Posibniki.com.ua Бухгалтерський облік Становлення та розвиток обліку, контролю і аналізу в Україні ВИЯВЛЕННЯ ТА РОЗПІЗНАННЯ РИЗИКІВ АУДИТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ


< Попередня  Змiст  Наступна >

ВИЯВЛЕННЯ ТА РОЗПІЗНАННЯ РИЗИКІВ АУДИТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ


Формулювання проблеми. Будь-яка підприємницька діяльність супроводжується різноманітними ризиками. Аудиторська діяльність не виняток. Ризики, які їй притаманні, як і будь-які інші ризики, зумовлюють певні негативні наслідки. Для уникнення чи зменшення таких наслідків цими ризиками необхідно вміти ефективно управляти.

Аналіз останніх досліджень і результатів. Проблему ризиків аудиторської діяльності в своїх працях піднімали зокрема такі вітчизняні та закордонні автори: Аренс Е. А., Бичкова С. М., Білуха М. Т., Давидов Г. М., Дорош Н. І., Редько К. О., Лоббек Дж. К., Овчарик Р. Ю., Петренко С. Н., Проскуріна Н. Н., Рудницький В. С., Сухарєва О. А. та інші. Проте, вони в основному розкривають лише суть аудиторського ризику та методи його вимірювання, зміст ризику бізнесу аудитора та фактори, що впливають на ці ризики. Управління ризиками аудиторської діяльності залишається практично не розглянутим.

Постановка задачі. Управління ризиками є багатоетапним процесом. В цій статті автором поставлено завдання дослідити перший етап процесу управління ризиками аудиторської діяльності — виявлення та розпізнання ризиків.

Виклад основного матеріалу. Процес управління ризиками включає в себе велику кількість різноманітних заходів, тобто є досить складним. Для того, щоб його дослідити, доцільно використати загальнонауковий метод аналізу, який передбачає поділ цього процесу на певні частини, етапи.

Серед вітчизняних і закордонних вчених немає єдиної думки як щодо кількості етапів управління ризиками, так і щодо їх змісту та найменувань. Проте, більшість авторів поділяють цей процес на такі етапи: виявлення та розпізнання ризиків; оцінка (аналіз) ризиків; вибір і реалізація методів управління ризиками (контроль ризиків), аналіз результатів управління та покриття можливих збитків.

Але такий поділ процесу управління ризиками на етапи є теж досить умовним. В ньому особливо важко розмежувати перші два етапи.

Аналіз літературних джерел дав нам змогу зробити наступні узагальнення щодо найменувань та змісту першого та другого етапів управління ризиками (див. табл. 1).

Таблиця 1

ОГЛЯД ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ ЩОДО НАЗВ І ЗМІСТУ ПЕРШОГО

ТА ДРУГОГО ЕТАПІВ УПРАВЛІННЯ РИЗИКАМИ

Джерело Перший етап управління ризиками Другий етап управління ризиками
[1, с. 264] Аналіз ризику — включає в себе виявлення передбачуваного ризику та його оцінку. Вибір методів керування ризиком
[2, с. 43] Формулювання мети, керуючись якою визначають рівень прийнятності ризику. Розпізнання ризику — виражається в усвідомленні можливих ризикових ситуацій
[3, с. 30] Виявлення ризиків (факторів ризиків) — визначення всіх ризиків, властивих досліджуваній системі Оцінка— кількісний опис виявлених ризиків, у процесі якого визначають такі їх характеристики, як імовірність і розмір можливих наслідків
[4, с.69] Аналіз ризику— комплексний етап, протягом якого передбачається: діагностика (ідентифікація, кваліфікація) ризиків; оцінювання ризиків кількісними методами (квантифікація); визначення послідовності подальших дій. Контроль над ризиком— має на меті повне або часткове їх усунення
[5, с. 39] Виявлення ризику — передбачає збір вихідної інформації про об’єкт — носій ризику, — включає два основних етапи: збір інформації про структуру об’єкта та виявлення небезпек чи інцидентів. Оцінка ризику — має на меті визначити його кількісні характеристики: імовірність настання негативних подій і можливий розмір збитків.
[6, с. 22; с. 47] Розпізнавання ризику — полягає у виявленні конкретних факторів і джерел, які можуть спричинити появу ризикованих ситуацій. Розпізнавання ризику здійснюється через його аналіз, прогнозування та інші методи. Оцінка рівня ризику

Деякі автори оцінку ризиків розглядають у двох аспектах — якісному та кількісному. Якісна оцінка ризиків передбачає дослідження їхніх

властивостей, ознак, факторів, джерел. Але ці ж характеристики ризиків є об’єктами дослідження першого етапу управління ризиками.

