Posibniki.com.ua Макроекономіка Міжнародна економічна політика Перспективи України як транзитної держави у нафтовій інфраструктурі


< Попередня  Змiст  Наступна >

Перспективи України як транзитної держави у нафтовій інфраструктурі


Переробка нафти і газового конденсату та виробництво нафтопродуктів в Україні здійснюється на шести НПЗ (табл. 4).

48

Бурлака Г., Шерстюк Р. Метаморфозы и антиподы // Топливно-энергетический комплекс.-2005.-№9. — с. 22-23. Наявні потужності і технічний рівень НПЗ на сьогодні дозволяють повністю забезпечувати потреби економіки України в бензинах, дизельному паливі, мазуті та дають ще понад 50 видів продукції нафтопереробки і нафтохімії, а також дозволяють постачати значну їх кількість на експорт.

Україна має досить вигідне геополітичне становище та є транзитною державою, що необхідно ад екватно використовувати в процесах інтеграції у світову економічну систему. Україна має потужну нафтотранспортну система, через яку здійснюється подача нафти внутрішнім споживачам та транзит її переважно до країн Центральної та Західної Європи. Транзит нафти до Європи в останні роки становив 32

—33 млн т на рік. Нафтотранспортна система України включає 18 магістральних наф топроводів загальною довжиною 4 578,6 км., річна пропускна здатність яких складає на «вході» 114 млн т, на «виході» — 56,3 млн т на рік. За необхідності система нафтогонів здатна в повному обсязі забезпечити потреби НПЗ, виходячи з їх максимальної проектної потужності.

Українську систему нафтопроводів (рис. 9) слід довести до стану, який відповідає міжнародним стандартам, що передба чає впровадження нових технологій транспортування нафти та нафтопродуктів.

Рис. 9. Схема нафтотранспортної системи України

Стратегічними напрямами розвитку нафтотранспортної системи є:

52

Енергетична стратегія України на період до 2030 року. (матеріали засідання робочої групи Мінпаливенерго). — К.: Інститут загальної енергетики Національної академії наук України, 2006.

— С. 64. ? нарощування її транзитного потенціалу, який має не тільки економічне, а й політичне значення для нашої держави; ? підтримання системи на високому технічному рівні для забезпечення її високої надійності і конкурентоспроможності; ? інтеграція в загальноєвропейську мережу нафтопроводів

53, 54 .

У контексті останнього стратегічного напряму актуалізується питання входження України в регіональні інтеграційні угруповання. Ми вважаємо, що для розвитку нафтового та нафтопереробного бізнесу України характерним є формування інтеграційних угруповань за схемою «знизу — догори», коли домовленостям між країнами передує тривалий період розвитку міжнародних економічних зв’язків на рівні підприємців, фірм, корпо рацій. За допомогою розвитку економічних зв’язків переважно на корпоративному рівні відбувається вивчення, пристосування та вдосконалення політико-правового, економічного, соціальнокультурного та інфраструктурного середовища. Необхідно посилювати взаємозв’язки між країнами через створення інтеграційних угруповань, визначивши найпріоритетніші зони, вдосконаленням законодавчої бази та веденням чіткої політики в державі.

Оскільки нафтопереробний бізнес апріорі є міжнаро дним, для його розвитку в Україні необхідно поширювати інтеграційні процеси за допомогою об’єднання основних циклів функціонування ринку нафти та нафтопродуктів (видобуток нафти, включаючи і нафту власного видобутку, транспортування, переробка та продаж нафтопродуктів). Нафтопереробний бізнес має розвиватися та ефективно функціонувати за умов відсутності необгрунтованого політичного впл иву та контролю. До потенційних експортерів нафти в Україну можна віднести традиційні Росію та Казахстан, а також Азербайджан і Туркменію.

На сьогоднішній день існує тенденція підвищення цін на нафтопродукти в Україні, що зумовлюється підвищенням світових цін на нафту та експортного мита з Росії, залізничних тарифів на перевезення нафт и, сезонним підвищенням попиту на нафтопродукти тощо. Суттєвим важелем впливу на формування цін на пальне може стати створення його стратегічного резерву.

Недоліком нафтопровідної системи України є те, що зовнішніми надходженнями сировини вона пов’язана тільки з російською нафтогінною системою, а це призводить до монопольного становища Росії у сферах постача ння нафти в Україну та її транзиту. У таких умовах заходи з диверсифікації джерел її надходження мають розглядатися як ключовий елемент національної безпеки держави і створення умов для стабільної

53

Забезпечення енергетичної безпеки України / Рада національної безпеки і оборони України,

Нац. Ін-т проблем міжнародної безпеки. — К.: НІПМБ, 2003. — 264 с.

54

Енергетична стратегія України на період до 2030 року. (матеріали засідання робочої групи

Мінпаливенерго). — К.: Інститут загальної енергетики Національної академії наук України, 2006.

— 132 с. роботи та розвитку ПЕК. Географічне розташування України дозволяє залучити різноманітні джерела постачання нафти незалежними шляхами з Азербайджану, Казахстану, Туркменістану, країн Ближнього і Середнього Сходу тощо, при цьому суттєво посиливши роль державитранзитера між нафтовидобувними регіонами країн каспійського краю та важливими ринками збуту в Європі. Передбачається збільшення завантаженості системи нафтопроводів до 2010 ро ку — до 65 млн т на рік, до 2015 року — до 70 млн т на рік, на подальші роки — збереження обсягів транспортування нафти або поступове їх зменшення

55, 56 .

