Posibniki.com.ua Менеджмент Планування і контроль на підприємстві 4.2. ПЛАНУВАННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРОГРАМИ В НАТУРАЛЬНИХ І ВАРТІСНИХ ВИМІРНИКАХ


< Попередня  Змiст  Наступна >

4.2. ПЛАНУВАННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРОГРАМИ В НАТУРАЛЬНИХ І ВАРТІСНИХ ВИМІРНИКАХ


Планування виробничої програми складається з двох розділів: плану виробництва продукції в натуральних або умовно-натуральних вимірниках та плану виробництва у вартісних вимірниках.

Розроблення плану виробничої програми підприємства в натуральному вираженні передбачає:

1) визначення номенклатури й асортименту продукції підприємства;

2) узгодження таких планових показників: продажу продукції; виробництва продукції та залишків готової продукції на кінець і початок планового періоду;

3) обґрунтування запланованих обсягів виробництва продукції виробничою потужністю, матеріальними та трудовими ресурсами;

4) деталізацію загального річного плану виробництва на більш короткі відрізки часу (квартал, місяць тощо), яка здійснюється на етапі оперативно-календарного планування.

Для вимірювання обсягів виробництва в натуральному вираженні використовуються такі показники, як одиниці, штуки, тонни, кілограми, погонні, квадратні чи кубічні метри. На окремих підприємствах використовуються подвійні, потрійні чи більш складні вимірники. Наприклад, виробництво тканини пов’язане з особливостями ткацьких верстатів за шириною, довжиною та товщиною, тому за основу вимірювання тканини може бути взято показники в погонних метрах, квадратних метрах з урахуванням товщини тканини. Труби певного діаметра оцінюють у погонних метрах і тоннах з урахуванням специфіки металу. Використання складних вимірників дозволяє у плані виробництва більш точно охарактеризувати обсяги виробництва та споживні властивості продукції.

За умови планування однакових за призначенням видів продукції, але різних за споживними властивостями, використовуються

Обсяг виробництва продукції певного виду в натуральному вираженні визначається за такою формулою: де

В i Q — обсяг виробництва і -го виду в натуральному вираженні; .прод і Q — плановий обсяг продажу продукції і -го виду в натуральному вираженні; з і

В i Q — обсяг виробництва і -го виду в натуральному вираженні; .прод і Q — плановий обсяг продажу продукції і -го виду в натуральному вираженні; з і

К Q — залишки готової продукції і -го виду на кінець періоду (встановлюються на основі прогнозних значень обсягів продажу в наступному плановому періоді); з і

П Q — залишки готової продукції і -го виду на початок періоду (визначаються на основі фактичних даних про залишки нереалізованої продукції).

За умов нестабільного попиту запас готової продукції на кінець періоду може бути визначено у відсотках до планового обсягу продажу в наступному періоді, наприклад, 10 % від обсягів продажу в наступному періоді. За таких умов завдання зводиться до визначення необхідного обсягу виробництва за формулою (4.1), що наведено в табл. 4.1.

Таблиця 4.1

ВИЗНАЧЕННЯ НЕОБХІДНИХ ОБСЯГІВ ВИРОБНИЦТВА ПРОДУКЦІЇ i-го ВИДУ, од.

1-й квартал 2-й квартал 3-й квартал 4-й квартал Наст. 1-й кв.
Обсяг продажу продукції 150 180 220 190 160
Запас готової продукції на початок періоду 0 1821 9 16
Запас готової продукції на кінець періоду 18 22 19 16
Обсяг виробництва продукції 168 184 217 187

умовно-натуральні одиниці вимірювання. Наприклад, планування видобутку різних видів палива приводиться до єдиного вимірника на одиницю в тоннах єдиної калорійності — 7800 Ккал, виробництво різних за розміром цеглин — у штуках умовної цегли тощо. Також на підприємствах, які випускають однотипну продукцію, що розрізняється лише потужністю, габаритами, трудомісткістю, використовуються умовні чи умовно-натуральні вимірники, наприклад, LCD-телевізори діагоналлю 32, 40, 42 дюйми. весь період — (150+180+200+210)/4=185 од., в іншому випадку з весь період — (150+180+200+210)/4=185 од., в іншому випадку з

Таблиця 4.2

ВИЗНАЧЕННЯ ЗАПАСІВ ГОТОВОЇ ПРОДУКЦІЇ i-го ВИДУ НА КІНЕЦЬ ПЕРІОДУ, од.

