ме н т і в

2.

Роз робк а но рм ат и в но ї до к у м е н т а ц і ї ( ме т о д и к , по л о же н ь , ін с т ру к ц і й )

3.

Взаєм о д і я зі сл у ж б а м и мо н і т о р и н г у фу нкці о н у в а ння

МЗ І

П

П

Ф о р м ув ан н я конце пц ії

МЗІ

П

П ; ф у нкці о н у в а ння

МЗІ

П

П .

Ро зро б лення з ахо д і в що до ф о р м ув ан н я ІП

П

Субмеханізм

Діагностики та планування цільового рівня ІПП

Субмеханізм

Організації функціонування МЗІПП

Фі кс а ц і я ці л ь ов ог о рівня ІП

П С т вор е ння пере д у мо в для ф у нкц і о ну ва ння МЗІ П П

Ус т а но вле ння відпов і д но с т і ц і л ь ов ог о та існ у ю ч о г о рі в н я ІП

П

О б ґр у н т у в а ння па р а метрі в та по ка з н и к і в ІП

П

Оц і н юва н ня рів н я ІПП

О б ґ р у н т у ва ння на пря м ів за бе зп еч ен н я ц і л ь ов ог о рівня ІП

П

Д і аг н о ст и к а вну т рішнь о го та зов н іш ньог о се ре д о ви щ а

210211

Пе р е д ін в е с т и ц і й н а вз ає м о д і я

Ви з н а ч е н н я пр і о ри те тн и х на п р ям і в за б е з пе ч е н н я ІП

П D u e D i l i ge nce , ук л а данн я уг о д и ( про за лу ч е нн я і н в е с т иці й )

Заб е з п е ч е ння ві д д а ле ни х р е зу л ь та ті в ін ве ст у в анн я І н ве ст иці й на вза є м о д і я

По с т ін в е с т и ц і й на вза є м о д і я

О с во є ння і н в ести ц і й : отр и м а н н я та ви ко р и ст ан н я

У п ра вл і ння і н ве с т иці й ним пр о е к т о м

Р е ал і з ац і я фі на нсо во м а йно в их ін т е р е сі в су б ’ єкті в ін в е с т у вання

Фіксація результатів обґрунтування, залучення та використання інвестицій

Ф у н к ц і ональ н і ін ст р у м е нт и фо р м у в а н н я ІП

П та р е алі з аці ї і н ве с т иці йн о г о пр оцес у

Зб ира н н я та об р о б к а ін ф о р м а ц ії що д о фо р м у ва нн я зв ’ яз к і в із ри нко м кап і та лі в ( по з и ці ону в а ння ко м п ан і ї , ві д н о с ин и із ін в е с т о р а м и )

Фо р м у в а н н я ба з и д а них що д о як ос ті і н ве ст иці й н о ї та пр ое ктн о ї ді я льнос т і ком п а н і ї

В и з н ач е ння чи н ник і в вп л и в у на як і с т ь п р ийня т т я та ре а л і з ац і ї пр о ект н и х та ін в е с т и ці йних рі ш е н ь

М од ел ь ау ди т у ін в е с т и ц ій н о г о пр о ц ес у

Субмеханізм

Залучення та освоєння інвестицій

Субмеханізм аудиту інвестиційного процесу та розвитку ІПП

Збир анн я та об р о б к а ін ф о р м а ц ії що д о ре зу л ь т а ті в з а л у ч е ння і н ве ст иці й , якос т і об ґ р у нту в ання і н в е ст иці йни х рі ш е н ь та еф е к т и в но ст і вико р и стання і н в е ст иці йних кош т і в

Зб и р а н н я та обр о б к а ін ф о р м а ц і ї що д о до с я гн ен н я дов г ос тр оков и х ці л е й ін в ест у в а н н я ( р е зу л ь та ті в ре а л і з а ц і ї ін т е р есів су б ’ єкті в і н в есту в ан н я , ві дд ал е них ринк о в их , фі нан сов и х та оп ер а ц ійн и х р е зу ль та ті в пр о е к т у )

