< Попередня  Змiст  Наступна >

Практичні завдання


1. Фірма, що функціонує на недосконало конкурентному ринку, випускає продукцію на кількох заводах. Функція ринкового попиту на її продукцію описується рівнянням QP10600?=, де P — ціна одиниці продукції, грош. од.; Q — обсяг попиту на продукцію, од. Загальні витрати фірми, що мають місце на кожному заводі, мають вигляд QQQTC40040

23 +?=, де Q — обсяг виробництва та продажу продукції, од.

Визначіть мінімально ефективний випуск кожного заводу. Якою є оптимальна кількість заводів з точки зору мінімізації довгострокових витрат фірми?

2. На ринку діють дві фірми з ідентичними функціями витрат 10QTC=, де Q — обсяг виробництва продукції, тис. од. Функція попиту на товар описується рівнянням PQ501500?=, де Q — обсяг попиту на продукцію, тис. од.; P — ціна одиниці продукції, грош. од. Чи будуть нові фірми намагатись увійти на галузевий ринок? Відповідь обґрунтуйте.

3. Ринковий попит описується функцією PQ20070000?=, де Q — обсяг попиту на продукцію, од.; P — ціна одиниці продукції, грош. од. На ринку діє 100 фірм, граничні витрати кожної дорівнюють 5+=qMC i , де q — обсяг виробництва кожної фірми, од. У поточному році на даний ринок намагається вийти фірма, граничні витрати якої дорівнюють 15. Чи увійде на ринок дана фірма? Якщо так, то яку ринкову частку вона отримає? Яка ціна встановиться на ринку? Чи отримуватимуть функціонуючі на ринку фірми економічний прибуток?

4. Ринковий попит на продукцію описується функцією PQ?=100, де Q — обсяг попиту на продукцію, од.; P — ціна одиниці продукції, грош. од. У галузі діють конкурентні фірми, функція пропозиції яких має вигляд 50?=PQ, де Q — обсяг пропозиції продукції, од. На даний ринок намагається вийти фірма, граничні витрати якої становлять 10=MC. Чи буде така фірма домінуючою? Визначіть параметри рівноваги на ринку, розмір чистого виграшу суспільства: а) без участі нової фірми; б) при здійсненні входу на галузевий ринок нової фірми.

Прокоментуйте отримані результати.

5. Гіпотетичний галузевий ринок характеризується стрімким скороченням темпів росту обсягів споживання усіх видів продукції протягом 2006 — 2008 рр. (на 4,9 — 9 % залежно від її виду). Негативна динаміка ринкових обсягів попиту сполучається із скороченням обсягів національного виробництва продукції починаючи з 2007 р. у середньому на 0,5—6,1 %.

Сьогодні на національному ринку продукту функціонує понад 4000 вітчизняних виробників, більшість із них (70—90 %) діють у межах національного, регіонального та місцевого масштабів. У міжнародному масштабі конкурує лише обмежена кількість підприємств — лідерів національного ринку. Протягом 2007—2010 рр. динаміка обсягів вивозу за кордон експортоорієнтованих видів продукції описується позитивними трендами. На частку імпортерів

припадає до 2—10 % (залежно від виду продукції), при чому спостерігається її від’ємна динаміка.

Основними характеристиками стану конкуренції на національному ринку продукції є такі: яскрава вираженність галузевих лідерів, високий рівень стабільності їх складу та рангів за обсягами випуску; значний ступінь нерівномірності розподілу ринкових часток між ринковими операторами; нижчий за середній рівень концентрації; наявність тенденцій укрупнення фірм і витіснення із ринку дрібних операторів; зростання кількості великих виробників. Ступінь чутливості попиту на продукцію до змін у ціні та доходах є високим, що виступає індикатором високого рівня вертикальної диференціації продукту підприємств.

На основі представлених фактів виконайте комплексну оцінку рівня ринкових бар’єрів входу, використовуючи метод ієрархій.

Література для поглибленого вивчення

1. Авдашева С.Б. Теория организации отраслевых рынков: Учебн. [для студ. высш. учебн. зав.] / С.Б. Авдашева, Н.М. Розанова. — М.: ИЧП «Издательство Магистр», 1998. — Глава 2.

2. Азьмук Л.А. Комплексна оцінка рівня вхідних ринкових бар’єрів на основі методу аналізу ієрархій / Л.А. Азьмук, О.М. Щербатюк // Культура народов Причерноморья: науч. журн. — Вып. 209. — Симферополь: Таврический национальный университет, 2011. — 194 с. — С. 7—14.

3. Лукьянов С.А. Детерминирование входных барьеров как важнейшей динамической характеристики отрасли / С.А. Лукьянов //Известия Уральского государственного экономического университета. — 2006. — Т. 2. — № 14. — С. 33—39.

4. Лукьянов С.А. Типология отраслевых входных барьеров: подходы различных школ в теории отраслевых рынков / С.А. Лукьянов // Экономические науки. — 2008. — № 39.

— С. 106—109.

5. Портер М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов / М. Портер. — пер. с англ. — [3-е изд.]. — М.: Альпина Бизнес Букс, 2007. — С. 41—59.

6. Рой Л.В. Анализ отраслевых рынков: [учебник] / Л.В. Рой, В.П. Третьяк. — М.: ИНФРА

— М., 2009. — Гл. 4, 6.

7. Саати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий / Т. Саати: [пер. с англ. Р.Г. Вачнадзе]. — М.: Радио и связь, 1993. — 278 с.

8. Шерер Ф. Структура отраслевых рынков / Ф. Шерер, Д. Росс: [пер. с англ.]. — М.: ИНФРА-М, 1997. — Гл. 4, 10.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Класифікація методів прогнозування попиту на продукцію фірми
4.3. Регресійний аналіз попиту на продукцію фірми
Проблеми здійснення регресійного аналізу
Оцінка надійності регресійних моделей попиту
Ключові положення
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)