Для того, щоб уникнути плутанини, в подальшому дослідженні пропонуємо ліквідувати таке протиріччя шляхом уніфікації поділу процесу управління ризиками та чіткого розмежування його перших двох етапів: ? виявлення та розпізнання ризиків; ? кількісна оцінка ризиків; ? вибір і реалізація методів управління ризиками; ? аналіз результатів управління та покриття можливих збитків.

Узагальнюючи вищенаведене, можна зробити висновок, що на першому етапі управління ризиками перед суб’єктом управління стоять наступні завдання:

— виявити усі ризики, притаманні досліджуваному носію;

— визначити джерела ризиків;

— дослідити структуру та властивості ризиків, їх якісні характеристики;

— визначити наслідки настання ризикових подій;

— спрогнозувати можливість появи ризиків чи настання ризикових подій.

Результатом виконання будь-якого з цих завдань є інформація. Тому реалізація цих завдань передбачає збір інформації та її обробку.

Основним джерелом інформації, необхідної для виконання вище поставлених завдань, є документація. Документи, з точки зору інформації, яку вони містять, можуть бути поділені на первинні та вторинні.

Первинні документи містять лише спеціально зібрану необхідну інформацію. Для її збору можна застосувати такі методи, як документування, анкетування, експертного інтерв’ю, прямої інспекції носія інформації.

До вторинних відносяться як внутрішні щодо підприємства документи (звіти, облікові реєстри, договори, технічна документація тощо), так і зовнішні (законодавчі акти, публікації в пресі, публічна звітність інших підприємств тощо), котрі вже містять необхідну інформацію, проте вона зібрана, як правило, для інших цілей. Для її отримання вторинні документи необхідно піддати певній обробці.

На основі отриманої первинної та/або вторинної інформації проводять виявлення та розпізнання ризиків. Це здійснюють за допомогою методів, які можна об’єднати в такі групи: індуктивні та дедуктивні; проспективні та ретроспективні; позитивне або негативне ризиковане розмежування; методи, що ґрунтуються на ознаках появи ризику; метод аналізу ризиків минулих періодів; метод екстраполяції; метод комісії; метод колективної генерації ідей; метод моделювання тощо [6, с. 49—63].

Кожному із завдань, які вирішуються на етапі виявлення та розпізнання ризиків, спробуємо у відповідність поставити методи, за допомогою яких ці завдання виконуються (табл. 2).

Таблиця 2

МЕТОДИ ВИЯВЛЕННЯ ТА РОЗПІЗНАННЯ РИЗИКІВ

Завдання Методи для виконання завдань
Виявити усі ризики, притаманні досліджуваному носію Індуктивний; ретроспективний; методи, що ґрунтуються на ознаках появи ризиків; метод аналізу ризиків минулих періодів.
Визначити джерела ризиків Дедуктивний; методи, що ґрунтуються на

ознаках появи ризиків; метод аналізу ризиків минулих періодів; моделювання.

Дослідити структуру та властивості ризиків, їх якісні характеристики Дедуктивний; метод аналізу ризиків минулих періодів.
Визначити наслідки настання ризикових подій Дедуктивний; проспективний; метод аналізу ризиків минулих періодів; моделювання.
Спрогнозувати можливість появи ризиків чи настання ризикових подій екстраполяції; комісії; колективної генерації ідей; моделювання.

Результатом етапу виявлення та розпізнання ризиків є інформація, яка необхідна суб’єкту управління для кількісної оцінки та вибору методів управління ризиками.

Використовуючи загальнонауковий метод дедукції, спробуємо перенести описану методику виявлення та розпізнання ризиків на ризики аудиторської діяльності.

Вибір методів виявлення ризиків та джерел інформації, необхідної для цього, визначається в першу чергу самими ризиками. Тому спершу необхідно провести їхню класифікацію.

Використовуючи результати попередніх досліджень, наведемо запропоновану нами класифікацію ризиків аудиторської діяльності.

Всі ризики аудиторської діяльності можна поділити на дві групи:

— професійні ризики аудитора;

— ризики бізнесу аудитора (аудиторської фірми).

До першої групи відносяться аудиторський ризик, ризик огляду, консультаційний ризик, обліковий ризик, ризик операційного аудиту тощо.

Друга група в себе включає зокрема такі ризики: ризик втрати клієнта, ризик неплатоспроможності клієнта, ризик репутації, ризик недобросовісної конкуренції, ризики, пов’язані з неефективністю управління аудиторською фірмою, макроекономічні та соціально-політичні ризики тощо.