1-й квартал 2-й квартал 3-й квартал 4-й квартал
Обсяг продажу продукції 150 180 220 190
Запас готової продукції на початок періоду 03 5 40 5
Обсяг виробництва продукції 185 185 185 185
Запас готової продукції на кінець періоду 35 40 5 0

Застосування подібних технік обмежене часовим періодом, необхідним для формування певного запасу. Більш цікавою для розгляду є ситуація, за якої підприємство не може завчасно сформувати запаси готової продукції. Наприклад, середній обсяг виробництва становить 185 од., максимальна потужність — 195 од., запаси готової продукції на початок періоду відсутні, а прогнозом передбачено такі обсяги продажу продукції в кожному квар-

Інколи на практиці доводиться вирішувати зворотну задачу, оскільки невідомою величиною є залишки готової продукції, які необхідно сформувати, щоб перекрити періоди пікового підвищення попиту. Залишки готової продукції на початок періоду визначаються за підсумками роботи підприємства за попередній період, тобто залишок продукції на кінець переноситься як залишок продукції на початок періоду. Наприклад, продукція підприємства певного виду має більший попит у третьому та четвертому кварталах, ніж у першому та другому. Відділом маркетингу передбачено такі обсяги продажу за кварталами, в од.: 150, 180, 200 та 210. Якщо підприємство обрало продуктовою стратегією рівномірне завантаження потужності, то має бути сформовано залишки запасів готової продукції завчасно — в першому та другому кварталах. Ураховуючи, що залишок продукції на початок планового року відсутній, середній обсяг виробництва продукції визначається на основі розрахунку середнього обсягу продажу за чисельника необхідно вирахувати створений запас готової продукції, що дозволить надалі позбутися запасів продукції на кінець періоду.

Подібні розрахунки дозволяють узгодити випуск конкретних видів продукції з потребами ринку, виробничими потужностями, потребами в ресурсах, необхідних для їх виробництва, і є основою для розрахунку показників витрат виробництва, прибутку підприємства від реалізації продукції. Для вирішення цих задач розробляється план виробництва продукції у вартісних вимірниках.

Здійснення розрахунків у вартісному вигляді дозволяє визначати, аналізувати та зіставляти обсяги випуску різнорідної продукції з урахуванням можливих цін на продукцію та цін на ресурси, необхідні для її виробництва (матеріали, роботу працівників, вартість обладнання тощо).

Основними вартісними показниками виробничої програми підприємства є показники товарної продукції, валової та реалізованої продукції.

Товарна продукція — це загальна вартість усіх видів готових виробів призначених для реалізації споживачам; запасних частин для продажу; напівфабрикатів власного виробництва; продукції допоміжних і обслуговуючих підрозділів (технологічне оснащення, пара, електрична енергія тощо), призначених для зовнішніх споживачів; роботи та послуг промислового характеру, виконаних на замовлення зовнішніх і внутрішніх споживачів. Роботи й послуги невиробничого характеру не включаються до складу товарної продукції.

Готова продукція — це вироби, складні одиниці, комплекти деталей, які пройшли виробничий процес, відповідають стандартам або технічним умовам і надходять на склад готової продукції чи інший незалежний підрозділ.

Показник товарної продукції розраховується в чинних та незмінних цінах. Розрахунок показника товарної продукції в чинних цінах необхідний для обґрунтування обсягів реалізованої продукції, а в незмінних — для вивчення динаміки обсягів виробництва та продуктивності праці.

талі — 200, 210, 150 і 180 од. відповідно. За таких умов чи навіть за умов повного використання потужностей у 1—2-му кв. обсяг попиту на продукцію підприємства залишиться частково непокритим (–5 і –15 од.), а стратегія рівномірного завантаження в цей період не є доцільною, оскільки обсяг покриття буде значно меншим. Таку стратегію можливо розпочати реалізовувати лише з 3-го кварталу за умов, якщо сезонні коливання будуть повторюватися.

