Posibniki.com.ua Мікроекономіка Мікроекономічний аналіз Індекс Херфіндаля-Хіршмана


< Попередня  Змiст  Наступна >

Індекс Херфіндаля-Хіршмана


Хіршмана (Herfindahl-Hirschman Index, I HH ). Показник названий за ім’ям учених, що запропонували його, визначається, як сума квадратів часток всіх виробників, що діють на ринку (n): де Y i — питома вага продажів i-го виробника в загальному обсязі продажів галузевого ринку. Індекс Херфіндаля

—Хіршмана може приймати значення від 0 до 1, якщо ринкові частки визначені у коефіцієнтах, або від 0 до 10000, якщо обчислювати ринкові частки у відсотках. Чим вищим є значення індексу, тим меншою є кількість виробників і відповідно вищою є їх ІНДЕКСИ КОНЦЕНТРАЦІЇ ТА ІНДЕКС ХЕРФІНДАЛЯ–ХІРШМАНА

—Хіршмана може приймати значення від 0 до 1, якщо ринкові частки визначені у коефіцієнтах, або від 0 до 10000, якщо обчислювати ринкові частки у відсотках. Чим вищим є значення індексу, тим меншою є кількість виробників і відповідно вищою є їх ІНДЕКСИ КОНЦЕНТРАЦІЇ ТА ІНДЕКС ХЕРФІНДАЛЯ–ХІРШМАНА

концентрація на ринку. Для чистої монополії Y

1 =100 % і I HH =

10 000. За умови рівномірного розподілу ринкових часток названий індекс обернено пропорційний числу фірм HHI = 1/п; чим сильніше варіюють обсяги, тим більше значення буде приймати показник. Наведемо приклад: якщо в галузі діють п’ять фірм, ринкова частка яких становить відповідно: 53 %, 33 %, 7 %, 5 %, 3 %, то I HH = 3981, що є набагато більшим, ніж за умови рівномірного розподілу ринкових часток — по 20 % (I HH = 2000).

Названий показник широко застосовується в аналізі галузевих структур. З 1982 р. індекс Херфиндаля

—Хіршмана слугує основним орієнтиром при здійсненні антимонопольної політики США

Результати розрахунків індексу Херфіндаля

—Хіршмана та індексів концентрації для окремих секторів Української промисловості представлено в табл. 2.4.

Результати підрахунків свідчать, що найбільшу силу мають ті фірми, доля яких у загальному обсязі ринку перевищує 50 %. Галузеві ринки з високими показниками долі перших виробників у основному характеризуються і високим значенням індексу Херфіндаля

—Хіршмана.

Таблиця 2.4 розподілу ринкових часток названий індекс обернено пропорційний числу фірм HHI = 1/п; чим сильніше варіюють обсяги, тим більше значення буде приймати показник. Наведемо приклад: якщо в галузі діють п’ять фірм, ринкова частка яких становить відповідно: 53 %, 33 %, 7 %, 5 %, 3 %, то I HH = 3981, що є набагато більшим, ніж за умови рівномірного розподілу ринкових часток — по 20 % (I HH = 2000).

Названий показник широко застосовується в аналізі галузевих структур. З 1982 р. індекс Херфиндаля

—Хіршмана слугує основним орієнтиром при здійсненні антимонопольної політики США

Результати розрахунків індексу Херфіндаля

—Хіршмана та індексів концентрації для окремих секторів Української промисловості представлено в табл. 2.4.

Результати підрахунків свідчать, що найбільшу силу мають ті фірми, доля яких у загальному обсязі ринку перевищує 50 %. Галузеві ринки з високими показниками долі перших виробників у основному характеризуються і високим значенням індексу Херфіндаля

—Хіршмана.

Таблиця 2.4 33 %, 7 %, 5 %, 3 %, то I HH = 3981, що є набагато більшим, ніж за умови рівномірного розподілу ринкових часток — по 20 % (I HH = 2000).

Названий показник широко застосовується в аналізі галузевих структур. З 1982 р. індекс Херфиндаля

—Хіршмана слугує основним орієнтиром при здійсненні антимонопольної політики США

Результати розрахунків індексу Херфіндаля

—Хіршмана та індексів концентрації для окремих секторів Української промисловості представлено в табл. 2.4.

Результати підрахунків свідчать, що найбільшу силу мають ті фірми, доля яких у загальному обсязі ринку перевищує 50 %. Галузеві ринки з високими показниками долі перших виробників у основному характеризуються і високим значенням індексу Херфіндаля

—Хіршмана.

