Posibniki.com.ua Фінанси Фінанси підприємств ОПОДАТКОВУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ


< Попередня  Змiст  Наступна >

ОПОДАТКОВУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ


ОПОДАТКОВУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ

Основні терміни і поняття: акцизний збір; амортизаційні відрахування; база оподаткування; валові витрати; валовий дохід; внески на обов’язкове державне пенсійне страхування; вхідний податок на додану вартість; джерела сплати податків; дериватив; внески на обов’язкове соціальне страхування; збори; звичайна ціна; комунальний податок; інвестиційний податковий кредит; місцеві податки; мито; непрямі податки; нульова ставка оподаткування; об’єкт оподаткування; оподатковуваний прибуток; оподатковування дивідендів; плата за землю; платежі за ресурси; податки; податковий кредит; податкові пільги; податок з власників транспортних засобів; податок з реклами; податковий період; податковий агент; податок на додану вартість; податок на нерухоме майно (нерухомість); податок на прибуток; продаж товарів; прямі податки; регулювальна функція податків; система оподатковування; скоригований валовий дохід; ставки податків; суспільне призначення податків; фіксований сільськогосподарський податок; фіскальна функція податків; функції податків; цільові державні фонди.

5.1. Система оподатковування підприємств

5.1.1. Сутність і призначення системи оподатковування підприємств 

Податки є важливою ланкою фінансових відносин у суспільстві і як форма фінансових відносин виникають з появою держави. З розвитком товарно-грошових відносин оподатковування здійснюється в основному в грошовій формі. Податки — це обов’язкові платежі, що їх установлює держава для юридичних і фізичних осіб з метою формування централізованих фінансових ресу рсів, які забезпечують фінансування державних витрат.

Обов’язкові платежі переказуються до бюджету держави, а також до цільових державних фондів у таких формах: податки, збори, плата за ресурси, цільові відрахування.

Система оподатковування — це продукт діяльності держави, її важливий атрибут. Кожна держава формує свою систему оподатковування з урахуванням стану економіки, розвитку ринкових відОподатковування підприємств

1носин, національних особливостей, необхідності виконання конкретних економічних і соціальних завдань, досвіду інших країн.

Становлення системи оподатковування в Україні почалося з ухваленням 25 червня 1991 р. Закону «Про систему оподаткування в

Україні». У ньому було визначено принципи побудови і призначення системи оподатковування, перелік податків, зборів, названо платників та об’єкти опо датковування. Так було закладено підвалини системи оподатковування, створено передумови для її наступного розвитку.

З огляду на зміни в податковій політиці держави, потребу дальшого вдосконалення оподатковування 2 лютого 1994 р. було ухвалено другий варіант Закону «Про систему оподаткування». Третій варіант цього закону Верховна Рада України ухвалила 18 лютого 1997 р.

В останньому варіанті закону дан о більш повне визначення принципів побудови системи оподатковування, понять цієї системи (платники податків і зборів, об’єкти оподаткування), обов’язків, прав і відповідальності платників податків, видів податків, зборів і порядку їх зарахування до бюджету та державних цільових фондів.

Система оподатковування — це сукупність податків і зборів (обов’язкових плате жів), що стягуються в порядку, установленому відповідними законами держави, до бюджетів різних рівнів, а також до державних цільових фондів.

Законом «Про систему оподаткування» визначено такі принципи її побудови: ? стимулювання підприємницької виробничої діяльності та інвестиційної активності; ? стимулювання науково-технічного прогресу, технологічного оновлення виробництва, виходу вітчизняного товаровиробника на світовий ринок високотехнологічної продукції; ? обов’язковість; ? рівнозначність і пропорційність; ? рівність, недопущення будь-яких виявів податкової дискримінації; ? соціальна справедливість; ? стабільність; ? економічна обґрунтованість; ? рівномірність сплати; ? компетентність; ? єдиний підхід; ? доступність.

На жаль, не всі з перелічених принципів реалізовано в законодавчих актах щодо окремих податків.

Визначення принципів побудови системи оподаткування має

2 вої системи. Принципи побудови системи оподатковування значною мірою характеризують податкову концепцію держави, її податкову політику.

Однак перелічені принципи системи оподатковування в Україні потребують певного доопрацювання: уточнення змісту («компетентність», «єдиний підхід», «доступність»); скорочення кількості принципів з визначенням найважливіших для побудови дієздатної податкової системи тощо.

