—Хіршмана (Herfindahl-Hirschman Index, I HH ). Показник названий за ім’ям учених, що запропонували його, визначається, як сума квадратів часток всіх виробників, що діють на ринку (n): де Y i — питома вага продажів i-го виробника в загальному обсязі продажів галузевого ринку. Індекс Херфіндаля
—Хіршмана може приймати значення від 0 до 1, якщо ринкові частки визначені у коефіцієнтах, або від 0 до 10000, якщо обчислювати ринкові частки у відсотках. Чим вищим є значення індексу, тим меншою є кількість виробників і відповідно вищою є їх ІНДЕКСИ КОНЦЕНТРАЦІЇ ТА ІНДЕКС ХЕРФІНДАЛЯ–ХІРШМАНА
концентрація на ринку. Для чистої монополії Y
1 =100 % і I HH =
10 000. За умови рівномірного розподілу ринкових часток названий індекс обернено пропорційний числу фірм HHI = 1/п; чим сильніше варіюють обсяги, тим більше значення буде приймати показник. Наведемо приклад: якщо в галузі діють п’ять фірм, ринкова частка яких становить відповідно: 53 %, 33 %, 7 %, 5 %, 3 %, то I HH = 3981, що є набагато більшим, ніж за умови рівномірного розподілу ринкових часток — по 20 % (I HH = 2000).
Названий показник широко застосовується в аналізі галузевих структур. З 1982 р. індекс Херфиндаля
—Хіршмана слугує основним орієнтиром при здійсненні антимонопольної політики США
Результати розрахунків індексу Херфіндаля
—Хіршмана та індексів концентрації для окремих секторів Української промисловості представлено в табл. 2.4.
Результати підрахунків свідчать, що найбільшу силу мають ті фірми, доля яких у загальному обсязі ринку перевищує 50 %. Галузеві ринки з високими показниками долі перших виробників у основному характеризуються і високим значенням індексу Херфіндаля
—Хіршмана.
Таблиця 2.4 розподілу ринкових часток названий індекс обернено пропорційний числу фірм HHI = 1/п; чим сильніше варіюють обсяги, тим більше значення буде приймати показник. Наведемо приклад: якщо в галузі діють п’ять фірм, ринкова частка яких становить відповідно: 53 %, 33 %, 7 %, 5 %, 3 %, то I HH = 3981, що є набагато більшим, ніж за умови рівномірного розподілу ринкових часток — по 20 % (I HH = 2000).
Названий показник широко застосовується в аналізі галузевих структур. З 1982 р. індекс Херфиндаля
—Хіршмана слугує основним орієнтиром при здійсненні антимонопольної політики США
Результати розрахунків індексу Херфіндаля
—Хіршмана та індексів концентрації для окремих секторів Української промисловості представлено в табл. 2.4.
Результати підрахунків свідчать, що найбільшу силу мають ті фірми, доля яких у загальному обсязі ринку перевищує 50 %. Галузеві ринки з високими показниками долі перших виробників у основному характеризуються і високим значенням індексу Херфіндаля
—Хіршмана.
Таблиця 2.4 33 %, 7 %, 5 %, 3 %, то I HH = 3981, що є набагато більшим, ніж за умови рівномірного розподілу ринкових часток — по 20 % (I HH = 2000).
Названий показник широко застосовується в аналізі галузевих структур. З 1982 р. індекс Херфиндаля
—Хіршмана слугує основним орієнтиром при здійсненні антимонопольної політики США
Результати розрахунків індексу Херфіндаля
—Хіршмана та індексів концентрації для окремих секторів Української промисловості представлено в табл. 2.4.
Результати підрахунків свідчать, що найбільшу силу мають ті фірми, доля яких у загальному обсязі ринку перевищує 50 %. Галузеві ринки з високими показниками долі перших виробників у основному характеризуються і високим значенням індексу Херфіндаля
—Хіршмана.
Таблиця 2.4 ділу ринкових часток — по 20 % (I HH = 2000).
Названий показник широко застосовується в аналізі галузевих структур. З 1982 р. індекс Херфиндаля
—Хіршмана слугує основним орієнтиром при здійсненні антимонопольної політики США
Результати розрахунків індексу Херфіндаля
—Хіршмана та індексів концентрації для окремих секторів Української промисловості представлено в табл. 2.4.
