Posibniki.com.ua Маркетинг Зв’язки з громадскістю ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗКИ З ГРОМАДСЬКІСТЮ У ПРОМИСЛОВІЙ, КОМЕРЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ФІНАНСОВІЙ СФЕРІ


< Попередня  Змiст  Наступна >

ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗКИ З ГРОМАДСЬКІСТЮ У ПРОМИСЛОВІЙ, КОМЕРЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ФІНАНСОВІЙ СФЕРІ


1. Сутність і завдання системи зв’язків із громадськістю у промисловості.

2. Особливості зв’язків із громадськістю у комерційній діяльності.

3. Проблеми внутрішньопромислових і комерційних комунікацій.

4. Система зв’язків із громадськістю у фінансовій сфері, завдання та функції.

5. Зв’язки з громадськістю у відносинах з інвесторами.

Після вивчення матеріалу теми студент знатиме: сутність і завдання зв’язків із громадськістю у сучасній промисловості, основні характеристики виробничих цільових аудиторій, специфіку ділового спілкування із промисловими партнерами, стилі і типи ділового спілкування; особливості зв’язків із громадськістю у комерційній діяльності, сутність, місце і роль реклами у формуванні та управлінні громадською думкою і поведінкою споживачів; складові системи зв’язків із громадськістю у фінансовій сфері, завдання і функції системи зв’язків із громадськістю у фінансовій сфері, основні напрями досліджень у межах фінансових зв’язків із громадськістю, основні види інвестицій та їх характер, роль системи зв’язків із громадськістю у залученні інвесторів та спілкуванні з ними.

Після опанування теми студент вмітиме: аналізувати проблеми внутрішньопромислових і комерційних комунікацій, пропонувати шляхи їх розв’язання, здійснювати правильний вибір системи комунікацій у промисловості та комерційній діяльності, вести за певними правилами ділові переговори, складати фінансові документи для звіту перед інвесторами за встановленим планом, визначати і формувати власний стиль ділового спілкування.

Терміни і поняття до теми: фінансові зв’язки з громадськістю, інвестиції, переговори, паблік рилейшнз у комерційній і промисловій сферах.

1. Сутність і завдання системи зв’язків із громадськістю у промисловості

Зв’язки з громадськістю у промисловості — це одна з важливих функцій управління процесом організації і здійснення виробництва споживчих вартостей та їх реалізації на ринку. Ця функція дуже складна тому, що її реалізація пов’язана з людиною, її свідомістю, світоглядом, потребами та інтересами.

Зв’язки з громадськістю в промисловості — це система впливу на цільові аудиторії для формування їхньої думки та управління нею в інтересах конкретного промислового підприємства (корпорації, компанії, фірми), а також в інтересах цільової аудиторії та суспільства загалом.

Від того, якою за своїми сутністю і змістом є сформована на даний час громадська думка цільових аудиторій тієї чи іншої компанії, залежать ефективність її виробничої діяльності та успіх в управлінні всіма справами як усередині компанії, так і в її відносинах з партнерами, клієнтами, споживачами.

Важливо, щоб служба зв’язків із громадськістю була укомплектована фахівцями високої кваліфікації і посідала гідне місце в організаційній структурі промислового підприємства, виконувала специфічні завдання із забезпечення керівництва необхідною аналітичною інформацією, оперативними достовірними даними про стан і перспективи розвитку виробництва, збуту, відносин із партнерами, споживачами, конкурентами й активно впливала на формування громадської думки в інтересах своєї компанії (підприємства) та її цільових аудиторій. Існує низка організаційних схем розташування підрозділу паблік рилейшнз у вертикальній ієрархії керівних органів промислових підприємств (корпорацій, компаній). Найпростіша схема служби зв’язків із громадськістю підпорядкована головному керуючому показана на рис. 9.1.

Рис. 9.1. Служба зв’язків із громадськістю у структурі найпростішої системи управління

Рис. 9.1. Служба зв’язків із громадськістю у структурі найпростішої системи управління

Система зв’язків із громадськістю у промисловості передбачає виконання двох основних завдань:

1. Налагодження контактів із трьома важливими суспільними групами (службовцями, акціонерами, покупцями) і здійснення на них цілеспрямованого впливу з метою формування бажаної і необхідної думки (табл. 9.1). Для досягнення успіху у виконанні цих завдань крім грамотного впливу на кожну з названих суспільних груп потрібно забезпечити взаєморозуміння та співпрацю між цими трьома групами.

Таблиця 9.1

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ СИСТЕМИ ЗВ’ЯЗКІВ ІЗ ГРОМАДСЬКІСТЮ У ПРОМИСЛОВОСТІ

Завдання системи ЗЗГ у промисловості Мета виконання завдання
Налагодження контактів з трьома важливими суспільними групами: — своїми службовцями; — своїми акціонерами; — своїми покупцями Формування бажаної і необхідної для компанії громадської думки цільових аудиторій
Поширення ринку збуту товарів і послуг компанії в умовах жорсткої конкуренції Визначення тенденцій попиту на ринку товарів і послуг. Перетворення конкурентів на партнерів

2. Поширення ринку збуту товарів і послуг компанії в умовах жорсткої конкуренції. Виконання цього завдання передбачає всебічне вивчення й аналіз реальних конкурентів, а також грамотне налагодження зв’язків із ними. Мистецтво піарменів виявляється саме в їхньому вмінні перетворити конкурентів на своїх партнерів.

