Posibniki.com.ua Мікроекономіка Мікроекономічний аналіз Цінова дискримінація третього ступеня


< Попередня  Змiст  Наступна >

Цінова дискримінація третього ступеня


Припустимо, що якась авіакомпанія продавала 1 млн авіаквитків у рік на той самий маршрут за ціною 500 грн за квиток. Така ціна була встановлена, виходячи з рівності граничного доходу й граничних витрат. Валовий дохід компанії становив 500 млн грн. Однак, у результаті змін, що відбулися (виросли ціни на паливо, працівникам була підвищена заробітна плата), витрати компанії виросли, і ціна була підвищена вдвічі. Разом з тим кількість проданих квитків скоротилася вдвічі й склала 500 тис. од. Незважаючи на те, що валовий дохід зберігся на рівні 5000 млн грн, існує можливість одержати додатковий дохід, залучаючи пасажирів, що відмовилися від польотів через високу ціну, надаючи їм знижки.

На рис. 7.5 графічно зображена ситуація, коли ринок розділений на два окремих сегменти. Перший з сегментів представлено заможними людьми, бізнесменами, для яких важлива швидкість пересування, а не ціна квитка. Їхній попит відносно нееластичний. Другий сегмент — це особи, для яких швидкість не настільки важлива, за високих цін вони зволіють

1

Кабраль Луис М.Б. Организация отраслевых рынков. Вводный курс. — Минск, 2003. – С. 180. користуватися залізницею. В обох випадках граничні витрати авіакомпанії однакові, різною є тільки еластичність попиту.

Рис. 7.5. Модель цінової дискримінації третього ступеня за однакового рівня граничних витрат

Рис. 7.5. Модель цінової дискримінації третього ступеня за однакового рівня граничних витрат

Кожний ринковий сегмент характеризується своєю лінією граничного виторгу (MR

1 , MR

2 ) та спільною лінією граничних витрат (МС), адже весь випуск виготовлений за однакових умов. Мета виробника — максимізувати прибуток від продажу продукції на обох ринках:

В цьому випадку умову максимізації прибутку можна записати як

В цьому випадку умову максимізації прибутку можна записати як

Отже для максимізації прибутку необхідно, щоб граничний виторг на кожному з двох ринків був би однаковим і дорівнював граничним витратам на виробництво товару. Допоки рівність не досягнута, виробник може збільшити прибуток шляхом перерозподілу частини продаж з ринку, де граничний виторг нижче, на ринок, де він вище. Цього можна досягнути знижуючи ціну на ринку з більш високим граничним виторгом, і відповідно підвищуючи ціну для споживачів з низьким граничним виторгом.

Отже для максимізації прибутку необхідно, щоб граничний виторг на кожному з двох ринків був би однаковим і дорівнював граничним витратам на виробництво товару. Допоки рівність не досягнута, виробник може збільшити прибуток шляхом перерозподілу частини продаж з ринку, де граничний виторг нижче, на ринок, де він вище. Цього можна досягнути знижуючи ціну на ринку з більш високим граничним виторгом, і відповідно підвищуючи ціну для споживачів з низьким граничним виторгом.

Співвідношення цін на двох сегментах ринка залежить від коефіцієнта цінової еластичності попиту:

Підставивши цей вираз в умову максимізації прибутку (формула 7.7) отримаємо такий вираз

Підставивши цей вираз в умову максимізації прибутку (формула 7.7) отримаємо такий вираз

На підставі чого можна зробити висновок, що ціна завжди буде вище на тому сегменті ринку, на якому еластичність попиту буде нижчою.

На підставі чого можна зробити висновок, що ціна завжди буде вище на тому сегменті ринку, на якому еластичність попиту буде нижчою.

Досі ми припускали, що величина граничних витрат не змінюється при збільшенні обсягу випуску. Розглянемо тепер ситуацію за якої граничні витрати є зростаючими (рис. 7.6).

1+2 MR

1 D

1 трат і сумарної величини граничного доходу МС=MR

1+2 , що на рис. 7.6 відповідає точці Е. Отже сумарний обсяг продажу становить Q * , а розподіл продукції на кожному ринковому сегменті визначається точкою перетину лінії СЕ з кривою граничного виторгу відповідного ринку (Q

1 і Q

2 ).

Прикладів цінової дискримінації третього ступеня безліч: вхідна плата в кінотеатри, музеї, на виставки для школярів, пенсіонерів, військовослужбовців; плата за підписку для індивідуальних споживачів і бібліотек, фірм і організацій; різні тарифи для виробничого й особистого споживання й т.д. і т.п.

1+2 Отже сумарний обсяг продажу становить Q * , а розподіл продукції на кожному ринковому сегменті визначається точкою перетину лінії СЕ з кривою граничного виторгу відповідного ринку (Q

1 і Q

2 ).

Прикладів цінової дискримінації третього ступеня безліч: вхідна плата в кінотеатри, музеї, на виставки для школярів, пенсіонерів, військовослужбовців; плата за підписку для індивідуальних споживачів і бібліотек, фірм і організацій; різні тарифи для виробничого й особистого споживання й т.д. і т.п. C MC MR

1+2 D

2 MR

2

Е MR

1

Р Q * Q

1 QQ

2

0 D

1

Рис. 7.6 Модель цінової дискримінації третього ступеня за зростаючого рівня граничних витрат

У цьому випадку задача максимізації прибутку вимагає виконання рівності граничних витрат і сумарної величини граничного доходу МС=MR

1+2 , що на рис. 7.6 відповідає точці Е. Отже сумарний обсяг продажу становить Q * , а розподіл продукції на кожному ринковому сегменті визначається точкою перетину лінії СЕ з кривою граничного виторгу відповідного ринку (Q

1 і Q

2 ).

Прикладів цінової дискримінації третього ступеня безліч: вхідна плата в кінотеатри, музеї, на виставки для школярів, пенсіонерів, військовослужбовців; плата за підписку для індивідуальних споживачів і бібліотек, фірм і організацій; різні тарифи для виробничого й особистого споживання й т.д. і т.п.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Сезонне ціноутворення
Ціноутворення, орієнтоване на витрати
Ключові положення
Завдання для самоперевірки
ТЕМА 8 ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ПРОДУКТУ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)