Posibniki.com.ua Бухгалтерський облік Фінанси, облік і аудит Розділ ІІ. БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК, АНАЛІЗ ТА АУДИТ. ЕКОЛОГІЧНИЙ ПОДАТОК З ПОБІЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ ТВАРИННИЦТВА СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ У ВИГЛЯДІ ДОБРИВ


< Попередня  Змiст  Наступна >

Розділ ІІ. БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК, АНАЛІЗ ТА АУДИТ. ЕКОЛОГІЧНИЙ ПОДАТОК З ПОБІЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ ТВАРИННИЦТВА СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ У ВИГЛЯДІ ДОБРИВ


АНОТАЦІЯ. У статті розглянуто питання екологічного податку з побічної продукції тваринництва сільськогосподарських підприємств у вигляді добрив. Проаналізовано надходження до державного бюджету екологічного податку в Україні за 2011–2013 рр. Наведено обсяг утворених та утилізованих відходів у вигляді гною та пташиного посліду в Україні за 2010–2012 рр. Дослідження екологічного податку з побічної продукції тваринництва сільськогосподарських підприємств у вигляді добрив здійснюється в нерозривному зв’язку з виробничими та інтеграційними процесами, що властиві даному періоду історичного розвитку суспільства.

Доповненням до роботи виступає ґрунтовний аналіз питання, що дозволило визначити проблему екологічного податку з побічної продукції тваринництва сільськогосподарських підприємств у вигляді добрив, оскільки дане питання є не повністю врегульованим.

КЛЮЧОВІ СЛОВА: оподаткування, екологічний податок, відходи, утилізація, продукція тваринництва, добрива, сільськогосподарські підприємства

Постановка проблеми та її зв’язок із важливими науковими чи практичними завданнями. У сучасних непростих економічних умовах зусилля держави, бізнесу, суспільства спрямовані на пошук нових можливостей підтримки економіки, для чого пропоновані різні заходи фінансового характеру. Серед іншого беззмінно ефективним інструментом реформування економіки та її підтримки є податкове регулювання. Саме податки є запорукою формування бюджету для забезпечення соціальних потреб. Сьогодні визначальною метою є

Радикальні перетворення, притаманні економіці України, засвідчили стабільну позитивну динаміку розвитку сільського господарства, що є одним з базових стратегічних орієнтирів на шляху соціально-економічного розвитку країни. Поєднання новацій у податковому регулюванні з розвитком сфери сільського господарства змусили звернути увагу на використання екологічного податку саме з побічної продукції тваринництва сільськогосподарських підприємств у вигляді добрив. У дослідженнях здебільшого питання екологічного податку розглядається в аспекті викидів забруднюючих речовин, тоді як доцільно суттєво розширити рамки досліджень, для чого пропонуємо звернути увагу на продукції тваринництва сільськогосподарських підприємств у вигляді добрив, які мають побічний характер. Очікується, що це дозволить навести реальні пропозиції, корисні для оптимізації податкової системи та додаткового стимулювання економіки.

Забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини, охорона навколишнього природнього середовища, раціональне використання природних ресурсів — невід’ємна умова сталого економічного й соціального розвитку України.

В останні роки особливого значення отримують завдання ефективної природоохоронної діяльності, що пов’язані з антропогенним забрудненням навколишнього середовища, які в умовах нарощування промислового виробництва та збільшення чисельності населення набувають загрозливих масштабів. У зв’язку з інтенсивним науково-технічним і промисловим розвитком активно розвивається організаційно-економічна діяльність зі збирання, зберігання, транспортування та утилізації твердих відходів, які становлять серйозну епідеміологічну та екологічну небезпеку. Тому питання екологічного податку з побічної продукції тваринництва сільськогосподарських підприємств у вигляді добрив набуває актуальності.

лізацію нових видів податку, серед яких особливе місце займає екологічний податок. Екологічний податок став своєрідним вирішенням проблеми розвитку «зеленої економіки», визнаної пріоритетною для суспільства в умовах теперішньої критичної техногенно-кліматичної ситуації. Загалом, екологічна політика має пріоритет в усіх спрямуваннях розвитку суспільства та економіки, що спонукає по-новому врегулювати співвідношення інструментів податкової системи. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питанням, що пов’язане з оподаткуванням екологічним податком у різні часи займалися вітчизняні вчені-економісти, зокрема О. Веклич, Т. Галушкіна, В. Горобець, В. Горохов, О. Ковшова, С. Козьменко, О. Левандівський, Н. Малиш, В. Мандрик, Н. Новицька, І. Хмелевський, І. Щербатенко та інші.