Джерела інформації, необхідної для виявлення та розпізнання ризиків аудиторської діяльності подані в таблиці 3.

Таблиця 3

ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ ДЛЯ ВИЯВЛЕННЯ

РИЗИКІВ АУДИТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Назва групи джерел інформації Перелік джерел інформації, що входять до відповідної групи
Внутрішня вторинна інформація підприємства, яке є замовником аудиторських послуг Плани; бюджети; кошториси; звітність; облікові реєстри; первинні бухгалтерські документи (для управління ризиками ці документи виступають носіями вторинної інформації, оскільки вони оформлені з іншою метою); накази, якими затверджуються облікова політика, графік документообороту, посадові інструкції, перелік матеріально-відповідальних осіб, порядок санкціонування операцій; акти перевірок контролюючих органів тощо.
Зовнішня вторинна інформація підприємства, яке є замовником аудиторських послуг Законодавчі акти, які регулюють діяльність підприємства-замовника; публікації в пресі та інших спеціалізованих виданнях про стан галузі та перспективи її розвитку; інформація в засобах масової інформації про підприємство-замовника тощо.
Внутрішня первинна інформація підприємства, яке є замовником аудиторських послуг Результати проведених аудитором досліджень, зокрема анкетне опитування керівництва з метою визначення ефективності системи контролю, результати проведеної інвентаризації тощо.
Внутрішня первинна та вторинна інформація аудиторської фірми Плани, бюджети, звітність аудиторської фірми; документи, що регулюють організацію діяльності аудиторів, оплату їхньої праці; плани та програми аудиторських перевірок; документи, що підтверджують компетентність аудиторів і підвищення їхньої кваліфікації тощо.
Зовнішня первинна і вторинна інформація аудиторської фірми Законодавчі та інші нормативно-правові документи, що регулюють аудиторську діяльність; публікації в засобах масової інформації щодо стану та перспектив розвитку галузей і національної економіки загалом, про соціально-політичний стан в державі; інформація про діяльність конкурентів, а також оцінка діяльності фірми з боку інших суб’єктів господарювання, контролюючих органів тощо.

Висновки. Керівництво аудиторської фірми для ефективної діяльності обов’язково повинно враховувати пов’язані з нею ризики, котрі можна об’єднати у дві групи: професійні ризики аудитора та ризики бізнесу аудиторської фірми. Процес управління ризиками складається з кількох етапів, першим з яких є етап виявлення та розпізнання ризиків. На цьому етапі перед аудитором стоїть мета отримати максимум інформації, необхідної для подальшої оцінки ризиків та вибору методів управління ними.

ЛІТЕРАТУРА

1. Івченко І. Ю. Економічні ризики: навчальний посібник. — К.: Центр навчальної літератури, 2004. — 304 с.

2. Машина Н. І. Економічний ризик і методи його вимірювання: Навчальний посібник. — К.: Центр навчальної літератури, 2003. — 188 с.

3. Старостіна А. О., Кравченко В. А. Ризик-менеджмент: теорія та практика: Навч. посіб. — К.: ІВЦ Видавництво «Політехніка», 2004. — 200 с.

4. Страхування: Підручник / Керівник авт. Колективу і наук. Ред. С. С. Осадець. — Вид. 2-ге, перероб. І доп. — К.: КНЕУ, 2002. — 599 с.

5. Хохлов Н. В. Управление риском: Учеб. Пособие для вузов. — М.: ЮНИТИ-ДАНА, 1999. — 239 с.

6. Штефанич Д., Паляниця В., Попіна С., Штефанич О. Управління підприємницьким ризиком. Тернопіль: «Економічна думка», 1999. — 225 с. Ю. В. Писаренко, здобувач кафедри обліку підприємницької діяльності диспетчер обліково-економічного факультету Київський національний економічний університет Імені Вадима Гетьмана


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
МЕТОДИЧНІ ПРОЦЕДУРИ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОЇ СИСТЕМИ ОБЛІКУ ТА КОНТРОЛЮ ВИРОБНИЧИХ ЗАПАСІВ В УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ
РОЗМЕЖУВАННЯ ОБЛІКУ ВИТРАТ І ЗАТРАТ НА ПІДПРИЄМСТВАХ КОМБІКОРМОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ
АНАЛІТИЧНІ ПРОЦЕДУРИ КАРТКОВОГО БІЗНЕСУ
МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ОЦІНКИ АУДИТОРСЬКОГО РИЗИКУ В ЕЛЕКТРОННОМУ СЕРЕДОВИЩІ
ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ ОБЛІКУ РОЗРАХУНКІВ З БЮДЖЕТОМ ПО МІСЦЕВИМ ПОДАТКАМ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)