Posibniki.com.ua Мікроекономіка Економіка підприємств агропромислового комплексу 19.2. Умови забезпечення ефективної інноваційної діяльності (інноваційного процесу)


< Попередня  Змiст  Наступна >

19.2. Умови забезпечення ефективної інноваційної діяльності (інноваційного процесу)


Для ефективного функціонування економіки необхідно, щоб інновації впроваджувалися на макрорівні шляхом міжгалузевих структурних зрушень і якісних змін у стані продуктивних сил.

На мікрорівні мають бути створені умови для впровадження підприємствами інновацій і локальних новацій з метою розв’язання тактичних і стратегічних завдань щодо збільшення за необхідності обсягу виробництва продукції вищої якості, випуску нових видів продукції, досягнення стабільності виробництва в результаті пом’якшення впливу несприятливих природних умов, забезпечення економії ресурсів, особливо енергоносіїв, та охорони довкілля, успішного вирішення соціальних питань, пов’язаних із докорінними змінами умов праці, життя і побуту людей на селі.

Наукою і світовою практикою доведено, що інноваційна діяльність ви щого рівня та виробничо-інноваційна діяльність підприємств може бути успішною тоді, коли вона супроводжуватиметься інституціональним розвитком — ство- ктури

сукупності підприємств, організацій, установ, їх об’єднань, які залежно від функціонального призначення розробляють нові ідеї, створюють інновації, надають послуги із забезпечення інноваційної діяльності вищого рівня та виробничо-інноваційній діяльності підприємств (фінансові, консалтингові, маркетингові, освітні, інформаційно-комунікативні тощо).

Представниками інноваційної інфраструктури в агропро мисловому комплексі є агротехнопарки, інноваційні бізнес-інкубатори, венчурні підприємства, науково-дослідні інноваційні центри, консалтингові фірми тощо.

Агротехнопарк визначають як територіальний галузевий науково-технічний комплекс (об’єднання) юридично самостійних структур — наукових, проектноконструкторських, освітніх, технологічних, інформаційних, агропромислових підприємств, діяльність яких ґрунтується на кооперативних засадах і координується з мето ю налагодження ефективного інноваційного процесу.

Базовою структурою агротехнопарків є інноваційні бізнес-інкубатори, в яких здійснюються наукові розробки. Крім того, метою їх діяльності є створення необхідних умов для функціонування малих інноваційних і виробничих підприємств, які розробляють інновації — нову техніку, технології, послуги — і/або поширюють їх між потенційними споживачами. Інноваційні інкубатори надають ци м структурам необхідні консультації і рекламні послуги, забезпечують потрібною інформацією, проводять експертизу інноваційних проектів, здійснюють пошук потенційних інвесторів тощо. Інноваційні бізнес-інкубатори заінтересовані в ефективній діяльності таких підприємств, а також сприяють створенню нових, оскільки беруть участь у привласненні частки одержаного цими структурами прибутку. Бізнес-інкубатор опікується новостворе ним підприємством кілька років (до трьох), маючи на увазі, що за цей час воно набуде необхідного досвіду для високопродуктивної діяльності.

Велику роль в інноваційній інфраструктурі відіграють венчурні підприємства. Це, як правило, невеликі, але гнучкі і мобільні підприємства, зв’язуюча ланка між фундаментальними і прикладними дослідженнями, в яких відбувається нерідко генерація ідей, до робка винаходів, корисних моделей, втілення їх у нові продукти, впровадження яких пов’язане з ризиком.

Більшість підприємств інноваційної інфраструктури (науково-дослідні інноваційні центри, технопарки, технополіси

1 , інноваційні бізнес-інкубатори, венчурні підприємства тощо) набули узагальненої назви «інноваційне підприємство». Господарським кодексом України воно визначається як підприємство (об’єднання підприємств), що розробляє, виробляє і реалізує інноваційні продукти і/або продукцію чи послуги, обсяг яких у грошовому виразі перевищує 70 % його загального обсягу продукції і/або послуг.

Станом на 2

012 р. інноваційна інфраструктура в агропромисловому комплексі перебувала лише в стані становлення.

