Posibniki.com.ua Менеджмент Служба управління персоналом ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ СЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ


< Попередня  Змiст  Наступна >

ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ СЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ


2.1.Ілюстративно-методичний матеріал до виконання практичних завдань.

2.2.Практичні завдання, кейси, тестові завдання, задачі.

2.3.Питання для обговорення, тестові питання.

Опрацювавши матеріал даного розділу, ви ЗНАТИМЕТЕ: існуючі види служб управління персоналом як у вітчизняних, так і в іноземних компаніях; організаційну структуру служби управління персоналом; функції служби управління персоналом на прикладі промислового підприємства; функції та завдання структурних підрозділів служби управління персоналом (відділу кадрів, відділу організації праці та заробітної плати, відділу підготовки кадрів, відділу охорони праці, юридичного відділу, відділу соціального розвитку, лабораторії соціології і психофізіології праці); основні напрями співпраці служби управління персоналом з іншими відділами та службами організації; показники та критерії оцінювання ефективності діяльності фахівців служби управління персоналом, а також УМІТИМЕТЕ: розробляти організаційну структуру служби управління персоналом залежно від масштабів, специфіки діяльності, кількості персоналу організації; визначати функції і завдання структурних підрозділів, які входитимуть до складу служби управління персоналом; встановлювати основні напрями співпраці служби управління персоналом з іншими структурними підрозділами організації.

Терміни і поняття

Види служб управління персоналом.

Служба управління персоналом.

Функції служби управління персоналом.

Організаційна структура служби управління персоналом.

Співпраця служби управління персоналом з іншими структурними підрозділами організації.

Ефективність.

Показники оцінювання ефективності діяльності служби управління персоналом за підсистемами управління персоналом.

Анкета для оцінювання виконання професійних обов’язків та завдань працівниками служби управління персоналом.

Напрями вдосконалення діяльності служби управління персоналом.

Об’єктивні критерії оцінювання діяльності служби управління персоналом.

2.1. Ілюстративно-методичний матеріал до виконання практичних завдань

Суб’єктивні критерії оцінювання діяльності служби управління персоналом.

Таблиця 2.1

КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ ДО РОЗДІЛУ

Терміни Трактування / визначення
Служба управління персоналом (кадрова служба, департамент персоналу, управління по роботі Це — самостійний структурний підрозділ у загальній системі менеджменту організації, який формує високопрофесійний та конкурентоспроможний персонал і забезпечує умови для його проду

1

з персоналом, відділ кадрів)

ктивної діяльності та розвитку

Організаційна структура служби управління персоналом Це — всі структурні підрозділи, які входять до складу служби та забезпечують виконання чітко визначеного кола професійних завдань та обов’язків
Види служб управління персоналом Структура та чисельність персоналу кадрових служб залежить від специфіки і масштабів діяльності організації і визначається переліком наданих функціональних прав та обов’язків. Великі організації, як правило, створюють потужні підрозділи (департамент персоналу, управління по роботі з персоналом, службу персоналу, Відділ кадрів тощо), котрі вирішують досить широкий спектр кадрових питань. Поряд з потужними компаніями в Україні існує чимало невеликих підприємств чи фірм, які працюють у приватному секторі економіки. У таких організаціях підрозділи з управління персоналом взагалі не створюються, а питаннями роботи з кадрами опікується або особисто перший керівник (власник підприємства), або уповноважена ним особа

Відділ кадрівСтворюється з метою забезпечення працевлаштування, переведення, звільнення та обліку персоналу організації

Відділ підготовки кадрів Створюється для забезпечення організації навчання, перенавчання, стажування і підвищення кваліфікації персоналу
Відділ організації праці та заробітної плати Формується з метою забезпечення належної організації виробничого процесу та стимулювання праці працівників
Відділ охорони праці Створюється з метою забезпечення належних умов праці та відпочинку працівників, дотримання встановлених правил техніки

безпеки на виробництві

Юридичний відділ Організовується з метою забезпечення контролю за дотриманням чинного законодавства у сфері соціально-трудових відносин з боку різних суб’єктів управління
Відділ соціального розвитку Створюється для формування стабільних трудових колективів, розвитку корпоративної культури, використання соціальнопсихологічних чинників трудової мотивації працівників, підвищення їхньої соціальної і творчої активності
Лабораторія соціології та психо Створюється з метою проведення досліджень у сфері соціології,