Результати підрахунків свідчать, що найбільшу силу мають ті фірми, доля яких у загальному обсязі ринку перевищує 50 %. Галузеві ринки з високими показниками долі перших виробників у основному характеризуються і високим значенням індексу Херфіндаля
—Хіршмана.
Таблиця 2.4 концентрація на ринку. Для чистої монополії Y
1 =100 % і I HH =
10 000. За умови рівномірного розподілу ринкових часток названий індекс обернено пропорційний числу фірм HHI = 1/п; чим сильніше варіюють обсяги, тим більше значення буде приймати показник. Наведемо приклад: якщо в галузі діють п’ять фірм, ринкова частка яких становить відповідно: 53 %, 33 %, 7 %, 5 %, 3 %, то I HH = 3981, що є набагато більшим, ніж за умови рівномірного розподілу ринкових часток — по 20 % (I HH = 2000).
Названий показник широко застосовується в аналізі галузевих структур. З 1982 р. індекс Херфиндаля
—Хіршмана слугує основним орієнтиром при здійсненні антимонопольної політики США
Результати розрахунків індексу Херфіндаля
—Хіршмана та індексів концентрації для окремих секторів Української промисловості представлено в табл. 2.4.
Результати підрахунків свідчать, що найбільшу силу мають ті фірми, доля яких у загальному обсязі ринку перевищує 50 %. Галузеві ринки з високими показниками долі перших виробників у основному характеризуються і високим значенням індексу Херфіндаля
—Хіршмана.
Таблиця 2.4
РИНКІВ ОБРОБНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ ЗА КЛАСАМИ ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Клас економічної діяльності |
CR 1 |
CR 2 |
CR 3 |
CR 4 |
CR 5 |
CR 6 |
I НН |
Рівень концернтрації |
1 |
2 |
3 |
4567 |
|
|
|
8 |
9 |
Синтетичні барвники |
85,8 |
92,2 |
96,8 |
99,1 |
100 |
100 |
7435 |
Високий |
Виробництво калійних добрив |
85,0 |
96,3 |
99,5 |
100 |
100 |
100 |
7369 |
Високий |
Виробництво шин |
77,9 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
6560 |
Високий |
Закінчення табл. 2.4
Клас економічної діяльності |
CR 1 |
CR 2 |
CR 3 |
CR 4 |
CR 5 |
CR 6 |
I НН |
Рівень концернтрації |
1 |
2 |
3 |
4567 |
|
|
|
8 |
9 |
Виробництво газу |
74,6 |
92,95 |
97,2 |
97,2 |
97,2 |
97,2 |
5915 |
Високий |
Виробництво картонної тари |
51,1 |
90,6 |
96,5 |
98,6 |
98,6 |
98,6 |
4212 |
Високий |
Волокна та хімічні нитки |
51,9 |
85,3 |
92,1 |
97,8 |
99,9 |
99,9 |
3914 |
Високий |
Виробництво мазуту |
22,8 |
45,2 |
67,0 |
82,5 |
96,9 |
100 |
1953 |
Високий |
Виробництво маргарину |
30,6 |
53,3 |
71,0 |
80, 8 |
86,4 |
91,6 |
1940 |
Високий |
Виробництво тютюну |
24,4 |
44,9 |
63,5 |
81,3 |
95,7 |
99,2 |
1897 |
Високий |
Виробництво шампанського |
22,2 |
43,3 |
63,3 |
74,4 |
81,1 |
87 |
1601 |
Помірний |
Виробництво парфум |
28,0 |
42,1 |
55,8 |
68,1 |
78,4 |
88,6 |
1599 |
Помірний |
Виробництво пива |
25,7 |
40,1 |
54 |
62,1 |
70 |
77,2 |
1285 |
Помірний |
Виробництво цукру |
13,2 |
23,0 |
35,4 |
45,0 |
54,2 |
62,6 |
848 |
Низький |
Виробництво мін. води |
14,8 |
24,6 |
33,9 |
39 |
43,2 |
47,3 |
610 |
Низький |
1 = i
2 )(
1 ? = ?=? n i i YY n , (2.4)
Показник дисперсії ринкових часток ( 2 ?) показує нерівномірність розподілу часток між учасниками ринку та ступінь концентрації:
2
1
2 )(
1 ? = ?=? n i i YY n , (2.4)