Posibniki.com.ua Право Правові основи місцевого самоврядування 16.2. Взаємовідносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, що належать до комунальної власності


< Попередня  Змiст  Наступна >

16.2. Взаємовідносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, що належать до комунальної власності


Керівники відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради у випадках, передбачених законом, призначаються на посаду і звільняються з посади сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради за погодженням з відповідними органами виконавчої влади.

Районні та обласні ради винятково на їх пленарних засіданнях приймають рішення що до делегування місцевим державним адміністраціям окремих повноважень районних, обласних рад, заслуховують звіти голів місцевих державних адміністрацій, їх заступників, керівників управлінь, відділів й інших структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій про виконання

програм соціально-економічного та культурного розвитку, бюджету, рішень ради із зазначених питань, а також про здійснення місцевими державними адміністраціями делегованих їм радою повноважень.

Районними та обласними радами може бути прийняте рішення про недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації, а також рішення про звернення до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів вик онавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів, а також повноваження районних, обласних рад і їх органів. У випадку дострокового припинення повноважень голови відповідної місцевої державної адміністрації районна та обласна рада мають право вносити пропозиції до Кабінету Міністрів Укр аїни щодо голови відповідної місцевої державної адміністрації.

Стаття 44 Закону України «Про місцеве самоврядування в

Україні» передбачає перелік повноважень районних та обласних рад, які можуть бути делеговані відповідним місцевим державним адміністраціям.

Голова районної, обласної, районної у місті ради за рішенням ради має право звертатися до суду щодо визнання незаконними актів місце вих органів виконавчої влади, які обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів, а також повноваження районних, обласних рад та їх органів.

Органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів і посадових осіб місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конститу цією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими законами до повноважень органів і посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків виконання делегованих їм радами повноважень та в інших випадках, передбачених законом.

Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відпо відних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності і підконтрольності органам місцевого самоврядування. Відповідною радою приймається рішення про створення у разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення з іншими суб’єктами комунальної власності спільних проектів або спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій, визначення повноважень ци х органів (служб).

Сільським, селищним, міським головою призначаються на посади і звільняються з посад керівники відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім керівників дошкільних, загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад заслуховують звіт и про роботу керівників підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад.

16.3. Взаємовідносини органів місцевого самоврядування з іншими суб’єктами права

Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах пі дконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом. З питань, віднесених до відання органів місцевого самоврядування, на їх вимогу підприємства, установи та організації, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, надають відповідну інформацію.

Органам місцевого самоврядування надано право виступати з ініціативою щодо перевірок, а так ож організації проведення перевірок на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності, з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади.

Одним із прикладів взаємовідносин між органами місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних гр омад, що будуються на договірній основі, може слугувати концесія.

Концесія — це надання з метою задоволення громадських потреб органом місцевого самоврядування на підставі концесійного договору на платній і строковій основі юридичній або фізичній особі права на створення (будівництво) та/або управління (експлуатацію) об’єкта концесії за умови взяття су б’єктом підприємницької діяльності (концесіонером) на себе зобов’язань зі створення (будівництва) та/або управління (експлуатації) об’єктом концесії, майнової відповідальності й можливого підприємницького ризику.

Концесійний договір укладається після проведення конкурсною комісією концесійного конкурсу між концесієдавцем (органом місцевого самоврядування) та переможцем конкурсу — концесіонером (суб’єктом підприємницької діяльності, який відповідно до законодавства отримав концесію).

Важливим моментом реалізації місцевого самоврядування в

Україні є взаємодія органів місцевого самоврядування з органами самоорганізації громадян.

Основними правовими актами, що регу люють питання взаємодії цих суб’єктів, є Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Закон України від 11 липня 2001 р. «Про органи самоорганізації населення».

Відповідно до статті 2 Закону України «Про органи самоорганізації населення» органи самоорганізації населення — це форма участі членів територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, пре дставницькі органи, що створюються жителями, які на законних підставах проживають на території села, селища, міста або їх частин, для вирішення окремих питань місцевого значення шляхом здійснення власних, передбачених законодавством, та делегованих сільською, селищною, міською, районною у місті радою повноважень.

Органами самоорганізації населення є будинкові, вуличні, квартальні комітети, комітети мікрорайонів, комітети ра йонів у містах, сільські, селищні комітети.

Органи самоорганізації громадян мають змогу здійснювати передбачені законодавством повноваження з безпосереднього вирішення питань місцевого значення, що дає можливість шляхом делегування повноважень органів місцевого самоврядування (зокрема сільських, селищних, міських рад) наблизити розв’язання низки проблем, які набагато краще можуть бути вирішені самим населенням.

Орга н самоорганізації населення — це орган, який утворюється за дозволом сільської, селищної, міської, районної у місті ради і у своїй діяльності керується рішеннями цих органів, їх виконавчих органів та Положенням про орган самоорганізації населення, затвердженим органами місцевого самоврядування.

Легалізація органу самоорганізації населення здійснюється виконавчим комітетом відповідної ради шляхом реєстрації або повідомлен ня про заснування у порядку, передбаченому Законом України «Про органи самоорганізації населення».

Сільська, селищна, міська, районна у місті рада для реалізації власних повноважень передає органу самоорганізації населення

відповідні кошти, а також матеріально-технічні та інші ресурси, здійснює контроль за виконанням згаданих повноважень. Крім того, сільська, селищна, міська, районна у місті рада може додатково наділяти частиною своїх повноважень орган самоорганізації населення з одночасною передачею йому додаткових коштів, а також матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень (крі м повноважень, віднесених законами України до виключної компетенції місцевої ради), здійснює контроль за їх виконанням.

Відповідно до положень ст. 27 Закону України «Про органи самоорганізації населення» органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та їх посадові особи не мають права втручатися в діяльність органу самоорганізації населення, крім випадків, передбачених законо м. Члени органу самоорганізації населення мають право брати участь у засіданнях відповідних місцевих рад та їх виконавчих органів, що стосуються їх діяльності, а також при розгляді питань, ініційованих органом самоорганізації населення, з правом дорадчого голосу.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
Європейська Хартія місцевого самоврядування
Хартія Конгресу місцевих і регіональних влад Європи (КМРВЄ)
Концепція Програми законодавчого забезпечення розвитку місцевого самоврядування
Європейська рамкова конвенція про транскордонне співробітництво між територіальними общинами або властями
РЕКОМЕНДАЦІЇ № R(95)19 КОМІТЕТУ МІНІСТРІВ ДЕРЖАВАМЧЛЕНАМ ЩОДО ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ПРИНЦИПІВ СУБСИДІАРНОСТІ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)