фізіології праці

психології та фізіології праці на виробництві

Ефективність У загальному розумінні ефективність розглядається як здатність суб’єкта господарювання отримувати економічну вигоду від власної виробничої діяльності. Найпоширенішими показниками, за якими можна визначити ефективність діяльності як самої організації так і її персоналу, є наступні: загальна продуктивність діяльності, рівень прибутковості діяльності, продуктивність праці, рентабельність витрат на персонал
Загальна продуктивність діяльності Визначається співвідношенням балансового прибутку, отриманого від реалізації продукції або наданих послуг, і сукупних витрат на виробництво
Рівень прибутковості діяльності Визначається як співвідношення фактично отриманого прибутку та запланованого показника

1

Назви служб управління персоналом, які використовуються в сучасних українських організаціях, установах, компаніях і на підприємствах.

Закінчення табл. 2.1

Терміни Трактування / визначення
Продуктивність праці Розраховується як співвідношення обсягу виробленої продукції або наданих послуг і середньооблікової чисельності персоналу
ність витрат на персонал Визначається співвідношенням отриманого організацією прибутку і сумарних витрат на персонал
Об’єктивні критерії оцінювання ефективності діяльності служби управління персоналом Це — система об’єктивних показників, які відображають діяльність служби персоналу та можуть бути чітко розраховані та порівняні у динаміці за декілька років
Суб’єктивні критерії оцінювання ефективності діяльності служби управління персоналом Це — система показників, які передбачають надання особистих відгуків керівників або рядових працівників про роботу служби персоналу

Рентабель

Рис. 2.1. Функції сучасної служби управління персоналом

Рис. 2.1. Функції сучасної служби управління персоналом

Таблиця 2.2

Таблиця 2.2

1

РЕЙТИНГ ФУНКЦІЙ СЛУЖБ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ

Функції Ранг Ваш варіант
Облік і реєстрація руху персоналу 1
Підбір персоналу 2
Управління дисципліною 3
Розгляд скарг, участь у вирішенні конфліктів 4
Навчання персоналу 5—6
Оцінювання (атестація) робітників 5—6
Оцінювання (атестація) спеціалістів 7
Планування структури та чисельності персоналу 8
Інформування працівників про стан справ на підприємстві 9
Оцінювання (атестація) менеджерів 10
Опитування працівників при ухваленні управлінських рішень 11
Розробка вимог корпоративної культури 12—13
Оцінювання робочих місць 12—13
Участь у визначенні розмірів оплати праці та належних умов праці 14—16
Дослідження місцевого ринку праці 14—16
Розробка рекомендацій стосовно заробітної плати 14—16
Оцінювання ділових та особистих якостей керівників структурних підрозділів 17
Оцінювання морально-психологічного клімату 18

Таблиця 2.3

2

НОРМАТИВИ ЧИСЕЛЬНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ СЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ

Види економічної діяльності Штатні норми
Обробна промисловість (до 500 працівників)1 : 96
Обробна промисловість (500 — 999 працівників)1 : 116
Обробна промисловість (1000 — 4999 працівників)1 : 130
Обробна промисловість (понад 5000 працівників)1 : 352
Банки 1 : 98
Страхові компанії 1 : 101
Заклади освіти 1 : 161
Заклади охорони здоров’я 1 : 180
Урядові установи 1 : 272

1

Бизюков П. В. Служба управления персоналом: функции, типология, модели // Социологические исследования. — 2007.

— № 5 (277). — С. 55.

2

Колосова Р. П., Василюк Т. Н., Артамонова М. В., Луданик М. В. Экономика персонала: учебник. — М.: ИНФРА-М, 2009. — С. 867.

