Posibniki.com.ua Бухгалтерський облік Фінанси, облік і аудит СУЧАСНІ ВИМОГИ ДО БУХГАЛТЕРА — АНАЛІТИКА


< Попередня  Змiст  Наступна >

СУЧАСНІ ВИМОГИ ДО БУХГАЛТЕРА — АНАЛІТИКА


У статті досліджено сутність управлінського обліку та основні функції його виконавців. Автор детально аналізує вимоги до виконавців наголошуючи, що вони повинні знати, вміти, чим володіти, що повинні мати. На підставі цього сформульовані професійні вимоги до бухгалтера-аналітика

Ключові слова: управлінський облік, контроль, аналіз, бухгалтер-аналітик.

Постановка проблеми. Відповідно до діючих регламентів в Україні підприємства самостійно організовують систему обліку, оскільки кожне з них має галузеві, технологічні та інші особливості, включаючи різні запити користувачів щодо диференціації інформації. Стрімкі зміни у бізнес-середовищі посилюють вибагливість користувачів бухгалтерських послуг всередині підприємства У певній мірі якість організації управлінського обліку та створюваної в його межах інформації залежить від фахівців, які очолюють цю службу, і повинні бути готовими працювати як з фінансовими, так і нефінансовими показниками діяльності підприємства. Крім того, інтеграційні процеси, які відбуваються в Європі у вищій школі зумовлюють наявність дискусій щодо кваліфікаційних вимог фахівців з обліку, оскільки міняється зміст і призначення професійної діяльності бухгалтера.

Аналіз останніх досліджень та публікацій. На певному етапі економічного розвитку традиційний бухгалтерський облік не задовольняє ускладнені потреби управління підприємством. Від фахівців з обліку очікують кваліфікованої роботи з діагностики, стратегічного консалтингу і управлінського контролю [4]. Ще у 1971 р. М. Г. Чумаченко, С. Ф. Голов у 1996 р., посилаючись на зарубіжних авторів, зазначали, що у США бухгалтери «приєдналися» до управлінців [5, с. 10; 2 с. 16].Бухгалтер поступово стає повноправним і шановним членом управлінської команди [2, с. 5]. Голов С. Ф. порівнює бухгалтера-аналітика з Нострадамусом бізнесу [2, с. 12]. Професія бухгалтера перетворюється на міждисциплінарну. Вона переросла межу суто технічних знань. Від бухгалтера професіонала суспільство очікує сьогодні спрямованості його власного погляду надодержання певних принципів побудови відносин у соціальноекономічній сфері [3, с. 26]. При цьому бухгалтерам-аналітикам доводиться долати труднощі «бар’єру комунікації», який виникає в умовах посилення конкуренції з боку фахівців небухгалтерської професії, що впливає на погіршення якості створюваної інформації. Науковці, які досліджують проблеми організації обліку, контролю та аналізу в Україні загострюють увагу на тому, що облік є окремим видом управлінської діяльності, становить основу трудової діяльності частини працівників, зайнятих в управлінні, забезпечуючи їх необхідною інформацією, а бухгалтери перетворюються в бізнесових партнерів керівника.

Метою цієї статті є розкриття деяких організаційних аспектів запровадження та функціонування управлінського обліку, пов’язаних з особистністними характеристиками бухгалтера-аналітика в умовах створення людиноцентристського суспільства.

Виклад основного матеріалу дослідження. При побудові системи управлінського обліку необхідно керуватися такими основними принципами:

• задоволення потреб користувачів різних рівнів управління;

• обґрунтованість по відношенню до кожного виробничого підрозділу, де виникають відносини типу «обсяг діяльності — витрати — прибуток»;

• узагальнення інформації за центрами відповідальності, місцями виникнення витрат;

• контроль діяльності кожного центру відповідальності з використання системи бюджетів.

