демократії, плюралізму й ринкової економіки, та сприяє втіленню їх у життя. Дотримання цих принципів ретельно контролюється.
Першими акціонерами Банку, які взяли участь у його інавгурації в Лондоні у квітні 1991 року, були 39 держав, у тому числі Союз Радянських Соціалістичних Республік (СРСР), Соціалістична Федеративна Республіка Югославія (СФРЮ) та Чехословацька Федеративна Республіка (ЧСФР), а також Європейське економічне співтовариство та Європейський інвестиційний банк. Із розпадом СРСР, СФРЮ та ЧСФР і утворенням нових незалежних держав, які стали членами Банку, його членський склад суттєво розширився. У травні 2000 року членом ЄБРР стала Монголія, у 2006 році, утворивши окремі держави, — Сербія та Чорногорія. Нині членами Банку є 61 країна, ЄЕС та ЄІБ (усього 63 члени).
Квоти в капіталі ЄБРР розподіляються в таких пропорціях: країнам-членам Європейського співтовариства, ЄЕС та ЄІБ належить контрольний пакет акцій — 63 %; країнам Центральної, Східної Європи та іншим європейським країнам — 11,4 %; неєвропейським країнам належить 25,6 % (розподіл квот у капіталі ЄБРР наведено в табл. 6.1).
Найбільші частки в капіталі Банку мають: США — 10,1 %; Німеччина, Франція, Італія, Велика Британія, Японія по 8,65 %. Частка України у статутному капіталі ЄБРР становить 0,79 %, Росії — близько 4 %.
Статутний капітал розподілено на акції, які оплачуються, та акції, які потрібно оплатити за вимогою. Кожний член підписується на акції, що оплачуються, і ті, що належать до оплати за вимогою, у співвідношенні 3 до 7 та, згідно з Угодою, не менше ніж на 100 акцій. Оплата акцій проводиться п’ятьма внесками по 20 % кожний. Перший внесок вноситься через 60 днів після підписання угоди. Внески, що залишилися до сплати, підлягають оплаті через один рік після настання строку оплати минулого внеску.
Таблиця 6.1
РОЗПОДІЛ КВОТ У КАПІТАЛІ ЄБРР (СТАНОМ НА 01.01.2011 р.)
Продовження табл. 6.1
№ з/п |
Акціонери ЄБРР |
Усього акцій, шт. |
Розподіл голосів |
Весь капітал, млн євро |
У т.ч. оплачуваний капітал, млн євро |
Кількість 1) |
Процент від загальної кількості 2) 0,09 |
|
Продовження табл. 6.1
№ з/п |
Акціонери ЄБРР |
Усього акцій, шт. |
Розподіл голосів |
Весь капітал, млн євро |
У т.ч. оплачуваний капітал, млн євро |
Кількість 1) |
Процент від загальної кількості 2) 0,03 |
25 |
Киргизстан |
2000 |
667 |
20 |
5,2 |
|
Закінчення табл. 6.1
№ з/п |
Акціонери ЄБРР |
Усього акцій, шт. |
Розподіл голосів |
Весь капітал, млн євро |
У т.ч. оплачуваний капітал, млн євро |
Кількість 1) |
Процент від загальної кількості 2) 0,2110,16 |
48 |
Словенія |
4196 |
4196 |
41,96 |
11,1 |
|
58Хорватія729272920,3772,9219,1
1)
Кількість голосів обмежена внаслідок несплати певних сум акціонерами Банку в рахунок оплати їхніх акцій. Кількість голосів без цього обмеження становить 1 979 350.
2)
Сумарний показник може не збігатися з підсумком у зв’язку з округленням даних за країнами.
Організаційна структура ЄБРР подібна до структури МВФ та Світового банку.
Вищим розпорядницьким органом ЄБРР є Рада керуючих (Board of Governors), яка, згідно з Угодою про створення Банку, володіє всіма повноваженнями з управління Банком.
Рада керуючих — включає по два представники (керуючого та його заступника) від кожного члена банку (країни або міжнародної організації). Рада керуючих збирається на засідання один раз на рік (2/3 керуючих мають кворум на будь-якому засіданні Ради) для прийняття рішень щодо стратегічних питань розвитку ЄБРР.
