Posibniki.com.ua Менеджмент Планування і контроль на підприємстві 10.4. ЦІЛЬОВЕ ПЛАНУВАННЯ ПРИБУТКУ ТА АНАЛІЗ БЕЗЗБИТКОВОСТІ (CVP-АНАЛІЗ)


< Попередня  Змiст  Наступна >

10.4. ЦІЛЬОВЕ ПЛАНУВАННЯ ПРИБУТКУ ТА АНАЛІЗ БЕЗЗБИТКОВОСТІ (CVP-АНАЛІЗ)


На планово-аналітичному етапі з метою ідентифікації рівня операційних ризиків фінансового плану використовують так званий аналіз «витрати-обсяг-прибуток» або CVP-аналіз (cost-volume-profit analysis).

Проведення CVP-аналізу дозволяє:

— розраховувати обсяги продажу, що забезпечують досягнення встановленого цільового прибутку підприємства;

— визначати обсяги діяльності (виробництва та продажу продукції), що забезпечують підприємству покриття всіх його витрат;

— встановлювати орієнтири в обсягах діяльності, виходячи з умови забезпечення беззбитковості підприємства;

— порівнювати відносну прибутковість видів продукції та її вклад у покриття постійних витрат;

витрат та 25 % адміністративних витрат і на збут. Наприклад, залишкова вартість на кінець першого кварталу (на 31 березня) = 3 301 450 = (3 800 000 – 450 000) – (498 550 – 450 000).

— обчислювати діапазон рентабельних обсягів діяльності, коефіцієнт операційної безпеки, оцінювати вплив операційного левериджу тощо.

Оскільки в основу CVP-аналізу покладено лінійні залежності між показниками доходів і витрат, результати його є достовірними з урахуванням таких обмежень:

1. Аналіз проводять на основі операційних доходів і витрат підприємства.

2. Сукупність витрат підприємства ділять на два види: постійні (умовно-постійні), що приймаються незмінними за різних обсягів діяльності, та змінні, які зменшуються або зростають пропорційно зміні обсягів.

3. Обсяги збуту підприємства дорівнюють обсягам його виробництва за певний період.

4. Ціна продажу не залежить від обсягів збуту продукції та є постійною величиною.

5. Цільовим показником у плануванні прибутку приймають, як правило, операційний або валовий прибуток.

6. Результати аналізу є достовірними в межах релевантного діапазону обсягів діяльності підприємства.

Релевантним називають такий діапазон обсягів діяльності підприємства, в межах якого виконуються зазначені обмеження даного методу, а саме: виділені постійні витрати суттєво не змінюються, змінні витрати мають лінійну залежність від обсягу виробництва й реалізації продукції, а ціна продажу залишається стабільною. Практично релевантний діапазон характеризується середніми обсягами діяльності підприємства за кілька останніх років із коливанням до 5—15 % залежно від галузевих особливостей (тип ринку, сезонність, еластичність попиту та інше). Наприклад, певне підприємство олігополістичного ринку може мати релевантний діапазон обсягів діяльності, прийнятний для CVP-аналізу, на рівні від 80 до 95 % його загальної виробничої потужності.

Проводять аналіз «витрати-обсяг-прибуток» за допомогою взаємопов’язаних підходів: аналітичного та графічного.

За аналітичним підходом CVP-аналіз починають з вивчення залежності між операційними доходами й витратами та прибутком підприємства, яку в загальному вигляді подають так: ,ПCCД оперзмпостр ++= де р

Д — дохід (виручка) від реалізації продукції;

П — прибуток (операційний або валовий).

Ураховуючи це співвідношення, проводять визначення критичного обсягу діяльності — обсягу виробництва та збуту продукції, за якого операційні доходи покривають відповідні витрати підприємства, але не перевищують їх. Іншими словами, за такого критичного обсягу досягається стан беззбитковості операційної (основної) діяльності підприємства.

У такому разі розрахунок критичного обсягу проводять за умови 0=П, коли доходи підприємства від реалізації продукції дорівнюють його операційним витратам, та враховуючи такі пропорційні залежності: ,ЦД р Q?= ,CC

1 зм.зм. Q?= де Ц — ціна продажу (реалізації) одиниці продукції; Q — обсяг діяльності (виробництва та реалізації продукції);

1 зм C — змінні операційні витрати на одиницю продукції.

Зважаючи на зазначене вище, критичний обсяг діяльності в натуральному вираженні ( н б Q) визначають так: . CЦ C

1 зм. пост. н б ? =Q

Для розрахунку критичного обсягу діяльності у грошовому вираженні необхідно ввести до розгляду маржинальні показники діяльності: ,CДП змрм ?= та ,CЦП

1 зм. м ?= ,

1 зм

Д CД р м р змр

Ц CЦ

1 м

П

П

П м = ? =k або ,

П м = ? =k де м

Д

Ц

П — маржинальний прибуток;

1 м

П — маржинальний прибуток на одиницю діяльності (продукції); м

П k

— коефіцієнт маржинального прибутку.