Правильна організація обліку доходів і витрат надасть можливість: ? достовірно визначати собівартість для різних цілей; ? здійснювати дієвий контроль за формуванням витрат та доходів за ієрархічними рівнями, зберіганням і рухом товарноматеріальних цінностей, використанням ресурсів у процесі господарської діяльності ; ? своєчасно виявляти конкретних винуватців відхилень від запланованого, винуватців шкоди, заподіяної нестачею, крадіжкою, перевитратами (збитками), втратою економічної вигоди; ? аналізувати причини зростання витрат та зниження рентабельності; ? застосовувати більш гнучку політику ціноутворення; ? якісно планувати обсяги реалізації, асортиментну політику, розмір витрат з метою досягнення стратегічних цілей бізнесу тощо.

Проведені дослідження свідчать, що для здійснення контролю за дотриманням виконання певних показників, необхідно володі-ти значним масивом інформації, збором і обробкою якої повинні займатися як керівники центрів відповідальності, так і працівники управлінської бухгалтерії. Їх обов’язки повинні чітко розмежовуватися в посадових інструкціях.

На великих підприємствах однозначно доцільно виділити окремий структурний підрозділ — управлінську бухгалтерію (бюро, відділ тощо). Для ведення управлінського обліку на середньому за масштабом підприємстві доцільним буде залучення до підрозділу управлінської бухгалтерії 3—4 осіб. Кількість осіб, що займаються питаннями управлінського обліку, визначається керівництвом, виходячи із обсягів необхідної для нього інформації та штатного розпису.

У штат співробітників відділу управлінського обліку повинні входити: ? Керівник служби — найбільш кваліфікований професіонал у сфері фінансового та управлінського обліку, фінансів, управління, прогнозування, теорії прийняття рішень. Він повинен мати диплом освітньо — кваліфікаційного рівня «магістр» за однією із спеціальностей «Облік і аудит», Фінанси», «Економіка, організація та управління», післядипломну підготовку (в сфері управління, мати сертифікат СІРА, стаж роботи на даному підприємстві два роки). Бажано, щоб він став одним з лідерів проекту по запровадженню управлінського обліку, конструктором його моделі, автором філософії та методології розробки його системи.

Основними обов’язками керівника можуть бути такі: розуміння стратегії підприємства, організація діяльності підрозділу; формування кадрової політики; врегулювання конфліктних ситуацій; визначення разом із керівником підприємства та головним бухгалтером основних моментів облікової політики, яка стосується підрозділу; визначення методик управлінського обліку, доцільних для застосування; аналіз ефективності діючої системи обліку і підготовка пропозицій щодо її удосконалення. Він несе відповідальність за всі вихідні документи. ? Бухгалтер-аналітик по роботі з центрами відповідальності. Він повинен знати особливості технології та організації виробничого процесу, орієнтуватися в оперативних проблемах, які виникають у цехах та інших підрозділах. Основними обов’язками є розробка методів збору аналітичної інформації від центрів відповідальності; обробка, оцінка та інтерпретація показниками за даними звітів керівників центрів відповідальності; підготовка інформації для прийняття управлінських рішень відносно виконання завдань центрами відповідальності; складання бюджетів, кошторисів витрат і нормування витрат для кожного структурного під-розділу; розрахунок аналітичних показників, прогнозування рівня витрат, упорядкування аналітичних звітів; сприяння розвитку у керівників центів відповідальності навичок лідерства. ? Спеціаліст по зв’язках з іншими відділами (підрозділами). Повинен бути спроможним до аналітичного мислення, знати шляхи досягнення стратегічних цілей підприємства, володіти методологією управлінського обліку, мати загальний високий рівень ерудиції; розуміти, узгоджувати і активізувати роботу менеджерів вищої та середньої ланки щодо використання системи управлінського обліку в досягненні запланованих результатів. Основні обов’язки полягають в розробці процедур передачі даних (інформації) із бухгалтерії та інших підрозділів в службу управлінського обліку ; контролі процесу збору та аналізу фактичної інформації, економічній експертизі управлінських рішень; підготовці інформації для оцінки діяльності підприємства за звітний рік і перспективи його розвитку. ? Фахівець з інформаційних систем і технологій. Повинен володіти сучасними навичками автоматизації системи збору, обробки та передачі інформації, бути спроможним поставити та вирішити задачі з автоматизації економічної роботи, організувати дотримання принципу конфіденційності інформації.

