ОПОДАТКОВУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ
Основні терміни і поняття: акцизний збір; амортизаційні відрахування; база оподаткування; валові витрати; валовий дохід; внески на обов’язкове державне пенсійне страхування; вхідний податок на додану вартість; джерела сплати податків; дериватив; внески на обов’язкове соціальне страхування; збори; звичайна ціна; комунальний податок; інвестиційний податковий кредит; місцеві податки; мито; непрямі податки; нульова ставка оподаткування; об’єкт оподаткування; оподатковуваний прибуток; оподатковування дивідендів; плата за землю; платежі за ресурси; податки; податковий кредит; податкові пільги; податок з власників транспортних засобів; податок з реклами; податковий період; податковий агент; податок на додану вартість; податок на нерухоме майно (нерухомість); податок на прибуток; продаж товарів; прямі податки; регулювальна функція податків; система оподатковування; скоригований валовий дохід; ставки податків; суспільне призначення податків; фіксований сільськогосподарський податок; фіскальна функція податків; функції податків; цільові державні фонди.
5.1. Система оподатковування підприємств
5.1.1. Сутність і призначення системи оподатковування підприємств
Податки є важливою ланкою фінансових відносин у суспільстві і як форма фінансових відносин виникають з появою держави. З розвитком товарно-грошових відносин оподатковування здійснюється в основному в грошовій формі. Податки — це обов’язкові платежі, що їх установлює держава для юридичних і фізичних осіб з метою формування централізованих фінансових ресу рсів, які забезпечують фінансування державних витрат.
Обов’язкові платежі переказуються до бюджету держави, а також до цільових державних фондів у таких формах: податки, збори, плата за ресурси, цільові відрахування.
Система оподатковування — це продукт діяльності держави, її важливий атрибут. Кожна держава формує свою систему оподатковування з урахуванням стану економіки, розвитку ринкових відОподатковування підприємств
1носин, національних особливостей, необхідності виконання конкретних економічних і соціальних завдань, досвіду інших країн.
Становлення системи оподатковування в Україні почалося з ухваленням 25 червня 1991 р. Закону «Про систему оподаткування в
Україні». У ньому було визначено принципи побудови і призначення системи оподатковування, перелік податків, зборів, названо платників та об’єкти опо датковування. Так було закладено підвалини системи оподатковування, створено передумови для її наступного розвитку.
З огляду на зміни в податковій політиці держави, потребу дальшого вдосконалення оподатковування 2 лютого 1994 р. було ухвалено другий варіант Закону «Про систему оподаткування». Третій варіант цього закону Верховна Рада України ухвалила 18 лютого 1997 р.
В останньому варіанті закону дан о більш повне визначення принципів побудови системи оподатковування, понять цієї системи (платники податків і зборів, об’єкти оподаткування), обов’язків, прав і відповідальності платників податків, видів податків, зборів і порядку їх зарахування до бюджету та державних цільових фондів.
Система оподатковування — це сукупність податків і зборів (обов’язкових плате жів), що стягуються в порядку, установленому відповідними законами держави, до бюджетів різних рівнів, а також до державних цільових фондів.
Законом «Про систему оподаткування» визначено такі принципи її побудови: ? стимулювання підприємницької виробничої діяльності та інвестиційної активності; ? стимулювання науково-технічного прогресу, технологічного оновлення виробництва, виходу вітчизняного товаровиробника на світовий ринок високотехнологічної продукції; ? обов’язковість; ? рівнозначність і пропорційність; ? рівність, недопущення будь-яких виявів податкової дискримінації; ? соціальна справедливість; ? стабільність; ? економічна обґрунтованість; ? рівномірність сплати; ? компетентність; ? єдиний підхід; ? доступність.
На жаль, не всі з перелічених принципів реалізовано в законодавчих актах щодо окремих податків.
Визначення принципів побудови системи оподаткування має
2 вої системи. Принципи побудови системи оподатковування значною мірою характеризують податкову концепцію держави, її податкову політику.
Однак перелічені принципи системи оподатковування в Україні потребують певного доопрацювання: уточнення змісту («компетентність», «єдиний підхід», «доступність»); скорочення кількості принципів з визначенням найважливіших для побудови дієздатної податкової системи тощо.