Приклади організаційно-управлінських структур служб персоналу

Рис. 2.2. Організаційна структура Департаменту персоналу

Рис. 2.2. Організаційна структура Департаменту персоналу

Національного банку України Рис. 2.3. Організаційна структура Департаменту кадрового забезпечення та проходження державної служби Міністерства економічного розвитку і торгівлі України

23 24 Рис. 2.4. Організаційно-управлінська структура управління персоналом

Рис. 2.4. Організаційно-управлінська структура управління персоналом

Новокраматорського машинобудівного заводу

Рис. 2.5. Організаційна структура служби управління персоналом

Рис. 2.5. Організаційна структура служби управління персоналом

Таблиця 2.4

ФУНКЦІОНАЛЬНІ ОБОВ’ЯЗКИ ТА ЗАВДАННЯ СТРУКТУРНИХ

ПІДРОЗДІЛІВ СЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ

Структурні підрозділи Функціональні обов’язки та завдання

12

Відділ кадрів 1. Пошук, відбір і підбір працівників потрібних професій, спеціальностей та кваліфікацій згідно з рівнем та профілем здобутої професійної освіти та наявних вакантних посад і робочих місць. 2. Розробка перспективних програм комплектування підприємства персоналом з урахуванням перспектив його розвитку. 3. Організація своєчасного оформлення приймання, переведення та звільнення працівників згідно з трудовим законодавством, положеннями, інструкціями і наказами вищого керівництва. 4. Оформлення та ведення кадрової документації з обліку особового складу всіх структурних підрозділів та підприємства загалом. 5. Розробка і ведення штатного формуляру підприємства. 6. Формування, постійний перегляд та оновлення складу кадрового резерву на заміщення керівних вакантних посад. 7. Підготовка статистичної звітності про персонал для державних органів влади. 8. Проведення аналізу стану та причин порушень трудової дисципліни, плинності кадрів, втрат робочого часу на виробництві. 9. Розробка заходів щодо поліпшення трудової дисципліни, зниження рівня плинності кадрів, скорочення втрат робочого часу, поліпшення соціальнопсихологічного клімату у трудовому колективі. 10. Складання спільно з адміністрацією і профспілковим комітетом проектів положень колективного договору щодо соціально-економічного розвитку трудового колективу
Відділ підготовки кадрів 1. Розробка на основі вивчення потреби підприємства у кваліфікованих кадрах, проектів перспективних річних планів підготовки та підвищення кваліфікації персоналу. 2. Організація направлення керівників, професіоналів та фахівців у вищі навчальні заклади відповідно до затверджених планів проходження підвищення кваліфікації. 3. Організація стажування власних працівників на провідних вітчизняних і закордонних підприємствах. 4. Проведення навчання працівників без відриву від виробництва шляхом організації підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації персоналу на виробництві, економічного навчання, практичної підготовки молодих спеціалістів у період проходження ними стажування, виробничої практики студентів та учнів. 5. Проведення підсумкових іспитів, кваліфікаційних випробувань, конкурсів професійної майстерності працівників, які пройшли професійне навчання і підвищення кваліфікації. 6. Забезпечення зв’язку з відповідними науково-дослідними інститутами та вищими закладами освіти з питань підвищення кваліфікації працівників підприємства та підготовки наукових кадрів. 7. Підготовка проектів і укладання угод з вищими та середньо-спеціальними навчальними закладами на підготовку фахівців та працівників робітничих професій. Проведення профорієнтаційної роботи у навчальних закладах. 8. Розробка положення про атестацію персоналу й організацію проведення атестації. 9. Розробка за результатами атестації персоналу заходів щодо вдосконалення професійно-кваліфікаційного рівня працівників, розподілу працівників за посадами відповідно до рівня кваліфікації, шляхів підвищення рівня кваліфікації персоналу.
Відділ організації праці та заробітної плати 1. Організація робіт з нормування праці, своєчасного перегляду норм, упровадження технічно обґрунтованих нормативів з праці, вдосконалення нормування на основі застосування міжгалузевих, галузевих та інших прогресивних нормативів праці. 2. Проведення робіт з вивчення трудових процесів, організації й умов праці на підприємстві з метою виявлення резервів підвищення продуктивності праці. 3. Розробка заходів удосконалення розподілу та кооперації праці, поліпшення використання робочого часу, атестації й раціоналізації робочих місць, прийомів та методів праці, скорочення застосування важкої фізичної праці, створення сприятливих умов праці.