Ці функції необхідно відобразити в Положенні про управлінську бухгалтерію.

Для українських вчених беззаперечною є теза про те, що раціональна організація системи обліку має для вирішення проблем підвищення ефективності господарювання неабияке значення, оскільки як фінансовий, так і управлінський облік є елементами управлінської інформаційної системи. Якість створеної інформації визначається науковою організацією системи обліку. Це означає, що удосконалювати необхідно передусім організацію управлінського обліку і здійснювати моніторинг післядипломної освіти особи, яка очолює цю службу.

Це дозволяє стверджувати, що і управлінський облік необхідно розглядати як вид діяльності людей, а отже і функцію управління, систему, яка має свій технологічний процес. Суть технології цього процесу становлять методика і техніка спостереження, вимірювання, реєстрації, накопичення, передачі інформації за допомогою найрізноманітніших групувань на різних носіях інформації. При цьому в управлінському обліку на перший план висуваються операції над первинними даними творчого типу та перетворюючі. Вміння перегруповувати та інтерпретувати інформацію, є важливішим, ніж лише відшукувати, реєструвати та зберігати інформацію (механічні операції).Тому кожен працівник відділу управлінського обліку по-винен чітко виконувати вимоги посадової інструкції, знати коло свої обов’язків і підходити до їх виконання креативно.

Якість організації управлінського обліку залежить від особи, яка очолює цей підрозділ, тому керівник підприємства, призначаючи бухгалтера-аналітика, керівника відділу управлінського обліку повинен враховувати особисті характеристики претендента на таку посаду. Безумовно це має бути ентузіаст своєї справи.

Пропонуємо можливі вимоги до претендентів на посади відділу управлінської бухгалтерії. Кандидат на посаду повинен:

1) знати: сучасну методологію управлінського обліку, тактичні та стратегічні цілі підприємства, організаційну структуру виробництва, технологічні особливості виробництва, цілі та завдання управління;

2) володіти методикою раціонального групування та аналізу витрат, фінансових розрахунків, функціонально-вартісного аналізу;

3) вміти: оцінювати у грошовому вимірнику ідеї менеджерів, конкурентноздатність нового проекту(виробу тощо), (попередньо) кінцеві результати, оцінювати витрати на всіх стадіях життєвого циклу проекту (виробу тощо), планування, вишукувати внутрішні резерви економії витрат і зростання прибутковості, читати креслення, рисунки, схеми, підготовлені конструкторами; швидко відбирати релевантну інформацію, відхиляти збиткові проекти та пропозиції, опиратися на допомогу інших професіоналі фірми;

4) мати: бажання співпрацювати з інженерами, технологами, керівниками відділу маркетингу, майстрами та іншими співробітниками, нюх бізнесмена.

Серед основних завдань бухгалтера-аналітика, що витікають із завдань системи управлінського обліку на підприємстві акцентуємо увагу на таких:

• заохочувати ті витрати, які сприяють виробництву нових виробів, реалізації нових проектів;

• піклуватися про престиж торгової марки, ділові стосунки, постійних клієнтів;

• стимулювати позитивні ідеї, спрямовані на використання інформації при обґрунтуванні рішень;

• координувати та розвивати ідеї, які висувають працівники будь-якого підрозділу.

До специфічних обов’язків бухгалтера-аналітика віднесемо такі: бути обережним при відхиленні проектів, витрати на які можуть перевищувати певні межі; постійно акцентувати увагу менеджерів на витратах, які є необхідними для планування прибуткового бізнесу; при обґрунтуванні рішень не вдаватися до по-яснень типу: «Ці розрахунки для мене підготував технолог чи хтось інший», «Більш глибоко це знає головний інженер».

