< Попередня  Змiст  Наступна >

Ключові положення


1. Стратегічною називається така поведінка фірми, за якої фірма при виборі варіанту своїх дій на ринку, враховує поведінку інших економічних агентів, у першу чергу — своїх конкурентів. Стратегічна поведінка може здійснюватись лише активною (домінуючою) фірмою, ознаками якої є: значна ринкова частка, існування переваг за витратами та якістю продукції тощо. Стратегічна взаємодія фірм може розглядатись у вертикальній і горизонтальній площині.

2. Моделі горизонтальної взаємодії фірм у галузі різняться за такими критеріями: порядок прийняття рішень (одночасно, послідовно), параметр ринку, який виступає стратегічною змінною (ціна, обсяг продажу), тип стратегічної поведінки (кооперативна, некооперативна), симетричність поведінки фірм (симетрична, асиметрична), характер ринкової рівноваги (стійка, нестійка), розподіл інформації (симетричний, асиметричний) тощо.

3. Серед моделей горизонтальної взаємодії фірм на галузевому ринку найвідомішими є моделі Бертрана, Форхаймера, Гаскіна, Курно, Еджворта, Бейна, Штакельберга, Модильяні, Гутенберга тощо. Параметри конкурентної рівноваги фірм у розглянутих моделях приймають значення від конкурентного до монопольного рівня.

4. Ситуація на ринку, за якої фірми, що мають ринкову владу в умовах дуополії, під впливом цінової конкуренції позбавлені надприбутків отримала назву парадоксу Бертрана. Можливими варіантами подолання названого парадоксу є зміна припущень класичної моделі Бертрана: асиметрія витрат фірм, обмеження їх потужності, диференціація товару, неповнота інформації, довгострокова взаємодія фірм.

5. Кооперативні моделі поведінки фірм мають місце, коли фірми координують свою діяльність на ринку за допомогою явних або таємних угод. Однією з форм кооперативної взаємодії є картель. Повний картель об’єднує всі фірми галузі, і здійснює монопольну політику,

неповний картель об’єднує частину фірм галузі, здійснює політику галузевого лідера — домінуючої фірми. Створенню картелю сприяють: висока концентрація виробників в галузі, низька еластичність попиту, висока ступінь однорідності продукту на ринку, створення перешкод для доступу потенційних конкурентів на ринок, відпрацьовування механізму реалізації встановлених квот, покарання за опортуністичну поведінку. Нестійкість угод приводить до часткового або повного розпаду картелю.

6. Мовчазна змова виникає в силу соціальних і персональних контактів і не вимагає укладання формальної угоди дій учасників. Предметом мовчазної змови може виступати — узгодження цін, обмеження випуску; територіальний розділ ринку; дії, що спрямовані на перешкоджання входу потенційних конкурентів; визначення єдиної інвестиційної політики, зниження ризиків; стратегічна взаємодія із суспільними інститутами.

7. Однією з форм мовчазної змови є цінове лідерство. Розрізняють наступні різновиди цінового лідерства: лідерство домінуючої фірми, барометричне лідерство, лідерство при ціновій змові. Модель домінуючої фірми К. Форхаймера заснована на аналізі ринкової структури, у якій є одна достатньо велика (домінуюча) фірма, яка визнана ціновим лідером і регулює ринкову ціну.

Терміни і поняття

Барометричне лідерство

Домінуюча фірма

Мовчазна змова

Модель «лідер-послідовник» Штакельберга

Модель Бертрана

Модель домінуючої фірми Форхаймера

Модель Курно

Модель Еджуорта

Модель Чемберліна

Неповний картель

Парадокс Бертрана

Повний картель «Самовбивча» поведінка

Свідомий паралелізм

Стратегічна взаємодія

Стратегічна поведінка

Стратегія «курка» «Цінова парасолька»

Цінове лідерство

Завдання для самоперевірки

1. Що розуміють під стратегічною поведінкою фірм на галузевому ринку? У чому полягає стратегічна взаємодія фірм? За якими критеріями визначається домінування фірм?

2. За якими критеріями можна класифікувати моделі горизонтальної взаємодії фірм? Який тип взаємодії є вигіднішим для фірм: кооперативний або некооперативний? Який тип частіше можна зустріти на ринку? Чому?

3. Якими є особливості взаємодії фірм в моделі Курно? Моделі «лідер-послідовник» Штакельберга?

4. У чому полягає сутність взаємодії фірм за моделлю дуополії Бертрана? Що таке парадокс Бертрана? Як вирішується парадокс Бертрана?

5. Чому виникають картелі? Чим відрізняється повний картель від неповного? Чому положення картелю є нестійким? Які є методи попередження порушення картельної угоди?

6. Які форми мовчазної змови ви знаєте? Що може виступати предметом угоди в мовчазній змові? Які дії називають свідомим паралелізмом?

7. Які види цінового лідерства вам відомі? Охарактеризуйте їх.

8. Якими є особливості поведінки домінуючої фірми на ринку? Порівняйте положення домінуючої фірми в статусі часткового монополіста та чистого монополіста.

9. Якими є умови виникнення «цінової парасольки»? Для яких фірм виникає це явище?

10. Як визначається ринкова рівновага на ринку домінуючої фірми при існуванні вільного входу-виходу на ринку? За яких умов поведінка домінуючої фірми може стати «самовбивчою»?


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
ТЕМА 6 ВЕРТИКАЛЬНА ВЗАЄМОДІЯ ФІРМ
Частина 1. Організаційні форми інтеграції фірм
Частина 2. Організаційні форми інтеграції фірм
Ринкові наслідки вертикальної інтеграції фірм
Ключові положення
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)