Товарну продукцію підприємства розраховують на основі планових обсягів виробництва продукції в натуральному вимірнику та динаміки цін на продукцію на основі такої формули: n де

ТП — товарна продукція, грн; n — загальна кількість найменувань продукції, робіт і послуг, передбачених у плановому періоді; Q і — випуск продукції, обсяг наданих робіт чи послуг i-го найменування в натуральному вираженні, од.; p i — загальний вимірник (ціна і-тої продукції, робіт або послуг), грн.

ТП — товарна продукція, грн; n — загальна кількість найменувань продукції, робіт і послуг, передбачених у плановому періоді; Q і — випуск продукції, обсяг наданих робіт чи послуг i-го найменування в натуральному вираженні, од.; p i — загальний вимірник (ціна і-тої продукції, робіт або послуг), грн.

Показник товарної продукції слугує основою для розрахунку показника реалізованої та валової продукції.

Обсяг реалізованої продукції підприємства характеризує виручку від реалізації продукції, виконання робіт або надання послуг та необхідний для розрахунку різноманітних фінансових показників: чистої виручки від реалізації, валового й операційного прибутку тощо. Розрахунок показника реалізованої продукції здійснюється за формулою: де ТП — обсяг товарної продукції підприємства в оптових цінах, грн; PП — обсяг реалізованої продукції підприємства, грн;

КП

КП

ЗГП,ЗГП — залишки готової продукції на початок і кінець періоду, грн;

К с

П с

ЗГПіЗГП — залишки готової продукції, що знаходяться на складі підприємства на початок і кінець планового періоду (грн), відповідно;

К вн

П вн

ЗГПіЗГП — залишки готової продукції відвантаженої, але не оплаченої споживачем на початок і кінець планового періоду (грн) відповідно.

Показник валової продукції використовується для всього обсягу продукції незалежно від ступеня її готовності. Це дозволяє стверджувати, що показник валової продукції є найбільш узагальнювальним показником обсягу виробництва у вартісному виразі.

Валова продукція включає товарну продукцію, скориговану на зміну залишків незавершеного виробництва: де

пк

ЗНВЗНВТПВП?+=,(4.5) пк

ЗНВЗНВТПВП?+=,(4.5)

ВП  

— валова продукція, грн; пк

— вартість залишків незавершеного виробництва на кінець і початок планового періоду, грн. Обсяг незавершеного виробництва на кінець планового періоду зазвичай розраховується на основі ступеня готовності виробу та його планової собівартості, приведеної до фактичного обсягу виробництва.

ЗНВ,ЗНВ  

Традиційно на підприємствах валова продукція розраховується в незмінних цінах і використовується для вивчення динаміки обсягів виробництва, коли випуск продукції має тривалий виробничий цикл (більше місяця), внаслідок чого можуть виникати значні коливання залишків незавершеного виробництва. А за умов незначних залишків незавершеного виробництва доцільним є використання показника товарної продукції в незмінних цінах. Слід також зазначити, що показники товарної та валової продукції, розраховані на основі оптових цін, є недосконалими. Основний недолік розрахунку зумовлено складністю визначення вартості сировини, матеріалів тощо, що, у свою чергу, зумовлює вибір методів обліку запасів, вивчення та прогнозування динаміки цін на зазначені ресурси. Різна питома вага матеріальних витрат за умов нечітких даних стосовно цін зумовлює виникнення відхилень планових показників від фактичних [11, c. 260]. Формування значних залишків незавершеного виробництва суттєво впливає на ефективність діяльності підприємства. З одного боку, незавершене виробництво потребує певних обігових коштів, а з іншого — забезпечує нормальний хід виробничого процесу, його безперервність і ритмічність, тому незавершене виробництво має підтримуватися на оптимальному рівні.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
4.4. ОПТИМІЗАЦІЯ ПЛАНУ ВИРОБНИЦТВА ПРОДУКЦІЇ З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДІВ ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
4.5. АНАЛІЗ РИТМІЧНОСТІ ТА РІВНОМІРНОСТІ ВИКОНАННЯ ПЛАНУ ВИРОБНИЦТВА ПРОДУКЦІЇ
ТЕМА 5 ОПЕРАТИВНО-КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
5.2. ОПЕРАТИВНО-КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВАХ ОДИНИЧНОГО ТИПУ ВИРОБНИЦТВА
5.3. ОПЕРАТИВНО-КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВАХ СЕРІЙНОГО ТИПУ ВИРОБНИЦТВА
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)