1

В Україні поки що не створено жодного технопарку. Це найбільш складна інноваційна структура, в якій розробляються і реалізуються наукомістка продукція та високі технології, конкурентоспроможні на світовому ринку. Функціонує у вигляді територіального утворення міського типу, в якому працюють і мешкають його працівники. Це кластерного типу структура наукових та обслуговуючих організацій. ційно-інноваційної моделі розвитку країни, у тому числі і АПК, необхідне істотне вдосконалення методів використання висококваліфікованої робочої сили, насамперед із ІТ-сфери — сфери високих інформаційних технологій, запобігання еміграції фахівців в галузі цих високих технологій з України за кордон та заохоченню їх до ро боти в себе в країні.

Вирішити цю проблему можна завдяки використанню досвіду країн, насамперед Індії, щодо розвитку в себе аутсортингу — передачі на виконання підряднику складних завдань від стадії розробки програмного забезпечення до стадії здійснення на постійній основі вузлових (найважливіших) бізнес-процесів. У результаті висококласні спеціалісти забезпечуються роботою в себе в країні з відпо відним матеріальним стимулюванням.

Важливо при цьому забезпечити додаткову підтримку ІТ-компаній, особливо на початковому етапі їх функціонування, у тому числі і через замовлення державних проектів щодо створення програмного забезпечення. В Індії, зокрема, швидко зростає кількість компаній, які спеціалізуються на наданні виключно наукомістких послуг підвищеної ск ладності, які користуються попитом у низці розвинутих країн, насамперед у США та Великобританії.

В Україні, завдяки її кадровому потенціалу, є великі можливості для розвитку індустрії високих технологій, що в перспективі може стати одним із найважливіших важелів забезпечення нашій державі економічної стабільності та конкурентоспроможності на світових ринках.

Про це св ідчить та обставина, що у 2011 р., навіть за всіх наших економічних проблем, Україна посідала п’яте місце в світі за обсягом експорту програмного забезпечення (1 млрд дол.), причому щорічно цей обсяг зростає і в найближчі два-три роки може досягти більше 8 млрд дол. На державному рівні вживаються заходи з прискореного розвитк у ІТ-індустрії та істотного поліпшення підготовки спеціалістів для неї в кількісному та якісному аспектах. Зокрема, прийнятим у грудні 2011 р. Верховною Радою України у першому читанні законопроектом з цих питань передбачається пільгове оподаткування ІТпідприємств (ставка податку 16 %), звільнення їх від сплати ПДВ, щорічне збільшення кількості зайнятих у даній сфері на 20 %.

Для забезпечення ефективності виробничо-інноваційної діяльності підприємств важливо враховувати життєвий цикл інновацій. У 2012 р. питання його визначення залишалося не вирішеним. І це не випадково, враховуючи різноманітність видів інновацій, неоднакове їх цільове призначення і різночасовість застосування окремими суб’єктами господарювання.

Вихідним у визначенні життєвого циклу інновацій мо же слугувати та обставина, що вони впроваджуються суб’єктами господарювання з метою одержання конкурентних переваг на ринку відповідного виду продукції. Є очевидним, що найбільший економічний ефект отримують ті суб’єкти господарювання, які першими впровадили їх у виробництво. Інші підприємства, впроваджуючи ту ж інновацію дещо пізніше, також набуватимуть певних конкурентних пе реваг, але отримуватимуть відносно меншу економічну вигоду. суб’єкти господарювання набувають від її впровадження конкурентних переваг. Такі переваги зникають, коли дану інновацію впровадили така кількість однопрофільних підприємств, продукція яких починає переважати на ринку. Це є серйозним сигналом для підприємства щодо необхідності створення нових конкурентних переваг. Іншими словами, оскільки інноваційні нововведення копіюються конкурентами, то для збереження конкурентних переваг підприємства вимушені придбавати або створювати досконаліші інновації для розв’язання (виконання) одного і того ж господарського завдання. При цьому необхідно брати до уваги, що така дія зумовлює зростання трансакційних витрат на збір і оброблення інформації, яка стосується стану науково-технічної сфери і можливостей придбання чи створення нової інновацій.

Таким чином, можна констатувати, по-перше, життєвий цикл інновацій істотно залежить від темпів її поширення і практичного освоєння товаровиробниками; по-друге, існує потреба в розробці інноваційної стратегії підприємства (як важливої складової його загальної стратегії) з урахуванням життєвого циклу інновації в єдності з життєвим циклом товару.

