Posibniki.com.ua Фінанси Фінанси підприємств 11.2.7. Державна фінансова підтримка санації підприємств


< Попередня  Змiст  Наступна >

11.2.7. Державна фінансова підтримка санації підприємств


Якщо мобілізованих фінансових ресурсів з децентралізованих джерел не вистачило для успішного проведення санації чи реструктуризації, то в певних випадках може бути ухвалене рішення про надання державної фінансової підтримки. Згідно із Законом України «Про підприємства в Україні» у разі збиткової діяльності підприємств держава, якщо Фінансова санація та банкрутство підприємств 496 вона визнає продукцію цих підприємств суспільно необхідною, може надавати їм дотації чи інші пільги.

Ухвалюючи таке рішення, виконавча влада виходить із принципу фінансової підтримки передовсім життєздатних виробничих структур, підприємств і організацій, які вже адаптувалися до нових реалій економічного життя, здатні ефективно використовувати кошти і на цій основі протягом найкоротшого часу збільшити об сяг виробництва. Опрацьовано критерії відбору підприємств для надання цільової комплексної державної підтримки. З них треба назвати такі:

— використання нових, ефективних ресурсоощадних та екологічно безпечних технологій;

— експорт (приріст експорту) конкурентоспроможної продукції;

— заміна імпортної продукції, сировини, матеріалів вітчизняними;

— розв’язання проблеми енергозабезпечення;

— розв’язання проблеми енергозбереження (ресурсозбереження);

— збереження науково-технічного потен ціалу (досліджень і розробок, що мають пріоритетне значення для країни);

— наявність ринків збуту продукції в країні та за кордоном;

— високий рівень менеджменту на підприємстві.

Підтримка орієнтується передовсім на підприємства, які здатні її використати з максимальною віддачею та забезпечити збільшення виробництва продукції, що позитивно вплине на дохідну частину бюджету.

Форми та мето ди державної фінансової підтримки санації підприємств показано на рис. 11.4 і 11.5. Централізована санаційна підтримка може здійснюватися: а) прямим бюджетним фінансуванням; б) з використанням непрямих форм державного впливу.

Пряме бюджетне фінансування санації підприємств відбувається на поворотних (бюджетні позички) і безповоротних засадах (субсидії, дотації, повний або частковий викуп державою акцій підприємств, що перебувають на межі ба нкрутства).

Фінансова підтримка на безповоротній основі надається в таких випадках:

• якщо збитки, завдані підприємству стихійним лихом, перевищують суми відшкодувань, передбачених законодавством про обов’язкове страхування;

• для відшкодування збитків конкретним підприємствам у разі, коли чинним законодавством установлено умови господарювання, за яких не забезпечується покриття витрат на виробництво товарів (послуг), що може призвести до банкрутства; Фінансова санація та банкрутство підприємств

499Державна фінансова підтримка

Субвенції, субсидії, дотації, дозвіл на тимчасове недотримання антимонопольного законодавства

Надання державних гарантій, пільгове кредитування

Порушення ринкової рівноваги, закону вільної конкуренції та інших законів ринкової економіки

Успіх санації

Заходи фіскального характеру

Ліквідація підприємства

Державна участь у капіталі

Реприватизація (у разі участі держави в капіталі); повернення заборгованості перед державою

Так

Так

Ні

Ні

Ні

Ні

Так

Так

Так

Ні

Законодавча ухвала

Успіх санації

Рис. 11.5. Форми державної фінансової підтримки санації підприємства

Однак переважна більшість західних дослідників джерел фінансування санації дотримується думки, що державне фінансування санації підприємств на безповоротній основі не тільки стимулює бюджетний дефіцит, а й спричиняє негативні побічні ефекти на макро- та мікрорівні. Після краху концепції санації автогіганта «Бритіш Лейланд» (Великобританія), яка базувалась на прямому державному дотуванні (розмір дотацій становив близько тр ьох мільярдів фунтів стерлінгів), у країнах з розвинутою ринковою економікою майже цілком відмовилися від використання такого методу фінансової підтримки підприємств.

500

Фінансова санація та банкрутство підприємств Стосовно банківської сфери слід зазначити, що комерційному банкові, переведеному на режим фінансового оздоровлення, може бути надано державну фінансову підтримку у вигляді стабілізаційної позички. Таку позичку надають тільки під заставу високоліквідних активів банку або під гарантію чи поручительство інших, фінансово стабільних, банків. Кошти позички можуть використовуватися лише для фінансування санаційних заходів. Зауважимо, що режим фінан сового оздоровлення є превентивним заходом впливу НБУ на комерційний банк перед застосуванням санкцій, передбачених Законом України «Про банки і банківську діяльність».