У системі оподатковування доцільно виок ремити дві підсистеми: оподатковування юридичних осіб (підприємств) та оподатковування фізичних осіб (громадян і фізичних осіб

—підприємців).

На рис.5.1 зображено підсистему оподатковування підприємств на підставі Закону України «Про систему оподаткування».

Підприємства — суб’єкти господарювання сплачують загальнодержавні, а також місцеві податки і збори. Загальнодержавні податки і збори включають: ? прямі податки [податок на прибуток, плата (податок) за землю, податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, податок на нерухоме майно (нерухомість)]; ? непрямі податки [податок на додану вартість (ПДВ), aкцизний збір, мито]; ? внески (на обов’язкове державне пенсійне страхування; на обов’язкове соціальне страхування; ? збори за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету; за спеціальне використання природних ресурсів за забруднення навколишнього середовища; рентні збори; державне мито; інші збори).

Місцеві податки і збори включають: ? два податки (комунальний податок і податок з реклами); ? різні збори: за право використання місцевої символіки; за парковку автотранспорту; за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі та сфери послуг; ринковий збір; за проведення місцевих аукціонів, конкурсного розпродажу і лотерей; за право проведення кіно- і телезйомок, за проведення гастрольних заходів та інші.

Аналіз системи оподатковування в Україні, її стан овлення та розвитку дає змогу визначити недоліки, що їй притаманні. Поперше, це нестабільність податкової системи. Часті зміни в законодавчих актах щодо окремих податків негативно впливають на розвиток підприємницької діяльності. По-друге, фіскальне спрямування податкової системи, недостатнє використання регулювальної функції основних податків. По-третє, громіздкість системи (велика кількість под атків та цільових відрахувань, які мають сплачувати суб’єкти господарювання). По-четверте, складність розрахунків окремих податків та відрахувань.

Оподатковування підприємств

інші збори

3

інші збори

Рис. 5.1. Підсистема оподатковування суб’єктів підприємництва (підприємств) в Україні виходячи з чинного законодавства

Чинники, що обумовлюють наявність вад у системі оподатковування є досить різноманітними, залежать від впливу об’єктивних і суб’єктивних факторів.

До об’єктивних факторів належать:

• недостатній досвід оподатковування підприємств за умов формування ринкової економіки;

• недостатність професійно підготовлених фахівців, які залучалися до розроблення законодавчих і нормативних документів з оподатковування;

• стан економіки, дефіцит державних фінансових ресурсів, які обумовлювали ухвалення законодавчих і нормативних документів з оподатковування фіскального спрямування.

До суб’єктивних факторів можна віднести:

• брак альтернативних варіантів розроблення законодавчих і нормативних документів з оподатковування, монополія Міністерства фінансів, податкової служби щодо їх підготовки, яка існувала на перших етапах становлення системи оподатковування;

• залучення до розроблення законодавчих і нормативних документів з оподатковування недостатньо професійно підготовлених фахівців, а в результаті — низька якість цих документів, необхідність постійного внесення змін;

• затримка розроблення та ухвалення окремих законодавчих і нормативних документів з оподатковування, податкового кодексу держави в цілому, спрямованих на вдосконалення системи

4

• неузгодженість документів з питань оподатковування, які схвалювалися Верховною Радою, запроваджувалися указами Президента, рішеннями Кабінету Міністрів.

Проте сьогодні можна констатувати, що негативний вплив більшості факторів об’єктивного і суб’єктивного характеру, які обумовили наявність вад у системі оподатковування, значно знизився. Отже, створились умови для прийняття рішень з удосконалення с истеми оподатковування.

Але варто зазначити, що вдосконалення системи оподатковування не можна розглядати спрощено — тільки як загальне зниження ставок оподатковування і на цій основі зменшення податкового навантаження на платників. Удосконалення системи оподатковування об’єктивно потребує активізації регулювальної функції податків.

Удосконалення системи оподатковування суб’єктів господарювання в цілому пов’яз ане з модернізацією окремих податків, а також оподаткуванням виробничої діяльності, діяльності в банківській і страховій сферах, операцій з цінними паперами, торговопосередницької діяльності, малого підприємництво.


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
5.2. Оподатковування прибутку підприємств
5.2.2. Чинний порядок оподатковування прибутку
5.3. Платежі за ресурси
5.3.2. Фіксований сільськогосподарський податок
5.3.3. Податок із власників транспортних засобів
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)