Виділення невирішених раніше частин загальної проблеми, котрим присвячується стаття. Проте, на сьогодні, в науково-практичній літературі питання екологічного податку з побічної продукції тваринництва сільськогосподарських підприємств у вигляді добрив залишається недостатньо дослідженим. Отже, це питання є актуальним для подальшого дослідження та проведення науково-практичних дискусій.

Формулювання мети і завдання дослідження. Метою дослідження є аналіз вітчизняного законодавства щодо справляння екологічного податку з побічної продукції тваринництва сільськогосподарських підприємств у вигляді добрив.

Виклад основного матеріалу дослідження з повним обґрунтуванням отриманих наукових результатів. Екологічний податок — загальнодержавний обов’язковий платіж, що справляється з фактичних обсягів викидів у атмосферне повітря, скидів у водні об’єкти забруднюючих речовин, розміщення відходів, фактичного обсягу радіоактивних відходів, що тимчасово зберігаються їх виробниками, фактичного обсягу утворених радіоактивних відходів і з фактичного обсягу радіоактивних відходів, накопичених до 1 квітня 2009 року, а також за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів, для забезпечення екологічної безпеки, а також безпеки життя та здоров’я громадян [1].

Відповідно до визначення, що наведено в словнику економічних термінів за ред. Ф. Бутинця, екологічний податок — загальнодержавний обов’язковий платіж, що сплачується з фактичних обсягів викидів в атмосферу, скидів у водні об’єкти забруднюючих речовин і розміщення відходів, який є джерелом фінансування заходів, спрямованих на охорону навколишнього середовища, раціональне використання природних ресурсів, підвищення рівня екологічної безпеки життєдіяльності людини [2, с. 38].

Надходження до зведеного державного бюджету екологічного податку в Україні за 2011–2013 рр. наведено в табл. 1.

Таблиця 1

НАДХОДЖЕННЯ ДО ЗВЕДЕНОГО ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ

ЕКОЛОГІЧНОГО ПОДАТКУ В УКРАЇНІ ЗА 2011–2013 рр. [3], тис. грн

Код   Роки
     
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           

Назва області

з/п

області

201120122013

12   3 4 5 6
11   АР Крим 32153,58 43646,26 39851,25
22   Вінницька 31910,80 55366,14 110101,69
33   Волинська 9484,01 4716,31 5811,51
44   Дніпропетровська 286516,55 427507,18 547420,22
55   Донецька 374314,78 534802,37 701233,21
66   Житомирська 23618,41 23091,62 41825,53
77   Закарпатська 11667,90 5389,32 10483,07
88   Запорізька 103485,25 113151,10 197431,92
99   Івано-Франківська 100630,54 121019,90 197830,06
10 10 Київська 63297,12 62904,60 225859,33
11 11 Кіровоградська 12035,28 15533,04 28114,48
12 12 Луганська 161273,18 156432,60 187321,92
13 13 Львівська 60195,62 49810,08 69076,49
14 14 Миколаївська 14809,41 16633,62 20599,26
15 15 Одеська 19772,37 12954,31 20560,03
16 16 Полтавська 127738,41 160803,81 219284,19
17 17 Рівненська 12549,85 12316,62 20244,85
18 18 Сумська 10326,85 12690,84 27702,04
19 19 Тернопільська 4544,36 3578,48 5096,62
20 20 Харківська 77957,69 115263,02 181830,40
21 21 Херсонська 11491,86 9662,95 13891,36
22 22 Хмельницька 9841,43 8995,03 11493,35
23 23 Черкаська 20580,25 26874,67 43340,71
24 24 Чернівецька 3543,40 4228,81 5849,56
25 25 Чернігівська 17070,36 21897,80 29386,66
26 26 м. Київ 642562,02 670129,26 731041,67
27 27 м. Севастополь 4566,29 4758,36 5997,85
Всього: 2247937,55 2694160,14 3680679,22

З табл. 1 видно, що надходження до зведеного державного бюджету України екологічного податку в 2013 р. склало 3680679,22 тис. грн, що на 986519,08 тис. грн або 36,61 % більше ніж у 2012 р. і на 1432741,67 тис. грн або 63,73 % більше ніж у 2011 р. Тобто, відбувається позитивна тенденція щодо збільшення надходжень з екологічного податку до державного бюджету України.

Важливою місією екологічного податку є також стимулювання суб’єктів господарювання запобіганню або зменшенню обсягів утворення відходів у процесі діяльності, відверненню негативних їх впливу на навколишнє природнє середовище.

Сільськогосподарська продукція — продукція, перелік якої визначений у групах 01–14 розділів I і II Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (надалі — УКТ ЗЕД) згідно із Законом України «Про Митний тариф України» [4].

