При впровадженні Болонського процесу в Одеській національній академії зв’язку ім. О. С. Попова (ОНАЗ) актуальною є проблема формування в межах ОНАЗ такої системи освіти, яка б враховувала світовий та вітчизняний досвід у сфері освіти, а також специфіку вітчизняної освіти за напрямками спеціальностей, за якими ведеться підготовка в ОНАЗ.
Метою даної роботи є дослідження основних аспектів підвищення ефективності впровадження Болонського процесу в систему економічної освіти ОНАЗ.
Визначальними критеріями освіти в рамках Болонського процесу для економічної освіти ОНАЗ є: якість підготовки фахівців; зміцнення довіри між суб’єктами освіти; відповідність європейському ринку праці; мобільність; сумісність кваліфікації на вузівському та післявузівському етапах підготовки; посилення конкурентоспроможності системи економічної освіти ОНАЗ. Ці вимоги є певною програмою розвитку вищої економічної освіти в ОНАЗ. У рамках Болонського процесу було сформульовано шість ключових позицій [1, 2], які актуальні для впровадження Болонського процесу в систему економічної освіти ОНАЗ, оцінка ступеня готовності системи економічної освіти ОНАЗ до виконання цих позицій з позиції авторів даної роботи наведена в табл. 1.
Подальші дії ОНАЗ для відповідності ключовим позиціям Болонського процесу такі: впровадження системи легкозрозумілих і адекватних ступенів; впровадження системи двоциклової освіти (доступеневе і післяступеневе навчання), системи накопичення кредитів (ECTS) або інших сумісних з нею систем; сприяння мобільності студентів і викладачів; забезпечення відповідності високоякісним стандартам вищої освіти; сприяння європейському підходу до вищої освіти; організація навчання протягом усього життя.
Ст у п і н ь го то в н о с ті си ст е м и екон ом і ч н о ї ос ві т и ОНАЗ до в и кон а н н я клю ч ов и х по зицій Б о лон с ьког о пр о ц е с у |
В ОНАЗ існ у є д в орі в н е в а сист ема ба кал а вр маг і ст р , п о тре б у ю ть к ори гу ва нн я на вч аль н о мет о дична база , три в а л і с ть та п рог ра м и навч ан ня . Не існ у є мо ж л иво с т і отри м а н н я д о к т орс ь к о го ст у п еня , через від м інніст ь пр ис у д ж е ння до к торс ь к ог о ст у п ен я в Ук р а їні та в Є в роп і |
К р едит на сист ема вп р ов а д ж у ється , є п р об л е м и з ф орм у в а н ня м на вч аль н и х п рог ра м за ст андар т а ми Бо ло нсько г о п роц е с у , нео б хі дна роб ота щодо роз ’ яснення по ло ж е нь Бо ло нсько г о п роц е с у се ре д вик л адачів та ст у д е н т і в |
П р оц е с не залеж и т ь від О НАЗ , на дано м у ет апі діяль н іст ь вка з ани х ак р ед ит ацій ни х а г е н тс тв на Ук р а їні не по ш и р ю єт ься |
Ст у п і н ь го то в н о с ті си ст е м и екон ом і ч н о ї ос ві т и ОНАЗ до в и кон а н н я клю ч ов и х по зицій Б о лон с ьког о пр о ц е с у |
На дано м у ет апі мо біл ь ніст ь ст у д е н т і в ОНАЗ під впл и во м Бо ло нсь к о г о п роц е с у не по ж в а в люєт ь ся , пер е дбач а єт ься , що вказ ане яв и щ е с п ос те рі г а ти м е ть с я в пе рс п е к т ив і |
По зиція не здійс н юєт ь ся че р ез те , що на дано м у ет апі ст у д ент и в ипу ск ни к и ОН АЗ ще не отри м у вали Д од а т к і в до дипл ома , р ек о м е н д о ваних ЮН ЕС К О . Сл ід нала го дж у в ат и зв ’ язк и з іно з ем ними о р г аніз аціям и з пр аце в лашт у в ан ня дл я під вищ е н н я г о тов н ос ті до пр ацевлашт у в ан ня ст у дент ів ОНАЗ піс л я ст ано в ленн я Бо ло нсь к о г о п роц е с у в сист емі е к он ом і ч н о ї ос в і ти ОНАЗ |
За в д а н ня заг а ль но націо н а л ьно г о рі в н я , як е в ці ло м у акт у ал ь н е дл я ОНАЗ в сенсі по ст ійно го вдо с ко нал е нн я навч а л ьно г о п роц е с у та пі дви щ е ння як ос ті ос в і ти , вп р о в адж е ння ст ан да р ті в і но р м Бо ло нсько г о п р оц е с у та нала го дж енн я м і жн а род н и х зв ’ язків |
152
Результатом даної роботи є дослідження основних аспектів підвищення ефективності впровадження Болонського процесу в систему економічної освіти ОНАЗ, що виражаються у:
1) відповідності освіти в рамках Болонського процесу економічній освіті ОНАЗ;
2) врахуванні при впровадженні Болонського процесу світового і вітчизняного досвіду;
3) готовності економічної освіти ОНАЗ до виконання позицій Болонського процесу;
4) формуванні плану подальших дій для підвищення ефективності впровадження Болонського процесу в систему економічної освіти ОНАЗ;
5) підготовці співробітників та студентів ОНАЗ до засвоєння організаційно-методичних засад Болонського процесу;
6) адаптації ідей ECTS до системи вищої освіти України для забезпечення мобільності студентів у процесі навчання та гнучкості підготовки фахівців через КМСОНП.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Ван дер Венде М. К. Болонская декларация: расширение доступности и повышение конкурентоспособности высшего образования в Европе // Высшее образование в Европе. — 2000. — Том XXV. № 3.
2. Болонський процес у фактах і документах/ Упорядники Степко М. Ф., Болюбаш Я. Я., Шинкарук В. Д., Грубінко В. В., Бабин І. І. Київ — Тернопіль: ТДПУ ім. В. Гнатюка, 2003.
— 52 с. (http://www.tspu.edu.ua/).
С. Я. Зубілевич, канд. екон. наук, проф., кафедра обліку і аудиту НУВГП, м. Рівне