пост C — постійні операційні витрати; зм C — змінні операційні витрати; опер

Маржинальний прибуток ( м

П) є різницею між доходом (виручкою) від реалізації продукції та змінними операційними витратами, яка формує величину прибутку підприємства, спрямовану на покриття його постійних операційних витрат. Показник маржинального прибутку

1 м

П характеризує рівень маржинального прибутку в розрахунку на одиницю продукції. У свою чергу, коефіцієнт маржинального прибутку ( м

П k) є відносним показником, що показує частку маржинального прибутку у величині доходу від реалізації продукції.

З урахуванням поданих показників критичний обсяг діяльності у грошовому вираженні ( г б Q) обчислюють так: , C м

П пост. г б k Q= або за наявності визначеного показника н б Q у такий спосіб: .Ц н б г б QQ?=

Показник критичного обсягу діяльності у грошовому вираженні є величиною доходу (виручки) від реалізації продукції, яка покриває сумарні операційні витрати підприємства, але не перевищує їх.

За наявності даних про величину цільового прибутку підприємства у плановому періоді за допомогою CVP-аналізу можна обчислити цільові показники його забезпечення: ціну реалізації або обсяги збуту, змінні витрати, розмір постійних витрат. Під цільовим прибутком розуміємо встановлену або визначену планову величину прибутку, що формалізується з урахуванням багатьох факторів, серед яких: прогноз щодо прибутковості підприємства у плановому періоді, його рівень прибутковості за минулі роки порівняно з конкурентами, із прибутковістю подібної продукції, з урахуванням опрацювання плану з прибутку, інших формалізованих та неформалізованих факторів. Може бути реалізоване і зворотне завдання, а саме: обчислення можливої планової величини прибутку підприємства за заданих параметрів ціни продажу та співвідношення між рівнем його постійних і змінних витрат.

Беручи до уваги вищевикладене, обчислення обсягу діяльності в натуральному ( н ц Q) та грошовому ( г ц Q) вираженні, який забез-

ПC

1 зм. цпост. н ц ? + =Q .

ПC м

П цпост. г ц k Q + =

У свою чергу, завдання обчислення розміру планового операційного прибутку )П( ц , виходячи зі встановлених параметрів ціни, обсягу, рівня та співвідношення витрат виконується залежно від вихідних даних у такий спосіб: ,C)C(ЦП пост. зм. н цц ???=Q або .CП пост.

П г цц м ??=kQ

Важливою характеристикою забезпечення прибутковості операційної діяльності підприємства є коефіцієнт безпеки ( б K) — відносний показник різниці між цільовим (плановим) та критичним обсягами операційної діяльності, який обчислюється так: .К г ц г б г ц н ц н б н ц б Q QQ Q QQ+ = + =

Зі зростанням коефіцієнта безпеки зменшується ризик неприбутковості операційної діяльності підприємства, і навпаки.

Визначення показників CVP-аналізу дозволяє оцінити міру операційного ризику підприємства, яка обумовлюється часткою його постійних витрат. Оцінку проводять за допомогою операційного левериджу — показника динаміки операційного прибутку підприємства за зміни обсягів продажу в натуральному або грошовому вимірі. Обчислюють операційний леверидж ( опер. L) у такий спосіб: .

П опер. м опер. =L

П

Показник опер. L вказує, на скільки відсотків зміниться операційний прибуток за зміни обсягів діяльності (продажу) на 1 %. Із

печує встановлений рівень цільового прибутку )П( ц , проводять за формулами: , CЦ

П та опер.

П, зростають як можливості збільшення прибутку підприємства, так і його операційний ризик. Відповідно зменшення постійних витрат приводить до протилежних наслідків.

За графічного підходу аналіз «витрати-обсяг-прибуток» здійснюють у двовимірній системі координат, що значно розширює аналітичні можливості цієї моделі. Так, на рис. 10.2 подано одночасно сукупність основних показників CVP-аналізу, позначено релевантний діапазон обсягів діяльності та зони прибутків і збитків. Зважаючи на це, підхід є зручним для ілюстрації, візуального аналізу та вивчення взаємозв’язків і взаємозалежностей між зазначеними показниками.

