Posibniki.com.ua Менеджмент Організація праці менеджера 7.3. Режим праці та відпочинку


< Попередня  Змiст  Наступна >

7.3. Режим праці та відпочинку


6Людина, як правило втомлюється на роботі не тому, що багато й інтенсивно працює, а тому, що не вміє раціонально організувати власну працю, невчасно робить перерви для відпочинку чи взагалі нехтує ними.

Режим праці та відпочинку — це регламентований порядок чергування періодів активної діяльності і перерв для відпочинку з метою недоп ущення втоми.

Життя людини плине за природними біоритмами: зміни дня і ночі, періодів року тощо. За однакових умов працездатність людини змінюється під впливом біоритмів. Удень загальна активність і продуктивність праці більші, ніж уночі. Так само працездатність і продуктивність змінюються по днях тижня та місяцях року.

Працездатні сть також змінюється під впливом накопиченої в організмі людини втоми. Тому дуже важливо регламентувати трудову діяльність людей: темп виконуваної роботи, статичні й динамічні навантаження, тривалість і порядок надання перерв для відпочинку, починаючи від мікропауз і до щорічної відпустки за відпрацьований час включно.

Режим праці та відпочинку має бути пов’язаний з відповідни м робочим періодом: день (доба), тиждень, рік. Місяць має неоднакову кількість днів, початок і закінчення місяця не збігаються (або рідко збігаються) з початком і закінченням тижня. Тому по місяцях режим праці та відпочинку не розраховують, а лише на день, добу, тиждень, рік.

Найбільш складним є розроблення оптимального режиму прац і та відпочинку впродовж робочого дня. Головне завдання розробки оптимального режиму праці полягає в тому, щоб працівник не перевтомився протягом дня, а до початку наступного робочого дня повністю відновив фізичні сили і розумові здібності. У табл. 7.2 наведено науково-обґрунтовані рекомендації до регламенту внутрізмінного режиму праці та відпочинку керівників.

Таблиця 7.2

РЕКОМЕНДОВАНА СХЕМА ВНУТРІЗМІННОГО РЕЖИМУ ПРАЦІ ТА ВІДПО

Перерви Кі лькі сть Триваліст ь , хв Час проведення Зміст
Обідня перерва 1 45—60 Через 3,5—4 год від початку роботи Обід в їдальні, буфеті
Регламентовані короткочасні перерви 3 8—10 1.Через 1,5—2 год від початку роботи. 2.Через 1—1,5 год після обідньої перерви. 3.За 1 год до закінчення роботи Проведення комплексу виробничої гімнастики
Мікропаузи 5—8 2—3 Протягом дня через кожні 50—60 хв роботи Комплекс із 2—3 вправ із самомасажем
«Психологічне розвантаження» 1 10—20 В обідню перерву або в другій половині дня За індивідуальними рекомендаціями спеціалістів

7

Керівникам вищого і середнього рівнів управління практично неможливо дотримуватись такого або подібного регламенту у зв’язку з тим, що існує безліч внутрішніх і зовнішніх перешкод.

Наприклад, іноді через різні екстремальні ситуації (аварії, пожежі тощо) керівник змушений цілодобово залишатися на підприємстві. Тому рекомендований режим праці та відпочинку не слід вважати дог мою.

Але боротися за здоров’я потрібно, воно у готовому вигляді ніде не продається, тому втрачені упродовж робочого дня хвилини відпочинку обов’язково слід компенсувати фізичною активністю у позаробочий час та у неробочі дні.

7.4. Культура праці

Кожен менеджер повинен дуже відповідально ставитись до культури своєї праці принаймні з дво х міркувань, по-перше, культура праці є невід’ємною складовою організації праці; по-друге, менеджер має бути взірцем для підлеглих в усіх аспектах трудової діяльності, у тому числі й щодо ставлення до культури праці.

Це досить широке питання, яке охоплює елементи культури робочого місця і культури трудової поведінки менеджера (ри

8Ч и с тота

П оря д ок

Е с те ти к а

Дисци п л і на

Від п ов ід ал ь н ість

Я кі ст ь роб оти

Ет ика

Кул ь тура спілку в а нн я

Культура робочого місця

Культура трудової поведінки

Культура праці

Рис. 7.3. Культура праці менеджера

Культуру робочого місця характеризують чистота, порядок, естетичне оформлення.