Будівництво нафтопроводу Броди — Плоцьк — Гданськ та поетапна реалізація проекту ЄАНТК необхідні для забезпечення транспортування нафти з країн каспійського регіону (Казахстан, Азербайджан) та країн Персидської затоки (Іран, Ірак тощо) до 2010 р. — до 10 млн т, до 2015 р. — 20 млн т. Згодом можливе збільшення обсягів транспортування системою Одеса-Броди до проектної потужності 40 млн т на рік

57 . Перехід нафтопроводу Одеса — Броди на роботу в аверсному режимі дозволить здійснювати постачання нафти в Україну з інших країн Каспійського регіону, а також з Іраку, Ірану, країн Північної Африки та ін. країн, обминаючи Босфор. Для забезпечення поставок нафти з Іраку необхідно прокласти в Туреччині нафтопровід Джейхан — Самсун. У цьому нафтопро воді зацікавлені не тільки Україна, але й країни Чорноморського басейну та учасники ЄАНТК, Польща, Словаччина, Молдова та ін. країни. Польща, США, Казахстан, Азербайджан, Хорватія підтверджують свою готовність спільно працювати над реалізацією проекту Одеса

— Броди — Плоцьк — Гданськ в напрямі його головного призначення, необхідно проводити переговори з Чехією та Словаччиною. По винні бути конкретні домовленості з потенційними постачальниками і споживачами, і потрібне це робити якнайшвидше, оскільки існують альтернативні трубопроводи або проекти (наприклад, Бургас

—Александрополіс).

Перевагами будівництва нафтопроводу Одеса — Броди на сьогоднішній день є:

1. Каспійська нафта — легка і малосірчана. Потенційно вона може стати конкурентом важкої і сірчастої Urals, яку експортує Росія.

2. Даний нафтопровід є стратегічним для країни. Рентабельність поставок підтверджується, оскільки витрати в два рази нижчі традиційного шляху доставки з російського порту Новоросійськ.

55

Енергетична стратегія України на період до 2030 року (матеріали засідання робочої групи Мінпаливенерго). — К.: Інститут загальної енергетики Національної академії наук України, 2006.

— С. 65.

56

Піріашвілі Б. З., Чиркін Б. П., Чукаєва І. К. Перспективний паливно-енергетичний баланс — основа формування енергетичної стратегії України до 2030 року. — К.: Наукова думка,

— 2002. — 240 с.

57

Енергетична стратегія України на період до 2030 року (матеріали засідання робочої групи Мінпаливенерго). — К.: Інститут загальної енергетики Національної академії наук України, 2006.

— С. 65—66. 3. З’являється можливість транспортувати нафту екологічно чистими шляхами, розвантажується Босфор.

4. На даний час економічний та фінансовий ефект можливо отримувати лише за реверсного напряму (Броди — термінал «Південний»).

Серед недоліків будівництва нафтопроводу Одеса — Броди можна назвати такі:

1. Відсутність реальних інвестицій на добудову нафтопроводу Броди

— Плоцьк (вартість — близько 500 млн євро, термін добудови — 3—4 роки). ЄС пообіцяла виділити 2 млн дол .

2. Каспійська нафта дорожча, всі європейські НПЗ пристосовані до переробки важкої і сірчаної Urals, яку експортує Росія.

3. Недостатній обсяг видобутку нафти в країнах каспійського басейну.

4. На сьогодні роблять ставку на альтернативний нафтопровід Баку

Тбілісі-Джейхан.

5. У разі роботи нафтопроводу Киркук-Юмурталік (Туреччина, район порту Джейхан), Туреччина стане транзитною державою для постачання нафти як з Каспійського регіону, так і з Персидської затоки до Європи.

Потужність даного нафтопроводу, а також здатність портів Західної Туреччини приймати танкери водотоннажністю понад 500 тис. т

59 роблять даний маршрут привабливішим для інвестицій, ніж Одеса-Броди.

6. Факт завантаження Одеса-Броди азербайджанською нафтою є досить сумнівним.

7. Ситуація, пов’язана з приватизацією двох українських НПЗ (Дрогобицький та Надвірнянський), здатних забезпечити споживання нафти з

Одеса-Броди, також вносить незрозумілість у перспективи роботи нафтопроводу.

Після 2010 року може виникнути ризик поступової втрати транзиту російської нафти, тому реалізація проекту ЄАНТК є основним стратегічним напрямом розвитку транзитного потенціалу України.

Розширення проекту ЄАНТК передбачається у варіанті Тенгіз-Броди

Плоцьк-Гданськ-Вільгельмсхафен. Перспектива залучення проект ів експорту нафти з Іраку до проекту ЄАНТК розглядається в контексті домовленостей України та Польщі щодо співробітництва підприємств нафтогазових комплексів двох країн.

58

Підготовлено за матеріалами сайту: http://ua.proua.com/news/2004/07/08/150928.html

59

Енергетична стратегія України на період до 2030 року. (матеріали засідання робочої групи

Мінпаливенерго). — К.: Інститут загальної енергетики Національної академії наук України, 2006.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Екологічно відповідальна торгівля та її значення для сталого лісогосподарювання
Аналіз останніх публікацій і досліджень
Світові тенденції торгівлі деревинною лісопродукцією
Сучасні тенденції розвитку лісової галузі України
Показники вимірювання екологічно відповідальної торгівлі
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)