Особа, яка очолить відділи управлінського обліку повинна бути готовою до: розробки організаційно-розпорядчих документів (Положення про підрозділ, посадові інструкції співробітників, посадовий розпис); упорядкування графіку документообігу; створення номенклатури справ і організації збереження документів з дотриманням принципу конфіденційності інформації; створення технології обробки отриманої інформації (формування системи сегментних звітів, розробка плану рахунків, методів оцінки запасів та калькулювання собівартості тощо; формування кадрової політики служби (система добору персоналу, вимоги до спеціалістів, системи підвищення кваліфікації); визначення кола носіїв інформації; визначення «критичних точок контролю», вибір типів і варіантів;постійного самовдосконалення.

Висновки. Користувачі облікової інформації найбільше цінують такі професійні якості бухгалтерів-аналітиків як вміння аналізувати та інтерпретувати, інтегрувати фінансову та нефінансову, кількісну та якісну інформацію, обізнаність в специфіці бізнес-процесів та сучасних інформаційних технологіях. Дотримання роботодавцями та працівниками служби управлінського обліку зазначених вимог до професії сприятиме якіснішому використанню інтелектуального потенціалу тих, хто створює якісну інформацію і діє як бізнес-партнер керівника.

Становлення людиноцентристського суспільства потребує нового підходу до формування професійних знань фахівців з бухгалтерського обліку.

Міністерству Фінансів України врахувати внесені пропозиції для уточнення змісту кваліфікаційних характеристик професій працівників бухгалтерського обліку в Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників

ЛІТЕРАТУРА

1. Атрилл Питер, МакЛейни Эдди. Управленческий учет для нефинансовых менеджеров. — Днепропетровск: Баланс КЛУБ, 2003. — 601 с.

2. Голов С. Ф. Управлінський облік: Підручник. — К.: Лібра, 2003.

— 704 с.

3. Сопко В. В. Болонський процесс : питання вищої освіти і науки за спеціальністю бухгалтерський облік (контроль), аналіз і аудит// Бухгалтерський облік і аудит. — 2004, № 6.

— С. 25

—30.

4. Управлінський облік / Дон Р. Хенсен, Меріен М. Моувен, Небіл С. Еліас, Девід У. Сєнков / Пер а англ.. 5-го канад. Вид. О. Григораша, О. Рахубовського, Н. Краснік та ін. Наук. ред. пер. Н. П. Краснік. — К.: Міленіум, 2002. — 974 с.

5. Чумаченко Н. Г. Учет и анализ в промышленном производстве США. — М.: Финансы, 1971. — 240 с.

6. Hilton, Ronald W. Managerial Accounting. — 4th ed.

— Boston: Irwin/McGraw-Hill, 1999. — 816 с.

7. Whar do they know of accounting (who onli accounting know) ?

— Management accounting / CIMA? vol. 77, #2, February 1999, p. 32. Стаття надійшла до редакці] 10.02.2006 р. УДК 336.717.3 В. Б. Кириленко, канд. екон. наук, доцент Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана


< Попередня  Змiст  Наступна >
Iншi роздiли:
РОЗДУМИ ПРАКТИКА НАД ПРОБЛЕМАМИ ТЕОРІЇ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ
ОБЛІК РОЗРАХУНКІВ ЗІ ЗБОРУ ЗА ЗАБРУДНЕННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ПЕРЕСУВНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ ЗАБРУДНЕННЯ
ОЦІНКА ТА ЇЇ РОЛЬ В БУХГАЛТЕРСЬКОМУ ОБЛІКУ
ОБЛІКОВА ПОЛІТИКА ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ ТА ЇЇ ДОЧІРНІХ ПІДПРИЄМСТВ ЯК ЄДИНОЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ОДИНИЦІ
ЕВОЛЮЦІЯ НАУКИ ПРО БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК
Дисциплiни

Медичний довідник новиниКулінарний довідникАнглійська моваБанківська справаБухгалтерський облікЕкономікаМікроекономікаМакроекономікаЕтика та естетикаІнформатикаІсторіяМаркетингМенеджментПолітологіяПравоСтатистикаФілософіяФінанси

Бібліотека підручників та статтей Posibniki (2022)