Posibniki.com.ua Менеджмент Операційний менеджмент Тема 9. Ключові аспекти перетворень і розвитку операційної системи


< Попередня  Змiст  Наступна >

Тема 9. Ключові аспекти перетворень і розвитку операційної системи


Методичні поради щодо вивчення теми

Мета вивчення теми — поглиблення теоретичних знань щодо рушійних сил процесу розвитку операційної системи, інструментарію та методів перетворення операційної системи при освоєнні нових продуктів і / або нових процесів. Самостійна робота студента з вивчення цієї теми матиме складний та вкрай неоднозначний характер, оскільки, з одного боку, існує дуже багато літератури, присвяченої розвитку виробництва та управлінню цим процесом, а з іншого — визначи ти лише один чи два базових джерела для опрацювання, як це робилося в рекомендаціях щодо вивчення попередніх тем, неможливо через те, що релевантну інформацію розпорошено по різних параграфах і розділах вкрай різноманітних підручників і посібників.

Вивчення питання «Рушійні сили процесу розвитку операційної системи» базується переду сім на опрацюванні лекційного матеріалу. Організація самостійної роботи передбачає, що студент ознайомлюється із переліком можливих мотивів перетворень виробництва та специфічним набором рушійних сил розвитку операційної системи, склад яких залежить від типу стартових умов процесу розвитку [70, с. 306—349, 527—535]. Крім того, студенту варто проаналізувати зміст методологій проектування та вдосконалення систем, на базі яких, фактично, й здійснюється стру ктуризація та поділ матеріалу між темами 8 і 9 курсу «Операційний менеджмент» [101, с. 37—39]. Особливу увагу слід приділити наведеній у цьому джерелі табл.

98 99 2.3 (с. 39) результатами порівняння двох методологій — удосконалення систем і проектування систем.

Розглядаючи проблему варіювання напрямів розвитку та перетворень операційної системи з урахуванням технічної, технологічної, соціальної орієнтації організації, студенту має сенс звернутися до [121, с. 104—119], де охарактеризовано взаємозв’язок технічних, економічних і соціальних проблем в організації виробничих процесів .

Питання «Перетворення операційної системи при засвоєнні нових пр одуктів / нових процесів» орієнтує студента передусім на повторення матеріалу, вже засвоєного у процесі роботи над темою 2 «Операційна система організації: структурно-процесна характеристика» (йдеться про питання «Життєвий цикл і режими функціонування операційної системи», в процесі вивчення якого студент знайомився із концепцією життєвих циклів продуктів, технологій тощо). Для поновлення цих знань мож на звернутися до джерела, яке використовувалося при вивченні попередньої теми — необхідну інформацію містить 15-й Модуль багатомодульної програми для менеджерів [5, с. 66—72].

Найсуттєвішим моментом другого питання теми є конструкторська, технологічна та організаційна підготовка виробництва нової продукції. Варто зазначити, що проблематика постановки продукції на виробництво та підготовки виробництва нової продукції — значний пласт вітчизняної науки «Організац ія виробництва» радянського періоду. Певною мірою студент вже ознайомлений із окремими моментами цієї сфери (питання «Стратегічні рішення в сфері операцій» теми 8 «Ключові аспекти проектування та створення операційної системи»), але наведений у підручнику з виробничого та операційного менеджменту авторів Р.Б. Чейза, Н. Дж. Еквілайна, Р.Ф. Якобса західний погляд на проектування проду кту та процесу в обов’язковому порядку слід поєднати із поглядами на цю проблему вітчизняних і російських науковців. Передусім студенту рекомендується працювати з одним із останніх (за часом) видань у цій сфері [101, с. 108

—146, 159

—185]. Доповнити викладений у цьому джерелі матеріал допоможе опрацювання хоча б одного з видань, що вийшли друком у 90-і роки [

7, с. 159—190; 102, с. 140—76; 121, с. 34

—77].

Однією з умов початку перетворень операційної системи є діагностика поточного стану виробничого апарату й аналіз показників технічного та організаційного рівня розвитку Аналіз методів роботи та вдосконалення організації праці — сфера прискіпливої уваги виробничих менеджерів ще з часів Ф. Тейлора. На Заході цим питанням приділяється велика увага як у теорії, так і на практиці [10, с. 348—353].

Завершує вивчення теми розгляд сутності поширеного нині реінжинірингу бізнес-процесів. Має сенс не лише ознайомитися зі змістом цієї конц епції [10, с. 606—621], а й зробити спробу порівняти її з концепцією «постійного вдосконалення», з якою студент знайомився в процесі вивчення питання «Сучасна концепція управління якістю» теми 5 «Управління якістю та продуктивністю операційної діяльності».

