Posibniki.com.ua Менеджмент Операційний менеджмент Тема 7. Управління якістю та продуктивністю операційної діяльності


< Попередня  Змiст  Наступна >

Тема 7. Управління якістю та продуктивністю операційної діяльності


Перевірити логіку власних міркувань, правильність самостійного розв’язання та коректність отриманої відповіді студент може, порівнявши їх із розв’язанням і правильною відповіддю, наведеними у першоджерелі [2, с. 183].

Завдання 4. Розв’язати задачу, умови якої наведено нижче.

Обсяг продажу магазину становить 500 упаковок супового концентрату на рік. Попит рівномірно розподілений протягом року. Ціна придбання одного пакета — 2 ум. од. За одне замовлення власник магазину повинен сплатити 10 ум. од. Термін доставки замовлення від постачальника — 12 робочих днів (при 6-денному робочому тижні). За оцінками спеціалістів, вит рати зберігання становлять 20 % від середньорічної вартості запасів. Скільки пакетів має замовляти власник кожного разу, якщо його мета полягає у мінімізації загальної вартості замовлень?

Узявши до уваги, що магазин працює 300 днів на рік, визначити, з якою частотою необхідно здійснювати подання замовлень, і встановити обсяг повторного замовлення.

Виходячи з того, що постачальник пропонує власникові знижки на закупівельні ціни (див. табл.), виз начити, чи доречно власникові магазину скористатися якоюсь із знижок?

ЗНИЖКИ ЗАЛЕЖНО ВІД ОБСЯГУ ЗАМОВЛЕННЯ, ПРОПОНОВАНІ

ПОСТАЧАЛЬНИКОМ

Розмір замовлення, упаковок Знижка, % Ціна за упаковку, ум. од.
0—199 0 2,00
200—499 2 1,96
500 і більше 4 1,92

Рекомендації

Перевірити логіку власних міркувань, правильність самостійного розв’язання та коректність отриманої відповіді студент може, порівнявши їх із розв’язанням і правильною відповіддю, наведеними у першоджерелі [155, с. 360, 361,

365—367].

Тема 7. Управління якістю та продуктивністю операційної діяльності Методичні поради щодо вивчення теми

Для самостійної роботи над вивченням теми студентові рекомендується скористатися матеріалом базових підручників [4; 10]; окрім цих джерел для кращого засвоєння проблематики другого та третього питань теми має сенс опрацювати і матеріал, наведений у [69] (список додаткової рекомендованої літератури). Література, що може бути використана на дода чу до цих джерел, зазначається у процесі викладення рекомендацій щодо самостійного вивчення матеріалу окремих питань теми.

73 Питання “Виробничі аспекти забезпечення конкурентоспроможності та конкурентостійкості організації” акцентує увагу студента на виробничій (операційній) діяльності як одній із складових, що формують та підтримують належний рівень конкурентоспроможності бізнес-організації. У підручнику Р. Б. Чейза, Н. Дж. Еквілайна та Р.Ф. Якобса яскраво та образно описано взаємозв’язок між операціями та конкурентоспроможністю організації, ви значено основні напрями розв’язання проблеми конкурентоспроможності, пов’язані саме з операційною діяльністю [10, с. 34—55].

Певною мірою студент вже обізнаний з цієї сферою завдяки вивченню таких дисциплін, як “Стратегічне управління”, “Маркетинг” та “Економіка підприємств”. Глибше загальна проблематика управління конкурентоспроможністю розглядатиметься у рамках вивчення однойменної дисципліни, а зараз, для самостійної роботи та під кріплення лекційного матеріалу, можна порадити звернутися до джерела, в якому не тільки висвітлюється сутність конкурентоспроможності як запоруки ринкового успіху бізнесової сучасної організації, а й чітко означається зв’язок між управлінням продуктивністю та якістю і підвищенням конкурентоспроможності фірми [69, с. 3—24]. Вивчення матеріалу дає змогу зрозуміти логіку переходу від розгляду шляхів і методів забезпечення конку рентоспроможності до суто управління якістю та продуктивністю операційної діяльності.

