Posibniki.com.ua Бухгалтерський облік Бухгалтерський облік, контроль і аналіз у сучасній економічній науці та практиці ОРГАНІЗАЦІЙНА КОМПОНЕНТА ПОБУДОВИ СИСТЕМИ ВНУТРІШНЬОГО КОНТРОЛЮ


< Попередня  Змiст  Наступна >

ОРГАНІЗАЦІЙНА КОМПОНЕНТА ПОБУДОВИ СИСТЕМИ ВНУТРІШНЬОГО КОНТРОЛЮ


Питання про чинники успішної діяльності підприємства більшою мірою турбує менеджерів. У ході науково-теоретичних йемпіричних досліджень причин успіху, складалися окремі підходи й розроблялися практичні рекомендації для менеджерів. Сьогодні ці підходи визначають управлінське мислення, яке піддається постійному розвитку і поглибленню в різних напрямах.Один з таких напрямів — оцінка різних сторін діяльності підприємства з метою виявлення «вузьких місць», можливостей і небезпек для прийняття оптимальних управлінських рішень та в цілому розвитку бізнесу. Йдеться про організацію інформаційноаналітичного процесу, реалізацію якого, покликані забезпечитиінформаційно-аналітичні центри, які функціонують в системівнутрішнього контролю. Інформація, отримана за результатамицього процесу, надає неоціниму підтримку керівництву в процесіоптимізації діяльності підприємства.

Слід зазначити, що організація інформаційно-аналітичнихцентрів всередині підприємства нами розглядається у контекстіорганізації системи внутрішнього контролю. Внутрішній контроль є системою контрольних і експертних дій суб’єктів підприємства залежних від волі власника капіталу і незалежних від ви-

Законодавчою базою для організації внутрішнього контролюна підприємстві є Господарський Кодекс України і Закон України«Про бухгалтерський облік і фінансову звітність». Вони закріплюють право власної ініціативи прийняття будь-яких рішень, щоне суперечать чинному законодавству. Отже, організація інформаційного забезпечення внутрішнього контролю на підприємствіє внутрішньою задачею самого підприємства, а організація функціонування й ефективність роботи інформаційно-аналітичнихцентрів є об’єктивною необхідністю й потребою, викликаноюбажанням власників і керівництва підприємства мати об’єктивнуй релевантну інформацію, за допомогою якої можуть бути прийняті управлінські рішення щодо оптимізації прибутку й планомірної реалізації поставленої мети.

Вищевикладене є передумовами організації інформаційноаналітичних центрів у системі внутрішнього контролю на підприємстві, підтверджує можливість (об’єктивність) організаціїінформаційно-аналітичного процесу і визначає необхідність кваліфікованого його здійснення на стадіях прийняття рішень. Насбільшою мірою цікавлять відділи (служби) контролінгу й внутрішнього аудиту — як блоки системи внутрішнього контролю інайважливіші джерела інформаційного забезпечення функціонування господарських системи (інформаційно-аналітичні центри).

Функціонування служби контролінгу націлено на виробленняінформації певної місткості, що дозволяє керівництву прийматиоптимальні управлінські рішення і тим самим перешкоджати створенню кризової ситуації на підприємстві. Організація контролінгуяк інформаційно-аналітичного центру повинна ґрунтуватися на реалізації системного підходу, який у свою чергу, припускає чіткевизначення функцій контролінгу і етапів його організації.

Перейдемо до розгляду організаційних аспектів формуванняслужби внутрішнього аудиту. Вивчення досвіду практичної роботи підприємств, що мають службу внутрішнього аудиту, свідчить про те, що ефективно функціонуюча служба внутрішньогоаудиту дає певний соціально-економічний ефект у роботі підприємства, а саме:

• сприяє оперативному виправленню помилок у діяльностісуб’єктів і в цілому господарської системи і попередженню їхпояві надалі;

конавчої дирекції з метою сприяння раціональному використаннюзасобів, предметів праці і самої праці в підприємницькій діяльності,яка повинна приносити максимальний прибуток у межах чинногозаконодавства і прийнятої обліково-економічної політики.

• дає розширений аналіз діяльності підприємства на основіповного використання даних інформаційної бази;

• дає оцінку якості економічної інформації, яка формуєтьсяуправлінською системою підприємства і відповідно виробляє заходи щодо вдосконалення різних видів діяльності підприємства;

• сприяє зниженню фінансового й внутрішнього ризиків;

• дозволяє понизити ризик зовнішніх аудиторів;

Виходячи з мети внутрішнього аудиту, яка полягає у здійсненні оцінки якості обліково-економічної інформації, що формується управлінською системою підприємства, особливістю організаційної побудови служби внутрішнього аудиту є чіткевизначення інформаційних потреб користувачів інформації і перелік аудиторських процедур, що дозволяють їх задовольнити.Відзначимо, що користувачами інформації внутрішнього аудитує власники, а також менеджери різних рівнів управління залежновід змісту, корисності і релевантності інформації, що надається.

Таким чином, організація інформаційного забезпечення користувачів багато у чому залежить від якості роботи системи внутрішнього контролю взагалі і роботи інформаційних центрів зокрема. До задач працівників таких центрів входить реалізаціяфункцій, суть яких полягає у формуванні інформації щодо своєчасного реагуванню на внутрішні і зовнішні зміни в розвитку бізнесу.УДК 657.6Петрик О. А.,д.е.н., професор, завідувач кафедри аудиту,ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана»


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
РОЛЬ НЕЗАЛЕЖНОГО АУДИТУ В ОРГАНІЗАЦІЇ КОНТРОЛЮ ЗА РОБОТОЮ ПОДАТКОВИХ ОРГАНІВ В УКРАЇНІ
ОБҐРУНТУВАННЯ ДОЦІЛЬНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КОМПЛЕКСНОГО ПІДХОДУ У ВНУТРІШНЬОМУ АУДИТІ
АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНОГО АУДИТУ
АУДИТ У ДЕРЖАВНОМУ УПРАВЛІННІ: ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ РОЗВИТКУ ТЕОРІЇ
КОНТРОЛЬОВАНІСТЬ ЯК УМОВА КЕРОВАНОСТІ ГОСПОДАРСЬКИХ СИСТЕМ: ПРОБЛЕМИ СТАНОВЛЕННЯ НОВІТНЬОЇ ПАРАДИГМИ ЕКОНОМІЧНОГО КОНТРОЛЮ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)