Одним із методів державної фінансової допомоги підприємствам є санаційна підтримка у вигляді повного або часткового викупу державою акцій підприємств, що перебувають у фінансовій скруті. Виступаючи в ролі санатора, де ржава керується насамперед народногосподарською доцільністю. У такий спосіб вона протидіє спаду виробництва та зростанню безробіття. Державу, навіть за її участі в капіталі, не можна розглядати як звичайного акціонера, оскільки монопольний прибуток і прибуток взагалі не є першочерговим завданням її діяльності як санатора. Головною метою державних інвестицій є сприяння відновленню ліквідності та забезпечення діяльності під приємств. Значну частину державного сектору в Німеччині, США, Швеції та інших країнах сформовано саме з колишніх приватних підприємств, що опинились на межі банкрутства.

Як відомо, одним з головних чинників обмеженого доступу фінансово неспроможних підприємств до кредитних ресурсів є цілковитий брак чи недостатній розмір кредитного забезпечення. Вихід на фінансовий рин ок у такому разі можливий за одержання санаційної підтримки у формі державних гарантій або поручительств (зобов’язання держави здійснити погашення боргів підприємства за його неспроможності самостійно виконати умови кредитного договору).

Розглянута форма фінансової підтримки підприємств в Україні дуже широко використовувалася протягом 1993

—1999 років. Однак за браком ефективних механізмів відбору кандидатів для над ання гарантій, невикористання інституту санаційного аудиту в переважної більшості підприємств-боржників не виявилося коштів для погашення кредитів, гарантованих урядом, у результаті чого кредити доводиться погашати за рахунок коштів державного бюджету.

У країнах Заходу надання державних гарантій та поручительств передано спеціалізованим товариствам, створеним за участі державного капіталу. Прикладом цього може бути заснований спеціально для таких цілей на півдержавний «Ексімбанк» (США) Фінансова санація та банкрутство підприємств

501або Товариство гарантування кредитів (ФРН). Ці організації відбирають підприємства для надання їм санаційної підтримки під державні гарантії, а також несуть відповідальність за цільове використання позичок, виданих під ці гарантії, і своєчасне їх повернення. Зазначимо, що надання державних гарантій та поручительств стало одним з методів проведення санації таких відомих компаній, як «Телефункен» (Німеччина) та «Кр айслер» (США).

Одним з непрямих методів державної санаційної підтримки підприємств є надання їм дозволу на тимчасове недотримання антимонопольного законодавства. Згідно із Законом України «Про захист економічної конкуренції» з метою запобігання монопольному становищу окремих підприємців на ринку такі форми санаційної реорганізації підприємств, як злиття, приєднання, придбання активів, створення концер нів та ін., здійснюються за згодою Антимонопольного комітету. Коли підприємці зловживають монопольним становищем на ринку, антимонопольні органи можуть прийняти рішення про реорганізацію монопольних утворень через їх примусовий поділ.

Нагадаємо, що в Україні монополістом є підприємство, питома вага якого на ринку певного товару перевищує 35%. У США, наприклад, дозвіл на злиття конкуруючих між собою ком паній може бути отриманий тоді, коли одна з них перебуває на межі банкрутства, але має значне народногосподарське значення.

Загалом у світовій практиці проведення санації цей метод використовується у виняткових випадках, оскільки надання дозволу на монопольні утворення спричиняє негативні мікро- та макроекономічні наслідки, зокрема антиринкові ефекти стратегічного характеру. Отже, удаватися до ньо го можна лише тоді, коли підприємства доведуть, що в результаті їх злиття буде якнайповніше використано ефект масштабності, значно знизиться собівартість продукції та суттєво зростуть її якісні параметри.

Злиття можливе лише тоді, коли буде доведене позитивне сальдо між народногосподарською вигодою та негативними антиконкурентними наслідками.

Залежно від напрямку економічної доктрини держави можливе ви користання того чи того виду санаційної підтримки підприємств фіскального характеру, що може здійснюватися списанням чи реструктуризацією податкових зобов’язань, податковим кредитуванням, наданням цільових податкових пільг підприємствам, які потребують санації, а також фіскальними поступками головним кредиторам таких підприємств з метою активізації їхньої участі в санаційних процесах.

Використання певного методу державної підтримки сана ції та реструктуризації залежить від конкретних характеристик

502

Фінансова санація та банкрутство підприємств підприємства, його народногосподарського та регіонального значення. У цілому найбільш економічно раціональними вважають надання державних гарантій та різні форми підтримки фіскального характеру, зокрема, для стимулювання лізингу та активізації участі в санації найбільших кредиторів підприємств, що перебувають у кризі, а також державну допомогу у вигляді сприятливої амортизаційної політики.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
11.3.3. Задоволення претензій кредиторів
11.3.4. Фінансова санація на ухвалу господарського суду
11.3.5. Мирова угода
11.3.6. Санація через реорганізацію (реструктуризацію)
11.3.7. Приховане, фіктивне та навмисне банкрутство
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)