Сформувати понятійно-категоріальний апарат, необхідний для розгляду питання “Сучасна концепція управління якістю”, допоможе опрацювання глави підручника з виробничого менеджменту М.В. Макаренко та О.М. Махаліної, присвяченої управлінню якістю [4, с. 200

—210]. Саме тут міститься інформація про сутність поняття “якість”, охарактеризовано показники якості та ме тоди їх оцінювання, розглянуто так звані витрати на якість.

Другу частину питання, присвячену розгляду інструментарію статистичних методів контролю, ролі стандартів серії ISO-9000 у сучасному управлінні якістю та сутності філософії всеохоплюючого управління якістю, широко відомої під скороченою назвою “ТQМ”, доречно вивчати самостійно за підручником з виробничого та операційного менеджменту Р.Б. Чейза та ін. [10, с.176—207, 208

—226]. Особливу увагу при цьому слід приділити концепції “безперервності вдосконалення”,

74 75 оскільки саме вона визнається як альтернатива і водночас — як невід’ємна складова дуже популярного нині “реінжинірингу”.

Як уже зазначалося, з метою поглиблення знань з другого питання студентові має сенс звернутися до підручників спеціалізованого характеру [25; 99].

Глибокий, прискіпливий розгляд найрізноманітніших галузей сучасної концепції управління якістю очікує студента трохи пізніше, при вивченні дисципліни “Управління якістю”. Тому в процесі ви вчення курсу “Операційний менеджмент” в розумінні студента створюється лише загальне уявлення про управління якістю та його місце в операційному менеджменті (точніше, про сфери перетину цих двох досить близьких, але все-таки окремих дисциплін).

Питання “Сучасна концепція управління продуктивністю” присвячене розгляду сутності поняття “продуктивність”, складовим і чинникам продуктивності, ме тодам її оцінювання та аналізу, шляхам, інструментам і техніці її підвищення. На жаль, у підручниках, обраних за базові, інформацію з цього питання розпорошено по різних розділах і главах. Тому студенту варто звернутися до видання, присвяченого саме проблематиці управління продуктивністю [69, с. 30—58, 59— 87, 145—165, 166—195]. З метою поглиблення знань у цій сфері студент може ознайомитися з базов ими положеннями концепції управління продуктивністю, що послідовно формувалася у західній управлінській науці та успішно реалізовувалася у бізнесовій практиці протягом усього ХХ ст. Цю концепцію розгорнуто викладено у перекладних виданнях науково-практичного характеру, присвячених саме проблематиці управління продуктивністю [111; 123].

Рекомендації щодо самостійного набуття навиків розв’язання типових задач

Приклади типових задач наве дено нижче — це завдання 3 та 4 для самоперевірки знань теми курсу (див. “Контрольні запитання та завдання”).

Класичною задачею, навиків розв’язання якої має набути студент у процесі вивчення матеріалу щодо управління якістю, є задача побудови та інтерпретації контрольних карт. Алгоритм побудови контрольної карти наведено у [10, с. 211—217; 155, с.204—240]. Оволодінню базовою методикою оцінювання рівня продуктивності та набуттю практичних навичок розрахунку одиничних, багатофакторних та інтегрального (загального) показників продуктивності сприятиме опрацювання прикладів розв’язання відповідних задач, наведених у [10, с. 34—55].

Контрольні запитання та завдання

1. Розкрити сутність понять “конкурентоспроможність фірми” і “конкурентостійкість фірми” та охарактеризувати ключові аспекти забезпечення конкурентоспроможності.

2. Як пов’язані між собою конкурентоспроможність фірми та операційна діяльність?

3. Якою є роль операційної функції у забезпеченні якості?

4. Розкрити сутність поняття “якість” та охарактеризувати аспекти, методи контролю і програми забезпечення якості.

5. Дати характеристику статистичних методів контролю якості продукції, статистичних методів контролю якості процесів.

6. Охарактеризувати ключові етапи еволюції менеджменту якості.