Сутність цієї стратегії полягає в активному впливові на ринок і в здійснюваних змінах внутрішнього середовища підприємства завдяки впровадженню новацій, що забезпечують його довготривалі конкурентні переваги на ринку продукованої продукції. Іншими словами, інноваційна стратегія підприємства відображує його реакцію на зміну зовнішнього середовища і спрямована на розвиток потенціалу цього суб’єкта господарювання, що забезпечує нову якість виробництва і менеджменту. Ефективна інноваційна стратегія має бути орієнтована на впровадження не просто нових машин, механізмів, обладнання тощо, а новітньої техніки, що відповідає вимогам нових технологій, які стають авангардним напрямом наукового техніко-технологічного прогресу.

Важливість інноваційної стратегії посилюється у зв’язку з появою значної кількості ефективних товаровиробників, які вже мають свої ніші на ринку і намагаються їх зберегти та розширити. Це загострює конкурентну боротьбу, яку тепер не можна виграти без впровадження інновацій, оскілки уже рельєфно виявляється вичерпність екстенсивних чинників і звуженість використання цінового фактора (цінової конкуренції).

У зв’язку з тим, що більшість підприємств не спроможні здійснювати фундаментальні та прикладні наукові дослідження через їх високу капіталомісткість і відсутність у них наукових кадрів необхідної кваліфікації, то успішна інноваційна стратегія таких підприємств має бути орієнтована не лише на закупівлю новітніх засобів виробництва і технологій, які є доступними на ринку, а й на придбання ліцензій і ноу-хау з наступним проведенням самостійних наукових розробок, спрямованих на адаптацію таких новацій для умов цих суб’єктів господарювання.

При цьому мають бути створені адекватні системи управління і система стимулювання інноваційної діяльності та сформована сучасна інноваційна культу- ти сприйняття персоналом нових ідей, його заінтересованість у впровадженні новацій. Досягти цього можна за умови всебічного розвитку творчих здібностей працівників і повнішої реалізації їх креативного потенціалу.

Виокремлюють кілька видів інноваційних стратегій підприємства. Наприклад, С. Фріман виділяв шість таких стратегій: наступальна, захисна, імітаційна, залежна, традиційна і «за нагодою».

Наступальну інноваційну стратегію здійснюють фірми, які спроможні вести масштабні НДДКР, а також орієнтуються на злиття чи придбання інших фірм з інноваційною складовою.

Захисна стратегія передбачає комплекс протидіючих заходів, спрямованих на недопущення проникнення конкурентів на освоєний фірмою ринок. При цьому враховуються також зміни смаків і потреб споживачів. Імітаційна інноваційна стратегія спрямована на мінімізацію ризику, тому фірми копіюють успішні інновації інших фірм, у тому числі через купівлю ліцензій, здійснюють випуск інноваційної продукції та реалізують її на ринках, ще не освоєних фірмами-піонерами.

Залежна інноваційна стратегія характерна для фірм, які перебувають на певній стадії єдиного технологічного ланцюга з кооперативними засадами. При цьому їх продукція не є визначальною для виробництва кінцевого продукту. Тому інноваційна стратегія таких фірм залежить від вимог тих фірм, які є головними в кооперативних зв’язках.

Традиційна інноваційна стратегія характерна для фірм-консерваторів, на яких нововведення закріплюються на відносно тривалий термін їхнього життєвого циклу. Інноваційна стратегія «за нагоди» характерна для фірм, які не ведуть власної науково-технічної діяльності, а використовують інформацію та можливості, що виникають у зовнішньому середовищі, які є найбільш доступними.

У вітчизняній економічній літературі виділяють, як правило, два види інноваційної стратегії: захисну і наступальну. При цьому вважається, що захисна стратегія спрямована на збереження конкурентних позицій підприємства на ринку, підтримку життєвого циклу свого товару, оптимізацію співвідношення «витрати — випуск».

Наступальна інноваційна стратегія спрямована на розробку інновацій, завдяки яким підприємства отримують сильні конкурентні переваги, інтенсивно проникають на нові ринки. Часто притаманна малим інноваційним організаціям. Інколи виділяють також імітаційну стратегію (за С. Фріманом), а також стратегію вичікування, коли великі виробники очікують результатів виходу на ринок новацій, що пропонуються невеликими за розмірами фірмами, і якщо ці новації успішні — відтісняють розробника.

Звернемо увагу і на таке. По-перше, вибір інноваційної стратегії значною мірою залежить від розміру й економічного стану підприємства, його конкуренто

1 Freeman C. The Economics of Industrial Innovation / Freeman C. / London, 1982. — 466 p. По-друге, одне і теж підприємство може застосовувати не одну якусь стратегію чи її різновид, а більше, особливо якщо в нього диверсифіковане виробництво. По-третє, вдало вибрана і реалізована підприємством інноваційна стратегія є запорукою його успішної діяльності.