Цей аспект другого завдання потребує глибоких знань і вмінь користуватися синергетичною методологією, яка забезпечує правильне розуміння як власних інтересів компанії, так і інтересів її конкурентів та необхідності сприяти реалізації цих інтересів. На жаль, прикладів ефективної співпраці з конкурентами на цьому етапі суспільного розвитку бракує, а в більшості галузей промисловості — вони відсутні.

Слід добре розуміти різницю між ставленням до зв’язків із громадськістю і практичним їх використанням у промисловості. Річ у тім, що в промисловості завжди необхідне правильне, раціональне ставлення до громадської думки на всіх рівнях організації і самоорганізації, а практичне завдання із формування та управління громадською думкою мають виконувати добре підготовлені професіонали, які володіють мистецтвом спілкування.

Ефективне використання зв’язків з громадськістю у промисловості потребує грамотного і чіткого встановлення пріоритетів використання фінансових засобів, робочої сили, товарів, послуг, технологій і т. ін. Реальні ринкові відносини інколи підштовхують до реалізації простих проектів, які на перший погляд можуть дати досить вагомий результат. Завдання служби зв’язків з громадськістю у такому разі полягатиме в тому, щоб досконало проаналізувати фундаментальність і доцільність реалізації таких проектів, не поспішаючи виявити інші важливі проблеми, за розв’язання яких слід взятися в першу чергу, щоб забезпечити стратегічну перспективу.

При цьому важливо розуміти, що послідовність пріоритетів не буде постійною, вона періодично хвилеподібно змінюватиметься. Саме цю періодичність зміни пріоритетів і треба правильно передбачити методом синергетичного прогнозування.

Для оптимальної організації та здійснення зв’язків із громадськістю у промисловості необхідно добре знати і враховувати особливості функціонування добувних і переробних галузей промисловості.

У добувних галузях промисловості (вугільній, залізорудній, мінеральних добрив та ін.) основна мета зв’язків із громадськістю — переконати цільову аудиторію, керівництво і трудові колективи переробних підприємств, що сировина, яку вони добувають і постачають, високоякісна і найдешевша порівняно з іншими джерелами (постачальниками) сировини. Отже, структура зв’язків із громадськістю у добувних галузях промисловості має переважно вертикальну спрямованість, надаючи всю необхідну інформацію для формування громадської думки знизу. Однак це не лише не виключає, а й передбачає горизонтальні зв’язки з громадськістю, тобто з партнерами подібних добувних підприємств, з іншими добувними галузями промисловості.

У переробних галузях промисловості система зв’язків із громадськістю повинна мати переважно горизонтальну спрямованість і забезпечувати спілкування з цільовими аудиторіями на основі кооперативності, тобто взаємодію на засадах рівноправ’я, взаємовідносності і взаємодопомоги. Вертикальна спрямованість зв’язків із громадськістю у переробних галузях промисловості також має місце, але це стосується передусім зв’язків із державними закладами, які регулюють той чи інший аспект власності, виробництва, обміну, розподілу і споживання.

Наявні відмінності та особливості зв’язків із громадськістю у добувних і переробних галузях промисловості в жодному разі не відкидають загальних вимог до їхньої якості та ефективності.

До необхідних для якісних паблік рилейшнз у добувних і переробних галузях промисловості умов належать такі:

1) сучасна організаційна структура служби зв’язків із громадськістю на кожному підприємстві (компанії, корпорації);

2) наявність висококваліфікованих PR-фахівців, які мають автономію і здатні приймати рішення як одна команда;

3) досконала система комунікації, яка забезпечує прямий і зворотний зв’язок, діалог із цільовими аудиторіями;

4) дух підприємництва, заснований на активному використанні інновації, ініціативи і творчості працівників;

5) демократичний стиль керівництва, забезпечення самоорганізації та самоуправління на всіх рівнях;

6) стратегічне та оперативне планування на науковій основі з використанням усебічного аналізу реальної обстановки і перспектив її розвитку;

7) колективна та індивідуальна відповідальність;

8) правильне визначення інтересів компанії і цільових аудиторій, забезпечення їх реалізації на основі взаєморозуміння та взаємодії;

9) раціональна й активна політика з найму на роботу і просування по службі висококваліфікованих спеціалістів з-поміж жінок і чоловіків, представників різних етнічних і демографічних груп;

10) висока культура соціальної співпраці та взаємодії членів трудового колективу (табл. 9.2).