На щорічному засіданні Рада обирає одного з керуючих на посаду голови, що виконує обов’язки до обрання наступного голови. Рада керуючих вирішує такі питання:
• прийом нових членів ЄБРР, визначення умов їх прийому, припинення членства в банку;
• обрання директорів і Президента ЄБРР, установлення розміру винагороди директорів та заступників директорів, а також інші умови договору з Президентом;
• збільшення або зменшення дозволеного до випуску статутного капіталу ЄБРР;
• надання повноважень на висновок генеральних угод про співробітництво з іншими міжнародними організаціями;
• затвердження загального балансу (після розгляду аудиторського звіту) та розрахунок прибутків і збитків ЄБРР, визначення розміру резервів, розподіл прибутку, ухвалення рішення про остаточне припинення діяльності ЄБРР і про розподіл його активів;
• внесення змін в Угоду про заснування ЄБРР, прийняття рішень щодо апеляцій, пов’язаних із тлумаченням Угоди або з його застосуванням Радою директорів.
Головним виконавчим органом Банку є Рада директорів (Board of Directors), якій Рада керуючих делегує частину повноважень.
Згідно з Угодою про створення Банку в компетенції Ради директорів є поточні питання роботи ЄБРР:
• підготовка роботи Ради керуючих;
• у рамках указівок Ради керуючих визначення політики та прийняття рішень стосовно наданих кредитів, гарантій, капітальних інвестицій, залучення кредитів, надання технічної допомоги й інших операцій ЄБРР;
• надання перевіреної аудиторами звітності за фінансовий рік на затвердження Ради керуючих на щорічному засіданні;
• затвердження бюджету ЄБРР;
• підготовка матеріалів для Ради керуючих.
Директорат здійснює загальне керівництво діяльністю Банку, визначає основні принципи його політики відповідно до вказівок Ради керуючих.
Характерною особливістю Ради директорів є її представницька природа. Кожний член Банку, країна або організація прямо або через об’єднання групи країн-членів представлені в Раді директорів, яка налічує 23 члени: 11 директорів обираються країнамичленами ЄС 2 , ЄЕС та ЄІБ, чотири директори — від країн Центральної та Східної Європи; чотири — від інших європейських країн; чотири — від неєвропейських країн. Кількість голосів кожного члена дорівнює кількості акцій, на які він підписався.
Президент ЄБРР (з липня 2012 року — представник Індії Сума Чакрабарті, який змінив на цій посаді представника Німеччини Томаса Мірова) обирається на чотири роки Радою керуючих більшістю голосів. Він управляє поточною діяльністю ЄБРР під керівництвом Ради директорів, є офіційним представником ЄБРР на міжнародних форумах. Президент здійснює організаційну роботу, в тому числі наймання та звільнення службовців банку. Він головує на засіданнях Ради директорів, але участі в голосуванні не бере. За рекомендацією Президента Рада директорів призначає Генерального секретаря та чотирьох віце-президентів ЄБРР.
Функціонально ЄБРР поділено на департаменти, які перебувають під безпосереднім управлінням Президента й віце-президентів: банківські операції; фінанси; проектна експертиза; відомство головного економіста; комунікації; персонал; адміністрація.
Департамент банківських операцій, що координує комерційну діяльність країн Центральної та Східної Європи, поділяється на два підрозділи за регіональним принципом — «північні країни» та «південні країни». Україна входить до групи південних країн.
Консультативна рада з питань довкілля складається з 17 фахівців у галузі екології. Вони консультують Банк з екологічних аспектів проектів, що реалізуються.
Організаційна структура Банку включає і процедуру прийняття рішень. У багатьох випадках під час голосування достатньо простої більшості. Але для обговорення найважливіших питань у Раді керуючих або в Директораті необхідна кваліфікована
1
Частка України в загальному капіталі Банку становить 0,8 % і робить нашу державу найбільшим акціонером у її об’єднаній групі, до якої входять також Румунія, Молдова, Грузія та Вірменія. Ця група має свого директора в Раді директорів ЄБРР.
2
Бельгією, Великою Британією, Німеччиною, Грецією, Данією, Ірландією, Іспанією, Італією, Люксембургом, Нідерландами, Португалією, Францією.
З метою координації діяльності на місцях ЄБРР, будучи найбільшим з інвесторів у регіоні, відкрив та утримує широку мережу з більш ніж 30 представництв у всіх країнах своїх операцій. Ці представництва беруть участь у процесі розроблення нових проектів і моніторингу зростаючої кількості операцій банку.
Станом на вересень 2011 року у штаб-квартирі ЄБРР працював 1541 працівник.
Останнім часом відбуваються зміни структури ЄБРР, що відображають необхідність наближення працівників Банку до його клієнтів. У найближчі роки тенденція переводу фахівців із штабквартири в Лондоні до держав, де здійснюються операції, буде продовжуватися. При цьому кількість працівників, що працюють за межами столиць у Росії та Україні, збільшиться. У представництвах ЄБРР збільшиться кількість експертів за галузями. У державах, які перебувають на останніх етапах переходу до ринкової економіки, будуть закриті представництва.