< Попередня  Змiст  Наступна >

Ключові положення


1. Інтеграція являє собою процес консолідації активів фірм. Вертикальна інтеграція має місце в результаті об’єднання капіталів та (або) узгодження ринкової поведінки фірм різних галузей, виробництво яких пов’язане єдиним технологічним ланцюгом. Тип вертикальної інтеграції («вперед», «назад») визначається тим, на якій стадії технологічного ланцюга перебуває фірма — ініціатор інтеграційного процесу.

2. В залежності від ступеня стійкості відносин між суб’єктами інтеграції розрізняють повну, часткову інтеграцію, квазіінтеграцію. Основними способами створення вертикально інтегрованих структур слугують злиття та поглинання. Організаційними формами повної інтеграції виступають трести, фінансово-промислові групи, концерни, конгломерати, синдикати. Відносини часткової інтеграції фірм реалізуються в результаті утворення консорціумів, асоціацій, пулів. Способи утворення квазіінтегрованих об’єднань є доволі різноманітними, визначаються рівнем розвитку ринкової інфраструктури. Наявність стійких правових норм, інформаційної бази прийняття рішень фірм, врегульовані відносини власності ефективний фінансовий ринок значно звужують можливості виникнення відносин квазіінтеграції, і навпаки. Організаційними формами відносин вертикальної квазіінтеграції фірм виступають віртуальні організаційні структури, мережеві організації, стратегічні альянси.

3. Вертикальні обмеження — це обмеження, які накладаються виробником в односторонньому порядку на власних клієнтів. Форми вертикальних обмежень є різноманітними та у значній мірі визначаються розвитком інформаційного середовища функціонування фірм. Економічна ефективність може зрости, знизитись або не змінитись в результаті вертикальних обмежень в залежності від обставин (ступеня зміни роздрібної ціни, цінності послуг допродажного обслуговування, що виражається у переміщенні кривої попиту тощо).

4. Мотивами, що спонукають фірми здійснювати повну вертикальну інтеграцію, виступають певні вигоди, які, з одного боку, викликані особливостями ринкового попиту та характеристиками продукції, з іншого — властивостями технології виробництва. Витрати вертикальної інтеграції пов’язані з проблемами подолання бар’єрів мобільності, збереження гнучкості, збалансованості потужностей, ускладнення управління та необхідністю використання внутрішніх організаційних стимулів замість ринкових. Обґрунтування рішення фірми відносно доцільності здійснення вертикальної інтеграції передбачає порівняння вигод і витрат інтеграції. При їх оцінці враховуються не тільки поточні умови, але й імовірні зміни факторів.

5. Певні вигоди вертикальної інтеграції фірм можуть бути забезпечені у випадку менш жорстких форм інтеграційних відносин: часткової інтеграції, квазіінтеграції або відносин на основі укладання коротко- та довгострокових угод. Рішення фірми відносно ступеня інтеграції визначається складом та рівнем вигод і витрат, зовнішніх умов функціонування, внутрішніми можливостями.

6. Важливими наслідками вертикальної інтеграції для фірм виступають різні види економії поточних витрат. В результаті володіння конкурентними перевагами зростають обсяги виробництва продукції та посилюється ринкова влада фірм.

7. Ринковими наслідками вертикальної інтеграції фірм виступають посилення бар’єрів мобільності, зростання ринкових бар’єрів входу та виходу. В результаті вертикальної інтеграції скорочується кількість ринкових операторів, зростає рівень ринкової концентрації, знижується рівень конкуренції як на ринках проміжної, так і кінцевої продукції. Вертикальна інтеграція здатна змінювати технологію виготовлення кінцевої продукції. Вплив інтеграційних процесів на прибутковість ринків проміжної та кінцевої продукції може бути як позитивним, так і негативним.

8. Вертикальна інтеграція операторів недосконало конкурентних ринків підвищує ефективність їх функціонування. Скорочення втрат суспільного добробуту в результаті інтегра-

ційних процесів пов’язане із зниженням ціни, збільшенням обсягів випуску, зростанням прибутку фірм. Не дивлячись на це, вертикальні контракти підлягають антимонопольному регулюванню з боку держави.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
ТЕМА 7 ЦІНОВА ДИСКРИМІНАЦІЯ
Цінова дискримінація: поняття, мета здійснення
7.2. Види цінової дискримінації: вибір оптимального рішення
Цінова дискримінація другого ступеня
Цінова дискримінація третього ступеня
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)