Posibniki.com.ua Фінанси Фінансовий ринок Загальноекономічний аналіз


< Попередня  Змiст  Наступна >

Загальноекономічний аналіз


Загальноекономічний аналіз пов’язаний з оцінюванням загального стану економіки та її потенційного впливу на прибутки компаній. Мета такого аналізу

— забезпечити надійне підґрунтя для оцінки звичайних акцій.

Серед великої кількості даних, що характеризують економічний розвиток країни, обов’язковими для аналізу є такі показники.

1. Макроекономічні показники (фактори) кон’юнктурного впливу: Валовий внутрішній або Валовий національний продукт, обсяг промислового виробництва, доходи громадян, розмір капіталовкладень, індекс цін виробників промислової продукції та рівень безробіття.

2. Макроекономічні показники (фактори) монетарного впливу: грошова маса та відсоткова ставка.

Важливе значення в останнє десятиліття набув такий фактор, як розвиток світової економіки і, зокрема, розвиток світового ринку цінних паперів. Економічні розрахунки підтверджують існування значної кореляції між рухом ринків акцій різних країн світу. Тому необхідно враховувати рівень розвитку економіки та ринку цінних паперів країн, що домінують на світовому ринку, а також країн, з якими компанії-резиденти мають тісні господарські зв’язки. Існують також політичні чинники фундаментального характеру, що впливають на курси цінних паперів. Так, президентські вибори часто супроводжуються зростанням активності й цін фондового ринку. Політична криза, як показує практика, навпаки, справляє потужний «ведмежий» вплив на фондовий ринок.

Галузевий аналіз

При проведенні аналізу галузі важливе значення мають два індикатори: надходження галузевих замовлень і обсяг виробництва. Вони вказують на очікувану динаміку товарообігу і прибутку відповідної галузі.

Галузевий аналіз також передбачає дослідження таких блоків питань:

• Характер галузі: Наскільки галузь конкурентоспроможна відносно інших галузей? Чи є галузь монополістичною або характеризується наявністю великої кількості підприємств-конкурентів; чи вдається маленьким компаніям «задавати тон» для інших компаній у галузі?

• Економічні рушійні сили, що мають особливе значення для галузі: Чи пов’язаний попит на товари та послуги даної галузі з основними змінними показниками економічного стану і якщо так, то якими є перспективи зростання цих показників? Наскільки важлива конкуренція з іноземними компаніями для процвітання галузі?

• Основна фінансова і виробнича проблематика галузі: чи є адекватною пропозиція робочої сили, матеріалів та капіталу в рамках галузі; які капіталовкладення і потреби галузі заплановані?

• Рівень державного регулювання галузі.

• Стан проведення технологічних розробок та їх потенціал для галузі.

• Роль профспілок у даній галузі.

Аналіз компанії, його етапи

Фундаментальний аналіз компанії-емітента проводять у два етапи. Перший етап фундаментального аналізу компанії передбачає вивчення її діяль-

ності, оцінювання фінансового стану і становища на ринку. Здійснюється дослідження таких питань: вид діяльності компанії та її керівництво, характеристика поточного і перспективного ринків збуту товарів та послуг компанії, розмір резервів компанії, фінансові операції компанії, структура ринку акцій компанії, тощо.

Наприклад, структура ринку акцій компанії є важливим елементом у визначенні її ціни, оскільки вузький або низьколіквідний ринок чутливо реагує на незначну кількість угод. Ціна на такому ринку є керованою, тож достатньо здійснити всього кілька угод, щоб досягти бажаного підвищення або зниження курсу. Тому чим більш ліквідним є ринок, тим більшою є прогнозна цінність фундаментального аналізу.

Другий етап фундаментального аналізу компанії здійснюється за допомогою фінансових коефіцієнтів і включає шість основних груп коефіцієнтів:

1. Оцінка прибутковості (результатів діяльності) компанії: операційний коефіцієнт, рентабельність продаж, рентабельність активів (ROA), рентабельність власного капіталу (ROЕ).

2. Оцінка індикаторів ринку акцій компанії: прибуток на акцію (earning per share, EPS), відношення ціни акції до прибутку на акцію (price/earning, P/E), відношення ціни акції до обсягу продаж на акцію (price/sales, P/S), відношення ціни акції до її балансової вартості (Price/Book), дивідендний дохід на акцію, коефіцієнт ? (бета).

3. Оцінка ділової активності: обіговість дебіторської та кредиторської заборгованості, обіговість ТМЗ, обіговість активів тощо.

4. Оцінка майнового стану: активна частина основних засобів, коефіцієнт зносу основних засобів, коефіцієнт оновлення, коефіцієнт вибуття тощо.

5. Оцінка фінансової стійкості (платоспроможності): власні обігові засоби, коефіцієнт автономії, робочий капітал, маневреність робочого капіталу.

6. Оцінка ліквідності активів: загальний коефіцієнт покриття, коефіцієнт абсолютної ліквідності та коефіцієнт покриття поточних виплат.

Коефіцієнти за кожною групою розраховують на підставі показників діяльності компанії, джерелом отримання яких є документи фінансової звітності компанії: балансовий звіт, звіт про прибутки та збитки, звіт про рух грошових коштів, звіт про зміни в акціонерному капіталі.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Балансова вартість акції
Модель дисконтування дивідендів
Використання мультиплікаторів для оцінювання вартості акції
Графічні методи технічного аналізу
Побудова та використання ліній опору та підтримки
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)