Формування ринкових відносин у сучасній економіці істотнозмінило умови для ефективного функціонування підприємств аграрного сектора в Україні. Поточна ситуація на ринку, і досвідбагатьох підприємств в плодоовочевої продукції, показала необхідність застосування ефективної комунікаційної стратегії длядосягнення рентабельності продукції. Це також підтверджуєтьсядобрим потенціалом даної галузі. Плодова і овочева продукціяможе приносити більший прибуток навіть в умовах її підвищеноїпропозиції [1]. Попит на плодоовочеві існуватиме за будь якихумов, а розмаїтість у засобах застосування продукції дає можливість більш точно прогнозувати обсяги збуту та впроваджуватирозширення і поглиблення асортименту.
Необхідно звернути увагу на те, що всі перераховані вище переваги не принесуть достатньої ефективності без об’єднання вмаркетинговій стратегії. Однак для її створення потрібно провести дослідження інфраструктури ринку [6]. Взаємозв’язок конкурентоспроможності та конкуренції овочевої продукції розглянута, в роботі М. П. Канінского. У ній визначено фактори стійкогоположення підприємства на ринку, обумовлена необхідністьстворення маркетингової системи. Але все ж, слід звернути увагуна ступінь впливу загального попиту, який може внести кардинальні зміни в ринкове середовище. У роботі Г. П. Атмась розглянуто аспекти формування та функціонування регіонального ринку овочевої продукції. Також у ній представлено принципироботи сучасного ринку овочевих та особливості поведінки йогосуб’єктів. Дослідження цих факторів створює обґрунтовану базудля розробки маркетингової стратегії, яка необхідна в сучасномуаграрному бізнесі. В. В. Писаренко розглянув у своїй роботі теоретичні та практичні аспекти маркетингу овочевої продукції. Цедослідження було орієнтоване на всі фактори, пов’язані з маркетинговою середовищем, при цьому великий вплив мають ринковіумови та особливості виробництва продукції.
Дослідження зарубіжних учених Луана Лора і Стівена Д. Хенсона присвячено різноманіттю джерел плодоовочевої продукції.У роботі розглянуто вплив великої кількості джерел плодоовочевої продукції на ринок і наслідки такої ситуації для споживачів,необхідно лише розглянути можливі маркетингові заходи в даному середовищі. Професор Чарльз Р. Холл у своїй роботі зробивбагато рекомендацій для виробників плодоовочевої продукції.Основну увагу він приділив діям ринкових факторів і рівню їхвпливу на попит і пропозицію, а так само створення маркетингових і фінансових планів. Винесені рекомендації несуть практичний характер, потрібно тільки на їх основі зробити висновки поЗапорізькій області.
Територіальний ознака плодоовочевого ринку є головноюумовою для просторового розміщення виробництва і збуту продукції, яке в свою чергу базується на базі регіональних ринків [4].Тому для визначення необхідних обсягів виробництва потрібнодосліджувати поточну ситуацію на обласному ринку.
Таблиця 1
ВИРОБНИЦТВО ПЛОДООВОЧЕВОЇ ПРОДУКЦІЇ В ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ
Продукція |
2011 |
2012 |
Відношення виробництва 2012 р. до 2011 р.,% |
Виробництвотис. т |
Частка в загальніймасі % |
Виробництвотис. т |
Частка в загальніймасі % |
Овочі |
324,2 |
100 |
346,1 |
100 |
106,76 |
У томучислі: |
с/г підприємства |
33,07 |
10,2 |
25,27 |
7,3 |
76,40 |
господарства населення |
291,13 |
89,8 |
320,83 |
92,7 |
106,08 |
Плоди та ягоди |
55,1 |
100 |
68,8 |
100 |
124,86 |
У томучислі: |
с/г підприємства |
5,18 |
9,4 |
8,67 |
12,6 |
167,39 |
господарства населення |
49,92 |
90,6 |
60,13 |
87,4 |
120,45 |
У Запорізькій області більша частина виробленої плодоовочевої продукції припадає на господарства населення, яке викорис-товує його більшу частину для задоволення власних потреб. Цейпринцип самозабезпечення змушує підприємців сільського господарства повністю орієнтуватися на міських жителів [6]. Такожнеобхідно звернути увагу на зростання кількості реалізованоїовочевої продукції с/г підприємствами щодо загальної маси на6,08 %, що склало 29,7 тис. т. При цьому кількість реалізованоїплодово-ягідної продукції с/г підприємствами збільшилася на20,45 %, що склало 10,2 тис. т.