Таблиця 2.4 ділу ринкових часток — по 20 % (I HH = 2000).

Названий показник широко застосовується в аналізі галузевих структур. З 1982 р. індекс Херфиндаля

—Хіршмана слугує основним орієнтиром при здійсненні антимонопольної політики США

Результати розрахунків індексу Херфіндаля

—Хіршмана та індексів концентрації для окремих секторів Української промисловості представлено в табл. 2.4.

Результати підрахунків свідчать, що найбільшу силу мають ті фірми, доля яких у загальному обсязі ринку перевищує 50 %. Галузеві ринки з високими показниками долі перших виробників у основному характеризуються і високим значенням індексу Херфіндаля

—Хіршмана.

Таблиця 2.4 концентрація на ринку. Для чистої монополії Y

1 =100 % і I HH =

10 000. За умови рівномірного розподілу ринкових часток названий індекс обернено пропорційний числу фірм HHI = 1/п; чим сильніше варіюють обсяги, тим більше значення буде приймати показник. Наведемо приклад: якщо в галузі діють п’ять фірм, ринкова частка яких становить відповідно: 53 %, 33 %, 7 %, 5 %, 3 %, то I HH = 3981, що є набагато більшим, ніж за умови рівномірного розподілу ринкових часток — по 20 % (I HH = 2000).

Названий показник широко застосовується в аналізі галузевих структур. З 1982 р. індекс Херфиндаля

—Хіршмана слугує основним орієнтиром при здійсненні антимонопольної політики США

Результати розрахунків індексу Херфіндаля

—Хіршмана та індексів концентрації для окремих секторів Української промисловості представлено в табл. 2.4.

Результати підрахунків свідчать, що найбільшу силу мають ті фірми, доля яких у загальному обсязі ринку перевищує 50 %. Галузеві ринки з високими показниками долі перших виробників у основному характеризуються і високим значенням індексу Херфіндаля

—Хіршмана.

Таблиця 2.4

РИНКІВ ОБРОБНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ ЗА КЛАСАМИ ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Клас економічної діяльності CR 1 CR 2 CR 3 CR 4 CR 5 CR 6 I НН Рівень концернтрації
1 2 3 4567 8 9
Синтетичні барвники 85,8 92,2 96,8 99,1 100 100 7435 Високий
Виробництво калійних добрив 85,0 96,3 99,5 100 100 100 7369 Високий
Виробництво шин 77,9 100 100 100 100 100 6560 Високий

Закінчення табл. 2.4

Клас економічної діяльності CR 1 CR 2 CR 3 CR 4 CR 5 CR 6 I НН Рівень концернтрації
1 2 3 4567 8 9
Виробництво газу 74,6 92,95 97,2 97,2 97,2 97,2 5915 Високий
Виробництво картонної тари 51,1 90,6 96,5 98,6 98,6 98,6 4212 Високий
Волокна та хімічні нитки 51,9 85,3 92,1 97,8 99,9 99,9 3914 Високий
Виробництво мазуту 22,8 45,2 67,0 82,5 96,9 100 1953 Високий
Виробництво маргарину 30,6 53,3 71,0 80, 8 86,4 91,6 1940 Високий
Виробництво тютюну 24,4 44,9 63,5 81,3 95,7 99,2 1897 Високий
Виробництво шампанського 22,2 43,3 63,3 74,4 81,1 87 1601 Помірний
Виробництво парфум 28,0 42,1 55,8 68,1 78,4 88,6 1599 Помірний
Виробництво пива 25,7 40,1 54 62,1 70 77,2 1285 Помірний
Виробництво цукру 13,2 23,0 35,4 45,0 54,2 62,6 848 Низький
Виробництво мін. води 14,8 24,6 33,9 39 43,2 47,3 610 Низький

1 = i

2 )(

1 ? = ?=? n i i YY n , (2.4)

Показник дисперсії ринкових часток ( 2 ?) показує нерівномірність розподілу часток між учасниками ринку та ступінь концентрації:

2

1

2 )(

1 ? = ?=? n i i YY n , (2.4)


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Індекс Лінда
Показники монопольної влади фірм
Коефіцієнт співвідношення ціни бренда до власного капіталу
ТЕМА 3 РИНКОВІ БАР’ЄРИ
3.1. Економічна природа і сутність ринкових бар’єрів, причини та наслідки їх виникнення
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)