Ро з р о б л е н н я з а ході в що д о за п о б і га н н я риз и к а м

З д і й сн ен н я кор и г у ю ч и х

С т в о р е ння ін ф о р м а ц ій н о г о по ля дл я о н о в ле ння ко нце пці ї

МЗ І

П

П Реалі з а ц і я і н вест и ц і й н о г о п р оц е с у на пі д п р иєм с т в і , ак т у ал і з ац і я ІП П

П о з и ці о н у в а н ня на ри н ку кап і т а лі в , по ш у к ін в е ст о р а , ве де н н я пе р е м о ви н , п р ез ен т а ц і я пр о е к т у

Ре а л і з а ц і я кор п ора т ив них ін т е р е с і в су б ’ єк т і в ін в е с т у в а н н я

Зал у ч е ння та о с в о є ння ін в е с т и ц ій , ф о р м у ва нн я ІП

П

М о ні т о р инг ІП

П , ана л і з ві дх и л е н ь і розроб л е н н я ко ри г у ю ч и х за х о ді в Ід е н т и ф і к а ц і я риз и к і в пр о е к т но ї та ін в е с т и ці й н о ї ді я л ьн ос ті пі дп риє м ст в а

Зд і й с н е н н я ау дит у пр о е к т но ї та ін в е с т и ц ій но ї ді яльн ості пі д п р иє м с т в а

Ро з р о б л е н н я та за про в адж е нн я за хо д і в із за б е зп еч ен н я ІП

П

Рис . 2.

Взає мозв ’ язки функцій і проце с ів

МЗІПП ( конц ептуальна мод е ль )

211

В основі концептуальної моделі МЗІПП (рис. 2) лежить базова платформа, яка сформована як сукупність методичного, ресурсного, знаннєвого та організаційного забезпечення досліджуваного механізму й створює передумови для його функціонування. У межах дії кожного субмеханізму здійснюється послідовне виконання основних процедур, спрямованих на реалізацію мети та досягнення результату функціонування субмеханізму. При цьому відбувається також взаємодія з іншими субмеханізмами, а функціонування механізму загалом є безперервним процесом послідовної реалізації функцій і періодичного оновлення концепції та відповідних інструментів МЗІПП.

7. Функціонування МЗІПП має бути гармонізовано зі сферами діяльності компанії, які мають стосунок до формування ІПП. Це означає, що процес забезпечення ІПП, з одного боку, потребує «вбудовування» в загальний процес управління підприємством як окрема система, а, з іншого боку, потребує узгодження та впорядковування окремих елементів у межах цієї системи. Тому вважаємо, що МЗІПП слід розглядати в загально-корпоративному та внутрішньосистемному аспектах.

Внутрішньосистемний аспект МЗІПП передбачає узгодженість усіх елементів механізму забезпечення ІПП між собою та злагодженість їх взаємодії з метою формування та підтримання належного рівня інвестиційної привабливості компанії.

Загальнокорпоративний аспект МЗІПП передбачає узгодженість його функціонування із системою управління компанією, а також забезпечення необхідної підтримки (організаційної, знаннєвої, ресурсної, методичної) з боку різних сфер діяльності підприємства процесу формування та забезпечення належного рівня ІПП. Загалом цей процес можна охарактеризувати як корпоративну підтримку функціонування МЗІПП (рис. 1). Відповідно до розробленої нами моделі функціонування МЗІПП корпоративна підтримка забезпечує реалізацію основних функцій механізму через спрямування відповідних методів та інструментів, а також через інтеграцію МЗІПП з процесом управління підприємством загалом і сферами діяльності зокрема за такими напрямами:

• управління розвитком — забезпечує ідентифікацію стадії її життєвого циклу компанії з метою визначення напрямів подальшого розвитку та цілей і обсягів необхідних інвестицій; перебуває в межах компетенції мажоритарних акціонерів і підзвітному їм топ-менеджменту;