Рекомендації щодо самостійного набуття навиків розв’язання типових задач

У процесі обґрунтування рішень про ті чи ті перетворення операційної системи, пов’яз ані із необхідністю освоєння виробництва нової продукції, або нових виробничих технологій чи оновлених методів організації виробництва та праці, доводиться використовувати найрізноманітніші методики. Більшість з них вже розглядалися під час вивчення таких дисциплін, як «Мікроекономіка», «Економіка підприємств», «Фінанси підприємств» та ін., а також попередніх тем курсу «Операційний менеджмент» (зокрема тем и 8 «Ключові аспекти проектування та створення операційної системи»). Для закріплення набутих навиків має сенс опрацювати приклади розрахунків, здійснюваних при прийнятті рішень про розширення підприємства, про заміну устаткування та про перехід до виробництва власними силами комплектуючих виробів, які раніше закуповувалися на стороні [10, с. 668—670].

100 виробництва. Опрацювати самостійно цей матеріал студент в змозі, якщо звернеться до спеціалізованих видань, присвячених проблематиці техніко-економічного аналізу діяльності підприємства [16; 153]. Загальний виклад базових положень щодо технічного розвитку та організаційного прогресу стосовно промислового підприємства стисло подано в класичному підручнику з курсу «Економіки підприємства», підготовленому за редакцією професора С.Ф. Покропивного [46, Т.1, с. 289— 317] . Приклад типової задачі щодо визначення інтегральної оцінки рівня технічного розвитку підприємства наведено нижче — це завдання для самоперевірки знань (див. «Контрольні запитання та завдання»).

Контрольні запитання та завдання

1. Якими є основні мотиви розвитку виробництва? Виразити його рушійні сили.

2. Дати загальну характеристику чинників, які визначають необхідність ревізії виробничої стратегії та здійснення перетворень операційної системи.

3. Охарактеризувати ключові аспекти перетворень операційної системи.

4. Охарактеризувати закономірності розвитку сучасних операційних систем.

5. Якими є специфічні риси управління перетвореннями операційної системи при впровадженні: нових продуктів, нових виробничих технологій, нових форм і методів організації виробництва та праці.

6. Охарактеризувати методи діагностики стану виробничого апарату підприємства, методики аналізу рівня використання виробничої потужності та організаційно-технічного рівня виробництва.

7. Дати загальну характеристику конструкторської підготовки виробництва.

8. Дати загальну характеристику технологічної підготовки виробництва.

9. Дати загальну характеристику організаційної підготовки виробництва.

10. Розкрити сутність концепції реінжинірингу бізнес-процесів.

Творче завдання

Написати есе на тему: «Підвищення ефективності операційної діяльності за рахунок її постійного вдосконалення або шляхом реінжинірингу: що є доцільнішим для організації та сприйнятливішим для працівників?»

Завдання для самоперевірки знань

101 Завдання 1. Визначити справедливість або хибність запропонованих тверджень та аргументувати свою думку:

6. У процесі перепроектування та вдосконалення операційної системи їй надаються такі властивості, як відкритість, складність, поліструктурність, гомеостатичність.

7. У процесі перепроектування та вдосконалення операційної системи їй надаються такі властивості, як результативність, надійність, гнучкість, керованість, довготривалість.

8. До законів розвитку виробничих систем нал ежать: закон інерції, закон еластичності, закон безперервного вдосконалення.

9. До ключових рішень виробничої стратегії належать рішення щодо цільових ринків, груп споживачів; методів ціноутворення; каналів просування товару.

10. Розроблення або ревізія виробничої стратегії передбачають прийняття рішень щодо таких ключових аспектів: продукт, обсяги виробництва, технологія виробництва, місце розташування та внутрішнє планування опера ційної системи.

Завдання 2. Невід’ємною складовою перетворень операційної системи є перепроектування робіт, яке базується на змінах взаємозалежностей виконуваних робіт. Визначити типи взаємозалежності робіт, графічно поданих нижче, та показати за допомогою стрілок правильні напрямки зв’язку.

А — ? Б — ? 102

< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
ПЕРЕЛІК ТИПОВИХ ПОДІЙ І РОБІТ ІЗ ПРОЕКТУВАННЯ НОВОГО ВИРОБУ (ЕСКІЗНИЙ І ТЕХНІЧНИЙ ПРОЕКТ, РОЗРОБЛЕННЯ РОБОЧОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ
Тема 11. Сучасні концепції та перспективи розвитку операційного менеджменту
4. ПРАКТИКУМ
Частина 2. 4. ПРАКТИКУМ
Частина 3. 4. ПРАКТИКУМ
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)