Posibniki.com.ua Фінанси Фінанси підприємств 1.5. Зміст та завдання управління фінансами підприємств


< Попередня  Змiст  Наступна >

1.5. Зміст та завдання управління фінансами підприємств


14 У ринковій системі господарювання важливе значення має конкуренція як механізм регулювання економічних процесів, однак у перехідний період вона ще недосконала. Це дає змогу продавцям установлювати й підтримувати більш високі ціни, ніж вони могли б дозволити собі за розвинутої конкуренції, що призводить до застою у виробництві, до безробіття, а в кінцевому підсумку — до соціально-економічної та політичної нестабільності.

Конку рентоспроможність підприємства можна забезпечити правильною організацією управління фінансами: рухом фінансових ресурсів та фінансовими відносинами. Зміст фінансового менеджменту полягає в ефективному використанні фінансового механізму для досягнення стратегічних і тактичних цілей підприємства (рис.1.2).

Рис. 1.2. Фінансовий механізм підприємства і його забезпечення

Рис. 1.2. Фінансовий механізм підприємства і його забезпечення

Фінансовий механізм підприємства — це система управління фінансами, яка включає організацію взаємодії фінансових відносин і грошових фондів з метою оптимізації їхнього впливу на кінцеві результати його діяльності. Оптимальна взаємодія фінансових відносин досягається використанням усіх фінансових категорій (виручка, прибуток, амортизація, оборотні кошти, кредит, бюджет, податки), нормативів, різного роду стимулів, пільг, санкцій та інших фінансових важелів.

До головних завдань фінансового менеджменту належать: виявлення фінансових джерел розвитку виробництва; формування та раціональне використання фінансових ресу рсів; визначення ефективних напрямків інвестування фінансових реОснови фінансів підприємств

15сурсів; раціоналізація операцій із цінними паперами; удосконалення взаємовідносин з фінансово-кредитною системою, суб’єктами господарювання.

Значення управління фінансами підприємств полягає в такій організації фінансової роботи, яка дає змогу залучати додаткові фінансові ресурси на найвигідніших умовах, інвестувати їх з найбільшим ефектом, проводити прибуткові операції на фінансовому ринку.

Мобілізуючи кошти інших власників для забезпечення діяльності власного підприємства, фінансисти повинні чітко уя вляти мету інвестування ресурсів і давати рекомендації щодо форм залучення коштів. Для покриття коротко- та середньострокової потреби у фінансових ресурсах доцільно використовувати позички банків. Здійснюючи великі капітальні вкладення, можна скористатися додатковою емісією цінних паперів. Однак таку рекомендацію можна дати лише тоді, коли фінансисти ґру нтовно дослідили фінансовий ринок, проаналізували попит на різні види цінних паперів, урахували зміни кон’юнктури й упевнилися в можливості порівняно швидкої та вигідної реалізації цінних паперів підприємства.

На підставі маркетингового дослідження підприємство розв’язує такі три проблеми. Які товари, роботи, послуги слід виробляти та в якій кількості? Як мають бути вироблені ці товари? Хто отримає, придбає чи зможе використати ці товари та послу ги? Фінансисти зобов’язані визначити обсяг та джерела фінансових ресурсів, потрібних для інвестування у виробництво і реалізацію продукції, виконання фінансових зобов’язань перед бюджетом, банками, страховими організаціями, цільовими фондами, су б’єктами господарювання.

Рух будь-яких товарно-матеріальних цінностей і трудових ресурсів супроводжується створенням і використанням грошових коштів підприємства, а це означає, що фінансовий стан суб’єкта господарювання відбиває всі сторони його діяльності.

Процес виробництва відбувається в певній технологічній послідовності, коли безперервно повторюються стадія придбання сировини, матеріалів та підготовки їх до виробництва, стадія перетворення сировини на напівфабрикати, незавершене виробництво, готову проду кцію. Потреба в коштах у підприємства виникає на кожній із цих стадій ще до відшкодування витрат з виручки від реалізації продукції. Саме тому кожне підприємство, формуючи свій капітал (статутний фонд), мусить передбачити необхідну суму оборотних коштів. Вкладені оборотні кошти на кожній стадії виробничого процесу, переходячи з однієї функціональної форми в іншу, заміщуються після реалізації проду

16 Надзвичайно важливо в управлінні фінансами підприємств передбачити таку потребу в оборотних коштах, яка забезпечувала б мінімально потрібні розміри виробничих запасів, незавершеного виробництва, залишків готової продукції для виконання виробничої програми. За браком власних оборотних коштів для поточного інвестування слід визначити потребу в позичкових коштах.

