Posibniki.com.ua Бухгалтерський облік Облік, аналіз та аудит ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ОБЛІКОВОЇ ПОЛІТИКИ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ


< Попередня  Змiст  Наступна >

ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ОБЛІКОВОЇ ПОЛІТИКИ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ


Організація бухгалтерського обліку в бюджетних установах починається з її облікової політики, яка є основою ведення бухгалтерського обліку. У вітчизняній практиці наказ про облікову політику є нормативно-довідковим документом, що координуєобліковий процес і спрямовує на досягнення основних цілей суб’єкту господарювання.

Вивченням проблеми формування облікової політики займались вітчизняні науковці: Ф. Бутинець, С. Свірко, П. Житній, В. Завгородінй, Л. Ловінська, Н. Костенко, Т. Безродна, однак проблема втілення їх розробок залишається актуальною.

Метою роботи є обґрунтування особливостей формування облікової політики бюджетних установ, опрацювання питання регулювання організації обліку.

Поняття «облікова політика» зародилося за часів «Великої кризи 1928 року» в США, завдяки краху Нью-йоркської фондової біржі. Офіційно «облікова політика» введена лише з прийняттям 1973 року МСБО 1 «Розкриття облікової політики» та МСБО 5 «Інформація, яка підлягає розкриттю у фінансових звітах. 1997 року їх було змінено на МСБО 1 «Подання фінансових звітів».

М(С)БО 8 «Облікові політики, зміни в облікових оцінках та помилки» визначено, що облікова політика — це конкретні принципи, основи, домовленості, правила та практика, застосовані суб’єктами господарювання при складанні та поданні фінансової звітності [3], а Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» — «сукупність принципів, методів і процедур, що використовуються підприємством для складання та подання звітності» [4]. Отже, облікова політика бюджетних установ є сукупністю прийомів і методів, за допомогою яких здійснюється керівництво, та сукупністю конкретних методів і способів організації і форм бухгалтерського обліку. Саме на основі правильно обраної облікової політики формується ефективна система бухгалтерського обліку, для відображення всіх операцій, пов’язаних з виконанням кошторису, налагоджується ефективний цільовий контроль за використанням бюджетних коштів.

Завданнями облікової політики установи є: 1) своєчасне попередження негативних явищ діяльності установи; 2) закріплення принципів, що є основою ведення та організації обліку, планування діяльності установи; 3) виявлення та ефективне використання резервів; 4) контроль наявності та руху бюджетних засобів, контроль їхнього раціонального використання та використання за цільовим призначенням [1, ст. 28]. Облікова політика установи має забезпечувати: застосування методів оцінки, що повинні запобігти завищенню оцінки активів і дохідності бюджетної установи; тотожність даних аналітичного обліку з оборотами і залишками по рахунках синтетичного обліку на останній календарний день кожного місяця; повне відображення всієї діяльності установи.Бухгалтерський облік у бюджетних установах має свої особливості: розподіл обліку видатків за джерелом покриття; організацію обліку в розрізі статей бюджетної класифікації; сувору відповідність обліку і звітності вимогам нормативних документів; окремий облік отриманих асигнувань з бюджетів різних рівнів і власних надходжень; окремий облік касових і фактичних видатків; контроль виконання кошторису видатків [6]. У зв’язку з існуванням можливості вибору форми ведення бухгалтерського обліку, рішення установи щодо форми введення обліку затверджується наказом про облікову політику. У окремих установах накази про облікову політику відсутні з причини недостатнього рівня теоретичної підготовки персоналу. Також типовим є формулювання облікової політики порушенням основних принципів ведення бухгалтерського обліку і елементарне порушення законодавства [2].

Формуючи облікову політику слід враховувати затвердження робочого плану рахунків і графіка документообігу; визнання питань щодо організації діловодства; складання номенклатури справ бухгалтерської служби; закріплення переліку осіб, які мають право підпису документів різних рівнів; перелік матеріальновідповідальних осіб та осіб, у роботі яких використовуються бланки суворого обліку; визнання складу постійно діючою інвентаризаційної комісії; комісії з списання матеріальних цінностей. Будь-які зміни в обліковій політиці, що мають суттєвий вплив на показники звітного або майбутніх періодів, мають бути описані із зазначенням їх причин і змін. Не вважається зміною в обліковій політиці: нова облікова політика щодо операцій, які не є суттєвими; нова облікова політика щодо операцій, які відрізняються по суті від попередніх і не здійснювалися раніше.

В останні роки актуальним є пошук напрямків модернізації облікової політики на основі основних положень з реформування обліку в бюджетній сфері, законодавчо закріплених Постановою Кабінету Міністрів України [5].

Процес розробки облікової політики є досить трудомістким, але необхідним, адже раціональна розроблена облікова політика уможливлює формування ефективної системи управління та контролю за державними фінансами.

Література

1. Адамова І.З. основні причини виникнення проблеми формування облікової політики бюджетних установ та методика її розв’язання / М.С. Грінчук, к.е.н., Д.Г. Бринзила [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://chtei-knteu.cv.ua/herald/content/download/archive/2009/v1/NV-2009V1_35.pdf.

2. Безродна Т. Облікова політика бюджетних установ : проблеми та перспективи становлення /Т. Безродна // Бухгалтерський облік і аудит.

— 2007 — № 8

— С. 27–29.

3. Міжнародний стандарт бухгалтерського обліку 8 «Облікові політики, зміни в облікових оцінках та помилки» [електронний ресурс]: режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/929_02.

4. Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні : Закон України від 16.07.1999 р. № 996-XIV ( зі змінами та доповненнями від 12.12.2012 р. №5463-17) — режим доступу : http://zakon4.rada. gov.ua/laws/show/996_14. http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/34-2007- %D0 %BF.

5. Про затвердження Стратегії модернізації систему бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007—2015 роки [Електронний ресурс]: постанова Кабінету Міністрів України від 16.01.2007 р. №64 (зі змінами і доповненнями від 09.01.2013 р. №11) — Режим доступу :

6. Янчук Г.В. Організація бухгалтерського обліку в бюджетних установах / Г.В. Янчук, І.О. Постоюк [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.rusnauka.com/10_DN_2012/Economics/7_106692.doc.htm. Дрогобецька І.О., студент ОЕФ, 2 курсу, напрям підготовки 6.030509 «Облік і аудит», ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана», науковий керівник — Cупрович Г.О., к.е.н., ст. викладач кафедри обліку підприємницької діяльності


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
ВПЛИВ ОБЛІКОВОЇ ПОЛІТИКИ НА ФІНАНСОВИЙ СТАН І ФІНАНСОВІ РЕЗУЛЬТАТИ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ОБЛІКУ ЗАПАСІВ НА ПІДПРИЄМСТВІ ЗА ДОПОМОГОЮ КОМП’ЮТЕРНИХ ПРОГРАМ
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ОБЛІКУ ГРОШОВИХ КОШТІВ ПІДПРИЄМСТВА, ЇХ СУТНІСТЬ І ЗНАЧЕННЯ
ПРОБЛЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ДОХОДІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ПЕРВИННОГО ОБЛІКУ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)