• управління вартістю — запровадження вартісно-орієнтованого управління в компанії дає змогу володіти інформацією про реальну вартість підприємства та убезпечує його власників від випадків заниження ціни продажу акцій та рейдерства; перебуває в межах відповідальності інвестиційного або фінансового підрозділу компанії;

• корпоративне управління — визначає рівень повноважень власників, менеджменту та інвестора щодо управління компанією, а також права й можливості з реалізації власних інтересів у частині володіння паєм у статутному капіталі та отримання грошової винагороди; перебуває в межах компетенції мажоритарних акціонерів і підзвітного їм топ-менеджменту;

• стратегічне управління — використання інструментів стратегічного управління в процесі ідентифікації необхідних інвесторів і позиціонування компанії-здобувача інвестицій дають їй змогу вийти на ринок інвестицій з правильною пропозицією; забезпечується діяльністю підрозділу стратегічного управління або створеного IR-підрозділу («IR» — Investor Relation);

• маркетингова діяльність — використання інструментів маркетингу [226] у процесах залучення інвесторів дає можливість завоювати лояльність останніх та отримати інвестиції на прийнятних для сторін умовах, а також у подальшому будувати успішні відносини з інвесторами; крім того, маркетинг є у цьому разі інструментом впливу на ціну публічної компанії, оскільки для останньої комунікаційна політика та інші маркетингові дії є інструментами, які надають інформацію ринку капіталів та впливають на її ціну компанії; покладається на обов’язки маркетингового підрозділу або окремо створеного IR-підрозділу;

• інвестиційний менеджмент — використання інструментарію інвестиційного менеджменту дає змогу здійснити якісне обґрунтування доцільності та ефективності запропонованого інвестору проекту; перебуває в межах відповідальності інвестиційного або фінансового підрозділу компанії;

• проектний менеджмент — застосування інструментарію проектного менеджменту забезпечує ефективну реалізацію інвестиційних рішень у компанії; перебуває в межах відповідальності підрозділу з управління проектами на підприємстві;

226

Филипп Котлер. Привлечение инвесторов. Маркетинговый подход к поиску источников финансирования / Филипп Котлер, Хермаван Картаджайя, Давид Янг. — М.: Альпина, 2008. — 200 с.

• операційний менеджмент — ефективне використання інструментів операційного менеджменту є важливим у контексті забезпечення віддалених операційних результатів інвестиційного проекту; забезпечується діяльністю виробничого чи операційного підрозділу;

• управління знаннями — через організацію та забезпечення в компанії аудиту інвестиційного процесу з подальшим акумулюванням його результатів у проектній історії компанії та використанням у відповідних напрямах і відповідними користувачами формується база знань, що забезпечує ефективну реалізацію інвестиційних рішень у компанії через накопичення досвіду; перебуває в межах відповідальності підрозділу з управління проектами на підприємстві або спеціально створеного підрозділу.

Уважаємо, що представлений підхід до формування МЗІПП сприятиме ефективному функціонуванню цього механізму та забезпечить необхідний рівень інвестиційної привабливості підприємства й конкурентних переваг як на ринку інвестиційних ресурсів, так і у бізнес-середовищі компанії.

??????? 3


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
5.2. ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ НА ОСНОВІ ФІНАНСОВОЇ
5.3. ВНУТРІШНІЙ АУДИТ У СТРАТЕГІЧНОМУ РОЗВИТКУ
5.4. ІНФОРМАЦІЙНА ПІДТРИМКА БІЗНЕС-АНАЛІЗУ ПІДПРИЄМСТВА ЗАСОБАМИ МОДЕЛЮВАННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ
6.1. ТЕХНОЛОГІЧНИЙ АУДИТ У СИСТЕМІ СТРАТЕГІЧНОГО
6.2. РИНКОВІ АСПЕКТИ ПРОДУКТИВНОСТІ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)