Отже, кожне підприємство відповідно до своїх можливостей та інноваційної поведінки може застосовувати тривалий час ту чи іншу інноваційну стратегію. Завдяки цьому вона набуває певних істотних рис, що відрізняють його від інших підприємств, які ведуть виробничу інноваційну діяльність. Зокрема, за цим критерієм, на думку Л. Б. Романського, виділяють чотири категорії підприємств: віоленти, патієнти, експлеренти і комутанти.

Віоленти — це, як правило, великі підприємства, що мають власну науководослідну базу, займають значну частку в ринку і орієнтуються на задоволення стандартних масових потреб споживачів. Завдяки здійсненню власних НДДКР і міцному фінансовому стану вони спроможні розробляти новації, у тому числі й інновації, і здійснювати їх комерціалізацію.

Швейцарським економістом Х. Фрізевінкелем виділяються етапи розвитку віолентів: «гордий лев», «могутній слон» і «неповороткий бегемот». «Гордий лев» — це початковий етап високодинамічного розвитку компанії в галузі, що є новою і високозатребуваною.

З появою конкурентів розвиток віолента уповільнюється, але він завдяки набутим фінансовим і ринковим перевагам, з нестійкого початкового періоду становлення на етапі «гордого лева» трансформується в «могутнього слона», що має стабільне становище на ринку, розвинуту інфраструктуру, широку мережу філіалів, часто диверсифікує виробництво завдяки інвестуванню в перспективні напрями розвитку, просуває інновації й отримує великі прибутки завдяки їх впровадженню.

Але в разі надмірної диверсифікації виробництва віолент часто потрапляє в останню стадію своєї еволюції — в «неповороткого бегемота», що стикається з великими труднощами в управлінні виробництвом і появою у зв’язку з цим збиткових сегментів бізнесу.

Якщо будуть вжиті своєчасні заходи з відновлення фінансової стабільності і зі зміни диверсифікаційної політики, то «неповороткий бегемот» може знову стати «могутнім слоном».

Патієнти (за Х. Фрізевінкелем — «хитрі лисиці») — це підприємства, які концентрують свої зусилля на вузькому сегменті ринку, спеціалізуючись на виробництві унікальних новинок зі специфічними характеристиками.

Це, як правило, малі і середні підприємства, які спроможні відносно швидко видозмінювати свою інноваційну діяльність. Завдяки пропонуванню ексклюзивних високоякісних товарів на вузькому сегменті ринку, на якому конкуренція невелика, «хитрі лисиці» отримують високі прибутки. Водночас вони істотно залежать від ринкової кон’юнктури і в разі її зниження є загрози поглинання цих підприємств віолентом. Не виключається, що патієнт може відійти від вузької спеціалізації, диверсифікувати виробництво і, врешті-решт, трансформуватися у віолента. новатори) з високим ступенем ризикової діяльності, що спеціалізуються на розробці радикальних інновацій. За Х. Фрізевінкелем, експлеренти — це «перші ластівки», які завдяки наявності в них потужного інтелектуального ресурсу розробляють інновації, проте за слабкої власної фінансової та матеріальнотехнічної бази вони не спроможні просувати цей інтелектуальний продукт на ринок.

За фінансової підтримки експлерент спроможний швидко розвиватися і може набути статусу віолента, а за її відсутності — вірогідна втрата ним самостійності і перетворення на підконтрольну структуру віолента. Не виключене і банкрутство.

Комутанти (за Х. Фрізевінкелем — «сірі миші») — це підприємства, що в основному займаються виробництвом легальних копій товарів відомих фірм або пропонують нові види послуг на базі нових видів продукції, або доповнюють інноваційні товари якимись індивідуальними характеристиками в разі, коли такі товари перебувають на стадії старіння.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
19.4. Агрохімічний напрям НТТП. Оцінювання ефективності застосування мінеральних добрив і фактори її підвищення
19.5. Ефективність застосування хімічних засобів захисту рослин і тварин та основні пріоритети створення новацій за цим напрямом НТТП
19.6. Біологічний напрям наукового техніко-технологічного прогресу
19.7. Оцінювання економічної ефективності окремих новацій у рослинництві і тваринництві
19.8. Методичні підходи до оцінювання економічної ефективності інновацій у переробному виробництві
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)