До сільськогосподарської продукції (товарів) також належать відходи, отримані при виробництві сільськогосподарської продукції (товарів), визначених у групах 1–14 УКТ ЗЕД згідно із Законом України «Про Митний тариф України» [5], а саме: органічні добрива (гній, перегній, пташиний послід, а також полова, бадилля тощо), суміші органічних та мінеральних добрив, у яких частка органічних добрив становить більше 50 % від загальної ваги таких сумішей, а також усе біологічне паливо та енергія, отримані при переробці та утилізації сільгосппродукції (товарів) та їх відходів (біогаз, біодизель, етанол, тверде біопаливо, у виробництві якого була використана сільгосппродукція (її відходи) в розмірі більше 50 % від усієї використаної продукції, електрична енергія, пар, гаряча вода тощо).

Відповідно до п. 2.6 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку біологічних активів побічною є сільськогосподарська продукція, яка одержується від одного біологічного активу або їх групи одночасно з основною, але має другорядне значення, а економічні вигоди від її використання є несуттєвими (у тваринництві — гній, пташиний послід тощо) [6].

Державний класифікатор відходів ДК 005-96 [7] описує, зокрема, відходи, які утворилися в результаті вирощування тварин і виробництва продукції тваринництва та птахівництва. Гній і пташиний послід включено до групи відходів — 01, класифікаційне угруповання — 012, коди: 0121.2.6.03 «Екскременти, сечо-

Тому, з одного боку, гній і пташиний послід сільськогосподарських підприємств, що займаються виробництвом продукції тваринництва та птахівництва є побічною продукцією, а з іншого боку є відходами, що утворилися в результаті їх вирощування.

Основні підгалузі тваринництва, що утворюють відходи у вигляді гною: 1) велика рогата худоба молочного напрямку; 2) велика рогата худоба м’ясного напрямку; 3) свинарство; 4) вівчарство (козівництво) роздільно-тонкорунне, напівтонкорунне, напівгрубошерстне, грубошерстне; 5) вівчарство каракульське і смушкове; 6) конярство; 7) кролівництво і звірівництво.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про відходи», відходи

— це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення [8].

Утворення відходів у вигляді гною та пташиного посліду в Україні за 2010–2012 рр. наведено на рис. 1.

Рис. 1. Утворення відходів у вигляді гною та пташиного посліду в Україні за 2010–2012 рр. [9; 10].

вина та гній (включно струхлявіле сіно та солома) від худоби» та 0124.2.6.03 «Послід пташиний». Обсяг утворених відходів (рис. 1) у вигляді гною та пташиного посліду в Україні за 2010 р. складає 3796,9 тис. т. У 2011 р. цей показник збільшився в порівнянні з 2010 р. на 3957,7 тис. т, у той же час у 2012 р. обсяг утворених відходів у вигляді гною та пташиного посліду складає 5062 тис. т, що на 2092,6 тис. т менше ніж у 2011 р., проте більше на 1265,1 тис. т ніж у 2010 р.

Об’єми утилізованиж відходів у вигляді гною та пташиного посліду в Україні за 2010

—2012 р. наведено на рис. 2.

Рис. 2. Утилізація відходів у вигляді гною та пташиного посліду в Україні за 2010–2012 рр. [9; 10]

Обсяг утилізованих відходів (рис. 2) у вигляді гною та пташиного посліду в Україні за 2010 р. складає 2962,8 тис. т. У 2011 р. цей показник збільшився в порівнянні з 2010 р. на 438,1 тис. т, у той же час у 2012 р. обсяг утворених відходів у вигляді гною та пташиного посліду складає 3442 тис. т, що на 41,1 тис. т більше ніж у 2011 р. та більше на 479,2 тис. т ніж у 2010 р. У порівнянні до утворення і утилізації відходів у вигляді гною та пташиного посліду в Україні в 2010–2012 рр. складає 78 % у 2010 р., 43 % у 2011 р. і 68 % у 2012 р. Тобто, відходів у вигляді гною та пташи-

Відповідно до пп. 14.1.223 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, розміщення відходів — постійне (остаточне) перебування або захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об’єктах (місцях розміщення відходів, сховищах, полігонах, комплексах, спорудах, ділянках надр тощо), на використання яких отримано дозволи уповноважених органів [1].

Згідно з пп. 242.1.3 п. 242.1 ст. 242 ПКУ об’єктом та базою оподаткування екологічного податку є, зокрема, обсяги та види (класи) розміщених відходів, крім обсягів і видів (класів) відходів як вторинної сировини, що розміщуються на власних територіях (об’єктах) суб’єктів господарювання [1].

Відповідно до абз. 16 ст. 1 ПКУ відведені місця чи об’єкти — місця чи об’єкти (місця розміщення відходів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл уповноважених органів на видалення відходів чи здійснення інших операцій з відходами [1].