Для ведення ефективної маркетингової діяльності підприємства необхідно знайти прибуткові канали реалізації [5]. Канали реалізації плодоовочевої продукції є одними з головних чинників,що визначають зміст і структуру комунікаційної стратегії підприємства. На їх основі проводиться сегментація споживачів, і створюються маркетингові заходи для просування та ефективногозбуту продукції.
Проаналізувавши дані з плодоовочевої продукції можна побачити стрімкий розвиток збуту по кожному каналу реалізації.Велике зростання спостерігається по каналу оплати праці населенню за рахунок товарної плодово-ягідної продукції 96,40 %,що склало 302,2 тис. грн. Загальна кількість реалізованої плодово-ягідної продукції значно збільшилася в порівнянні з 2011 роком на 69,35 % або 14106,32 тис. грн, що свідчить про стрімкийрозвиток цієї галузі. У зв’язку з існуючими тенденціями ринкуплодоовочевої продукції сільськогосподарським підприємствамрекомендується направити всі зусилля на розвиток комунікаційз покупцями. Для цього необхідне проведення різних піар компаній, розробка РОS матеріалів і реклама в місцевих газетах.Так само вітається співпрацю з регіональним телебаченням тайого спонсорство. При розробці рекламних матеріалів необхідно придумати символічний образ, пов’язаний з плодоовочевоюпродукцією, це допоможе зайняти хороші позиції у свідомостіпокупців.
Ринок плодоовочевої продукції Запорізької області сконцентрований на господарствах населення, в яких виробляється таспоживається близько 90 % товарів. У таких умовах сільськогосподарським підприємствам необхідно розробляти ефективну комунікаційну стратегію для досягнення конкурентоспроможності.Це може бути створення ярмарок, виставок, святкування національних і місцевих свят. Подібні методи ефективно практикуються за кордоном серед об’єднаних фермерських господарств.Одним з найефективніших маркетингових інструментів можутьстати POS матеріали і рекламні каталоги, які необхідно роздаватиміському населенню. Завдяки ним покупці будуть проінформовані про існування підприємств даної галузі, що так само це допоможе застосувати ефектну цінову політику.
Таблиця 2
РЕАЛІЗАЦІЯ ПЛОДООВОЧЕВОЇ ПРОДУКЦІЇ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИМИ
ПІДПРИЄМСТВАМИ В ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ, ТИС. ГРН
Канали реалізації |
Продукція |
Овочі |
Плоди і ягоди |
2011 |
|
2012 |
2012р.у % до2012р. |
Структура каналівреалізації 2012 р. |
2011 |
2012 |
2012р.у % до2012р. |
Струкура каналівреалізації 2012 р. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
переробним підприємствам
413,7864,515,60,26
—947,68
—2,75
на ринку, через власні магазини, ларьки, палатки |
5822,65 |
4979,57 |
85,52 |
19,90 |
6167,24 |
7150,37 |
115,94 |
20,76 |
населенню в рахунок оплати праці |
79,3 |
80,3 |
101,26 |
0,32 |
313,8 |
616,31 |
196,40 |
1,79 |
пайовикам в рахунок орендної плати |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
за землю майновихпаїв (часток)
23,3025,60109,870,10
—
—
—
—
по іншими каналами |
19779,83 |
19871,25 |
100,46 |
79,42 |
14560,12 |
25730,18 |
176,72 |
74,70 |
всього |
26119,89 |
25020,84 |
95,79 |
100,00 |
20338,39 |
34444,71 |
169,35 |
100,00 |
Список використаних джерел
1. Государственная служба статистки Украины [сайт]: URL:http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата обращения 09.10.2012).
2. Писаренко В. В. Маркетинг овощной продукции: Автореф. дис.канд. эк. наук. — К., 2011. — 6 с.
3. Канинский М. П. Развитие конкурентоспособности продукцииовощеводства: Автореф. дис. канд. эк. наук. — К., 2004. — 8 с.
4. Атмась Г. П. Формирование и функционирование региональногорынка плодоовощных: Автореф. дис. канд. эк. наук. — Николаев, 2005.
— 9 с.
5. Luanne Lohr and Steven D. Hanson. Diversity of Sources for FreshProduce: Implications for Local Markets. — 2010. — P. 4–5.
6. Charles R. Hall Professor Department of Agricultural EconomicsUniversity of Tennessee: Direct Marketing Guide for Producers of Fruits,Vegetables and Other Specialty Products // PB1711. — 2012. — P. 25–27.Жеребець Н.О.,науковий керівник — Андрійчук В. Г., д.е.н., професор,ДВНЗ «Київський національний економічний університетімені Вадима Гетьмана», м. Київ