У системі оподатковування доцільно виок ремити дві підсистеми: оподатковування юридичних осіб (підприємств) та оподатковування фізичних осіб (громадян і фізичних осіб
—підприємців).
На рис.5.1 зображено підсистему оподатковування підприємств на підставі Закону України «Про систему оподаткування».
Підприємства — суб’єкти господарювання сплачують загальнодержавні, а також місцеві податки і збори. Загальнодержавні податки і збори включають: ? прямі податки [податок на прибуток, плата (податок) за землю, податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, податок на нерухоме майно (нерухомість)]; ? непрямі податки [податок на додану вартість (ПДВ), aкцизний збір, мито]; ? внески (на обов’язкове державне пенсійне страхування; на обов’язкове соціальне страхування; ? збори за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету; за спеціальне використання природних ресурсів за забруднення навколишнього середовища; рентні збори; державне мито; інші збори).
Місцеві податки і збори включають: ? два податки (комунальний податок і податок з реклами); ? різні збори: за право використання місцевої символіки; за парковку автотранспорту; за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі та сфери послуг; ринковий збір; за проведення місцевих аукціонів, конкурсного розпродажу і лотерей; за право проведення кіно- і телезйомок, за проведення гастрольних заходів та інші.
Аналіз системи оподатковування в Україні, її стан овлення та розвитку дає змогу визначити недоліки, що їй притаманні. Поперше, це нестабільність податкової системи. Часті зміни в законодавчих актах щодо окремих податків негативно впливають на розвиток підприємницької діяльності. По-друге, фіскальне спрямування податкової системи, недостатнє використання регулювальної функції основних податків. По-третє, громіздкість системи (велика кількість под атків та цільових відрахувань, які мають сплачувати суб’єкти господарювання). По-четверте, складність розрахунків окремих податків та відрахувань.
Оподатковування підприємств
3
інші збори
Рис. 5.1. Підсистема оподатковування суб’єктів підприємництва (підприємств) в Україні виходячи з чинного законодавства
Чинники, що обумовлюють наявність вад у системі оподатковування є досить різноманітними, залежать від впливу об’єктивних і суб’єктивних факторів.
До об’єктивних факторів належать:
• недостатній досвід оподатковування підприємств за умов формування ринкової економіки;
• недостатність професійно підготовлених фахівців, які залучалися до розроблення законодавчих і нормативних документів з оподатковування;
• стан економіки, дефіцит державних фінансових ресурсів, які обумовлювали ухвалення законодавчих і нормативних документів з оподатковування фіскального спрямування.
До суб’єктивних факторів можна віднести:
• брак альтернативних варіантів розроблення законодавчих і нормативних документів з оподатковування, монополія Міністерства фінансів, податкової служби щодо їх підготовки, яка існувала на перших етапах становлення системи оподатковування;
• залучення до розроблення законодавчих і нормативних документів з оподатковування недостатньо професійно підготовлених фахівців, а в результаті — низька якість цих документів, необхідність постійного внесення змін;
• затримка розроблення та ухвалення окремих законодавчих і нормативних документів з оподатковування, податкового кодексу держави в цілому, спрямованих на вдосконалення системи
4
• неузгодженість документів з питань оподатковування, які схвалювалися Верховною Радою, запроваджувалися указами Президента, рішеннями Кабінету Міністрів.
Проте сьогодні можна констатувати, що негативний вплив більшості факторів об’єктивного і суб’єктивного характеру, які обумовили наявність вад у системі оподатковування, значно знизився. Отже, створились умови для прийняття рішень з удосконалення с истеми оподатковування.
Але варто зазначити, що вдосконалення системи оподатковування не можна розглядати спрощено — тільки як загальне зниження ставок оподатковування і на цій основі зменшення податкового навантаження на платників. Удосконалення системи оподатковування об’єктивно потребує активізації регулювальної функції податків.
Удосконалення системи оподатковування суб’єктів господарювання в цілому пов’яз ане з модернізацією окремих податків, а також оподаткуванням виробничої діяльності, діяльності в банківській і страховій сферах, операцій з цінними паперами, торговопосередницької діяльності, малого підприємництво.