Брак оборотних коштів у окремих підприємств виникає саме через те, що надходження та використання грошей не збігаються в часі і здійснюються в різних обсягах. Унаслідок цього в одних підприємств на певний момент з’являються тимчасово вільні кошти, а в інших — виникає тимчасова потреба в них. Ця су перечність процесу відтворення розв’язується комерційними банками через кредитування підприємств. За тимчасового дефіциту власних оборотних коштів підприємство звертається в банк з метою одержання кредитів.

Управління фінансами включає також сферу фінансового забезпечення інвестицій на технічне переобладнання, реконстру кцію та розширення підприємств. У цьому разі фінансисти мусять точно визначити: власні джерела фінансування капітальних вкладень, передовсім амортизаційні відрахування та чистий прибуток; залучені кошти, які можуть надійти від емісії цінних паперів; можливості одержання довгострокових кредитів.

Безпосереднім завданням управління фінансами підприємств є забезпечення форму вання та правильного розподілу виручки від реалізації продукції для відновлення оборотних коштів, формування амортизаційного фонду, валового та чистого доходу. Кожне підприємство прагне забезпечити ліквідність оборотних активів для своєчасного погашення короткострокової кредиторської заборгованості. Тому своєчасне та повне надходження виру чки від реалізації продукції постійно контролюється фінансовими менеджерами.

Амортизаційні відрахування нині є найважливішим елементом витрат на виробництво та основним джерелом відтворення основних засобів. Управління формуванням та використанням амортизаційних відрахувань, особливо в разі застосування прискореної амортизації, є важливою стороною фінансового менеджменту. Першочерговим завданням є також своєчасне виконання фінансових зобов’язань перед бюджетом, державними цільовими фондами, банками, страховими компаніями та іншими су б’єктами господарювання.

Чинним законодавством та нормативними актами встановлено конкретні строки платежів з кожного виду податків та інших обов’язкових внесків. Несвоєчасне та неповне переказування таких платежів у бюджет спричиняє застосу вання фінансових санОснови фінансів підприємств

17кцій до підприємств-неплатників. Ці санкції можуть стати причиною значних позареалізаційних витрат, чого в жодному разі не повинен допускати фінансовий менеджер.

Управління фінансами підприємств включає також сферу формування, розподілу та використання прибутку, який залишається в розпорядженні підприємства. Розподіл прибутку є однією з форм реалізації економічних інтересів учасників процесу відтворення. Так, у результаті фінансово-господарської діяльності підприємств держава одержу є свою частку у вигляді податків, підприємство — у вигляді чистого прибутку, а працівники — певні доходи від розподілу і використання частини чистого прибутку.

Від регулювання розподілу чистого доходу залежить мотивація розвитку виробництва, можливість дальшого збільшення прибутку.

Питання для самоконтролю

1. Назвіть загальні та специфічні ознаки, властиві фінансам підприємств.

2. Охарактеризуйте групи фінансових відносин, що належать до фінансів.

3. Дайте характеристику функцій фінансів підприємств.

4. Як саме фінанси можуть бути індикатором виникнення вартісних диспропорцій?

5. Назвіть обов’язкові передумови ефективного функціонування фінансів підприємств.

6. Дайте визначення сутності фінансових ресурсів підприємств.

7. Дайте характеристику формування та використання фінансових ресурсів.

8. Охарактеризуйте організацію фінансів підприємств.

9. Дайте визначення фінансової діяльності підприємств.

10. Назвіть основні складові фінансової роботи підприємства.

11. Дайте визначення фінансового механізму підприємства та назвіть його складові.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
2.1.2. Готівкові розрахунки
2.1.3. Організація грошових розрахунків
2.1.4. Види банківських рахунків і порядок їх відкриття
2.2. Форми безготівкових розрахунків і платіжні документи
2.2.2. Розрахунки платіжними вимогамидорученнями
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)