Аналіз господарської діяльності сільськогосподарських підприємств за своїм змістом і завданнями багато в чому аналогічний аналізу господарської діяльності в інших галузях національної економіки. Однак його проведення має деякі відмінності,зумовлені специфічними особливостями цієї галузі виробництва(рис. 1) [2, с. 162–163].
Аналізу ефективності виробництва і реалізації продукції сільського господарства присвячено багато наукових робіт українських і зарубіжних учених, зокрема галузі рослинництва приділилиувагу Андрійчук В. Г., Савицька Т. В., Ковальчук М. І., Барабаш Н. С., Козакова Н. А., Мних Є. В. та ін. [13, с. 218].
Одним із основних показників, що характеризують діяльністьсільськогосподарського підприємства, є обсяг виробництва сільськогосподарської продукції. Від його величини залежить обсягреалізації продукції і ступінь задоволення потреб населення впродуктах харчування. Обсяг виробництва сільськогосподарськоїпродукції впливає також на рівень її собівартості, величину прибутку, рентабельність, платоспроможність та інші економічні показники. Тому аналіз діяльності сільськогосподарського підпри-
ємства слід починати з вивчення обсягу виробництва продукції,зокрема, продукції рослинництва.
Аналіз виробництва, реалізації і собівартості продукції рослинництва сільськогосподарських підприємств є необхідноюумовою ефективного управління сільськогосподарським виробництвом.
Рис. 1. Специфічні особливості сільськогосподарських підприємств
Метою аналізу обсягу виробництва і реалізації є виявлення резервів зростання обсягу виробництва продукції, формування асортименту реалізованої продукції, розширення частки ринку примаксимальному використанні виробничої потужності, складанняпрогнозу розвитку виробництва.
Об’єктами аналізу є валова продукція рослинництва, виробництво окремих її видів, розмір і структура посівів, урожайністькультур.
Завданнями аналізу виробництва продукції рослинництва є:
— аналіз динаміки і виконання прогнозованих обсягів виробництва продукції;
— визначення впливу факторів на обсяг виробництва продукції рослинництва;
— виявлення внутрішньогосподарських резервів збільшенняпродукції рослинництва;
— оцінка діяльності сільськогосподарського підприємстващодо використання можливостей збільшення виробництва продукції з урахуванням об’єктивних і суб’єктивних факторів;
— розроблення заходів щодо освоєння виявлених резервівзбільшення виробництва продукції.Аналіз виробництва продукції рослинництва здійснюють затакими етапами:
— аналіз динаміки і виконання плану виробництва продукціїрослинництва.
— оцінка розміру і структури посівних площ.
— аналіз урожайності сільськогосподарських культур і факторів, що визначають її рівень.
— виявлення і узагальнення резервів збільшення виробництвапродукції рослинництва.
Список використаних джерел
1. Барабаш Н. С. Аналіз господарської діяльності: Навчальний посібник / Н. С. Барабаш. — К.: КНТЕУ, 2005.– 395 c.
2. Глінкіна Д. В. Показники економічної стабільності виробництвапродукції рослинництва / Д. В. Глінкіна // Вісник Хмельницького національного університету. — 2010. — №1. — С. 217–220.
3. Ковальчук М. І. Економічний аналіз діяльності підприємств АПК:Підручник / М. І. Ковальчук. — К.: КНЕУ, 2004. — 282 с.
4. Рязанцева В. В. Аналіз формування та використання прибуткупідприємства / В. В. Рязанцева // Статистика України. — 2007.
— №1.
— С. 40–43.
5. Світовий О. М. Ефективність виробництва та особливості формування виробничих витрат в рослинництві / О. М. Світовий / ВісникХарк. нац. техн. ун-ту сільського господарства: Економічні науки. —Харків: ХНТУСГ, 2007. — Вип. 66.
— С. 178–184.Лахман В. В.,науковий керівник — Білозор Л. В., к.е.н., доцент.ДВНЗ «Київський національний економічний університетімені Вадима Гетьмана», м. Київ