На запити Державної податкової служби України, Міністерство екології та природних ресурсів України надало роз’яснення щодо екологічного податку за розміщення відходів у листі «Щодо надання роз’яснень стосовно сплати екологічного податку за розміщення відходів» № 4794/07/10-12 від 06.03.2012 р., в якому зазначається: «Відходи сільського господарства містять значну частку органічних речовин (органічну складову) і практично завжди повністю утилізуються за різними напрямами (наприклад операції R1, R3, R10) (рис. 3).

Таким чином, хоча курячий послід або гній є відходами, але після нескладних підготовчих операцій відбувається остаточна утилізація зазначених відходів» [11].

Схема основних операцій з відходами відповідно до Базельської конвенції про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх видаленням (рис. 3).

На зустрічі з головою ДПС України О. Клименком, яка відбулася 14.06.2012 р. в м. Одесі, було зазначено, що сільськогосподарські підприємства, селянські та інші господарства, які займаються виробництвом (вирощуванням), переробкою та збутом продукції тваринництва та птахівництва і при цьому здійснюють розміщення протягом звітного кварталу відходів (гною та пташиного посліду), є платниками екологічного податку [13].

ного посліду за період 2010–2012 рр. утилізовано менше ніж вони утворилися. Рис. 3. Схема основних операцій з відходами відповідно до Базельської конвенції про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх видаленням [12]

Проте, вже у 2013 р. Міністерство доходів і зборів у Листі № 8443/7/99-99-15-04-01-17 від 17.06.2013 р. зазначає, що з 1 січня 2013 року лише у разі розміщення сільськогосподарськими підприємствами, селянськими та іншими господарствами, які займаються виробництвом (вирощуванням), переробкою та збутом продукції тваринництва та птахівництва, обсягів гною та пташиного посліду у спеціально відведених для цього місцях чи на об’єктах, на викорис-

Висновки і перспективи подальших досліджень у даному напрямку. Тобто, якщо сільськогосподарські підприємства, що займаються виробництвом (вирощуванням), переробкою та збутом продукції тваринництва та птахівництва, реалізують гній та/або пташиний послід як добрива стороннім підприємствам або використовують у власній господарській діяльності для покращення родючості земельних наділів і не мають спеціальних дозволів на утилізацію таких відходів (гній та пташиний послід), сплачувати екологічний податок такі сільськогосподарські підприємства не повинні. У подальших дослідженнях доцільно розробити методичні рекомендації щодо оподаткування таких відходів.

Бібліографічний список

1. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI [Електронний ресурс]. — Режим доступу до ресурсу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-

bin/laws/main.cgi?nreg=2755-17&p=1325929236848879.

2. Словник економічних термінів: економічна теорія, бухгалтерський облік / Л. В. Чижевська, Д. Л. Лозинський [за ред. проф. Ф. Ф. Бутинця]. — Житомир: ЖДТУ, 2011. — 160 с.

3. Лист Міністерства доходів і зборів № 1825/Б/99-99-20-03-02-14 від 27.03.2014 р. — 2 с.

4. Закон України «Про аграрні розписки» від 06.11.2012 р. № 5479-VI [Електронний ресурс]. — Режим доступу до ресурсу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5479-17.

5. Закон України «Про Митний тариф України» від 19.09.2013 р. № 584-VII [Електронний ресурс]. — Режим доступу до ресурсу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/584%D0%B0-18/print1389887254397445.

6. Методичні рекомендації з обліку біологічних активів, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2006 р. № 1315 [Електронний ресурс]. — Режим доступу до ресурсу: http://minfin.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=293605&cat_id=293536.

7. Державний класифікатор відходів ДК 005-96, затверджений наказом Держстандарту України від 29 лютого 1996 р. № 89 [Електронний ресурс]. — Режим доступу до ресурсу: http://www.osf.org.ua/include/DK%20005-96.pdf.

8. Закон України «Про відходи» від 08.03.1998 р. № 187/98 [Електронний ресурс]. — Режим доступу до ресурсу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/ 187/98-%D0%B2%D1%80/print1389887254397445.http://minfin.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=293605&cat_id=293536.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
ФІЛОСОФСЬКИЙ ПІДХІД У БУХГАЛТЕРСЬКОМУ ОБЛІКУ В СИСТЕМІ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БІЗНЕСУ
ПОРЯДОК СКЛАДАННЯ І ПОДАННЯ РОЗРАХУНКІВ ДО БЮДЖЕТНИХ ЗАПИТІВ І ЗАТВЕРДЖЕННЯ БЮДЖЕТУ У СУДОВІЙ СИСТЕМІ
ОБЛІК ВИТРАТ ТА УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЯХ ВОДНОГО ГОСПОДАРСТВА
МОДЕЛЮВАННЯ ЗАТРАТ В УМОВАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ
АНАЛІЗ СТІЙКОГО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІЧНИХ СИСТЕМ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛГІЧНІ АСПЕКТИ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)