Таблиця 9.2

УМОВИ ЗДІЙСНЕННЯ ЯКІСНИХ ТА ЕФЕКТИВНИХ ЗВ’ЯЗКІВ ІЗ ГРОМАДСЬКІСТЮ

1. Сучасна організаційна структура служби ЗЗГ (PR)
2. Наявність висококваліфікованих PR-фахівців
3. Досконала система комунікації
4. Активне використання інновацій
5. Демократичний стиль керівництва
6. Науково обґрунтоване стратегічне та оперативне планування
7. Колективна та індивідуальна відповідальність
8. Правильне визначення і забезпечення реалізації інтересів компанії і цільових аудиторій
9. Раціональна й активна кадрова політика
10. Висока культура соціальної співпраці членів трудового колективу

У розвинутих країнах світу зв’язки із громадськістю в промисловості зазвичай здійснюються кількома службами. В одних компаніях (корпораціях) їх організують власні служби паблік рилейшнз, а інші користуються послугами консультантів спеціалізованих RP-фірм. У зв’язку з цим рівень організації паблік рилейшнз та ефективності різний. Наприклад, у деяких компаніях ефективно використовується преса, в інших — добре організовані зв’язки з персоналом, але недостатньо і неефективно використовуються радіо і телебачення, і тому загальна ефективність функціонування системи зв’язків із громадськістю невисока. Кращих результатів досягає та компанія, система зв’язків із громадськістю в якій функціонує грамотно й ефективно.

Головне завдання системи зв’язків із громадськістю у комерційній діяльності, за результатами дослідження, проведеного американськими спеціалістами з PR, полягає у забезпеченні довіри до компанії (корпорації, фірми), що сприятиме збільшенню обсягу продажу товару, кількості клієнтів і споживачів, акціонерів і безумовно — прибутків.

В Україні ситуація складається інша. У нас практично відсутня продумана і фахово забезпечена система підготовки кадрів з означеної спеціальності. Деякі загальні спецкурси, що почали викладатися в вищих навчальних закладах, не можуть задовольняти нагальні потреби.

Запрошені до України західні фахівці з PR, виконуючи просвітницьку місію, зосереджуються переважно на політичних зв’язках із громадськістю і ринковій рекламі, якою користуються комерційні структури. Однак західний досвід не в усьому придатний для української культури і ментальності, які потребують обґрунтованого, високоморального, толерантного підходу до формування і просування інформації, особливо звернень і повідомлень з будьякої промислової, комерційної або державної структури. Українські підприємницькі організації, на жаль, тривалий час не приділяли необхідної уваги організації та забезпеченню зв’язків із громадськістю і на відміну від соціально-політичних організацій не мали своїх PR-фахівців.

Тепер більшість із цих організацій розуміють необхідність безперервних зв’язків із громадськістю, але освітньої підготовки і досвіду в цій справі в них замало.

На початку ХХІ ст. адміністрація українських промислових підприємств доходить висновку про необхідність більше знати про цільові аудиторії, які становлять соціальний практичний інтерес для даного підприємства або галузі промисловості і мають можливість чинити вплив на ефективність виробництва з функціонування та розвитку підприємства.

Водночас керівництво промислових підприємств завдяки аналітичній діяльності служб зв’язків із громадськістю має своєчасно одержувати інформацію про реакцію цільових аудиторій на рішення адміністрації підприємства і державних органів для того, щоб своєчасно готувати план дій зі встановлення і поширення взаєморозуміння. Саме це дає можливість запобігати рішенням, що призводять до порушення законодавчої бази або механізму державного регулювання, які значно обмежують самоорганізацію і самоуправління підприємств і у такий спосіб можуть перешкоджати реалізації інтересів як промисловості, так і громадськості, тобто певних цільових аудиторій.

Адміністрація промислових підприємств, використовуючи безперервний зворотний зв’язок зі своїми цільовими аудиторіями, повинна упереджувати державні органи і самостійно приймати такі рішення, які задовольняють громадську думку, надаючи правильну і конкретну відповідь. Особливо це стосується таких важливих проблем, як енергозбереження, охорона природних ресурсів, захист навколишнього середовища, права людини, охорона здоров’я і безпека працівників, захист інвесторів, контроль якості продукції та ін. (рис. 9.2).

Рис. 9.2. Галузі, в яких рішення промисловців залежать від громадської думки

Рис. 9.2. Галузі, в яких рішення промисловців залежать від громадської думки

У системі зв’язків із громадськістю в промисловості важливу роль відіграють урядове регулювання, законодавство, лобістські зусилля спеціальних заінтересованих груп, діяльність преси, радіо, телебачення, особливо їх редакційні коментарі і та ін.

Однак слід розуміти, що самоорганізація і самоуправління в промисловій системі зв’язків із громадськістю мають бути вирішальними факторами, тому що саме вони забезпечують ефективну реалізацію інтересів промислових підприємств і громадськості на основі взаєморозуміння і взаємодії.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
3. Проблеми внутрішньопромислових і комерційних комунікацій
4. Система зв’язків із громадськістю у фінансовій сфері, завдання та функції
5. Зв’язки з громадськістю у відносинах з інвесторами
ТЕМА 10. СПЕЦИФІКА ЗВ’ЯЗКІВ ІЗ ГРОМАДСЬКІСТЮ У ПОЛІТИЧНІЙ СФЕРІ, ЇХ ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТА НАПРЯМИ
2. Політичний імідж, його різновиди і складові
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)