7. Здійснити порівняльну характеристику сучасних підходів (японського, американського) до управління якістю.

8. Розкрити зміст концепції всеосяжного управління якістю (TQM) як базової концепції сучасного менеджменту операцій.

9. Розкрити природу, значення, джерела продуктивності операційної діяльності, взаємозв’язок продуктивності та якості, продуктивності та ефективності.

10. Чим визначається ефективність (продуктивність) операцій?

Творче завдання

Написати есе на тему: “Загострення світової конкуренції та значення операційного менеджменту у забезпеченні перемоги фірми у конкурентній боротьбі”.

Завдання для самоперевірки знань

Завдання 1. Замість знаків питання в контрольній карті середньоарифметичних необхідно вказати відповідні позначення, найменування, формули для розрахунку.

76 2 — ?

4 — ?

5 — ?

3 — ?

1 — ?

Контрольна карта середньоарифметичних

Завдання 2. Із відповідей, запропонованих до кожного пункту наведеного тесту, обрати правильну (єдину чи кілька).

1. Конкурентоспроможність фірми (підприємства) — це: а) її порівняльна перевага щодо інших фірм даної галузі всередині країни та за її межами; б) її порівняльна перевага за параметрами якості та ціни споживання; в) рівень компетенції підприємства щодо інших підприємств за такими параметрами, як технологія, навики персоналу, якість, комунікації тощо; г) стійкість (усталеність) виробничо-господарської діяльності фірми.

2. З наведеного нижче переліку виділити ті групи показників, які характеризують якість продукції: а) екологічні; б) естетичні; в) ергономічні; г) економічні; д) елементарні; е) призначення; ж) надійності; з) оновлення; і) технологічності; к) матеріаломісткості.

3. Якість — це: а) властивість продукції, що дає їй змогу конкурувати на ринку товарів; б) економічна категорія, яка відбиває ступінь придатності продукції для споживання; в) сукупність властивостей продукції, що зумовлюють ступінь її придатності задовольняти потреби споживачів.

4. Ідеологія якого етапу еволюції систем управління якістю відповідає девізу “Якість продукції як відповідність стандартам”?

7778 а) етапу системи роботи за технічною документацією (системи Ф. Тейлора); б) етапу системи статистичного управління якістю; в) етапу системи TQС; г) етапу системи TQM.

5. Продуктивність — це: а) співвідношення отримуваних результатів і витрат на їх досягнення; б) відношення витрат на отримання результату до кінцевих результатів.

Завдання 3. Розв’язати задачу, умови якої наведено нижче.

Здійснюється фасування чаю в упаковки по 125 г. Відомо, що фасувальне обладнання працює зі стандартним відхиленням у 0,15 г. Для забезпечення необхідної ваги достатньо налаштувати устаткування на середнє значення у 125 г. Через кожні 30 хв здійснюється випадкова вибірка обсягом у 5 упаковок, кожну з упаковок зважують. У табл иці наведено результати шістьох послідовних вибірок.

Побудувати за цими даними контрольну карту середньоарифметичного; нанести середні значення на контрольну карту та виконати аналіз отриманих результатів. Побудувати контрольну карту розмахів; нанести значення розмахів на контрольну карту та проаналізувати отримані результати.

ВАГА УПАКОВКИ, г

Номер вибірки
1 2 3 4 5 6
125,1 124,9 125,2 125,0 124,8 124,9
125,3 125,0 125,1 125,0 124,8 125,1
125,1 125,1 125,3 124,7 125,2 125,0
124,8 124,9 125,0 125,2 125,1 124,9
125,1 124,7 125,1 125,1 124,9 125,2

 


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
2.4. Основні терміни та поняття ? Виробнича програма ? Планування ресурсів
3.2. Нормативний рівень опрацювання матеріалу Тема 8. Ключові аспекти проектування та створення операційної системи
Рекомендації
Тема 9. Ключові аспекти перетворень і розвитку операційної системи
Тема 10. Інструментарій проектного менеджменту та його застосування в управлінні створенням і розвитком операційної системи
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)