Продовження табл. 2.4

Структурні підрозділи Функціональні обов’язки та завдання

12

Відділ організації праці та заробітної плати 4. Забезпечення контролю за витратами фондів оплати праці і матеріального заохочення, застосуванням форм і систем заробітної плати, тарифних ставок та розцінок, посадових окладів, установленням розрядів робітникам та категорій працівникам. 5. Підготовка річних планів з праці і заробітної плати, кошторисів витрат на утримання апарату управління, розробка завдань щодо зниження трудомісткості продукції (робіт, послуг) і календарних планів перегляду норм трудових витрат. 6. Проведення аналізу ефективності застосовуваних форм та систем оплати праці, забезпечення розробки заходів щодо вдосконалення матеріального та морального заохочення працівників. 7. Складання проектів положень про преміювання працівників підприємства. 8. Участь у створенні штатних розписів структурних підрозділів підприємства згідно з нормативами чисельності і встановленим фондом оплати праці. 9. Підготовка пропозицій з удосконалення управління виробництвом, розгляду проектів розширення і реконструкції підприємства. 10. Участь у підготовці проектів кошторисів використання фондів соціальнокультурних заходів та житлового будівництва згідно з визначеними показниками у колективному договорі та забезпеченні контролю правильності їх використання. 11. Організація контролю за дотриманням на підприємстві трудового законодавства, постанов, розпоряджень та інших нормативних актів з питань організації праці, заробітної плати і управління виробництвом
Відділ охорони праці 1. Здійснення контролю за створенням безпечних умов праці на виробництві, дотриманням чинного законодавства щодо правил, стандартів, норм та положень у сфері охорони праці, виробничої санітарії, протипожежного захисту та охорони навколишнього середовища. 2. Здійснення контролю за наданням працівникам установлених пільг і компенсацій за шкідливі та небезпечні умови праці. 3. Дослідження умов праці на робочих місцях, проведення паспортизації санітарно-технічного стану виробництва, технічного стану устаткування, запобіжних і захисних пристроїв. 4. Організація та проведення інструктажу та навчання працівників з питань охорони праці, надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків, правил поведінки у разі виникнення аварій згідно з чинним типовим положенням. 5. Контроль виконання розпоряджень органів державного нагляду, міжвідомчий і відомчий контроль за дотриманням чинних норм і стандартів з безпеки праці у процесі виробництва. 6. Розслідування та аналіз причин виробничого травматизму, професійних захворювань, проведення заходів щодо запобігання та усунення їх. 7. Зупинка роботи цехів, дільниць, машин, механізмів, устаткування й інших засобів виробництва у разі порушень, які становлять загрозу життю або здоров’ю працюючих. 8. Участь у розробці перспективних та річних планів з поліпшення умов праці на виробництві. 9. Контроль за складанням кошторисів витрат на заходи з охорони праці у підрозділах підприємства, правильністю оформлення заявок на спецодяг та інші засоби індивідуального захисту, спеціальне харчування, запобіжні і захисні пристрої. 10. Організація роботи кабінету з охорони праці, здійснення пропаганди заходів з охорони праці і виробничої санітарії шляхом проведення лекцій, бесід, влаштування виставок, вітрин, стендів, розповсюдження правил, інструкцій, пам’яток тощо