Чистота на робочому місці та в службовому приміщенні загалом є важливим елементом офісної культури і виховним чинником як для персоналу підприємства, так і для відвідувачів. Чистота дисциплінує людей, спонукає їх бути зібранішими, уважнішими щодо своєї поведінки, застерігає, що тут не п рийнято смітити, палити, залишати рештки їжі тощо. Дуже важливим елементом культури робочого місця є чистота повітря в приміщенні. Деякі керівники дозволяють собі палити на робочому місці, а за відсутності руху повітря швидко псується. Такі керівники самі собі псують імідж, шкодять і власному здоров’ю, і здоров’ю підлеглого персоналу.

Порядок у приміщенні, на робочому столі, в шафах є важливою передумовою того, що кожен предмет, кожен документ перебуває у конкретному місці, його легко знайти, завдяки чому робочий час витрачається раціонально.

Естетика робочого місця полягає у раціональному поєднанні кольорів інтер’єру, дизайні робочих меблів, наявності художніх елементів (картина на стіні або акварі ум), внутрішньому озелененні тощо. Приємне виробниче середовище піднімає працівникам настрій, стимулює до продуктивної праці. Відомо, що коли у людини поганий настрій, то все падає з рук, а фахівці встановили, що від цього продуктивність праці може зменшитись на 30 і більше відсотків.

9

Культура робочого місця, виробничого середовища створюється спеціальними службами, а щоденно підтримувати її на належному рівні повинні ті, хто там постійно працює.

Культура трудової поведінки менеджера складається з таких елементів, як дисципліна, відповідальність, якість роботи, етика, культура спілкування.

Дисципліна трудової поведінки полягає у беззастережному дотриманні правил внутрішнього трудового розпорядку, своєчасному виконанні планових завдань і дору чень вищого керівництва. Запізнення на роботу, передчасне припинення роботи, неявки без поважних причин — усе це є несумісним зі статусом менеджера.

Відповідальність менеджера випливає з принципу єдиноначальності. Маючи право ухвалювати рішення, кожен керівник повинен персонально відповідати за наслідки реалізації рішень. Крім того, керівник відповідає за стан охор они праці та техніки безпеки, за здоров’я і життя підлеглого персоналу.

Якість роботи як показник культури трудової поведінки менеджера полягає у бездоганному виконанні завдань і доручень, дотриманні встановлених термінів та якості підготовки документів, забезпеченні надійного зберігання інформації обмеженого доступу.

Етика є важливою характеристикою трудової поведінки менедже ра і вимагає бути чесним, справедливим, ввічливим, поважати закон і гідність людини.

Культура спілкування — це досить широке коло елементів культури трудової поведінки. До нього належать: досконале володіння державною мовою, культурою мовлення і листування, спілкування з допомогою засобів зв’язку тощо. Головна вимога щодо культури спілкування полягає у шанобливому ставленні до кожного працівни ка, партнера, адресата, поважання гідності людини. ?

Питання для самоконтролю

1. Наведіть перелік негативних аспектів у діяльності менеджера.

2. Які хвороби і чому загрожують здоров’ю менеджерів?

3. Наведіть класифікацію факторів виробничого середовища.

4. Наведіть класифікацію елементів умов праці на виробництві.

105. Поясніть, чому різні керівники працюють у неоднакових виробничих умовах?

6. Наведіть перелік основних елементів умов праці для керівників вищого і середнього рівнів управління.

7. Наведіть перелік гігієнічних рекомендацій менеджерам.

8. Дайте характеристику нормативним параметрам мікроклімату у службовому приміщенні.

9. Яким вимогам має відповідати освітлення робочої зони менеджера?

10. Дайте ви значення режиму праці й відпочинку.

11. Які види перерв рекомендовано використовувати менеджерам упродовж робочого дня?

12. Поясніть, яке значення має культура праці у діяльності менеджера?

13. Розкрийте основний зміст культури робочого місця менеджера.

14. Наведіть перелік основних складових культури трудової поведінки менеджера.

15. Поясніть зміст і значення дисципліни як складової культ ури праці менеджера.

16. Поясніть зміст і значення відповідальності та якості роботи менеджера.

17. Поясніть зміст і значення етики як складової культури трудової поведінки менеджера.

18. Поясніть зміст і значення культури спілкування менеджера.

Уміння працювати — справжній скарб.

Грецьке прислів’я


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
8.2. Аналіз трудових процесів
8.3. Напрями і методи вдосконалення трудових процесів у сфері управління підприємствами
РЕГЛАМЕНТУВАННЯ ПРАЦІ МЕНЕДЖЕРІВ 9.1. Сутність, значення і об’єкти регламентування управлінської праці
9.2. Регламентування діяльності керівників організації
ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ МЕНЕДЖЕРА
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)