Posibniki.com.ua Мікроекономіка Економіка підприємств агропромислового комплексу Тема 18. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПРОДУКЦІЇ ТА ПІДПРИЄМСТВ


< Попередня  Змiст  Наступна >

Тема 18. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПРОДУКЦІЇ ТА ПІДПРИЄМСТВ


13. Мето дичні підходи до оцінки регуляторних заходів держави щодо підтримки цін на сільськогосподарську продукцію. Ключові поняття і терміни: конкурентоспроможність підприємства; конкурентоспроможність продукції; адаптивність підприємства; якість продукції; якість харчового продукту; показник якості; управління якістю продукції; стандартизація; стандарт; кодекс усталеної практики; технічні умови; сертифікація; технічний регламент із підтвердження відповідності; сертифікат відповідності.

Вивчивши матеріал цієї теми, ви будете ЗНАТИ: сутність понять «конкурентоспроможність підприємства», «конкурентоспроможність продукції», «якість продукції», «адаптивність підприємства», а також показники-індикатори, зростання яких сприяє або ж негативно вливає на конкурентоспроможність; основні узагальнюючі і конкретні технологічні показники якості, методи її визначення та особливості і характер впливу на економіку підприємств — аграрних і переробних; методичні підходи до визначення втрат (додаткового ефекту) під зниження (підвищення) якості продукції рослинництва, тваринництва та від переробки підприємствами сировини нижчих (вищих) категорій якості; метод формування раціонального рівня витрат на поліпшення якості продукції, їх класифікацію і пріоритетність, значення забезпечення підприємством функціональної якості продукції; основні чинники підвищення якості продукції і конкурентоспроможності підприємств та основи управління якістю: вітчизняний та зарубіжний довід; сутність і значення стандартизації та сертифікації продукції, характеристику основних нормативних документів стандартизації, сучасний стан і необхідність гармонізації вітчизняних стандартів зі стандартами ISO 9000; сутність сертифікату відповідності і важливість його одержання підприємствами для зміцнення свого становища на ринку — внутрішньому і світовому, а також УМІТИ: ? визначати залікову масу сільськогосподарської продукції та коефіцієнт заліковості, виокремлювати чинники, що впливають на його рівень, розраховувати коефіцієнт ґатунковості та його плив на грошові надходження і прибуток підприємства; ? визначати величину втрат грошового доходу і прибутку підприємства від реалізації окремих видів рослинницької і тваринницької продукції нижчими категоріями якості; ? розраховувати, скільки переробне підприємство спроможне отримати додаткового грошового доходу і прибутку від переробки рослинницької продукції вищої якості (цукрового буряку, соняшнику та ін.); ? обґрунтовувати, за якою ціною буде економічно вигідно продавати продукцію вищої категорії якості з урахуванням витрат, що понесені на виробництво такої продукції; ? виокремлювати і систематизувати для умов конкретного підприємства основні чинники підвищення якості продукції і забезпечення конкурентоспроможності підприємства.

18.1. Поняття конкурентоспроможності підприємств і продукції

Поняття «конкурентоспроможність» є похідним від поняття «конкуренція», яке трактується як суперництво виробників за споживача.

Конкуренція є органічною рисою ринкової економіки і передбачає наявність на ринку значної кількості незалежних продавців і покупців, можливість цих суб’єктів ринку вільно входити і залишати його. На конкурентному ринку успішно можуть функціонувати лише конкурентоспроможні підприємства.

Актуальність конкурентоспроможності вітчизняних підприємств агропромислового комплексу особливо посилюється у зв’язку із членством України в СОТ і глобалізацією ринків, що супроводжується швидким проникненням іноземних товарів на вітчизняні ринки і відповідно істотним посиленням конкуренції. В цих умовах пріоритетним і надзвичайно важливим постає завдання підвищення їх конкурентоспроможності і забезпечення економічного благополуччя в довгостроковому періоді.

Принагідно зазначимо, що конкурентоспроможність — це багатогранне поняття і може розглядатися на різних рівнях: окремих товарів, окремого товаровиробника, галузі і країни в цілому. В економічній літературі ще не склалося єдиної думки щодо трактування поняття «конкурентоспроможність підприємства», хоча за ключовими позиціями особливих розбіжностей не існує. Є підстави трактувати конкурентоспроможність підприємства як його здатність виробляти конкурентоспроможну продукцію в достатній кількості, забезпечувати її збут, підтримувати стійкі позиції на ринку, функціонувати прибутково і витримувати конкуренцію з однопрофільними суб’єктами господарювання.

Конкурентоспроможне підприємство є привабливим для інвесторів, має добрий імідж серед споживачів, інших партнерів мікросередовища, раціонально розпоряджається власними і позичковими засобами, ефективно використовує ресурси.

У сучасних економічних працях зарубіжних учених і в окремих вітчизняних особлива увага приділяється дослідженню джерел конкурентоспроможності підприємств, запоруки їх успішного функціонування в довгостроковому періоді. реваг, тобто йдеться про здатність компанії формувати і забезпечувати відтворення та захищати унікальні ресурсні джерела стійких конкурентних переваг у ключових сферах бізнесу. Такі переваги створюються на основі більш ефективного, ніж у конкурентів використання існуючих ресурсів, задіяння новітніх продуктивніших ресурсів та їх комбінацій, інтеграції знань, досвіду і навичок персоналу в систему організаційних здатностей і компетенцій.