Продовження табл. 2.4

Структурні підрозділи Функціональні обов’язки та завдання

12

Юридичний відділ 1. Консультування керівників підприємства та керівників структурних підрозділів з приводу дотримання положень трудового законодавства. 2. Створення бази необхідної нормативно-правової документації з питань трудового законодавства для забезпечення проведення необхідних юридичних процедур у сфері соціально-трудових відносин. 3. Контроль правильності оформлення та візування документації з приводу прийняття, переведення, звільнення працівників, оформлення матеріальних допомог, пільг і інших соціальних гарантій згідно з чинним законодавством. 4. Розробка проектів та контроль за процедурою підписання трудових договорів (контрактів) з працівниками підприємства. 5. Експертне оцінювання організаційно-розпорядчої документації, яка розробляється та затверджується адміністрацією підприємства, з приводу відповідності вимогам і нормам трудового законодавства. 6. Розробка процедури вирішення трудових конфліктів, спорів та суперечок, які можуть виникати у трудовому колективі, згідно з чинним трудовим законодавством. 7. Представлення організації на засіданнях судів різних інстанцій у випадках звернень працівників із позивними заявами, претензіями, позовами до адміністрації з приводу порушень трудового законодавства
Відділ соціального розвитку 1. Складання та реалізація цільових програм і планів соціального розвитку підприємства на основі прогнозування та моделювання соціальних процесів, відповідно до зовнішніх і внутрішніх чинників впливу. 2. Стабілізація трудового колективу, вдосконалення соціальної структури персоналу, його демографічного та професійно-кваліфікаційного складу. 3. Вивчення умов і складу праці, впливу їх на задоволеність працею, розробка заходів щодо поліпшення санітарно-гігієнічних умов праці, забезпечення охорони праці і безпеки працівників. 4. Вдосконалення системи матеріальних, соціально-культурних та моральнопсихологічних стимулів підвищення трудової і соціальної активності працівників. 5. Забезпечення соціального страхування працівників, дотримання їх соціальних гарантій і громадянських прав. 6. Розробка пропозицій щодо вдосконалення заходів соціальної захищеності працівників підприємства у межах колективно-договірного регулювання трудових відносин
Лабораторія соціології та психофізіології праці 1. Складання на підставі результатів соціологічних та психофізіологічних досліджень програм соціального розвитку трудового колективу підприємства. 2. Розробка заходів, що сприяють створенню оптимальних трудових процесів, установленню раціональних режимів праці та відпочинку, поліпшенню морально-психологічного клімату, розвитку трудової мотивації працівників, зміцненню їхнього здоров’я, забезпеченню соціальних гарантій. 3. Аналіз змін соціальної, професійно-кваліфікаційної і демографічної структури персоналу, складання прогнозів потреби в кадрах, участь у формуванні резерву кадрів на заміщення керівних вакантних посад. 4. Розробка механізму професійного і посадового просування кадрів, проведення професійного відбору, розподілу й адаптації нових працівників, створення систем оцінювання персоналу. 5. Розробка заходів щодо соціально-психологічного забезпечення впровадження нової техніки і прогресивної технології, аналізу змін умов праці та їх впливу на розвиток особистості та трудового колективу. 6. Аналіз ефективності чинних форм матеріального і морального стимулювання і формування рекомендацій щодо підсилення їх впливу на підвищення трудової та соціальної активності працівників. 7. Вивчення й узагальнення вітчизняного та світового досвіду з управління соціальним розвитком підприємства, надання методичної та консультативної допомоги керівникам підрозділів з упровадження у практику роботи соціально-економічних і соціально-психологічних методів управління персоналом
Рис. 2.6. Організаційно-управлінська структура

Рис. 2.6. Організаційно-управлінська структура

Департаменту персоналу ПАТ «Укрсоцбанк»

Таблиця 2.5

ФУНКЦІОНАЛЬНІ ОБОВ’ЯЗКИ ТА ЗАВДАННЯ СТРУКТУРНИХ ПІДРОЗДІЛІВ

ДЕПАРТАМЕНТУ ПЕРСОНАЛУ ПАТ «УКРСОЦБАНК»

Структурні підрозділи

Функціональні обов’язки та завдання

12
Відділ кадрового адміністрування На відділ кадрового адміністрування Управління роботи з персоналом покладаються обов’язки щодо: — адміністрування процесів призначення, переведення та звільнення працівників відповідно до трудового законодавства і нормативних документів банку, підготовка необхідних документів з кадрового діловодства; — координації та контролю процесу табельного обліку робочого часу працівників банку; —ведення, облік і зберігання трудових книжок та особових справ працівників банку; — видача необхідних довідок працівникам ПАТ «Укрсоцбанк»; — облік листків непрацездатності та лікарняних працівників банку; — оформлення відряджень працівників банку; — підготовка документів для оформлення пенсій працівникам банку; — підготовка графіка щорічних відпусток, оформлення відпусток і їх облік; —підготовка звітів та подання інформації до Міністерства статистики, Центру зайнятості, Фонду інвалідів, Національного банку та до інших державних установ; — участь у координації процесу медичного страхування працівників банку; — ведення номенклатури справ Департаменту персоналу; — підготовка документів щодо відкриття корпоративних кредитних карток; — підготовка необхідної звітності з персоналу для керівництва банку

< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
2.2. Практичні завдання, кейси, тестові завдання, задачі
2.3. Питання для обговорення, тестові питання
РОЗДІЛ 3 ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ СЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ
3.2. Практичні завдання, кейси
3.3. Питання для обговорення, тестові питання
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)