Рис. 10.2. Графічний підхід до CVP-аналізу

Рис. 10.2. Графічний підхід до CVP-аналізу

Як приклад проведемо обчислення поданих вище показників аналізу «витрати-обсяг-прибуток» на основі даних наскрізного прикладу (табл. 10.1—10.13). Для цього слід підготувати необхідні вихідні дані: про величину постійних, змінних витрат і щодо ціни продажу. Так, у табл. 10.14 на основі даних про дохід від реалізації та заплановані обсяги збуту на рівні 4450 одиниць розраховано середньозважену ціну продажу продукції у плановому році — 807 грн. Суми постійних і змінних витрат визначено на основі даних про плановий обсяг виробництва — 4525 одиниць.

ростом частки постійних витрат, вплив якої зумовлюється співвідношенням показників м

Таблиця 10.13

ФОРМУВАННЯ ВИХІДНИХ ДАНИХ ДЛЯ CVP-АНАЛІЗУ

Показник На обсяг діяльності На одиницю продукції
Дохід (виручка) від реалізації продукції 3 589 750 807
ЗМІННІ ОПЕРАЦІЙНІ ВИТРАТИ

— прямі матеріальні витрати1 296 150

Разом постійні операційні витрати 474 585
Обсяг продажів 4450
Обсяг виробництва 4525

Розраховані показники CVP-аналізу подано в табл. 10.15. Зокрема, результати проведеного аналізу свідчать, що частка маржинального прибутку в доході від реалізації невелика та складає 35 %, коефіцієнт безпеки є значним і дорівнює 63 % за умови реалізації продукції на рівні 4443 одиниці. Це означає, що зменшення обсягів збуту на 63 % все ще дозволить даному підприємству повністю покривати власні витрати.

Цільовий прибуток було встановлено на рівні 796 098 грн не випадково — він відповідає сумі запланованого операційного прибутку на плановий період (див. табл. 10.11). Розраховані обсяги збуту, що забезпечують встановлений цільовий прибуток

Різниця в зазначених обсягах виробництва та продажу не впливає на достовірність подальших розрахунків, оскільки ціну й середні змінні витрати виражено в розрахунку на одиницю продукції, а сума постійних витрат відповідає релевантному діапазону обсягів діяльності, тому є незмінною. Адміністративні витрати на 90 % складаються з постійних витрат, решта — змінні. Відповідно, 30 % витрат на збут прийнято як змінні, решту віднесено до постійних.

Таблиця 10.15

РЕЗУЛЬТАТИ CVP-АНАЛІЗУ ЗА НАСКРІЗНИМ ПРИКЛАДОМ

Коефіцієнт безпеки операційної діяльності 0,63
Маржинальний прибуток, грн 1 315 720
Операційний леверидж 1,65

Величина операційного левериджу (1,65) встановлює, що зі зростанням обсягів продажу на 1 % операційний прибуток підприємства зросте на 1,65 % (обсяги діяльності повинні залишатися в межах релевантного діапазону). Водночас зменшення обсягів збуту на 1 % зумовлює ризик зменшення прибутку на ті самі 1,65 %. Наприклад, якщо цільовий обсяг діяльності на рівні 5000 одиниць продукції знаходиться в релевантному діапазоні, збільшення обсягів збуту від 4443 одиниць до такої величини (на 12,5 %) спричинить зростання операційного прибутку на 20,6 % (12,5 % х 1,65), або на 163 996 грн до рівня 960 094 грн.

Таким чином, CVP-аналіз дозволяє провести визначення критичних та цільових показників операційної діяльності підприємства. Слід зазначити, що здійснення аналізу на основі всіх доходів і витрат, у т.ч. від неосновних видів діяльності підприємства (фінансової, інвестиційної та ін.) є недоцільним, оскільки доходи й витрати за неосновними видами діяльності не мають лінійної залежності від обсягів операційної діяльності — обов’язкової передумови застосування методу. Водночас в умовах бага-


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Розділ 5. ПЛАНУВАННЯ ПРОЕКТІВ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА ТА КОНТРОЛЬ ЗА ЇХ ВИКОНАННЯМ ТЕМА 11 ПЛАНУВАННЯ ОНОВЛЕННЯ ПРОДУКЦІЇ
11.2. ФОРМУВАННЯ ПЛАНІВ ОНОВЛЕННЯ ПРОДУКЦІЇ, ЇХ СКЛАД І ЗАВДАННЯ
11.3. ПЛАНУВАННЯ ВИТРАТ НА ПІДГОТОВКУ Й ОСВОЄННЯ ВИРОБНИЦТВА НОВОЇ ПРОДУКЦІЇ
11.4. ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОЕКТІВ ОНОВЛЕННЯ ПРОДУКЦІЇ ПІДПРИЄМСТВА
ТЕМА 12 ПЛАНУВАННЯ ТЕХНІЧНОГО ТА ОРГАНІЗАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)