Разом з тим, за теорією конкурентних переваг М. Портера і, зокрема, розробленої ним моделі детермінант конкурентної переваги («конкурентний ромб») наголошується, що хоча на конкуренцію націй і окремих фірм істотний вплив справляють факторні умови — праця, капітал, дороги, аеропорти, транспортна і комунікаційна інфраструктура, а також природні умови, все ж це ще не означає, що буде забезпечена конкурентоспроможність, оскільки в умовах глобалізації ресурси стають доступнішими для конкурентів.

Тому особливого значення набуває, по-перше, ефективність використання виробничих потужностей; по-друге, умови внутрішнього попиту в країні: чим вимогливіший споживач до якості товарів і їх цінності, тим вищою буде продуктивність праці у виробників, зростатиме їх спроможність виходити на зовнішній ринок; по-третє, організація та стратегія фірм, під цим М. Портер розуміє правила, заохочення і норми, які визначають тип та інтенсивність місцевої конкурентної боротьби. На його думку, здорова конкуренція між компаніями на місцевих ринках є необхідною умовою зростання продуктивності і здатності конкурувати не лише в межах національного ринку, а й на зовнішньому; почетверте, рівень і якість суміжних та обслуговуючих галузей, розвиток яких М. Портер пов’язував із формуванням кластерів. (Детальніше про це йтиметься у темі 20.)

З поняттям конкурентоспроможності підприємств тісно пов’язане поняття адаптивності підприємств, що характеризує їх здатність своєчасно пристосовуватися, через корекцію відповідних сфер і напрямів своєї діяльності, до змін, що відбуваються. Адаптивність підприємства залежить від його адаптивних можливостей, які відображають швидкість і ступінь повноти реагування на зміни у внутрішньому і зовнішньому середовищах, спроможність своєчасно перебудувати організаційну структуру і структуру управління для збереження або зміцнення свого потенціалу, забезпечення стійкого і ефективного функціонування та розвитку.

Чим вищі адаптивні можливості підприємства, тим спроможніше воно у заданий проміжок часу перебудувати свою діяльність, вносити зміни в роботу структурних підрозділів, уникати або пом’якшувати негативний вплив загроз, що виникають незалежно від підприємства, і водночас сповна використовувати ті позитивні можливості, що відкриваються перед підприємством завдяки сприятливим змінам у зовнішньому середовищі.

Адаптивність підприємства тісно пов’язана з його розвитком. Але це — різні поняття. В процесі адаптації розвиток може не лише пришвидшуватися, але й уповільнюватися, причому адаптивні зміни — це реакція на якусь дію і часто вимірюється кількісними характеристиками, тоді як розвиток — це якісні зміни. Вони надто важливі для підприємства, тому проблема розвитку буде розглядатися в окремій темі.

Для аналізу й оцінки конкурентоспроможності підприємства слід розрізняти і використовувати показники-індикатори, зростання яких сприяє зміцненню її, та показники-індикатори, збільшення яких негативно впливає на неї.

До індикаторів-посилювачів конкурентоспроможності підприємств можна віднести такі, як розмір і темпи зростання обсягу продажу і окремо чистого прибутку, частка виробництва і продажу інноваційної продукції, частка нематеріальних активів в необоротних активах; продуктивність і рентабельність авансованого і власного капіталу та їх динаміка; коефіцієнт обороту оборотного капіталу; коефіцієнт оборотності дебіторської та кредиторської заборгованості; величина власного оборотного капіталу і його частка в загальному обсязі оборотного капіталу; показники ліквідності; коефіцієнт придатності основного капіталу; рівень і динаміка зростання коефіцієнта сукупного відтворення основного капіталу.

Серед показників-індикаторів негативного впливу на конкурентоспроможність підприємств за їх зростання можна виокремити такі: коефіцієнт заборгованості; матеріаломісткість продукції; енергоємність виробництва; коефіцієнт плинності кадрів; коефіцієнт зносу основних засобів; коефіцієнт співвідношення кредиторської заборгованості з дебіторською; витрати на усунення дефектів продукції.

Для характеристики конкурентоспроможності підприємства, що є суб’єктом зовнішньоекономічної діяльності, може бути використаний індекс відносної експортної конкурентоспроможності, який можна визначити за аналогією з індексом РХА (Relative Export Advantage Index) відношенням частки підприємства в експорті країни певного товару до його частки в експорті країни усіх інших товарів, що експортує і підприємство.

Якщо значення цього індексу більше одиниці, то підприємство має певні конкурентні переваги щодо експорту такого товару, а якщо менше одиниці, то це є свідченням порівняно менших таких його конкурентних переваг.

З наведеного раніше визначення конкурентоспроможності підприємства стає очевидним, що її рівень безпосередньо залежить від конкурентоспроможності продукції, яку воно виробляє.

Конкурентоспроможність продукції — це сукупність її властивостей і характеристик, що забезпечують задоволення потреб споживачів на вищому або однаковому рівнях з аналогічною продукцією конкурентів за прийнятної для них (споживачів) ціни. атацію (використання) товару. Товар придбавається тоді, коли корисний ефект перевищує зазначені витрати.

Споживач, купуючи товар, орієнтується на його корисний ефект — якість + сервіс, який він зіставляє з витратами — ціною придбання + витрати на експлу

Споживач, купуючи товар, орієнтується на його корисний ефект — якість + сервіс, який він зіставляє з витратами — ціною придбання + витрати на експлу


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
18.2. Методи визначення якості продукції та вплив її рівня на результати виробництва
18.5. Витрати на поліпшення якості продукції, основні чинники її підвищення та забезпечення конкурентоспроможності підприємства
18.6. Основи управління якістю продукції
18.7. Стандартизація і сертифікація продукції
Тема 19. ІННОВАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЇЇ ЕФЕКТИВНОСТІ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)